Alles Elektrisch......

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

12 mar 2024, 17:28

Omdat jij stroom wil injecteren wordt het net extra belast, de kosten die dat met zich meebrengt moeten betaald worden en wel door U. Waarom? Daarom!

Anders moet je maar een eigen draad leggen naar die buur.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

12 mar 2024, 17:42

E.T. schreef:
12 mar 2024, 17:28
Omdat jij stroom wil injecteren wordt het net extra belast, de kosten die dat met zich meebrengt moeten betaald worden en wel door U. Waarom? Daarom!

Anders moet je maar een eigen draad leggen naar die buur.
Verkeerde berekening E.T.........

Voor de kWh dat ik injecteer is dat één kWh minder dat door Fluvius wordt toegeleverd en dus blijft het gelijk.

+ 1 - 1= 0.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

12 mar 2024, 17:56

In een straat met veel zonnepanelen en veel zon smelten de draden ...
Uit veiligheid vallen de omvormers uit, om dat te voorkomen moeten er cabines bijgebouwd ...


Stroom naar gebruiker = 1
Stroom naar 't net = 1
1 + 1 = 2

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

13 mar 2024, 00:06

E.T. schreef:
12 mar 2024, 17:56
In een straat met veel zonnepanelen en veel zon smelten de draden ...
Uit veiligheid vallen de omvormers uit, om dat te voorkomen moeten er cabines bijgebouwd ...
....
Ge bedoelt dat de koffiezet smelt door overspanning :lol: Men gaat de cabines "verzwaren" als ik me niet vergis , en daardoor kan er meer stroom naar het middenspannings net terugvloeien ( die men dan niet kwijtgeraakt - of ervoor moet betalen als men die kwijt wil ). Beter zou zijn dat men het verst van de cabine een uit de kluiten gewassen batterij plaatst. Die kan de overschot aan stroom overdag opvangen en 's nachts terug afgeven. Dat zou al een pak gasverbuik van gascentrales uitsparen.

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

13 mar 2024, 09:51

Met de cabines te verzwaren zal het nog niet gaan , want de kabels kunnen dat niet trekken , dat is al zo toen ik nog werkte 12 jaar geleden , en nu zijn er nog meer zonnepanelen dan toen .
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

13 mar 2024, 10:43

E.T. schreef:
12 mar 2024, 17:28
Omdat jij stroom wil injecteren wordt het net extra belast, de kosten die dat met zich meebrengt moeten betaald worden en wel door U. Waarom? Daarom!

Anders moet je maar een eigen draad leggen naar die buur.
Ik veronderstel dat ET geen zonnepanelen heeft en dit schrijft met een zekere frustratie.... :?: :?:
Best eerst eens verder kijken dan dat de neus lang is hé.....

In het algemeen bedraagt een installatie gemiddeld zo'n 5 kW aan vermogen.
Daarvan wordt de productie voor 50 - 75% gebruikt door eigen verbruik, afhankelijk of men er een batterij aanhangen heeft of niet.
(zie de cijfers van lode: voorheen +/- 3.000 kWh verbruik; en met zonnepanelen 2.000 kWh injectie - met batterij aanwezig)


1) Voordat men nog maar één Wh gaat injecteren moet de afname NUL zijn.

2) Bij een injectie van 2000 kWh wordt het systeem minder belast dan bij een afname van 3.000 kWh
Men gaat dus het net gemiddeld minder gaan belasten met zonnepanelen nietwaar......

3) De achillespees van het systeem is echter dat dit geldt voor een 8-tal maanden per jaar. Gedurende een 4-tal zomermaanden zal de injectie groter zijn dan de afname.

4) Men heeft iedereen liggen pushen om zonnepanelen te leggen, dan moet men er ook voor zorgen dat het systeem het aankan.

5) Het zou absurd zijn om netwerk & distributiekosten van 10-15 cent/kWh aan te rekenen op een injectie waar men momenteel gemiddeld 4-5 cent/kWh voor krijgt. Op deze manier ga je er een halve eeuw over doen om uw installatie er uit te halen en kan men die beter stopzetten. Hier zou alléén de leverancier & netbeheerder beter van worden en ben jij de pinocchio.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 mar 2024, 10:59

Mijn neus is lang genoeg Charlie maar vele denken/dachten dat zij mee moeten betalen voor de zonnepanelen van de buur.
Je kan dat ontkennen maar:


☆ Waarom denk jij dan dat het capaciteitstarief er gekomen is?
Voor iedereen?


