Vergroening bedrijfswagens....

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

20 mei 2021, 15:23

Fred1950 schreef:
19 mei 2021, 23:15
Den "Sof" heeft 7 jaar geleden zijn Kangoo ZE voor 26.xxx Euro ( incl. BTW ) gekocht en de prijs ervan is amper gestegen ( https://offres.renault.be/vehicules-uti ... /kangoo-ze )
Is dat inclusief de batterij of is de batterij in leasing ?
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

20 mei 2021, 15:34

Fred1950 schreef:
20 mei 2021, 13:50
Verliest niet iedere auto na een paar jaar meer dan de helft van zijn waarde ? Alleen zeldzame old-timers winnen aan waarde, maar die worden dan ook gekocht als appeltje voor de dorst zoals F. Huts zijn zonnepaneel geld in schilderijen heeft geïnvesteerd. Ik vraag minstens 20.000 Euro voor mijn old-timer en die heeft oorspronkelijk *maar* 280.000 BEF of 7000 Euro gekost .... :)

p.s. Den Sof heeft vorig jaar zijn Kangoo ZE batterij laten uitmeten, en die beschikt nog over 100 % van haar capaciteit en dat na 6 jaar en iets meer dan 20.000 km. Veel is afhankelijk van hoe de eigenaar met de wagen en het laden ervan heeft omgesprongen om nog over een degelijke batterij te beschikken. Hetzelfde geldt voor de fietsbatterijen. Velen laten hun fietsbatterij compleet leeglopen, en dan is die geen lang leven beschoren.
Als SOF een gewone Kangoo van 5 jaar oud met 100000km op de teller wilt verkopen, is het niet abnormaal dat hij hiervoor no 15000€ kan ontvangen. Gij kunt het zelf eens nazien op autoscout. Dat een batterij van 6 jaar oud, nog zou beschikken over een capaciteit van 100 procent, daar geloof ik persoonlijk geen fluit van, zelfs indien die batterij met de grootste zorg werd behandeld, maar tot daar toe. Voor de wederverkoop telt enkel, hetgeen de koper er nog wil voor betalen, en ik kan U verzekeren dat dit nihil is. (mijn ervaring met fiets batterijen die ook nog in uitstekende staat zijn. De koper koopt geen katten in een zak, zelfs indien een verkoper op zijn communiezieltje zweert dat hij als gespecialiseerd batterij deskundige steeds volgens de regels van de kunst is omgesprongen met de batterij.
Wat betreft Uw old timer, vragen staat vrij. Het is alleen maar belangrijk om een zot te vinden die het er nog wil en kan voor betalen. Het is ten andere een markt, waar andere kenmerken de doorslag geven voor de prijsbepaling, niet te vergelijken met doorsnee voertuigen.
De man verantwoordelijk voor de aankoop en de verkoop van de salariswagens, zal wel meer belang hechten aan de afschrijvingsprijzen van zijn voertuigenpark. Mercedes, BMW, Volvo, allemaal geliefde wagens voor hun hoge inruilwaardes. Als die in E uitvoering, 10 tot 15000 € per jaar verliezen, dan zal er snel verandering komen in het management van het wagenpark.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

20 mei 2021, 16:59

De kannibaal schreef:
20 mei 2021, 15:34
.... Dat een batterij van 6 jaar oud, nog zou beschikken over een capaciteit van 100 procent, daar geloof ik persoonlijk geen fluit van, zelfs indien die batterij met de grootste zorg werd behandeld, maar tot daar toe. ....
... en toch is het zo, hij kan dat bewijzen. Die meting kan alleen via de diagnose stekker. In de garage stonden ze er ook versteld van, keken eens onderaan en vroegen blijkbaar of die al vervangen was geweest. Bedenk dat de wagen *nog maar* een goeie 20.000 km heeft gebold. Dat scheelt hem in het aantal laadbeurten, en hierop berekent men trouwens ook de levensduur. Als iemand een 2de hands e-wagen koopt kan hij altijd zo'n meting eisen, en dus kan men moeilijk een kat in een zak kopen. Men kan al veer meer foefelen met de staat van een klassieke verbrandingsmotor om die goed te laten draaien, ook al is die doodversleten of kapotgereden.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 20 mei 2021, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

