Internet

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

michiel1954
Lid geworden op: 28 jun 2009, 22:08
Locatie: Bulgarije

22 sep 2021, 15:22

Net op het vrt nieuws , problemen met internet voor een bedrijf in Duitsland Zwarte Woud . Internet aanbieders ginds vinden het niet rendabel te investeren in bekabeling .....
Ik dacht toch dat je met geschikte , vrij goedkope apparatuur internet kon bekomen via satelliet ? Dat is toch wat ik weet van Tv Vlaand... . 🤔

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

22 sep 2021, 17:32

Een (goedkope) satellietverbinding is niet vergelijkbaar met een glasvezelaansluiting 8)
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

22 sep 2021, 17:48

michiel1954 schreef:
22 sep 2021, 15:22
Net op het vrt nieuws , problemen met internet voor een bedrijf in Duitsland Zwarte Woud . Internet aanbieders ginds vinden het niet rendabel te investeren in bekabeling .....
Ik dacht toch dat je met geschikte , vrij goedkope apparatuur internet kon bekomen via satelliet ? Dat is toch wat ik weet van Tv Vlaand... . 🤔
Via Tv Vlaanderen ? Ah ja ? Als ge over telefoonlijntje beschikt zeker ?

https://www.tv-vlaanderen.be/klantenser ... dsnelheid/

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

22 sep 2021, 18:25

Gisteren een programma over de Alpen (herhaling) op zender Eclips. Daar lieten ze mensen zien die een 'gasthaus' hadden. Die hadden zelfs helemaal geen stroom, dus ook geen radio, tv, internet enz.....En dit gasthaus was zeer in trek.

Maar wat ik niet begrijp:
Net op het vrt nieuws , problemen met internet voor een bedrijf in Duitsland Zwarte Woud . Internet aanbieders ginds vinden het niet rendabel te investeren in bekabeling .....
Hoe deden die dat dan eerder, of heeft dat bedrijf zich daar eerst gevestigd en dan pas vastgesteld dat er geen internet was :roll: ? Heel slim dan. :x

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

22 sep 2021, 18:37

Dicksy schreef:
22 sep 2021, 18:25
.....
Hoe deden die dat dan eerder, of heeft dat bedrijf zich daar eerst gevestigd en dan pas vastgesteld dat er geen internet was :roll: ? Heel slim dan. :x
Al de machines van destijds moesten geen "update" downloaden om verder te kunnen blijven marcheren ... :lol:

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

22 sep 2021, 19:01

door Fred1950 » 18 minuten geleden
Dicksy schreef: ↑29 minuten geleden
.....
Hoe deden die dat dan eerder, of heeft dat bedrijf zich daar eerst gevestigd en dan pas vastgesteld dat er geen internet was :roll: ? Heel slim dan. :x
Al de machines van destijds moesten geen "update" downloaden om verder te kunnen blijven marcheren ... :lol:
Goed gevonden Fred1950 :lol: Wat voor bedrijf is het dan want daar leest men niks over in de openingspost. Ging dat bedrijf moderniseren maar is het voor de internetaanbieder de sop de kool niet waard. Er zal dan waarschijnlijk voor dat bedrijf niets anders opzitten dan te verhuizen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

22 sep 2021, 21:18

Tot enkele jaren geleden deden wij ook alles met twee telefoondraadjes (koperpaar) 8O
Voor een extra telefoon aansluiting kwam men de straat openbreken, na tussenkomst van een politicus :mrgreen:

Ik meende dat dat bedrijf daar een drukkerij was en in die wereld is de digitalisering met hele grote stappen vooruit gegaan.
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

22 sep 2021, 21:41

Dicksy schreef:
22 sep 2021, 19:01
door Fred1950 » 18 minuten geleden
Dicksy schreef: ↑29 minuten geleden
.....
Hoe deden die dat dan eerder, of heeft dat bedrijf zich daar eerst gevestigd en dan pas vastgesteld dat er geen internet was :roll: ? Heel slim dan. :x
Al de machines van destijds moesten geen "update" downloaden om verder te kunnen blijven marcheren ... :lol:
Goed gevonden Fred1950 :lol: Wat voor bedrijf is het dan want daar leest men niks over in de openingspost. Ging dat bedrijf moderniseren maar is het voor de internetaanbieder de sop de kool niet waard. Er zal dan waarschijnlijk voor dat bedrijf niets anders opzitten dan te verhuizen.
Dat bedrijf maakt printplaten waar men electronische componenten op soldeert ( zoiets als het moederbord van uw laptop of PC ). Ik kan me wel voorstellen dat ze tegenwoordig een snel internet nodig hebben om allerhande gegevens zoals facturen , specificaties, en een website ter beschikking te willen stellen. In de begintijd gebruikte men bijvoorbeeld web pagina code die bliksemsnel aan trage snelheid kon geladen werden, waren facturen simpele textdocumenten, en toen ging het nog om dat allemaal via een ouderwetse tureluretuut modem ( POTS modem ) door te sturen. Al de moderne web paginas en PDF documenten tellen al veel meer bytes en dan lukt dat niet meer met die ouderwetse modems, ge hebt al minstens VDSL ( met twee koperdraadjes en een "speciale modem" zoals bij Proximus en Scarlet :) ) nodig.

Die werken ook met zogenaamde "gerber files" om die printplaten te definiëren en die worden ook maar alsmaar groter. Vroeger zette men die op een "floppy disk" en die werd dan bvb. met de reguliere post opgestuurd. Dat moet nu ook veel meer sneller gaan, nietwaar.

Uiteraard wil men al de dingen tezelfdertijd kunnen doen, en dat vraagt dus meer bandbreedte ( = is meer data per seconde kunnen doorsturen, m.a.w. een snellere vebinding )

Om u een voorbeeld te geven : 20 jaar geleden heb ik nog een bestand ( file ) van 1 gigabyte via een POTS modem gedownload, en dat duurde een ganse nacht. Tegenwoordig duurt dat maar een kwartier of soms nog minder bij Telenet. Ge moest dan ook de telefoon uit de stekker nemen en de modem er in de plaats van inpluggen, en als er storing optrad , dan ......mocht ge totaal van vooraf aan herbeginnen met de download ( toen ook meegemaakt ).

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

23 sep 2021, 12:15

Zouden ze beter een hun licht gaan opsteken in Afrika, als ze daar een reportage laten zien van de dorpjes in de brousse , lopen al die negertjes daar met een iPhone,en hoe ze het in Syrië? Pakistan, Afghanistan, en al die andere kapot gebombardeerde oorlog landen doen,weet ik niet , maar internet draait daar pressies wel goed :mrgreen:
Afbeelding
African cities with the highest internet speeds in Q1 2021 – Nairametrics
nairametrics.com
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

23 sep 2021, 12:34

tokkio schreef:
23 sep 2021, 12:15
Zouden ze beter een hun licht gaan opsteken in Afrika, als ze daar een reportage laten zien van de dorpjes in de brousse , lopen al die negertjes daar met een iPhone,en hoe ze het in Syrië? Pakistan, Afghanistan, en al die andere kapot gebombardeerde oorlog landen doen,weet ik niet , maar internet draait daar pressies wel goed :mrgreen:
Afbeelding
African cities with the highest internet speeds in Q1 2021 – Nairametrics
nairametrics.com
De Amerikanen dragen heel veel zorg om geen GSM masten te bombarderen .... Als ze dat zouden doen werken hun smartphones ook niet meer .... :lol:

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

24 sep 2021, 17:33

Hopelijk komt er een 4de of 5de speler bij,want nu is internet veel te duur in België,wij zijn nu in Spanje, en internet is gratis op de camping :D
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

24 sep 2021, 17:47

In het UZGent is Wifi ook gratis. :D Dus, als ge terugkeert uit Spanje en toch ondanks vaccinatie een beetje ziek wordt door een coronaatje, ge weet waar ge naar toe kunt gaan .... :lol:

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

24 sep 2021, 17:52

Klopt in Spanje ben je een vreemdeling. Hier is dat ook. :lol:

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

24 sep 2021, 18:08

Is er hier iemand die een Nokai 8.3 Smartphone heeft, en hoe is de ervaring ermee ? :|

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

25 sep 2021, 12:21

Meer spelers gaat de prijs niet zo heel veel doen dalen hoor, waarom zouden ze?
Bedenk ook dat er maar twee kabels in de grond zitten, den telefoon van Belgacom en de kabel-tv van Telenet :roll:
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet