Capaciteitstarief......gesjareld ?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

25 jun 2021, 22:31

Vanaf 2022 gaat het capaciteitstarief in voege. Zal dus van toepassing zijn op de netwerk-kosten, de grootste hap van de factuur.
Volgens de onderstaande link zou de minimum grens 3,15 kWh piekverbruik bedragen. Eens daarboven lopen deze kosten naar omhoog en zal uw factuur gaan aandikken. Het hoogste piekverbruik per kwartier wordt in aanmerking genomen voor de hele maand, en dit 12x keer per jaar.
Voor wat ik ook kan uitmaken volgens verschillende sites, is dat het piekverbruik zou gelden op eender welk kwartier van de maand, en niet op alléén piekuren b.v. tussen 11 & 13u of 17 & 19u.

https://www.energie-vergelijker.be/blog ... laanderen/

3,15 kWh betekent dan ook max. 800W/kwartier.
Dus 1x 800 W verbruiken binnen de 15 minuten zit men aan de minimum grens.

Wilt men de zondag een stukje gebraad bereiden in den oven van 3.000W met daarbij een paar frietjes in een friteuse van 2.000W, neemt alleszins méér dan één kwartier in beslag, dan zit men al aan een grens van 5 kWh i.p.v. 3,15 kWh.

Een maand bedraagt gemiddeld 2.880 kwartieren.
Al zou men maar één kwartier een piekverbruik hebben van 5kWh en die andere 2.779 kwartieren maar gemiddeld 0,5 kWh, de hele maand zal in aanmerking komen aan het gemiddelde van 5kWh

Grootste slachtoffers zullen momenteel diegene zijn met accumulatieverwarming, moet je al je bakken niet gaan opladen aan 13A, want dan ben je eeuwig bezig. Eveneens al de rest die elektrisch verwarmen, onder welke vorm dan ook. Accumulatoren kan men dus al evengoed in de container gaan zwieren. :roll:
Ook wanneer men een digitale teller komt plaatsen, verdwijnt automatisch de nacht-teller. Alles wat op de nacht-teller gekoppeld stond wordt automatisch overgeheveld naar de enige digitale teller en komt alles in het nieuwe systeem terecht.

Terug naar grootmoeders wijze....? de leuvense stoof, kolen of houtkachel, en den BBQ om te koken.....ook de kaarsen niet vergeten om in den donker uwe weg terug te vinden of 's avonds uw gazet te lezen.

Nu ja, 3,15 kWh zou de grens van het minimum-tarief zijn en wel lager liggen dan het huidige tarief, maar nekeer boven de grens van 5kWh zal men gegarandeerd wel méér gaan betalen dan het huidige tarief.
Prijzen betreffende die netwerkkosten ben ik nog nergens tegengekomen, die zijn ze waarschijnlijk nog altijd aan het berekenen en bepalen.

Eerst zijn diegene gesjareld die laatst zonnepanelen hebben laten leggen en ondertussen ook een digitale teller hebben, zouden diezelfde mensen nu een 2de maal gesjareld worden met het capaciteitstarief ??? want velen hebben speciaal zonnepanelen genomen door elekrische verwarming.

https://www.hln.be/mijn-gids/capaciteit ... ~a6ce8aef/
https://www.engie.be/nl/blog/allerlei/c ... laanderen/
https://www.vreg.be/nl/toekomst-nettari ... eitstarief
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

25 jun 2021, 23:23

Ik heb vroeger ( vorig jaar ) altijd op zonstraal.be geleerd dat het standaard vermogen 2,5 KW is. Dat zal iedereen betalen, ook diegenen die nog over een terugdraaiende teller beschikken waar men dat kwartierpiekvermogen NIET kan meten en registreren.

Wat daar te lezen staat als "De VREG beveelt aan je hoogste kwartiervermogens onder het gemiddelde van 3,15 kWh te houden. " is dus fout, puur omdat men "vermogens" ( kW ) meet en geen energievebruik ( kWh ). Het kan nu wel zo zijn dat de VREG van de 2,5 kW iets toegegeven heeft en er 3,15 kW van heeft gemaakt.

