Het plezier van elektrisch rijden.

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

10 apr 2021, 12:21

"Dat betekent dus dat je voor een Tesla van 150.000 euro nul euro taks betaalt. We zijn dus sinterklaas aan het spelen voor mensen met veel geld. "
En ook de aanschafprijs is voor een gedeelte aftrekbaar. Tot voor kort (eind vorig jaar) kon je een Porsche Hybride ( waar je in ideale omstandigheden een 30tig tal kilometer op benzine kon mee rijden) voor 120% fiscaal aftrekbaar maken. We zijn dus Sinterklaas aan het spelen voor mensen met veel geld.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

10 apr 2021, 12:32

pol55 schreef:
10 apr 2021, 12:21
"Dat betekent dus dat je voor een Tesla van 150.000 euro nul euro taks betaalt. We zijn dus sinterklaas aan het spelen voor mensen met veel geld. "
En ook de aanschafprijs is voor een gedeelte aftrekbaar. Tot voor kort (eind vorig jaar) kon je een Porsche Hybride ( waar je in ideale omstandigheden een 30tig tal kilometer op benzine kon mee rijden) voor 120% fiscaal aftrekbaar maken. We zijn dus Sinterklaas aan het spelen voor mensen met veel geld.
De hybrides vallen uit de boot of gaan dat binnenkort doen op het vlak van rijtaks en fiscale aftrekbaarheid , etc ....

Enne ... er bestaan reeds elektrische wagens die véééél goedkoper zijn zoals geschreven in het artikel dat E.T. hiervoor aanhaalde. De Tesla's zijn er in eerste instantie gekomen voor de parvenu rijke Amerikanen die in de kijker wilden lopen. En zoals gebruikelijk kopieert de rest van de wereld hun gedrag ( wat op zich, wat het gebruik van elektrische wagens betreft, een goede zaak is ). Dit betekent toch niet dat je dan met een "vuil" Fiat-je 500 moet blijven rijden.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

10 apr 2021, 12:48

Als je heen en terug van Brussel naar De Panne rijdt (afstand: ± 300 Km), dan ga je wellicht toch de autostrade gebruiken, waar je aan 120 km/h, veel meer elektriciteit gaat verbruiken. Zo wordt de actieradius nog veel kleiner toch!? Goed mogelijk dat je bij uw terugkomst al een laadpaal dient te zoeken. En dan ben je nog niet thuis.
Stel dan dat je de autostrade elke dag (naar eender waar) gebruikt om naar uw werk te rijden!?
Dan mag je een laadpaal meenemen volgens mij. :D

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

10 apr 2021, 13:36

Fazal schreef:
10 apr 2021, 12:48
Als je heen en terug van Brussel naar De Panne rijdt (afstand: ± 300 Km), dan ga je wellicht toch de autostrade gebruiken, waar je aan 120 km/h, veel meer elektriciteit gaat verbruiken. Zo wordt de actieradius nog veel kleiner toch!? Goed mogelijk dat je bij uw terugkomst al een laadpaal dient te zoeken. En dan ben je nog niet thuis.
Stel dan dat je de autostrade elke dag (naar eender waar) gebruikt om naar uw werk te rijden!?
Dan mag je een laadpaal meenemen volgens mij. :D
:lol: De werkgevers moeten laadpalen met "gratis" elektriek plaatsen .... Grote actieradius of niet , elektrisch rijden is alleszins goedkoper. Als je thuis oplaadt kost het je ongeveer 5 Euro/100km .

Horus1
Lid geworden op: 23 dec 2016, 07:29
Locatie: Vlaanderen

10 apr 2021, 13:55

En waarom zouden werkgevers laadpalen met "gratis elektriek" moeten plaatsen?

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

10 apr 2021, 13:56

Fred1950 schreef:
10 apr 2021, 13:36
Fazal schreef:
10 apr 2021, 12:48
Als je heen en terug van Brussel naar De Panne rijdt (afstand: ± 300 Km), dan ga je wellicht toch de autostrade gebruiken, waar je aan 120 km/h, veel meer elektriciteit gaat verbruiken. Zo wordt de actieradius nog veel kleiner toch!? Goed mogelijk dat je bij uw terugkomst al een laadpaal dient te zoeken. En dan ben je nog niet thuis.
Stel dan dat je de autostrade elke dag (naar eender waar) gebruikt om naar uw werk te rijden!?
Dan mag je een laadpaal meenemen volgens mij. :D
:lol: De werkgevers moeten laadpalen met "gratis" elektriek plaatsen .... Grote actieradius of niet , elektrisch rijden is alleszins goedkoper. Als je thuis oplaadt kost het je ongeveer 5 Euro/100km .
Ik weet een persoon wonen, die 2 tesla's bezit. Die kan dus geen snellader plaatsen omdat het stroomnet daar te zwak voor is. Die laad dus op aan het gewoon stroomnet....en dat duurt lang. Vandaar 2 auto's .
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

