Capaciteitstarief......gesjareld ?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

27 jun 2021, 12:48

Wil. schreef:
27 jun 2021, 12:34
.....
...

Dat deel wordt - voor zover ik weet - procentueel berekend op het ganse verbruik.
....
Dat klopt. Het wordt nu als het ware berekend op hoe snel je rijdt, en in de toekomst op hoe snel je accelereert.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

27 jun 2021, 16:47

Wil. schreef:
27 jun 2021, 12:34
Dat snap ik wel, maar zoals je het nu uitlegt, zullen die kwartier-piekmetingen dus bepalend zijn voor de netwerkkosten.
Idd......van de 12 maandelijkse pieken zal het gemiddelde worden gemaakt. en dat gemiddelde zal dan gelden als vertrekpunt.
Wil. schreef:
27 jun 2021, 12:34
Die kosten zouden dan compleet los komen te staan van het totale verbruik (bv. op jaarbasis). 8O
Neen, dat zou veel te mooi zijn hé Wil. Het totale verbruik zal blijven gelden.
Ik zal het eens wat duidelijker proberen uitleggen.

Stel dat de globale netwerkkosten in het huidig systeem 11cent/kwh zouden bedragen.
Op een jaarverbruik van 1.000 kwh zouden die dan 1000x0,11= 110€ bedragen.

Met dat piekvermogen wil men dat veranderen.....eerst het tarief verlagen tot men de minimum grens van 3,15kwh heeft bereikt om daarna méér aan te rekenen in verhouding met het gemiddelde piekvermogen dat telkens hoger ligt. Hoe hoger het piekkwartier, hoe méér je zult betalen.

Stel dat de minimumgrens op 3,15 kwh wordt gezet en men er een prijs op plakt van 10 cent/kwh.
stel dat men in stappen werkt en men de volgende lijngrens op 4 kwh trekt met basisbedrag van 10 cent + 10% = 11cent/kwh
De volgende lijngrens 5 kwh en het basisbedrag + 20% = 12cent/kwh.
.............

Alles wat onder en tot de 3,15 kwh ligt ga je dan aan 10 cent betalen.
En zal uw jaarverbruik dus 1000 kwh x 0,10 = 100€ aan netwerk kosten.

zit je op 4 kwh piek, dan wordt dat 11 cent/kwh
En zal het jaarverbruik 1000kwh x 0,11 = 110€ bedragen.

zit je op 5 kwh piek, dan zal de 1000kwh aan 12 cent gerekend worden en 120€ bedragen.

Dus voor dezelfde hoeveelheid kwh jaarverbruik zullen de netwerkkosten stijgen naargelang het gemiddelde piekvermogen stijgt

Die bedragen en percentages zijn louter om de bovenstaande voorbeelden te maken, dus daar moet je zeker niet op voortgaan. Dus die verhoging zou in stappen kunnen stijgen, maar evengoed lineair. Zolang er nog geen duidelijkheid over is, hebben we er het fluiten naar.

Buiten die netwerkkosten blijven de andere kosten uiteraard ongewijzigd.
Wil. schreef:
27 jun 2021, 12:34
Wat ik begrijp uit jouw uitleg is dat hier een bijkomende manier is gevonden om de klanten wat geld uit de zakken te slaan zonder dat die klant ook maar één kWh meer verbruikt heeft.
Dat is dan ook hun bedoeling.
Wil. schreef:
27 jun 2021, 12:34
Het systeem dat we tot nu toe kennen, werkt met maandelijkse voorschotten en op het einde van het jaar wordt dan opgemaakt of je te veel hebt betaald of te weinig. Dan volgt de eindafrekening. In die maandelijkse berekening zit een deel netwerkkosten. Dat deel wordt - voor zover ik weet - procentueel berekend op het ganse verbruik.
Die truc met de piekkwartieren lijkt mij dan echt bedrieglijk en meer iets voor een foorkramer die de klanten wil inpakken; wanneer die thuiskomen realiseren ze zich dat ze bedrogen zijn.

Ik mag hopen dat een rechtbank dit soort praktijken verbiedt.
Let wel, er staat nog niets vast denk ik, men is waarschijnlijk nog altijd aan het becijferen en bepalen, maar zo meen ik toch hun principe te begrijpen en ik zal er waarschijnlijk niet ver naast zitten.
Het systeem van voorschotten zal zeker niet verdwijnen, alléén misschien wat aangepast, en dan nog.

Al bij al, voor mij is het zuiver bedrog van de bovenste plank.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

27 jun 2021, 16:49

Fred1950 schreef:
26 jun 2021, 23:23
Gans dat VREG gedoe met kWh per kwartier trekt eigenlijk op niets. Puur technisch en wetenschappelijk bekeken moet men de stroomsterkte meten , en de tijd bepalen waarbij die stroomsterkte effectief een belasting voor het net kan betekenen. Dat kan 5 minuten, 10 minuten , 20 minuten , één uur zijn , enz ... en afhankelijk van die tijd, en in functie van de stroomsterkte, een bedrag aanrekenen.
Zoals ik in mijn eerder bericht al zei, hun capaciteitstarief is gewoon bedrog van de bovenste plank.

De reden aanhalen om het net te ontlasten is nog minder dan een halve waarheid, het zal wel nut hebben, dat wel.
De waarheid is: het groenestroom-certificaat. Die kosten te veel en men moet het geld ergens gaan halen, bij de gewone verbruiker/werkmens dus die dan wordt gestraft als hij na zijn werkdag 3 platen van zijn kookvuur durft aan te leggen voor zijn patatten, appelmoes en zijne worst te bakken. :roll:

Volgens wat ik enkele maanden geleden van een fluvius medewerker vernomen had, moet men jaarlijks 4-500 miljoen € uitkeren aan certificaten van industriele installaties zoals die van F.Huts & consoorten.
Certificaten voor de private installaties zijn al een paar jaar afgeschaft (de lopende certificaten blijft men uiteraard nog uitbetalen) maar die voor nieuwe industriele installaties blijft men met de glimlach verder uitdelen; ook al bedragen die nu nog maar een kwart van vroeger, men doet er nog altijd winst aan.
Al zijn die certificaat-vergoedingen serieus gezakt, de industriele installaties blijven maar aandikken zodat er op het einde van de rit nog altijd evenveel moet uitbetaald worden. En de melkkoe ? : U en ik.
Men moet en zal dat geld ophalen, en alle truuken van de foor zijn goed.

En neen Fred, voor mijn zonnepanelen heb ik geen enkele subsidie gekregen en krijg ik evenmin certificaten.

Indien men eerlijke rekeningen wilt maken, dat men dan al begint met kosten van privé-verbruikers en industriele verbruikers te scheiden.

Het systeem van piekvermogen zoals men het nu opstelt is puur bedrog.
Weinigen zullen onder die grens van 3,15kwh kunnen blijven en zeker diegene met elektrische verwarming zullen al mogen content zijn dat ze in de winter onder de grens van 5 kwh kunnen blijven.
Diegene met verwarming zijn dan ook de grootste verbruikers en zullen gegarandeerd 20% of méér gaan bijbetalen.

En zo kan men de lijn van het systeem doortrekken tot in het absurde en de piekmomenten per seconde gaan meten. Als men dan weet dat de startstroom van een motor (onder belasting) tot 7x zijne nominale stroom kan bedragen........, dan zit men met een motor van 2 kW aan een piekvermogen van 14 kwh :roll:

Ook durf ik te wedden dat 95% van de verbruikers nooit naar hun gegevens zullen gaan kijken en bijgevolg geen benul hebben of ze met serieuze pieken zitten, wat bijna altijd zal resulteren in een verhoging van de factuur.
Bij de eerstvolgende factuur zal het dan zijn: "amai....een serieus stuk bij......" en het jaar nadien spreekt men er niet meer over.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

27 jun 2021, 17:36

Een voordeel is dat ik nu nog 6 maanden tijd heb om dat spel zien af te vlakken vóórdat het capaciteitstarief in voege gaat. (tenzij het nog uitgesteld wordt natuurlijk)
De vraag is of de ministers van energie, de consumentenbond, testaankoop,er enige interesse voor hebben,het maakt de minister niets uit, die krijgt zijn woonbonus, stroom inbegrepen, en ze willen zo goed koop mogelijk hun Tesla opladen,
Als er ooit een pipo hier iets niet "koosjer" vindt komt de VREG en Fluvius voor de rechtbank ...
ze zullen eerts naar de raad van state gaan , en die is voor de energieleveranciers, en de grote zonnepanelen hutsen, wand die hebben een gebetonneerd contract,aan die belofte van de terugdraaiende teller voor 15 jaar heeft die raad ook niet veel gedaan,misschien dat een test aankoop iets kan betekenen voor de rechtbank, maar ik heb er mijn twijfels vooe.
Maar moest ik een café hebben, en een klant moest een leffe vragen vab 5€ en nadien drikt die 10 waterkes van 1,5 € en ik zou dan die consumatie aan 11 X 5 aanrekenen, dan zal ik wel voor de rechtbank komen.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

27 jun 2021, 18:33

tokkio schreef:
27 jun 2021, 17:36
Maar moest ik een café hebben, en een klant moest een leffe vragen vab 5€ en nadien drikt die 10 waterkes van 1,5 € en ik zou dan die consumatie aan 11 X 5 aanrekenen, dan zal ik wel voor de rechtbank komen.
Daar komt het eigenlijk feitelijk zowat op neer.....
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

27 jun 2021, 19:12

En het probleem van het capaciteit is niet alleen hier,of het ook alleen is voor Vlaanderen weet ik niet, maar Nederland heeft ook het probleem,omdat er te veel aansluitingen voor zware stroom verbruikers zijn zoals warmte pompen kan het stroomnet niet meer volgen,de vraag is welke oplossingen ze daar hebben.
https://www.liander.nl/transportschaars ... capaciteit

Maar het is duidelijk dat de befaamde netbeheerders te laat zijn om hun stroomkabels en stroomvoorziening te versterken, wat gaat dat worden als ze 1 of 2 kerncentrales gaan sluiten.
Of gaan ze dat opvangen met gascentrales te zetten,maar de C0² moet verminderen,........
Zolang Fluvius op grond van eigen winst bepaalt wat er gebeurt verwacht ik weinig positiefs.
Ze willen dat de mensen meer warmtepompen gebruiken, dat ze overal laadpalen gaan zetten, ook bij particulieren, datacenters lijkt ook een probleem te zijn die vreten stroom,,en ook van de gasverwarming willen ze af, maar men krijgt een boete als men een stookolie ketel laat plaatsen,men wilt alles elektrisch maar ze hebben niet genoeg capaciteit, dus gaan ze de (kleine) verbruiker maar laten betalen,maar om het huis te verwarmen met zijn warmtepomp en dan nog de auto opladen , rekent maar op minstens 100 KWh dus schuiven ze de stroomtoevoer naar de consument, die moet maar zonnepanelen leggen en een zware batterij aanschaffen.
Technische infrastructuur dien je over te laten aan technici, niet aan politici,ze weten het al jaren dat de stroomvoorziening ondermaats is, ze rekende op windmolens en zonnepanelen, maar ze zijn al 30 jaar te laat om nieuwe moderne kerncentrales te plaatsen, en nog willen ze het niet zien, ze denken echt dat ze de burger met een duurdere manier hun stroomverbruik gaan verminderen, maar langs de andere kant willen ze dat iedereen elektrisch gaat koken en verwarmen.
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

27 jun 2021, 20:27

tokkio schreef:
27 jun 2021, 19:12
....
Maar het is duidelijk dat de befaamde netbeheerders te laat zijn om hun stroomkabels en stroomvoorziening te versterken, wat gaat dat worden als ze 1 of 2 kerncentrales gaan sluiten.
....
Netbeheerders "mogen" niet investeren in kabels en bvb. buffer batterijen op wijkniveau omdat .... de aandeelhouders dat niet willen. De aandeelhouders zijn steden en gemeenten en hun dividenden zouden dalen moest er geld naar investeringen gaan. Simpel, men vult liever de zakken dan te moderniseren. Met de hoeveelheid beschikbare stroom van centrales heeft "capaciteit" niets te maken. Het capaciteitstarief heeft puur te maken met , bij wijze van spreken, dat men geen 100 Ampere aan stroom door een paar draadjes van een lampekap kan jagen , zelfs al staat daarnaast een kerncentrale volle petrol stroom te genereren.

Wat Huts betreft, die heeft op TV verklapt dat gans zijn investering al na 1,5 jaar was terugverdiend door subsidies , groene stroom certificaten en wat nog allemaal. Het geld dat hij nu door de verkoop van stroom krijgt investeert hij in "kunst" als "appeltje voor de dorst". Maar laat het duidelijk zijn : nieuwe installaties boven de 10 kW en tot 40 kW die vandaag worden aangelegd krijgen nog steeds groene stroom certificaten ( https://www.vlaanderen.be/groenestroomc ... nnepanelen ) . Wie installeert een omvormer die meer dan 10 kW op het net gaat sturen ? Juist ....

Moest ik nog jong zijn, dan ging ik "off-grid". De investering is helaas maar op lange termijn terug te verdienen, en op mijn leeftijd heeft dat geen zin meer .... :cry:

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

27 jun 2021, 21:34

Fred1950 schreef:
27 jun 2021, 20:27
Wat Huts betreft, die heeft op TV verklapt dat gans zijn investering al na 1,5 jaar was terugverdiend door subsidies , groene stroom certificaten en wat nog allemaal. Het geld dat hij nu door de verkoop van stroom krijgt investeert hij in "kunst" als "appeltje voor de dorst"................
.........en wist met zijn geld niet meer wat doen bij zover dat hij er dan maar den "boerentoren" mee gekocht heeft voor zo'n slordige 800 of 850 meloenen......... :roll:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

28 jun 2021, 00:29

Charlie Maru schreef:
27 jun 2021, 16:49
De reden aanhalen om het net te ontlasten is nog minder dan een halve waarheid, het zal wel nut hebben, dat wel. De waarheid is: het groenestroom-certificaat.
De grote jongens blijven die premies ontvangen, maar de overheid zit tussen hamer en aambeeld.

Aan de ene kant moet ze van Europa en volgens de akkoorden van Parijs de CO2-uitstoot nog veel drastischer naar beneden halen op straffe van boeten.

Aan de andere kant is er onvoldoende bereidheid bij de burgers om in zonnepanelen en warmtepompen te investeren, wat begrijpelijk is gezien de recente stoten die men met de terugdraaiende meters aan het uithalen is.
Dus moeten zoveel mogelijk grote spelers overhaald worden om zonnepanelen en windmolens en biogascentrales te installeren.

Om die subsidies een beetje af te vlakken, introduceert men dan maar het capaciteitstarief. Het is zoals hierboven al vermeld: eerst is men wat verrast over de stijging van de elektriciteitsfactuur en na een paar jaar is het al 'aanvaard'.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

28 jun 2021, 17:08

Met de hoeveelheid beschikbare stroom van centrales heeft "capaciteit" niets te maken. Het capaciteitstarief heeft puur te maken met , bij wijze van spreken, dat men geen 100 Ampere aan stroom door een paar draadjes van een lampekap kan jagen ,
Het nominale vermogen van hoogspaning kabels ligt tussen de 100 en de 400 MVA,met een gemiddelde van150 KV, of +/- 1000 ampère als ze 2 centrales sluiten moeten die andere de stroom opvangen ,en daarvoor zijn de kabels te dun,dus komen er schommelingen in de stroomsterkte, en die kan dan zakken onder de 200 volt,dus het duurt dan wat langer eer de patatjes gekookt zijn op het elektrische vuur.
Ze denken het te kunnen opvangen door gascentrales, maar dan hebben ze het probleem van Europa en de C0²
maar ze zullen nog liever de c0² boete betalen dan dat de burger een eerlijke stroomprijs zal betalen.
Moest ik nog jong zijn, dan ging ik "off-grid". De investering is helaas maar op lange termijn terug te verdienen, en op mijn leeftijd heeft dat geen zin meer ....
Off grid gaan, ik weet niet of dat zo maar mag,het kan,nu met de mogelijkheid,van zonnepanelen, eventueel eeen batterij, alles op 12 volt,en toestellen waar het niet mee gaat via een omvormer,maar of het wettelijk is,nog niets van gehoord.
Om die subsidies een beetje af te vlakken, introduceert men dan maar het capaciteitstarief. Het is zoals hierboven al vermeld: eerst is men wat verrast over de stijging van de elektriciteitsfactuur en na een paar jaar is het al 'aanvaard'.
Ze moeten de subsidies niet op de kap van de kleine verbruiker afschuiven, de regering hrrft ze ingevoerd, dus moeten ze het ook betalen, hoeveel winst heeft de Belgische tak van engie doorgesluisd aan Sues Frankrijk .......
https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 34758.html
En nu de centrales versleten zijn willen ze die via de consument uitknijpen als een citroen.
https://corporate.engie.be/sites/defaul ... 019-nl.pdf
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

28 jun 2021, 17:45

tokkio schreef:
28 jun 2021, 17:08
....
Het nominale vermogen van hoogspaning kabels ligt tussen de 100 en de 400 MVA,met een gemiddelde van150 KV, of +/- 1000 ampère als ze 2 centrales sluiten moeten die andere de stroom opvangen ,en daarvoor zijn de kabels te dun,dus komen er schommelingen in de stroomsterkte, en die kan dan zakken onder de 200 volt,dus het duurt dan wat langer eer de patatjes gekookt zijn op het elektrische vuur.
....
Wel .... dat capaciteitstarief heeft amper iets met hoogspanningsleidingen te maken. Die worden uitgebaat door Elia , en dat terwijl het capaciteitstarief puur dient om het laagspanningsnet van Fluvius ( zogezegd ) niet te overbelasten. Het hoogspanningsnet wordt wel degelijk her en der uitgebreid ( denk aan de nieuwe leidingen vabaf de windmolens op zee en tussen Engeland en België ), het is het laagspanningsnet en midspanningsnet dat amper versterkt wordt.


Off Grid mag zeker , geen probleem. Maar de kans bestaat dat men u dan ook van het stroomnet weghaalt, en dat betekent zelfs dat men de leiding tussen de kabel langs de weg en je teller gaat wegnemen ( en dat volgens iemand met een bepaalde positie bij Eandis - Merelbeke -- anno 2016 ). De installatie moet wel nog steeds AREI gekeurd worden. Bij een systeem op 12 Volt gaat men zijn neus krullen. Ge hebt alleszins een pak elektronica nodig. Je kan ook zomaar geen zonnepanelen direct op een batterij aansluiten , dat "marcheert niet" .

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

28 jun 2021, 19:20

Fred1950 schreef vandaag 1745:
Off Grid mag zeker , geen probleem. Maar de kans bestaat dat men u dan ook van het stroomnet weghaalt, en dat betekent zelfs dat men de leiding tussen de kabel langs de weg en je teller gaat wegnemen ( en dat volgens iemand met een bepaalde positie bij Eandis - Merelbeke -- anno 2016 ). De installatie moet wel nog steeds AREI gekeurd worden. Bij een systeem op 12 Volt gaat men zijn neus krullen. Ge hebt alleszins een pak elektronica nodig. Je kan ook zomaar geen zonnepanelen direct op een batterij aansluiten , dat "marcheert niet" .
Enkele voorbeelden hoe men dat capaciteitstafief kan omzeilen:

De was:

Afbeelding

De droger (en dan op een draad verder te drogen hangen binnen of buiten:

Afbeelding

De verlichting:

Afbeelding

of:

Afbeelding

En zo zijn er talrijke voorbeelden aan te halen, verwende nesten. Leer eens terug uw plan trekken.... :P

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

28 jun 2021, 21:31

Ik dacht dat er een regeltje was van als ge alles op electriteit hebt staan je mindering krijgt.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Seppe123
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:53

29 jun 2021, 10:17

Ik heb niet veel kennis van elektriciteit. Maar als ik uw uitleg hier lees is vooral mijn boiler van 2400 W een probleem. Ik heb zonnepanelen: dus als ik de boiler aanzet als mijn zonnepanelen 2400 W produceren is er geen probleem? Als er geen zon is zou ik de boiler 5 minuten moeten laten opwarmen en 10 minuten niet? ( waar ben je dan mee bezig) Heb ik dit goed begrepen? Had ik dit op voorhand geweten, dan had ik 2 jaar geleden een andere boiler gekocht. Met de terugdraaiende meter was dit allemaal niet belangrijk, maar sinds november 2020 heb ik een digitale meter.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

29 jun 2021, 12:01

Je zou er dan ook nog moeten voor zorgen dat je het elektrisch kookvuur niet gebruikt tijdens die 5 minuten dat je boiler aan het opwarmen is. :lol:

Ik denk (hoop) dat deze soep niet zo heet gegeten zal worden als ze wordt opgediend. Er ligt nog niks vast.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.