Wat betekent dat in de praktijk .... als je binnen een bepaald kwartier een vermogen ( laat ons nu aannemen dat 3,15 kW de basiswaarde is ) van 4 kW afneemt, dan wordt dat geregistreerd als "maximum" voor de maand. Als je gedurende dezelfde maand ( of zelfs het daaropvolgende kwartier ) nog een groter vermogen zoudt afnemen, bvb. 5 kW , dan wordt die nieuwe waarde als hoogste waarde voor die maand geregistreerd. De daaropvolgende maand begint men opnieuw met het maximum vermogen tijdens die maand te registreren. Op het einde van het jaar maakt men een gemiddelde van al die geregistreerde vermogens, en daarop gaat men je afrekenen.

Nu , 3,15 kW bij 230 Volt komt ongeveer overeen met 13,7 Ampere. Zoals het mij werd verteld met de 2,5 kW ondergrens zou dat slechts met 10,8 Ampere overeenkomen bij 230 Volt.

Je mag dus een kwartier lang 3,15 kW aan vermogen vragen zonder dat je er meer gaat voor betalen, en dat komt overeen met 3,15 kW-per-uur gedeeld door vier ( vier kwartieren in een uur ) of dus 787 Wh. Je mag dus ook vier kwartier na mekaar die 787 Wh stroom afnemen zonder dat de prijs ervoor gaat stijgen, en dan heb je op een uur inderdaad 3,15 kWh verbruikt aan continu 13,7 Ampere. De "h" in kWh staat voor "hour" ( uur ).

p.s. het daltarief wordt ook afgeschaft wat de netkosten betreft. Men gaat dus netkosten volgens een vaste formule op de som van piek+dal stroomverbruik betalen terwijl dat nu apart per kWh voor piek en daltarief wordt berekend. De leverancier ( bvb. Ecopower ) kan nog steeds een aparte prijs van de stroom zelf aanrekenen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

26 jun 2021, 08:58

Charlie Maru schreef:
25 jun 2021, 22:31
Vanaf 2022 gaat het capaciteitstarief in voege.
Wat mij interesseert is of de elektriciteitskost - bij een zelfde verbruik !! - op jaarbasis omhoog zal gaan of niet.

Indien men op basis van die twaalf metingen een maandelijkse voorschotfactuur stuurt die veel hoger is dan wat ik vandaag betaal, dan betekent dat nog niet dat er geen eindafrekening zal komen waarbij ik al het te veel betaalde zal terugkrijgen. Of zal dat wél het geval zijn dat ik alles 'kwijt ben' omdat mijn 12 piekmetingen nu eenmaal hoog waren?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

26 jun 2021, 10:16

Wil. schreef:
26 jun 2021, 08:58
Charlie Maru schreef:
25 jun 2021, 22:31
Vanaf 2022 gaat het capaciteitstarief in voege.
Wat mij interesseert is of de elektriciteitskost - bij een zelfde verbruik !! - op jaarbasis omhoog zal gaan of niet.

.....
Dat hangt van uw gebruikersprofiel af. Als ge 24 uur lang continu 5 ampere van het net haalt, dan heb je op die dag 230 x 5 X 24 = 27,6 kWh verbruikt. Als ge 12 uur lang 10 ampere van het net haalt en niet meer dan dat, dan heb je op die dag ook maar 230 x 10 x 12 = 27,6 kWh verbruikt. Maar in dit laatste geval heb je dus gedurende 12 uur een hoger "piekverbruik" gehad en ga je op het einde van het jaar meer netvergoeding betalen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

26 jun 2021, 10:36

Louter theoretische denkoefening:

Stel dat ik 1 keer per maand een kwartier het absolute maximum aan verbruik organiseer, maar voor de rest is mijn dagelijks verbruik heel egaal gespreid zodat ik toch maar aan die 27,6 kWh per dag kom.

Mijn vraag is dan: in welke mate zal mijn elektriciteitskost op maand- of jaarbasis daardoor stijgen? Blijkbaar gaat dat piekverbruik op die 12 kwartieren enkel mijn netvergoeding beïnvloeden en hoeveel percent maakt dat uit van een gemiddeld verbruik?

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

26 jun 2021, 11:14

Wil. schreef:
26 jun 2021, 10:36
Louter theoretische denkoefening:

Stel dat ik 1 keer per maand een kwartier het absolute maximum aan verbruik organiseer, maar voor de rest is mijn dagelijks verbruik heel egaal gespreid zodat ik toch maar aan die 27,6 kWh per dag kom.
Alléén dat ene kwartier wordt weerhouden voor de bepaling.
Eénmaal één kwartier aan 6kwh => maandpiek = 6 kwh.
Ik veronderstel dat uwen "jaarlijkse" piek het gemiddelde zal zijn van uw 12 maandelijkse pieken.

