Capaciteitstarief......gesjareld ?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

29 jun 2021, 12:21

Capaciteitstarief. Er ligt nog niks vast.
Over de modaliteiten zal wel nog wat gediscuteerd kunnen worden maar het plaatselijk laagspanningsnet is verouderd en niet aangepast om stroom in beide richtingen (!) te verwerken. Iemand zal de aanpassingen moeten betalen ...
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

29 jun 2021, 12:24

Ik denk dat we toch meer gaan betalen. Zuhal Demir heeft na de klucht met de terugdraaiende meters af te pakken van mensen met zonnepanelen gevraagd om het capaciteitstarief uit te stellen, zodat de boosheid wat over was.
Nog een oplossing: minder koken, veel boterhammen met choco. :lol:

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

29 jun 2021, 13:32

Wil. schreef:
29 jun 2021, 12:01
Je zou er dan ook nog moeten voor zorgen dat je het elektrisch kookvuur niet gebruikt tijdens die 5 minuten dat je boiler aan het opwarmen is. :lol:

Ik denk (hoop) dat deze soep niet zo heet gegeten zal worden als ze wordt opgediend. Er ligt nog niks vast.
Tja....als het kookvuur niet kan gebruikt worden is het ook moeilijk om de soep te gaan opwarmen natuurlijk...

Dat er nog niets vast ligt zou ik niet zo durven zeggen.....Hun principe ligt zeker vast. Alléén moeten de cijfers er nog opgeplakt worden.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

29 jun 2021, 13:41

Seppe123 schreef:
29 jun 2021, 12:24
Ik denk dat we toch meer gaan betalen. ......
Daar moet je niet aan twijfelen, het is dan ook de bedoeling.

Naar mijn mening zal zeker 95% niet onder de piekgrens van 3,15 kwh geraken/blijven.
1 kwartier erover op 2880 maandkwartieren is sneller gebeurd dan je denkt.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

29 jun 2021, 13:43

Je kan de soep misschien buiten op een houtvuurtje opwarmen. :roll:

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

29 jun 2021, 15:42

Seppe123 schreef:
29 jun 2021, 10:17
Ik heb niet veel kennis van elektriciteit. Maar als ik uw uitleg hier lees is vooral mijn boiler van 2400 W een probleem. Ik heb zonnepanelen: dus als ik de boiler aanzet als mijn zonnepanelen 2400 W produceren is er geen probleem? Als er geen zon is zou ik de boiler 5 minuten moeten laten opwarmen en 10 minuten niet? ( waar ben je dan mee bezig) Heb ik dit goed begrepen? Had ik dit op voorhand geweten, dan had ik 2 jaar geleden een andere boiler gekocht. Met de terugdraaiende meter was dit allemaal niet belangrijk, maar sinds november 2020 heb ik een digitale meter.
Zonnepanelen of niet zal weinig veranderen aan het bepalen van de maandelijkse piek vrees ik.
Er zijn altijd wel momenten gedurende de maand dat de zonnepanelen weinig produceren zoals de laatste dagen. Het vermogen is er dan ook naar, soms 1/2 kW vermogen op het middaguur voor een omvormer van 5kVA. In de winter nog een pak minder.
Paar kookplaten en toevallig uwen boiler erbij zit je dan al gemakkelijk aan een 5kW grens terwijl het juist zal moeten lukken dat uw zonnepanelen op dat moment bijna geen vermogen verwekken.
Ook mag men de kleine verbruikers niet vergeten....frigo, diepvries, apparaten die st.by staan..... verbruikt wel niet veel, maar toch.....het komt er nog allemaal bij......

Uw zonnepanelen globaal gezien zullen wel hun nut hebben, maar je moet rekenen dat je er maximaal 25-30% rechtstreeks zal kunnen van verbruiken, de rest, 70-75% is injectie.
Aangezien je een digitale meter hebt kan je dat gemakkelijk nagaan & uitrekenen.
Seppe123 schreef:
29 jun 2021, 10:17
......dus als ik de boiler aanzet als mijn zonnepanelen 2400 W produceren is er geen probleem? Als er geen zon is zou ik de boiler 5 minuten moeten laten opwarmen en 10 minuten niet? ( waar ben je dan mee bezig)......
Tja....het zou absurd zijn om je boiler niet te laten warmen door de panelen....