20 mei 2021, 18:26

Fred1950 schreef:
19 mei 2021, 20:13
tokkio schreef:
19 mei 2021, 18:12
Vergeet die E auto's,ze zuipen stroom,de toekomst is waterstof,wereldwijd is de interesse groot, ....
Een wagen op "groene" stroom die aangemaakt wordt via elektrolyse zuipt drie keer meer elektriciteit dan een puur elektrische, en ge moet niet hooggeschoold zijn om dat te berekenen.
Nogmaals , een E auto op batterijen is maar een tussenstap,voor de batterij alleen is veel meer milieuschade, en kinderarbeid nodig dan voor de productie van fossiele brandstof,alhoewel er daar ook een einde aankomt door dat de olie bronnen leeg gepompt worden,dus blijft er uiteindelijk nog waterstof over,zeker voor het groot vervoer, schepen, vliegtuigen, en die steeds groener wordt, ook gaat men nog kunnen kiezen tussen een brandstofcel of verbranding motor,en die Eauto wordt een wereldwijde ramp,omdat er en niet genoeg stroom voor is, en omdat(zeker in België) de bekabeling om die stroom door te sturen te dun is,een laadpaal heet +/- 32 KW spanning nodig,dus......
Renault Zoe R90/110/135 3 fase 32A 22 kW
https://www.nationalgeographic.nl/milie ... -industrie
De E auto is goed voor op 6 jaar rond de kerk te rijden, voor de lange afstand is er maar een alternatief een auto op waterstof, :mrgreen:
https://www.toyota.nl/waterstof/index.json
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

20 mei 2021, 23:58

tokkio schreef:
20 mei 2021, 18:26
....
Renault Zoe R90/110/135 3 fase 32A 22 kW
....
Den "Sof" laadt al 7 jaar zijn Kangoo ZE vanuit een klassiek stopcontact aan 10 Ampere, en dat gaat ook op die manier met de ZOE ( zie foto hierna ). Dat gaat trouwens met elk elektrische wagen. Dat lukt met een "mobiele lader" zoals op de foto hieronder, en daar hebt ge helemaal geen 3 fazen voor nodig.

Die "adapter" ( mobiele lader ) die je op de foto ziet is wat den "Sof" gebruikt, identiek dezelfde. Bij Renault noemt men dat een "Flexicharger" ( https://nl.renault.be/motorinnovaties/r ... en-ze.html )

Afbeelding

En wat die kinderarbeid in Congo betreft, dat is al verleden tijd. De producenten van batterijcellen weigeren nog kobalterts te kopen van landen die hiervoor kinderen tewerkstellen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

21 mei 2021, 09:04

Charlie Maru schreef:
20 mei 2021, 15:23
Fred1950 schreef:
19 mei 2021, 23:15
Den "Sof" heeft 7 jaar geleden zijn Kangoo ZE voor 26.xxx Euro ( incl. BTW ) gekocht en de prijs ervan is amper gestegen ( https://offres.renault.be/vehicules-uti ... /kangoo-ze )
Is dat inclusief de batterij of is de batterij in leasing ?
( posting te laat gezien )

Batterij in leasing aan 88,33 Euro/maand inclusief BTW. Die prijs is 7 jaar lang niet meer gestegen. Voordeel : als de batterijcapaciteit gezakt is tot onder de 70 % ( of defect is ) krijg je een nieuwe.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 mei 2021, 09:37

Fred1950 schreef:
20 mei 2021, 23:58
Die "adapter" ( mobiele lader ) die je op de foto ziet is wat den "Sof" gebruikt, identiek dezelfde.

Afbeelding
Die adapter is een zwarte zie ik. Ik geloof dat er ook gele bestaan. Zijn er ook blanke?
Voor de zekerheid toch nog dit: :wink:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

21 mei 2021, 10:06

Fred1950 schreef:
21 mei 2021, 09:04
Charlie Maru schreef:
20 mei 2021, 15:23
Fred1950 schreef:
19 mei 2021, 23:15
Den "Sof" heeft 7 jaar geleden zijn Kangoo ZE voor 26.xxx Euro ( incl. BTW ) gekocht en de prijs ervan is amper gestegen ( https://offres.renault.be/vehicules-uti ... /kangoo-ze )
Is dat inclusief de batterij of is de batterij in leasing ?
( posting te laat gezien )

Batterij in leasing aan 88,33 Euro/maand inclusief BTW. Die prijs is 7 jaar lang niet meer gestegen. Voordeel : als de batterijcapaciteit gezakt is tot onder de 70 % ( of defect is ) krijg je een nieuwe.
Met een batterij in leasing geeft dat bedrag van 26.xxx € dan ook een vertekend beeld hé Fred......

Aan 88,33 €/mnd voor de batterij in leasing kom je op 10 jaar ook aan een bedrag van 10.600 € die je bij de 26.xxx moet bijtellen waarbij de slotsom dan 36.xxx € bedraagt.
De prijs van die batterij heb je er dan op 10 jaar al ruim bijbetaald. En rij je er 15 jaar mee, dan zijn dat nagenoeg 2 batterijen.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

21 mei 2021, 10:35

Charlie Maru schreef:
21 mei 2021, 10:06
Fred1950 schreef:
21 mei 2021, 09:04
Charlie Maru schreef:
20 mei 2021, 15:23

Is dat inclusief de batterij of is de batterij in leasing ?
( posting te laat gezien )

Batterij in leasing aan 88,33 Euro/maand inclusief BTW. Die prijs is 7 jaar lang niet meer gestegen. Voordeel : als de batterijcapaciteit gezakt is tot onder de 70 % ( of defect is ) krijg je een nieuwe.
Met een batterij in leasing geeft dat bedrag van 26.xxx € dan ook een vertekend beeld hé Fred......

Aan 88,33 €/mnd voor de batterij in leasing kom je op 10 jaar ook aan een bedrag van 10.600 € die je bij de 26.xxx moet bijtellen waarbij de slotsom dan 36.xxx € bedraagt.
De prijs van die batterij heb je er dan op 10 jaar al ruim bijbetaald. En rij je er 15 jaar mee, dan zijn dat nagenoeg 2 batterijen.
Dat is een leasingcontract van 7 jaar dat stilzwijgend verlengd wordt. Eigenlijk betaal je inderdaad op die 7 jaar de prijs van de batterij, en dat hebben ze netjes berekend op basis van de levensduur van zo'n batterij. Als je meer dan 10.000 km/jaar aflegt betaal je zelfs meer per maand. Nu kun je kiezen tussen de leasing of de aankoop van de batterij, vroeger niet. Als je kiest voor de aankoop, dan komt de prijs van de Kangoo ZE ongeveer op die 36.xxx zoals je schrijft ( blijkbaar is dat voor 't ogenblik 33.995 euro incl. BTW ).

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

21 mei 2021, 14:15

Fred1950 schreef:
21 mei 2021, 10:35
Charlie Maru schreef:
21 mei 2021, 10:06
Fred1950 schreef:
21 mei 2021, 09:04


( posting te laat gezien )

Batterij in leasing aan 88,33 Euro/maand inclusief BTW. Die prijs is 7 jaar lang niet meer gestegen. Voordeel : als de batterijcapaciteit gezakt is tot onder de 70 % ( of defect is ) krijg je een nieuwe.
Met een batterij in leasing geeft dat bedrag van 26.xxx € dan ook een vertekend beeld hé Fred......

Aan 88,33 €/mnd voor de batterij in leasing kom je op 10 jaar ook aan een bedrag van 10.600 € die je bij de 26.xxx moet bijtellen waarbij de slotsom dan 36.xxx € bedraagt.
De prijs van die batterij heb je er dan op 10 jaar al ruim bijbetaald. En rij je er 15 jaar mee, dan zijn dat nagenoeg 2 batterijen.
Dat is een leasingcontract van 7 jaar dat stilzwijgend verlengd wordt. Eigenlijk betaal je inderdaad op die 7 jaar de prijs van de batterij, en dat hebben ze netjes berekend op basis van de levensduur van zo'n batterij. Als je meer dan 10.000 km/jaar aflegt betaal je zelfs meer per maand. Nu kun je kiezen tussen de leasing of de aankoop van de batterij, vroeger niet. Als je kiest voor de aankoop, dan komt de prijs van de Kangoo ZE ongeveer op die 36.xxx zoals je schrijft ( blijkbaar is dat voor 't ogenblik 33.995 euro incl. BTW ).
Voor een sardienendoosje zoals een Fiatje 500 vraagt men zonder verpinken 23500 €, maar het wordt dan dagelijks wel gepromoot door een filmster. Voor de doorsnee mens zijn het prijzen buiten proportie, die nog weinigen zich kunnen permitteren. En dan spreken wij nog niet over de uitrol van de nodige faciliteiten om te kunnen tanken. Er zijn hier in Europa een hele hoop visionairs aan het werk, die nooit geleerd hebben, dat men zijn oude schoenen beter nooit kan weggooien, alvorens men in het bezit is van een nieuw paar. Met de huidige prijzen, wordt de auto een luxe artikel, voorbehouden voor een kleinere upper class.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

21 mei 2021, 14:18

Met de huidige prijzen, wordt de auto een luxe artikel, voorbehouden voor een kleinere upper class.
En een oplossing voor het file probleem :roll:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

De kannibaal
Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25

21 mei 2021, 14:45

E.T. schreef:
21 mei 2021, 14:18
Met de huidige prijzen, wordt de auto een luxe artikel, voorbehouden voor een kleinere upper class.
En een oplossing voor het file probleem :roll:
Niet noodzakelijk. De locaties van de files zullen zich verplaatsen. Zolang mensen zich moeten verplaatsen voor hun werk, school, enz , zullen files ontstaan van mensen wachtend op bussen, trams, treinen, taxi's enz. Als de economische rendabiliteit van het openbaar vervoer, prioritair blijft, dan zullen de file problemen nog toenemen, zij het dan op andere plaatsen.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

21 mei 2021, 16:26

Aan 88,33 €/mnd voor de batterij in leasing kom je op 10 jaar ook aan een bedrag van 10.600 € die je bij de 26.xxx moet bijtellen waarbij de slotsom dan 36.xxx € bedraagt.
De prijs van die batterij heb je er dan op 10 jaar al ruim bijbetaald. En rij je er 15 jaar mee, dan zijn dat nagenoeg 2 batterijen.
Tel daar de kostprijs van de laaduren bij......

Maar als men met een euro 6 iedere maand voor 88.33 € diesel tankt ,kan die auto iedere maand 1000 KM rijden,en als die auto met en verbranding -waterstof motor of brandstofcel is uitgerust,rijd die ook 1000 KM met 1 laadbeurt,maar dan zonder C0² uitstoot (als het groene waterstof is).
Maar eens de productie op punt staat er meer waterstof tankstations bijkomen,men het waterstof poeder kan opslaan,dan gebeurd de productie van verbranding of brandstofcel waterstof auto's zoals nu die van benzine of diesel auto's,de pure E auto is een tussenstap,goed voor rond de kerk en naar de bakker,de grote afstand is voor de waterstof auto :mrgreen:
https://www.econopolis.be/nl/blog/posts ... ivieren-1/
Wereldwijd zet men in op waterstof,en de technologie gaat steeds sneller,wat er vandaag niet is kan er morgen als zijn :mrgreen:
https://www.waterstofmagazine.nl/nieuws
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

21 mei 2021, 17:09

tokkio schreef:
21 mei 2021, 16:26
Aan 88,33 €/mnd voor de batterij in leasing kom je op 10 jaar ook aan een bedrag van 10.600 € die je bij de 26.xxx moet bijtellen waarbij de slotsom dan 36.xxx € bedraagt.
De prijs van die batterij heb je er dan op 10 jaar al ruim bijbetaald. En rij je er 15 jaar mee, dan zijn dat nagenoeg 2 batterijen.
Tel daar de kostprijs van de laaduren bij......

Maar als men met een euro 6 iedere maand voor 88.33 € diesel tankt ,kan die auto iedere maand 1000 KM rijden,
Ge hebt gelijk. :D :P Diesel kost ongeveer 1,35 Euro/liter. Een dieseltje verbruikt ongeveer 6 liter/100km en dat kost je dus ongeveer 8,1 Euro/100km. Met 88,33 Euro rij je dus ongeveer 1090 km ver.

Maar ... als de "Sof" een elektrische wagen had aangekocht inclusief de batterij, dan rijdt die aan 5 Euro/100km en betaalt dan minder dan 55 Euro voor die rit van 1090 km.
...
en als die auto met en verbranding -waterstof motor of brandstofcel is uitgerust,rijd die ook 1000 KM met 1 laadbeurt,maar dan zonder C0² uitstoot (als het groene waterstof is).
Ah ja ? In het jaar 2030 misschien, en zou je nu al 50 Euro/100km voor die "groene" waterstof betalen i.p.v. de schamele 8,1 Euro/100 km voor je dieseltje.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

21 mei 2021, 18:23

Maar ... als de "Sof" een elektrische wagen had aangekocht inclusief de batterij, dan rijdt die aan 5 Euro/100km en betaalt dan minder dan 55 Euro voor die rit van 1090 km.
Alleen gaat de "sof" er een week nodig voor hebben om die 1090 Km te rijden,of ergens aan de kant staan omdat er geen laadpaal is :mrgreen:
Ah ja ? In het jaar 2030 misschien, en zou je nu al 50 Euro/100km voor die "groene" waterstof betalen i.p.v. de schamele 8,1 Euro/100 km voor je dieseltje.
Eens de productie op peil is van zowel de waterstof auto, en de productie van waterstof steeds hoger gaat, zal de prijs sterk zakken, en tegen 2030 zou dat best kunnen, dus geduld , de ingenieurs doen hun best, en de technologie gaat snel vooruit. :mrgreen:
https://www.autoblog.nl/nieuws/duitse-g ... tof-866171
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.