Wil. schreef:
26 jun 2021, 10:36
Mijn vraag is dan: in welke mate zal mijn elektriciteitskost op maand- of jaarbasis daardoor stijgen? Blijkbaar gaat dat piekverbruik op die 12 kwartieren enkel mijn netvergoeding beïnvloeden en hoeveel percent maakt dat uit van een gemiddeld verbruik?
Dat staat nog niet vast denk ik, ze zijn dat nog altijd aan het bepalen.

In alle geval, er zal een minimum tarief zijn voor de minimum grens.
b.v. 10 cent/kWh indien je gemiddelde niet boven de 3,15kwh komt.

Ga je erboven, zullen de netkosten ook stijgen.
b.v. gemiddelde 4 kwh => +5% = 11 cent/kwh
gemiddelde 5 kwh => + 10% = 12 cent/kwh....
enz.....

Er zal dan wellicht ook een max. bedrag zijn veronderstel ik..... maar het zal toch iets in die zin zijn denk ik.
Laatst gewijzigd door Charlie Maru op 26 jun 2021, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

26 jun 2021, 12:40

Louter theoretische denkoefening:

Stel dat ik 1 keer per maand een kwartier het absolute maximum aan verbruik organiseer, maar voor de rest is mijn dagelijks verbruik heel egaal gespreid zodat ik toch maar aan die 27,6 kWh per dag kom.

Mijn vraag is dan: in welke mate zal mijn elektriciteitskost op maand- of jaarbasis daardoor stijgen? Blijkbaar gaat dat piekverbruik op die 12 kwartieren enkel mijn netvergoeding beïnvloeden en hoeveel percent maakt dat uit van een gemiddeld verbruik?
Als ge elke maand een kwartier lang een piekverbruik hebt, al duurt dat maar één kwartier, dan betaal je voor dat piekverbruik dus iedere maand en dan gaat het gemiddelde over een jaar ook datzelfde piekverbruik aan netvergoeding zijn. Ge zoudt wat kunnen schipperen door de pieken in dezelfde maand te leggen, bvb. in het begin en op het einde van de maand, en hierdoor de piek in de daaropvolgende maand te laten wegvallen. Het jaargemiddelde gaat dan lager zijn.

Hoeveel netvergoeding je betaalt hangt van de netbeheerder af. Men spreekt van 20 % van de totale factuur, maar dat is dus ook afhankelijk van de kostprijs van de stroom zelf ( hoe hoger de stroomprijs, des te lager wordt procentueel het aandeel netkosten ) . Of dit zonder of met BTW is , is ook nog de vraag. Ikzelf betaal NU meer dan 50 % aan netkosten en subsidies allerhande. Wat ik dus aan Eneco voor de stroom zelf betaal is minder dan de helft van de totale factuur. Ge moet aan uw provider een gedetailleerde jaarfactuur vragen en daar staat alles vermeld , zelfs per maand ( omdat prijzen per maand soms veranderen ). Ik heb dat aan Eneco ook gevraagd en gekregen. Sindsdien kan ik als abonnee die inlogt dat ook op hun site downloaden. :)

Dit is wat ik jaarlijks van Eneco als detailafrekening krijg :


Untitled.png
Untitled.png (76.97 KiB) 1502 keer bekeken

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

26 jun 2021, 16:58

Dat het gaat duurder , en nog onoverzichtelijker gaat worden,is bijna een zekerheid, ze pakken langs alle kanten en zijde de kleine man/vrouw, en hebben ze terug een schup om de corona put te vullen,ik heb meegedaan aan de groepsaankoop en de eerste maand(mei) was het maandelijks voorschot juist, de 2de maand was er 10 € bij, dus dat is 120€ op jaarbasis,telt daarbij de 5€ die ze van het pensioen gedaan hebben ,dat is dan 180€ op jaarbasis, en dan zijn we nog niet zeker of we niet moeten bijleggen zowel voor de belastingen, als voor het stroom verbruik,en dan gaan we het nog niet hebben over alles en nog wat dat duurder wordt,en de ministers van energie en economie , zitten te slapen,en wij moeten het maar slikken of stikken.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

26 jun 2021, 19:39

Wil, een klein voorbeeldje:

Voor de maand Mei was mijn "piek" 1,724 kWh (08:45 - 09:00 op 05/05) - zie 1ste grafiek.
1,724 kWh op een kwartier geeft op een uur: 6,896 kWh.
6.896 kWh is dus de waarde die in aanmerking komt voor de berekening van het jaargemiddelde. - zie grafiek2.

Mijn piek voor de maand Mei is dus 1,724/6,896 kWh, en dit ondanks mijn verbruik op dat volledig uur (08u => 09u) maar in totaal 4,02 kWh was.

De piek in deze maand was ook eenmalig (alsook de meeste van vorige maanden) , want voor de rest ben ik niet over de 4 kWh gegaan.
Zo één piek van één kwartier per maand is dus genoeg om uw factuur een serieus stuk omhoog te jagen.
Is dit dan een eerlijk capaciteitstarief ? Ieder zijn eigen mening natuurlijk.

Gelukkig is dit systeem nog niet in voege, er wordt nog aan gewerkt om af te vlakken en mijn waarde onder de 4 kWh proberen te houden

Afbeelding
Afbeelding
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

26 jun 2021, 20:20

Gelukkig dat ik dergelijke grafiek nog niet kan tonen ! :lol: Ik heb nog een Ferraris ( terugdraaiende ) teller, zonder zonnepanelen ..... Bij mij mogen ze gerust vergeten om die digitale teller te komen plaatsen. :twisted: :mrgreen:

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

26 jun 2021, 20:59

Fred1950 schreef:
26 jun 2021, 20:20
Gelukkig dat ik dergelijke grafiek nog niet kan tonen ! :lol: Ik heb nog een Ferraris ( terugdraaiende ) teller, zonder zonnepanelen ..... Bij mij mogen ze gerust vergeten om die digitale teller te komen plaatsen. :twisted: :mrgreen:
Wees gerust Fred, vroeg of laat hangt hij er hoor.....

En zoals alles heeft het zijn voordelen en zijn nadelen. (meestal méér nadelen natuurlijk :roll: )
Die piekvermogen grafiek staat er ook nog maar pas, paar maand geleden was dat nog niet het geval.

Een voordeel is dat ik nu nog 6 maanden tijd heb om dat spel zien af te vlakken vóórdat het capaciteitstarief in voege gaat. (tenzij het nog uitgesteld wordt natuurlijk)

Met een Ferraris teller heb je er nu het schuifelen naar of je met piekmomenten zit en wanneer die zich voordoen. Als men vanaf volgend jaar de teller komt vervangen en je zit met serieuze piekmomenten heb je meteen prijs.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

26 jun 2021, 22:04

Charlie Maru schreef:
26 jun 2021, 20:59
.....

Met een Ferraris teller heb je er nu het schuifelen naar of je met piekmomenten zit en wanneer die zich voordoen. Als men vanaf volgend jaar de teller komt vervangen en je zit met serieuze piekmomenten heb je meteen prijs.
Ik denk er toch wel al aan, hoor. Mijn bekommernis is een elektrische boiler die 16 ampere trekt, al de rest heb ik in de hand om het verbruik over de tijd te kunnen spreiden.

Uit uw eerste grafiek leid ik af dat men de metingen op vaste tijdstippen start, en dus geen "glijdende kwartieren" gebruikt. Je kan in dat geval wel wat "foefelen" nietwaar. Stel dat ge een toestel hebt dat gedurende exact één kwartier 20 Ampere afneemt. Als ge dat toestel 7,5 minuten na middernacht aanzet, dan gaat het dat eerste kwartier 230 x 20 x 7,5/60 aan energie verbruikt hebben. Het tweede kwartier staat het ook nog 7,5 minuten aan en verbruikt dan evenveel energie. De piek bedraagt dus telkens 0,575 kWh binnen die twee kwartieren. Had ge dat toestel om exact 00:00 middernacht gedurende 15 minuten aangelegd, dan was het piekvermogen 230 x 20 x 15/60 = 1,150 kWh en dus exact het dubbele.

De reële belasting voor het netwerk is nochtans hetzelfde, en of ik dat apparaat om nul uur 's nachts aanzet of 7,5 minuten later zal voor het netwerk ook geen verschil maken. Ge moet al goed zot zijn om dat te betwisten.

Als er ooit een pipo hier iets niet "koosjer" vindt komt de VREG en Fluvius voor de rechtbank ...

De "glijdende kwartieren" waren te moeilijk om te programmeren zeker ? :roll: Het is nochtans relatief eenvoudig om dat te realiseren.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

26 jun 2021, 23:09

Fred1950 schreef:
26 jun 2021, 22:04
Ik denk er toch wel al aan, hoor. Mijn bekommernis is een elektrische boiler die 16 ampere trekt, al de rest heb ik in de hand om het verbruik over de tijd te kunnen spreiden.
Zwier daar gewoon een "On/Off" timer en een relais tussen....
5 min. On.....10min.Off.....5min On......enz. of 7,5/7,5 min. uwen boiler warmt ook op zenne, al zal het wat langer duren. je zou dan nog "glijdende kwartieren" mogen hebben, speelt geen enkele rol.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

26 jun 2021, 23:23

Charlie Maru schreef:
26 jun 2021, 23:09
Fred1950 schreef:
26 jun 2021, 22:04
Ik denk er toch wel al aan, hoor. Mijn bekommernis is een elektrische boiler die 16 ampere trekt, al de rest heb ik in de hand om het verbruik over de tijd te kunnen spreiden.
Zwier daar gewoon een "On/Off" timer en een relais tussen....
5 min. On.....10min.Off.....5min On......enz. of 7,5/7,5 min. uwen boiler warmt ook op zenne, al zal het wat langer duren. je zou dan nog "glijdende kwartieren" mogen hebben, speelt geen enkele rol.
Dat kan , maar daar zit tegenwoordig ook nog wat electronica in die daarover gaat mekkeren. Ik zou de boiler dan zelf moeten ombouwen.

Gans dat VREG gedoe met kWh per kwartier trekt eigenlijk op niets. Puur technisch en wetenschappelijk bekeken moet men de stroomsterkte meten , en de tijd bepalen waarbij die stroomsterkte effectief een belasting voor het net kan betekenen. Dat kan 5 minuten, 10 minuten , 20 minuten , één uur zijn , enz ... en afhankelijk van die tijd, en in functie van de stroomsterkte, een bedrag aanrekenen.

In Spanje gebruikt men ook al digitale meters, maar daar is het veel eenvoudiger gemaakt. Daar werkt de meter volgens ons oud principe met de "teco". Ge betaalt voor het aansluitvermogen in Ampere, en als ge daarboven gaat voor een bepaalde tijd slaat ofwel de teller uit , of gaat ge automatisch naar een hogere aansluitcapaciteit ( in ampere ). Ge kunt ook ten allen tijde zelf uw capaciteit instellen ( verlagen of verhogen ).

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

27 jun 2021, 12:34

Charlie Maru schreef:
26 jun 2021, 19:39
Wil, een klein voorbeeldje:
Voor de maand Mei was mijn "piek" 1,724 kWh (08:45 - 09:00 op 05/05) - zie 1ste grafiek.
1,724 kWh op een kwartier geeft op een uur: 6,896 kWh.
6.896 kWh is dus de waarde die in aanmerking komt voor de berekening van het jaargemiddelde. - zie grafiek2.

Mijn piek voor de maand Mei is dus 1,724/6,896 kWh, en dit ondanks mijn verbruik op dat volledig uur (08u => 09u) maar in totaal 4,02 kWh was.
Dat snap ik wel, maar zoals je het nu uitlegt, zullen die kwartier-piekmetingen dus bepalend zijn voor de netwerkkosten. Die kosten zouden dan compleet los komen te staan van het totale verbruik (bv. op jaarbasis). 8O

Wat ik begrijp uit jouw uitleg is dat hier een bijkomende manier is gevonden om de klanten wat geld uit de zakken te slaan zonder dat die klant ook maar één kWh meer verbruikt heeft.


Het systeem dat we tot nu toe kennen, werkt met maandelijkse voorschotten en op het einde van het jaar wordt dan opgemaakt of je te veel hebt betaald of te weinig. Dan volgt de eindafrekening. In die maandelijkse berekening zit een deel netwerkkosten. Dat deel wordt - voor zover ik weet - procentueel berekend op het ganse verbruik.
Die truc met de piekkwartieren lijkt mij dan echt bedrieglijk en meer iets voor een foorkramer die de klanten wil inpakken; wanneer die thuiskomen realiseren ze zich dat ze bedrogen zijn.

Ik mag hopen dat een rechtbank dit soort praktijken verbiedt.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.