Er zijn geen mirakel-oplossingen, bijna ieder toestel heeft een vast verbruik; alléén een warmtepomp kan een variabel verbruik hebben naargelang de belasting; en een wasmachien of droogkast naargelang de temperatuur.
Een boiler van 2400W zal 2,4 kWh op een uur verbruiken, op een kwartier is dat dan 0,6 kWh. Wil je dat verbruik gaan halveren, dan zijn er 2 mogelijkheden: ofwel laat je die gedurende een kwartier maar den helft van de tijd opwarmen, ofwel schakel je de helft van het vermogen uit. b.v. als de boiler 2 weerstanden van 1200W bezit kan je er ook één uitschakelen, dan komt het eindresultaat op hetzelfde neer.

Aangezien men een piekvermogen van 3,15 kWh wil hanteren, komt dat op een kwartier neer op een max.verbruik van 3,15 kWh /4 = 0,8 kWh.
Eens daarboven begint de rekening op te lopen voor hetzelfde totaal verbruik.
Niet dat je er failliet zal van zijn, maar mijn schatting is tussen 20-50 € per maand per aansluiting.
Voor een miljoen aansluitingen komt dit dan neer op 240-600 miljoen € / jaar.

Maar zoals ik reeds eerder zei, ik denk dat maar weinigen onder de grens van 3,15 kWh zullen kunnen blijven.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

miel
Lid geworden op: 15 apr 2005, 20:46
Locatie: vlaanderen

29 jun 2021, 17:57

Alles wat hier geschreven is gaat over hogere energieprijzen.
Nergens lees ik hier wie daar voor verantwoordelijk is. Hetzij toch geen ambtenaren die hier ons de les moeten spellen? Om klaarheid te brengen: welke minister(s) heeft hier de verantwoordelijkheid?
we doen wat we kunnen, niet wat we willen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

29 jun 2021, 18:54

miel schreef:
29 jun 2021, 17:57
....
Nergens lees ik hier wie daar voor verantwoordelijk is. Hetzij toch geen ambtenaren die hier ons de les moeten spellen?
Jawel , het zijn ambtenaren die de uitvindsels in mekaar steken.
Om klaarheid te brengen: welke minister(s) heeft hier de verantwoordelijkheid?
Tja wie ? En wie heeft daar verstand van ? En wie was het een paar jaar geleden en wie zal het morgen zijn ? Die luisteren allemaal naar "experts" tegenwoordig , en bij nader orde is dat de VREG voor Vlaanderen, DE uitvinder van het capaciteitstarief.

p.s. het gaat hier niet over de prijs van de stroom zelf ( die van Engie of Ecopower of van wie dan ook ) , maar als het ware over de prijs die je moet betalen voor de leidingen vanaf de cabine tot aan uw teller.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

29 jun 2021, 20:08

miel schreef:
29 jun 2021, 17:57
Alles wat hier geschreven is gaat over hogere energieprijzen.
Fred geeft hier het antwoord...
Fred1950 schreef:
29 jun 2021, 18:54
p.s. het gaat hier niet over de prijs van de stroom zelf ( die van Engie of Ecopower of van wie dan ook ) , maar als het ware over de prijs die je moet betalen voor de leidingen vanaf de cabine tot aan uw teller.
Heeft niks met energieprijs zelf te maken, op dat gebied verandert er niks.

Het gaat zuiver over de netwerkkosten (transport & distributie) die zowat de helft van de totale factuur uitmaken.
Ook niet vergeten dat de netwerkkosten onderworpen zijn aan 21% btw.
Ministers zullen dan ook wel zwijgen als een graf; hogere netwerkinkomsten = is ook méér kassa-kassa voor de federale regering in btw-vorm.

En dit voor een basisbehoefte. :roll:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

02 jul 2021, 22:28

Bij Fluvius kan je zien wanneer de plaatsing van uw digitale meter gepland is. Tijd om de deur op slot te doen en een maand op vakantie te vertrekken. :mrgreen:

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

05 jul 2021, 18:36

miel schreef:
29 jun 2021, 17:57
Alles wat hier geschreven is gaat over hogere energieprijzen.
Nergens lees ik hier wie daar voor verantwoordelijk is. Hetzij toch geen ambtenaren die hier ons de les moeten spellen? Om klaarheid te brengen: welke minister(s) heeft hier de verantwoordelijkheid?
De verantwoordelijke zijn al wie elektrisch wilt rijden , en een laadpaal voor de deur willen,Fluvius weet heel goed dat ze niet genoeg capaciteit hebben als er steeds meerdere E-auto's na de werkuren aan de laadpaal gaan hangen,en zeker niet als ze nog 2 kerncentrales gaan sluiten,dus moeten de huishoudens afgeschrikt worden met duurdere piekstroom, anders kunnen ministers, zelfstandigen en de beau monde hun tesla niet opladen.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/leu ... stroom-op/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

09 jul 2021, 17:41

Ze zien de bui al hangen,er zal niet alleen een capaciteit tarief komen , maar in een moeite gaan ze ook al die andere kosten verhogen, ik hoor juist op de radio dat de energieprijzen met 300% zouden kunnen verhogen,waar zit de VREG en de ministers van energie. :twisted:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210707_96258419
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

09 jul 2021, 19:26

tokkio schreef:
09 jul 2021, 17:41
Ze zien de bui al hangen,er zal niet alleen een capaciteit tarief komen , maar in een moeite gaan ze ook al die andere kosten verhogen, ik hoor juist op de radio dat de energieprijzen met 300% zouden kunnen verhogen,waar zit de VREG en de ministers van energie. :twisted:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210707_96258419
Niet overdrijven. Voor mij stijgt de prijs voor piekverbruik van 9,01 Eurocent/kWh naar 10,72 Eurocent/kWh inlcusief 21 % BTW ( https://cdn.eneco.be/downloads/nl/gener ... WER_GO.pdf ) . Men zou die 21 % al beter naar 6 % brengen. Elektriciteit is geen luxeartikel.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

09 jul 2021, 21:55

Fred1950 schreef:
09 jul 2021, 19:26
Niet overdrijven. Voor mij stijgt de prijs voor piekverbruik van 9,01 Eurocent/kWh naar 10,72 Eurocent/kWh inlcusief 21 % BTW ( https://cdn.eneco.be/downloads/nl/gener ... WER_GO.pdf ) . Men zou die 21 % al beter naar 6 % brengen. Elektriciteit is geen luxeartikel.
kom....kom....Fred.....
Capaciteitstarief volgens piekverbruik gaat pas in voege vanaf 2022.
Wat je aangeeft is de energieprijs/kWh van uw leverancier en heeft niks met netwerkkosten te maken.
Je zit met een variabel contract en die prijzen zijn bij alle leveranciers gestegen. Binnen enkele maanden kunnen ze gemakkelijk terug dalen.

En wat die 6% betreft zou het niet méér dan normaal zijn, maar ik vrees dat het een utopie is.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

09 jul 2021, 22:43

Charlie Maru schreef:
09 jul 2021, 21:55
Fred1950 schreef:
09 jul 2021, 19:26
Niet overdrijven. Voor mij stijgt de prijs voor piekverbruik van 9,01 Eurocent/kWh naar 10,72 Eurocent/kWh inlcusief 21 % BTW ( https://cdn.eneco.be/downloads/nl/gener ... WER_GO.pdf ) . Men zou die 21 % al beter naar 6 % brengen. Elektriciteit is geen luxeartikel.
kom....kom....Fred.....
Capaciteitstarief volgens piekverbruik gaat pas in voege vanaf 2022.
Wat je aangeeft is de energieprijs/kWh van uw leverancier en heeft niks met netwerkkosten te maken.
Je zit met een variabel contract en die prijzen zijn bij alle leveranciers gestegen. Binnen enkele maanden kunnen ze gemakkelijk terug dalen.

En wat die 6% betreft zou het niet méér dan normaal zijn, maar ik vrees dat het een utopie is.
Ik reageerde eigenlijk op dat artikel van @tokkio , daar is geen sprake van capaciteitstarief maar puur over verhoging van de energieprijs zelf. Over wat netbeheerders aanrekenen wordt in media blijkbaar nooit iets geschreven. ik vind dat verdomd raar ....

Misschien was ik niet duidelijk. Met "piekverbruik" bedoel ik het dagtarief. Eneco vermeldt dat op mijn factuur als "Verbruik piekuren" naast "Verbruik daluren".