☆ De "groenestroom" certificaten worden ook door ons allemaal betaald, toch?

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

13 mar 2024, 11:26

E.T. schreef:
13 mar 2024, 10:59
☆ Waarom denk jij dan dat het capaciteitstarief er gekomen is?
Omdat het net door de jaren heen alsmaar meer belast wordt omdat men in het algemeen meer elektrisch gaat verbruiken - laatste snufje dat erbij komt is dus de elektrische wagen. Daarom probeert men de mensen aan te moedigen om hun verbruik te spreiden.
Zonnepanelen komen hierbij weinig bij kijken, al wat men rechtstreeks gaat verbruiken ontlast het systeem.
E.T. schreef:
13 mar 2024, 10:59
☆ De "groenestroom" certificaten worden ook door ons allemaal betaald, toch?
Die certificaten voor particulieren gaan stilletjesaan op hun einde lopen.
Diegene die aan de jackpot blijven trekken zijn de bezitters van installaties met een vermogen van méér dan 10 of 30 kW zoals F.Huts & co.....
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 mar 2024, 11:39

... al wat men rechtstreeks gaat verbruiken ontlast het systeem.
Klopt, tot het moment dat de zon schijnt en heel de buurt gaat "injecteren"

Als de omvormers hun stroom niet kwijt kunnen dan vallen ze om veiligheidsredenen uit. Door de omvormers te schakelen op een andere faze kan dat verholpen worden totdat dat niet meer lukt en er ernstig moet geïnvesteerd worden.

Terwijl je wacht op die aanpassingen krijg je een kleine vergoeding van ons Zuhal.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

13 mar 2024, 11:50

E.T. schreef:
13 mar 2024, 11:39
... al wat men rechtstreeks gaat verbruiken ontlast het systeem.
Klopt, tot het moment dat de zon schijnt en heel de buurt gaat "injecteren"

Als de omvormers hun stroom niet kwijt kunnen dan vallen ze om veiligheidsredenen uit. Door de omvormers te schakelen op een andere faze kan dat verholpen worden totdat dat niet meer lukt en er ernstig moet geïnvesteerd worden.
Zie punt 3 in mijn 2de post hierboven...... :wink:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

13 mar 2024, 12:41

E.T. schreef:
13 mar 2024, 11:39
....

Als de omvormers hun stroom niet kwijt kunnen dan vallen ze om veiligheidsredenen uit. Door de omvormers te schakelen op een andere faze kan dat verholpen worden totdat dat niet meer lukt en er ernstig moet geïnvesteerd worden.

....
Die vallen uit als de spanning op de leiding te groot wordt ( overspanning dus ). Die overspanning ontstaat als de leidingsweerstand tussen de cabine en het punt waar geïnjecteerd wordt te groot wordt ( U = I x R ) . Om dat te vermijden moet de leiding zoveel mogelijk belast worden , en dat op een punt zo ver als mogelijk verwijderd van de cabine. Die leiding belasten met een batterij op het einde van die leiding is een win-win. Nu vormt alleen de cabine de extra belasting voor al de kilowatt's die zonnepanelen genereren , en de transformatoren erin kunnen dat extra vermogen blijkbaar niet aan om het hogerop te sturen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 mar 2024, 12:48

En wie gaat die batterijen betalen?
Wij allelmaal, toch?

God, nu begin ik ook al te denken als de klimaatontkenners :oops: ik schaam mij diep :P

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 mar 2024, 14:16

Klimaat ontkennen? Hoe doe je dat? 8O
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 mar 2024, 14:24

Zie topic "klimaat"
Ook daar gaat het bijna altijd over de kosten, toch?

Apres moi le deluge
Laatst gewijzigd door E.T. op 13 mar 2024, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 mar 2024, 14:26

Niets gevonden.
Er is altijd 'klimaat'. Het klimaat verandert constant.
Wat valt er te ontkennen aan 'klimaat'?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.