Vergroening bedrijfswagens....
-
Hobo - Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40
Veeteelt produceert meer broeikasgassen dan transport.
Dus verminder die schadelijke uitstoot: eet minder vlees en red de planeet!
Wat is de grootste veroorzaker van klimaatverandering? Auto’s en vliegtuigen? Fabrieken?
Nee. Het antwoord zal u verbazen: het is het vlees dat we dagelijks eten. De cijfers Veehouderij neemt een kwart van het totale oppervlak van de aarde in beslag. Van alle vruchtbare landbouwgrond wordt bijna een derde gebruikt voor de teelt van voedergraan. Om de groeiende vleesindustrie te dienen, worden tropische bossen gekapt om plaats te maken voor uitgestrekte graslanden – bossen die goed van pas zouden komen om de uitstoot van CO2 te compenseren. Toch is CO2 (kooldioxide) niet de grootste boosdoener, al is veeteelt verantwoordelijk voor 9 procent van de uitstoot ervan...
EINDE CITAAT
Dus verminder die schadelijke uitstoot: eet minder vlees en red de planeet!
Wat is de grootste veroorzaker van klimaatverandering? Auto’s en vliegtuigen? Fabrieken?
Nee. Het antwoord zal u verbazen: het is het vlees dat we dagelijks eten. De cijfers Veehouderij neemt een kwart van het totale oppervlak van de aarde in beslag. Van alle vruchtbare landbouwgrond wordt bijna een derde gebruikt voor de teelt van voedergraan. Om de groeiende vleesindustrie te dienen, worden tropische bossen gekapt om plaats te maken voor uitgestrekte graslanden – bossen die goed van pas zouden komen om de uitstoot van CO2 te compenseren. Toch is CO2 (kooldioxide) niet de grootste boosdoener, al is veeteelt verantwoordelijk voor 9 procent van de uitstoot ervan...
EINDE CITAAT
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Tijdreizen. Het is dus tóch mogelijk.frits1955 schreef: ↑19 mei 2021, 17:55In dit artikel wordt vrolijk gehakt gemaakt van "die fysicaprof". ik kom dezelfde teneur tegen bij factcheckers elders. Misschien eens lezen?
Ik ken te weinig van deze materie om daar iets zinvols over te zeggen behalve de vaststelling dat zij die belang hebben bij het blijven gebruiken van fossiele brandstoffen vaak tegenstander zijn van alternatieven. Raar toch he
https://innovationorigins.com/nl/expert ... opeconoom/
In 2019 maakten experts al gehakt van een studie die deze maand is uitgebracht.
In dat artikel gaat het over 'een topeconoom' terwijl die recente studie van 2021 er één is van een prof. fysica.
pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Ik denk dat 'de andere kant' in 2019 de studie van de fysicus Buchal onder de loep heeft genomen.
Vandaag is er blijkbaar een nieuwe studie van de hand van Buchal over hetzelfde onderwerp.
Mogelijk wordt ook deze vizie onderuit gehaald, maar dat kan dan toch niet in 2019 gebeurd zijn?
Vandaag is er blijkbaar een nieuwe studie van de hand van Buchal over hetzelfde onderwerp.
Mogelijk wordt ook deze vizie onderuit gehaald, maar dat kan dan toch niet in 2019 gebeurd zijn?
pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
-
frits1955 - Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48
Het zal wel aan mij liggen.... maar ik had het enkel over het artikel waar ik zelf naar verwees en waarvan ik de link geplaatst heb en dat gaat over een studie uit 2019. Dat er ondertussen andere studies zijn dat kan best maar daar had ik het niet over.Mogelijk wordt ook deze vizie onderuit gehaald, maar dat kan dan toch niet in 2019 gebeurd zijn?
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Een wagen op "groene" stroom die aangemaakt wordt via elektrolyse zuipt drie keer meer elektriciteit dan een puur elektrische, en ge moet niet hooggeschoold zijn om dat te berekenen.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Een paar Europese ...
https://ev-database.org/car/1270/Renaul ... o-Electric
https://www.egear.be/dacia-spring-electric/
Of een overzicht : https://www.autovisie.nl/nieuws/deze-el ... of-minder/
Den "Sof" heeft 7 jaar geleden zijn Kangoo ZE voor 26.xxx Euro ( incl. BTW ) gekocht en de prijs ervan is amper gestegen ( https://offres.renault.be/vehicules-uti ... /kangoo-ze )
De Chinese zijn stukken goedkoper maar nog steeds moeilijk in Europa te vinden en te krijgen.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Tussen de 6000 en de 9000 Euro afhankelijk van de energie inhoud ( in kWh ) van de batterij.
