Homoseksuelen en de kerk

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

25 mar 2021, 18:24

De kannibaal schreef:
25 mar 2021, 14:40
Bij de homoseksuelen zijn er gedragsstoringen waarvoor men niet blind kan blijven. Er zijn helaas te veel "Strandjanetten", die op alle mogelijke manieren proberen aanstoot te geven, en die het leven van de doorsnee homo"s en lesbiennes in een zeer slecht daglicht plaatsen. Voor mij is de gay pride hiervan al het beste voorbeeld en ik ben ervan overtuigd, dat veel holibi koppels , mijn mening zullen delen.
Die mening deel ik ook. Meer nog, ik ben ook van overtuigd.
Nu kan hier hoogstens nog iemand komen vertellen dat ze niet allemaal zo zijn.
't Ware verdomme nog spijtig. En alsof wij dat niet zouden weten zeg!? :roll:

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

26 mar 2021, 12:18

figaretto schreef:
17 mar 2021, 18:33
Ik vraag me af wat Franciscus eigenlijk bezielt. Met een leger van diplomaten ter zijner beschikking had zijn aanpak toch heel wat genuanceerder kunnen zijn zonder homo’s als zondaars te bestempelen en tezelfdertijd een ontwijkende boodschap presenteren over liefde en verdraagzaamheid. De kool en de geit.
Hier ben ik het volkomen mee eens.

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

26 mar 2021, 13:44

Prima Vera schreef:
25 mar 2021, 16:13
Dat is jouw mening Kannibaal én je bent al even walgelijk! Jij kunt ook niet ontkennen dat hetero's perverse zaken aanvangen die dan toch ook niet 'normaal' te noemen zijn.
Een onverdiende zware belediging aan mijn adres. Volgens mij moet gij dringend een cursus seksuele heropvoeding gaan volgen of laat U eens voorlichten door Uw zoon. Ik hoop dat gij beseft dat Uw verwijt aan mijn adres, een regelrechte mokerslag is op het gezicht van Uw zoon.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

26 mar 2021, 13:54

figaretto schreef:
17 mar 2021, 18:33
Ik vraag me af wat Franciscus eigenlijk bezielt. Met een leger van diplomaten ter zijner beschikking had zijn aanpak toch heel wat genuanceerder kunnen zijn zonder homo’s als zondaars te bestempelen en tezelfdertijd een ontwijkende boodschap presenteren over liefde en verdraagzaamheid. De kool en de geit.
In een club zijn er regels. Als je die regels niet volgt, moet je ofwel uit de club treden ofwel proberen de regels te veranderen.

Binnen de RK-Kerk is al lang nagedacht over tal van zaken. Ook over homoseksualiteit.

In de catechismus van de RK staat dit:

Alinea 2357 : "Onder homoseksualiteit verstaat men de betrekkingen tussen mannen of tussen vrouwen die zich seksueel exclusief of overwegend aangetrokken voelen tot personen van hetzelfde geslacht. Homoseksualiteit kent, door de eeuwen heen en binnen de veelheid van culturen, verschillende verschijningsvormen. De psychische oorsprong is moeilijk op te helderen. Steunend op de Heilige Schrift, die deze betrekkingen voorstelt als een ernstige ontaarding, heeft de Overlevering steeds verklaard dat ‘homoseksuele daden intrinsiek ongeordend zijn’. Ze zijn in strijd met de natuurwet. Homoseksuele handelingen sluiten de seksualiteit af voor de gave van het leven. Ze komen niet voort uit een ware affectieve en seksuele complementariteit. Daarom kunnen ze in geen geval goedgekeurd worden."

Homoseksualiteit gaat in tegen de door God gewenste 'orde' en kan dus niet goedgekeurd worden.

In een volgende alinea staat:

2358: "Bij een niet gering aantal mannen en vrouwen is de homoseksuele neiging diepgeworteld. Deze objectief ongeordende neiging betekent voor de meesten van hen een beproeving. Men moet deze mensen met respect, begrip en fijngevoeligheid behandelen. Men moet iedere vorm van onrechtmatige discriminatie vermijden. Ook deze mensen zijn geroepen om in hun leven de wil van God te volbrengen en - als zij christen zijn - de problemen die zij als gevolg van hun instelling ondervinden, te verenigen met het kruisoffer van de Heer."


En de catechismus vervolledigt daarna de opdracht aan homo's:

2359 : "Homoseksuele mensen zijn tot kuisheid geroepen. Door de deugd van zelfbeheersing, die hen tot innerlijke vrijheid opvoedt, eventueel met steun van een belangeloze, vriendschappelijke begeleiding, door het gebed en de genade van de Sacramenten, kunnen en moeten zij geleidelijk en standvastig, voortgang boeken op de weg van de christelijke volmaaktheid."

Dat wil zeggen: geen seks hebben met mensen van hetzelfde geslacht. Dat ze de aandrang voelen, dat is accepteerbaar, maar ... niet doen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

26 mar 2021, 14:22

Er bestaan in dit land wetten ivm genderdiscriminatie. Als het katholieke clubje zich daar niet wil aan onderwerpen moeten de belastingbetalers per direct stoppen met dat katholieke clubje overvloedig te sponsoren met dotaties. Het zal mij benieuwen of ze dan niet heel snel hun discriminerende kak zullen intrekken- zonder dotaties van de belastingbetalers stopt het katholieke clubje met bestaan.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

26 mar 2021, 15:04

frits1955 schreef:
26 mar 2021, 14:22
Er bestaan in dit land wetten ivm genderdiscriminatie. Als het katholieke clubje zich daar niet wil aan onderwerpen moeten de belastingbetalers per direct stoppen met dat katholieke clubje overvloedig te sponsoren met dotaties. Het zal mij benieuwen of ze dan niet heel snel hun discriminerende kak zullen intrekken- zonder dotaties van de belastingbetalers stopt het katholieke clubje met bestaan.
Waar zie jij discriminatie?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

26 mar 2021, 15:17

frits1955 schreef:
26 mar 2021, 14:22
Er bestaan in dit land wetten ivm genderdiscriminatie. Als het katholieke clubje zich daar niet wil aan onderwerpen moeten de belastingbetalers per direct stoppen met dat katholieke clubje overvloedig te sponsoren met dotaties. Het zal mij benieuwen of ze dan niet heel snel hun discriminerende kak zullen intrekken- zonder dotaties van de belastingbetalers stopt het katholieke clubje met bestaan.
Laat ons dan ook Uw voorgestelde maatregelen doortrekken naar de sektoren van het onderwijs en de zorg, waar de genderdiscriminatie ten nadele van de mannen piekt. In het onderwijs worden de mannen met uitsterving bedreigd. Een algemene betalingsstop van de lonen en de pensioenen van de ambtenaren moet worden ingevoerd tot de discriminatie wordt opgeheven.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

26 mar 2021, 15:25

Er is in het onderwijs geen genderdiscriminatie - de vervrouwelijking van het onderwijs heeft veel te maken met de vlakke loopbaan/ geen promotiemogelijkheden.
Overigens zie ik geen enkel logisch verband tussen de subsidies voor het onderwijs en de subsidies voor de georganiseerde afgodendienst.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

26 mar 2021, 16:58

Is er dan ook genderdiscriminatie in de sport? Korfbal wordt gemengd gespeeld, maar bij basketbal mogen de vrouwen niet meedoen met de mannen.
Heeft een club het recht om dit soort regels uit te vaardigen? Je bent niet verplicht erbij aan te sluiten, toch?
Als het in de sport mag, waarom dan niet in de RKK? Zowel vrouwen als homo's kunnen afstand nemen van die club, of hun eigen clubje oprichten.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

26 mar 2021, 18:08

Heeft een club het recht om dit soort regels uit te vaardigen?
Het georganiseerde bijgeloof kost de belastingbetaler bijna een half miljard per jaar- lonen bedienaars van de erediensten, gebouwen, kerkfabrieken en die hele santenkraam inbegrepen. Het katholieke clubje rijft jaarlijks zowat 85% van al dat belastinggeld binnen alhoewel ze anno 2021 minder dan 8% van de bevolking vertegenwoordigen.Zonder die massa belastinggeld bestaat het katholieke clubje gewoonweg niet meer. Vervolgens zie ik volstrekt geen overeenkomst met het korfbal - behoudens een minimale gemeentelijke/stedelijke subsidie moeten die zelf hun rekeningen zien te betalen middels ledengelden, tickets, pannenkoekenavonden en dies meer of een sponsor zoeken. Als de regels van dat clubje mij niet aanstaan kan ik dat clubje inderdaad links laten liggen; ik subsidieer dat clubje dan ook niet en dat in tegenstelling tot de levensbeschouwelijke clubjes.
Het katholieke clubje kan voor mijn part doen wat ze willen...als de leden dan maar opdraaien voor de kosten. Dat is de essentie.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

26 mar 2021, 18:35

Was een foutje duurzame relaties zijn meestal geen sukkelaars moest er staan.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

26 mar 2021, 19:03

frits1955 schreef:
26 mar 2021, 18:08

Het katholieke clubje kan voor mijn part doen wat ze willen...als de leden dan maar opdraaien voor de kosten. Dat is de essentie.
Voordien haalde je 'genderdiscriminatie' aan als element waartegen je je afzette.
Dit was de aanhef van je eerdere posting:

Er bestaan in dit land wetten ivm genderdiscriminatie. Als het katholieke clubje zich daar niet wil aan onderwerpen (dan ....)

Maar blijkbaar draait het enkel om belastinggeld en speelt die genderdiscriminatie geen rol. Dat had je dan meteen kunnen weglaten.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

26 mar 2021, 19:34

Voordien haalde je 'genderdiscriminatie' aan als element waartegen je je afzette.
Dit was de aanhef van je eerdere posting:
Genderdiscriminatie is altijd verwerpelijk. Wanneer het gaat om een volledig door de belastingbetaler onderhouden clubje - zoals de katholieke kerk - moet de betalende overheid optreden - zeker omdat de impact van een wereldwijde organisatie als de katholieke kerk niet te vergelijken is met een spelletje waarbij men de bal door een ring moet mikken.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

26 mar 2021, 19:54

In dit draadje gaat het specifiek over homofiele mensen en de uitlatingen van de kerkleider. Is er door de uitspraak van de paus discriminatie tov hen gebeurd?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

gast43
Lid geworden op: 04 mar 2019, 13:50

26 mar 2021, 20:02

Seksisme of genderdiscriminatie is het vooroordeel of de minachting voor een ander persoon vanwege hun geslacht. Alleen al het feit dat iemand een man of vrouw is, is voldoende reden om op iemand niemand neer te kijken, te stereotyperen of uit te sluiten.