10 apr 2021, 13:57

En waarom zouden werkgevers laadpalen met "gratis elektriek" moeten plaatsen?
Omdat een communist van de pvda dat zegt :wink:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

10 apr 2021, 13:58

pol55 schreef:
10 apr 2021, 13:56
(...) Die laad dus op aan het gewoon stroomnet....en dat duurt lang. Vandaar 2 auto's .
Aha, dát verklaart de stijgende verkoop van Tesla's :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

10 apr 2021, 15:47

Het zou nog beter kunnen.
Als je 2 of meer e-wagens hebt, dan sleur je een opgeladen versie toch gewoon achter je mee.
Succes bestemming bereiken na ± 500 Km gegarandeerd.
Bij Tesla zou het misschien zelfs 520 Km kunnen zijn. :wink:

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

10 apr 2021, 17:21

pol55 schreef:
10 apr 2021, 13:56
....
Ik weet een persoon wonen, die 2 tesla's bezit. Die kan dus geen snellader plaatsen omdat het stroomnet daar te zwak voor is. Die laad dus op aan het gewoon stroomnet....en dat duurt lang. Vandaar 2 auto's .
Er bestaat nogal wat verwarring rond dat begrip "snellader". De echte snellader werkt met gelijkspanning en de Tesla krijgt daarvan direct 400 Volt in zijn poep aan meer dan 100 Ampere. Die kan je niet krijgen , daar is speciale apparatuur voor nodig en doorgaans staan die dicht bij een hoogspanningscabine.

Thuis heb je doorgaans een hoofdschakelaar van 40 Ampere monofaze. Een driefazen aansluiting met elk een maximum stroomsterkte van max 40 Ampere per faze bestaat ook, en daar kan men een driefazen laadpaal van 3 X 32 Ampere op aansluiten. Dat is tezamen een vermogen van 3 X 32 X 230 = 22 kW . En neen, dat noemt nog steeds geen snellader ! Een Tesla verbruikt ongeveer 20 kWh/100km , dus als die een uurtje aan zo'n laadpaal hangt kan die meteen al 100 km verder rijden. Vind je dat lang ? Uiteraard kan die geen twee wagens tegelijk laden, want dan springt de plomb. :D

pol55
Lid geworden op: 20 mei 2006, 16:03
Locatie: Mijnstreek BE Limburg

10 apr 2021, 17:43

Fred, die laad geen 2 wagens tegelijk op. Om de beurt....Die "hangt" zijn wagen aan als die bijna "leeg" is. Die neemt dan de andere wagen ...en zo voorts. Die heeft buiten zijn woning 2 IP66 stopkontakten.
Huawei D15 . AMD Ryzen 5 3500 U, 256 GB SSD schijf

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

10 apr 2021, 19:10

pol55 schreef:
10 apr 2021, 17:43
Fred, die laad geen 2 wagens tegelijk op. Om de beurt....Die "hangt" zijn wagen aan als die bijna "leeg" is. Die neemt dan de andere wagen ...en zo voorts. Die heeft buiten zijn woning 2 IP66 stopkontakten.
Dan moet die toch van gewoonte veranderen. De batterij gaat véééél langer meegaan als hij die alle dagen wat bijlaadt in plaats van bijna leeg te rijden. Je laadt die telkens 's avonds en 's nachts op in verhouding met het aantal kilometer dat je de dag daarop gaat afleggen. Dat vraagt wat gedragsverandering, maar dat lukt wel hoor.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

10 apr 2021, 19:46

pol55 schreef:
10 apr 2021, 17:43
Fred, die laad geen 2 wagens tegelijk op. Om de beurt....Die "hangt" zijn wagen aan als die bijna "leeg" is. Die neemt dan de andere wagen ...en zo voorts. Die heeft buiten zijn woning 2 IP66 stopkontakten.
Ik weet niet of hij voor dit alternatief te vinden is: een elektrisch autootje en het 'aanhangwagentje' bevat extra batterij + een kleine motor die als range extender dienst doet. Je pakt je aanhangwagen slechts mee wanneer je veel verder moet rijden dan gewoonlijk.

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

11 apr 2021, 17:02

[img]uploads/a9fefab2e66d70e4f0ecff8622157dbe.jpg[/img
Voor deze is de garage te klein :mrgreen:
https://www.vroom.be/nl/nieuws/mercedes ... term=news6
En voor deze moeten er nog 2 thoriumcentrale's bijkomen..... :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

20 apr 2021, 12:19

OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet