Klimaat top

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

06 nov 2021, 11:28

Met nog wat studiewerk en veel moeite geraak je daar ook. Volhouden, Fred :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

06 nov 2021, 11:32

door Fred1950 » 51 minuten geleden
frits1955 schreef: ↑Vandaag, 00:04
Gelukkig hebben we nog plichtbewuste ministers als Zuhal Demir die afgelopen maandag naar Marbella toog -met het vliegtuig dus- voor wat vakantie terwijl het overgrote deel van haar internationale collega's al in Glasgow waren. Dat soort Vlaamse schertsfiguren beslissen dan even vanuit hun vakantieresort snelsnel hoe Vlaanderen het klimaat even gaat verbeteren.
Wat wil je , nvA'ers en VB'ers behoren tot de mentale middenmoot , en het is nog besmettelijk ook ....
- Ondertussen hebben heel wat prominente politici zoals de Amerikaanse president Joe Biden de Klimaatconferentie alweer verlaten. Dat de regeringsleiders naar huis zijn, is eerder een goede zaak, aldus Stijn Vercruysse: "Normaal komen ze ook niet naar COP's, alleen naar de hele belangrijke, om de onderhandelingen kracht bij te zetten. In het verleden kwamen de regeringsleiders al eens op het einde van de conferentie aan bod, maar dat deed de klimaattop vaak mislukken."
- Een voorbeeld daarvan is de klimaattop van 2009 in Kopenhagen. Regeringsleiders als de toenmalige Amerikaanse president Barack Obama en de Belgische premier Yves Leterme (CD&V) kwamen toen op de laatste dagen van de conferentie aan. Hoewel het uiteindelijk tot een compromis kwam, was die zeer beperkt. Zo waren er geen concrete cijfers afgesproken om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen.

Hopelijk mislukt deze klimaatconferentie COP niet nu Zuhal pas afgereisd is naar Glasgow. :mrgreen: :evil:
Die verdomde N-VA'ers strooien overal roet in het eten waar ze komen. :mrgreen:

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

06 nov 2021, 17:22

Zou die niet naar ginder vliegen om er meteen KB's van te kunnen maken, de Belgen zullen dan wel braafjes volgen.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

06 nov 2021, 17:27

Ze is gespot geweest onder de betogers al zwaaiend met de Vlaamse Leeuwe vlag . :lol:

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

06 nov 2021, 17:30

Interludium

Ondertussen heeft de autotuner Mansory de Aston Martin DBX wat bijgewerkt. De 4 liter biturbo V8 werd opgepept tot 800 pk. Daarmee dendert de ruim 2,2 ton wegende SUV in 3,8 seconden naar een snelheid van 100 km/h. Snelheidsbegrenzing op 325 km/h.
Ha daarom heeft de politie gevraagd om de flitsers op meer dan 300Km P/H te zetten, anders kunnen ze geen boete schrijven........
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211104_95995065
Terug naar het klimaat,
De ministers zitten zo erg met het klimaat in ....dat ze met meer dan 400 vervuilende privéjets af naar Glasgow vliegen....
De kleine arbeider mag geen gaskachel meer hebben, maar ze gaan wel vervuilende gascentrales bouwen..
wie een pelletkachel koopt krijgt een subsidie....
het aantal vrachtschepen in de havens van België stoot 3X meer Co² uit als al de auto's en vrachtwagens in België......
De Vliegtuigen en vrachtschepen zijn in het sterks gegroeid met de Co²
De uitstoot van internationale scheep- en luchtvaart is tijdens de voorbije twee decennia met bijna 31% (scheepvaart) en 130% (luchtvaart) gegroeid. Dit was de sterkste groei in de gehele transportsector – trouwens de enige sector waar uitstoot sinds 1990 gestegen is.

Ondanks verbeteringen in brandstofgebruik wordt de uitstoot van vliegtuigen in 2050 naar verwachting 7 tot 10 keer groter dan in 1990. Daarnaast wordt een stijging van 50% tot 250% van de uitstoot van schepen verwacht.
https://www.europarl.europa.eu/news/nl/ ... nfografiek
Maar daar heeft niet ene minister iets van gezegd, maar de diesel en benzine wagens moeten er uit (toch in Vlaanderen), en ze raden iedereen een E auto aan, alleen kan jan modaal die niet betalen, en zal er geen stroom genoeg zijn om die vehikels op te laden.
Maar ik heb juist de uitstoot van ons huis berekend , ik kom op 578 Kg Co² op jaarbasis.... :mrgreen:
https://www.co2logic.com/nl/services/co2-calculator

Afbeelding
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

06 nov 2021, 19:12

tokkio schreef:
06 nov 2021, 17:30
....
Maar ik heb juist de uitstoot van ons huis berekend , ik kom op 578 Kg Co² op jaarbasis.... :mrgreen:
https://www.co2logic.com/nl/services/co2-calculator

Afbeelding
Ge stookt hout zeker, want dat kunt ge niet invullen :mrgreen:

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

06 nov 2021, 22:29

Alles is niet meteen te halen of beter nog zelf niet aan gedacht: zoals het aantal koeien ed naar beneden halen. Dit zou meteen ingevuld worden door import.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

06 nov 2021, 23:37

De boeren hoeven hier niet onder te lijden. Er zijn veehouderbedrijven die het methaan van de koeien en hun mest opvangen en het als brandstof gebruiken. Dat kost, en DAT zou de Vloamsche Nitwit Regering kunnen subsidiëren i.p.v. van het geld te verprutsen aan luxe dingen ( zoals onnodige fietsbruggen ).

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

06 nov 2021, 23:57

Ik denk dat die fietsbruggen dienen voor de e-bikes en ook 'n beetje voor de toekomst.
De fietspaden van nu met kamikaze oversteekplaatsen op de wegen, borduurs, putten, koptelefoon-voetgangers, rode lichten, kruispunten, etc. En per gemeente anders, men krijgt dat nooit fatsoenlijk.
Iets deftig voor fietsers is welkom.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

07 nov 2021, 00:12

boeffer schreef:
06 nov 2021, 23:57
Ik denk dat die fietsbruggen dienen voor de e-bikes en ook 'n beetje voor de toekomst.
De fietspaden van nu met kamikaze oversteekplaatsen op de wegen, borduurs, putten, koptelefoon-voetgangers, rode lichten, kruispunten, etc. En per gemeente anders, men krijgt dat nooit fatsoenlijk.
Iets deftig voor fietsers is welkom.
Men kan niet zomaar iedereen naar een "fiets snelweg" laten rijden, puur omdat het traject niet past bij de bestemming die je wil bereiken. Net daarom moeten bestaande fietspaden veiliger en comfortabeler worden.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 nov 2021, 09:49

De Chinezen verdubbelden de import van kolen in oktober om de power cuts die over het ganse land zullen/kunnen voorkomen tegen te gaan.

Wij, belgen, gaan dat compenseren door allemaal een elektrisch autootje te kopen. En als dat niet genoeg is, dan kopen we toch twee van die auto's zeker?


Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

meredith
Lid geworden op: 18 jan 2009, 13:57

07 nov 2021, 10:30

Minister Demir is niet vertrokken naar de klimaatconferentie 'corona' ???
Neen het plan van de vlaamse regering is niet alleen onuitvoerbaar, het is vooral wettelijk niet mogelijk. De verplichting om een elektrische wagen te kopen bvb. Dat is gewoon onwettelijk. Wat wel kan is auto's op benzine of diesel ontraden zoals in de Scandinavische landen. Die pakken het heel anders aan, zij verhogen de de prijs van benzine en diesel zo hard dat elektrisch rijden veel goedkoper wordt. Maar daar heeft Vlaanderen niets over te zeggen. Het zou net worden als de benzine 1 euro /l duurder was pakweg in Leuven dan in Hamme-Mille op 2 min. van elkaar. Ook stimuleren zij de aankoop van elektrische wagens, door hogere inschrijvingstaksen voor benzine en dieselwagens.
De verplichting om huizen te isoleren is nog zo een kemel. Je kunt eigenaars die in hun eigen huis wonen nu eenmaal niet verplichten om hoge kosten te maken als zij dat zelf niet willen. Ik wil eens zien wat het Hooggerechtshof vind van het verbod om een stookolieketel te steken /te vervangen als er gas in de straat ligt. En dan zijn er nog een 40 tal beslissingen waar ze niet mee naar de pers komen, maar die kant noch wal raken.
Wat wel zeer dringend moet aangepakt worden is degelijk en goedkoop openbaar vervoer. Tramlijnen waar het kan, kleine electrische bussen in de meest afgelegen rurale gebieden, busbanen, een algemene opwaardering van De Lijn, zonder privatisering., aandacht voor de fietspaden langs de gewestwegen. Fiets straten zijn goed om van punt A naar punt B te rijden, maar worden door een minderheid van de bevolking gebruikt. Zorg dat mensen die willen fietsen langs een gewestweg (zoals er vele door dorpen lopen )veilig kunnen fietsen door de fietspaden degelijk af te schermen van de rijbaan.
Mogelijkheden genoeg, maar met onrealistische voorstellen gaat er niets vooruit.
Eendracht maakt macht

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

07 nov 2021, 10:55

meredith schreef:
07 nov 2021, 10:30
Minister Demir is niet vertrokken naar de klimaatconferentie 'corona' ???
Neen het plan van de vlaamse regering is niet alleen onuitvoerbaar, het is vooral wettelijk niet mogelijk. De verplichting om een elektrische wagen te kopen bvb. Dat is gewoon onwettelijk.
Ik leer alle dagen bij. Wordt er met dat plan iemand verplicht om een elektrische auto te kopen? Je hebt toch altijd de keuze om geen auto te kopen, dacht ik? Je kunt ook met je oude auto blijven rijden, toch?

In belgië hebben de regio's bepaalde bevoegdheden die ze naar eigen inzicht kunnen aanwenden. Zo betaal je voor dezelfde wagen dikwijls andere belastingen als je net boven of net onder de taalgrens woont.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

meredith
Lid geworden op: 18 jan 2009, 13:57

07 nov 2021, 11:03

Zeg slimme, uiteraard wordt niemand verplicht om een auto te kopen en kun je met je oude kar blijven rijden ,maar voor je dwaze commentaar geeft moet je eerst eens goed lezen wat er precies beslist is, of niet beslist is. En het klopt dat Vlaanderen meer bevoegdheden gekregen heeft, alleen is het vooral veel mogen maar niets kunnen. En op de andere punt heb je natuurlijk niets te zeggen, omdat ze gewoon waar zijn.
Net zoals de catastrofe van de zonnepanelen en de terugdraaiende teller. Toen de vorige regering die beslissing nam wisten zij zeer goed dat het Hooggerechtshof dat niet zou goedkeuren, maar net voor de verkiezingen stond dat mooi in het programma en de burgers die zich te goeder trouw hadden laten vangen zijn nu het slachtoffer.
Maar ze zijn toch iets slimmer geworden, ze stellen nu maatregelen voor die de volgende regering moet uitvoeren.
Eendracht maakt macht

Golf 5
Lid geworden op: 23 apr 2021, 17:17

07 nov 2021, 11:15

Uiteraard Wil wordt niemand verplicht van wagen te kopen .

En wat met de woningen zijn de mensen wel verplicht
of er hangt prijskaartje aan vast .

Begroting in evenwicht krijgen met de mensen op kosten te jagen .
Want daar zijn ze als de pinken bij en langs andere kant
smijten ze het door ramen en deuren ( Zijn ze Sinterklaas)
Wat ga je doen met grondstoffen , daar zijn grote problemen met
leveringen van hout isolatie enz .Ondertussen zijn ook de prijzen enorm gestegen .

Tis straatje zonder einde . Vraag mij af hoe ze gaan blijven betalen wat er op tafel ligt .