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Batterijen kosten nog ongeveer $ 130 per kWh.
Nogal wat EV's hebben 60 kWh aan boord. Dus een goede $ 7.800 op een prijs van 45.000 voor de Leaf → 17,3%
Een Tesla met de long range battery van 100 kWh → 13.000 dollar.
De trend van de prijs per kWh is neerwaarts (tenzij Fred ook die beweging als een 'plateau' beschouwt ;- ))
Nogal wat EV's hebben 60 kWh aan boord. Dus een goede $ 7.800 op een prijs van 45.000 voor de Leaf → 17,3%
Een Tesla met de long range battery van 100 kWh → 13.000 dollar.
De trend van de prijs per kWh is neerwaarts (tenzij Fred ook die beweging als een 'plateau' beschouwt ;- ))
pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.
-
E.T. - Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15
Over enkele jaren zal de occasiemarkt overspoelt worden met elektrische salariswagens en niet omdat ze versleten zijn. Wij willen toch allemaal het nieuwste speelgoed
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet
-
De kannibaal - Lid geworden op: 01 mei 2015, 18:25
De Kangoo van SOF kost effectief vandaag nog ongeveer dezelfde prijs als nieuwwagen. De auto van SOF is vandaag op de 2de handsmarkt nog minder waard dan de oud ijzer prijs. Een Kangoo van 2016Fred1950 schreef: ↑19 mei 2021, 23:15Een paar Europese ...
https://ev-database.org/car/1270/Renaul ... o-Electric
https://www.egear.be/dacia-spring-electric/
Of een overzicht : https://www.autovisie.nl/nieuws/deze-el ... of-minder/
Den "Sof" heeft 7 jaar geleden zijn Kangoo ZE voor 26.xxx Euro ( incl. BTW ) gekocht en de prijs ervan is amper gestegen ( https://offres.renault.be/vehicules-uti ... /kangoo-ze )
De Chinese zijn stukken goedkoper maar nog steeds moeilijk in Europa te vinden en te krijgen.
in elektrische versie is vandaag nog 6000 € waard. Een geïnteresseerde koper, zal minstens een nieuwe batterij moeten aanschaffen en zal 16000€ moeten neertellen voor deze schroothoop.
Elk E-toestel verliest op een paar jaren tijd zijn integrale aankoopwaarde. Een E-fiets met een duo pack batterij kost een 2000 €, nog steeds dezelfde nieuwprijs als een paar jaren geleden. Na 2 jaar is de waarde op de 2de hands markt 275 € en dan gaat men nog afbieden.
-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Verliest niet iedere auto na een paar jaar meer dan de helft van zijn waarde ? Alleen zeldzame old-timers winnen aan waarde, maar die worden dan ook gekocht als appeltje voor de dorst zoals F. Huts zijn zonnepaneel geld in schilderijen heeft geïnvesteerd. Ik vraag minstens 20.000 Euro voor mijn old-timer en die heeft oorspronkelijk *maar* 280.000 BEF of 7000 Euro gekost ....
p.s. Den Sof heeft vorig jaar zijn Kangoo ZE batterij laten uitmeten, en die beschikt nog over 100 % van haar capaciteit en dat na 6 jaar en iets meer dan 20.000 km. Veel is afhankelijk van hoe de eigenaar met de wagen en het laden ervan heeft omgesprongen om nog over een degelijke batterij te beschikken. Hetzelfde geldt voor de fietsbatterijen. Velen laten hun fietsbatterij compleet leeglopen, en dan is die geen lang leven beschoren.
p.s. Den Sof heeft vorig jaar zijn Kangoo ZE batterij laten uitmeten, en die beschikt nog over 100 % van haar capaciteit en dat na 6 jaar en iets meer dan 20.000 km. Veel is afhankelijk van hoe de eigenaar met de wagen en het laden ervan heeft omgesprongen om nog over een degelijke batterij te beschikken. Hetzelfde geldt voor de fietsbatterijen. Velen laten hun fietsbatterij compleet leeglopen, en dan is die geen lang leven beschoren.