Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

20 feb 2022, 10:29

De Amerikanen en Britten beweren dat de Russen de grootste oorlog in Europa sinds WO 2 zullen op gang brengen.

De Russische troepen kunnen vanuit Wit-Rusland op enkele uren aan de rand van Kiev staan.

Ook vanuit Wit-Rusland is Vilnius (Litouwen) maar een ritje van 30 km. Minder dan een half uur dus. De Litouwers hebben één voordeel: ze horen bij de Navo. Ik geloof niet dat Poetin die grens zal willen overschrijden, maar door op enkele uren Kiev binnen te rijden, laat hij zien dat hij dat ook kan in de Baltische staten.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

20 feb 2022, 10:53

Wil. schreef:
20 feb 2022, 10:29
De Amerikanen en Britten beweren dat de Russen de grootste oorlog in Europa sinds WO 2 zullen op gang brengen.

....
.... als ze zich naar oude gewoonte sinds WOII met alles en iedereen gaan bemoeien. :roll: Op dat punt waren we met Trump beter af , die ging op de schoot van Poetin zitten.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

20 feb 2022, 14:43

Toen ze zich hier tijdens WO 2 met óns kwamen bemoeien, was er geen enkele linkselende Fred die protesteerde.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

20 feb 2022, 16:00

Wil. schreef:
20 feb 2022, 14:43
Toen ze zich hier tijdens WO 2 met óns kwamen bemoeien, was er geen enkele linkselende Fred die protesteerde.
Waart gij toen ook al geboren ? Ik niet. Zijn de Amerikanen ooit op eigen land aangevallen geweest ? Wij wel , en dan nog door een volkje dat zich bezig hield met etnische moordpartijen. Zelfs de Chinezen doen dat niet. De Amerikanen schieten nu en dan wel eens een kleurling overhoop ....

Wie beweert nu dat de Russen expansiedrang hebben zoals destijds de Duitsers ? De NAVO heeft die blijkbaar wel, en vergeet niet, de Russisch gezinden zijn in Oekraïne gewelddadig verdreven geweest en "onze" Verhofstadt stond er zelfs op de barricades.

Geef de feiten en waarheid een kans , en zonder partij te kiezen ....

Ik zou zelfs durven wedden dat Biden van zijn stokken valt moest Poetin voorstellen om tot de NAVO toe te treden. :lol: :lol:

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

20 feb 2022, 17:04

Wil. schreef:
20 feb 2022, 10:29
De Amerikanen en Britten beweren dat de Russen de grootste oorlog in Europa sinds WO 2 zullen op gang brengen.

De Russische troepen kunnen vanuit Wit-Rusland op enkele uren aan de rand van Kiev staan.

Ook vanuit Wit-Rusland is Vilnius (Litouwen) maar een ritje van 30 km. Minder dan een half uur dus. De Litouwers hebben één voordeel: ze horen bij de Navo. Ik geloof niet dat Poetin die grens zal willen overschrijden, maar door op enkele uren Kiev binnen te rijden, laat hij zien dat hij dat ook kan in de Baltische staten.
het kan zijn dat de rus op enkele uren Kiev binnenrijd,maar ik hoop dat de UK en de USA zich gedeisd houden, anders is de doos van Pandora open,ze zullen dreigen, roepen en tieren,maar ze gaan de rus ook niet onderschatten,en als ze het annexeren zoals Wit-Rusland en zonder noemenswaardige slachtoffers ,zal Europa, de UK, en de USA "strenge sancties "opleggen"maar als Poetin dan de gaskraan openzet,gaan ze pootjes geven zoals een hondje.
Zijn de Amerikanen ooit op eigen land aangevallen geweest ?
maar de amerikanen (een groot deel uitschot van Europa)hebben ook 50 miljoen indianen vermoord om hun land en rijkdommen af te pakken,en geen haan heeft er over geklaagd......
En als hitler na de bezetting van Polen ,daar alleen was gebleven en het gewoon bij Duitsland had samen gevoegd ,zou ook de rest van Europa en Amerika alleen met het vingertje gezwaaid hebben.
Als Rusland Oekraïne bezet , zonder zware bombardementen ,en weinig schade,ligt de bal in het kamp van de westerse landen,.........
https://www.demorgen.be/nieuws/waarom-b ... gle.com%2F
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

20 feb 2022, 19:22

Fred1950 schreef:
20 feb 2022, 16:00
Wil. schreef:
20 feb 2022, 14:43
Toen ze zich hier tijdens WO 2 met óns kwamen bemoeien, was er geen enkele linkselende Fred die protesteerde.
Waart gij toen ook al geboren ? Ik niet.
Begrijpend lezen, Fred? Neen, je was er niet in geslaagd, dat is wel duidelijk.
Wanneer ik over 'ons' spreek, dan gaat het over de mensen die toen hier leefden en daar waren heel zeker linkselaars bij. Die hebben we toen niet horen protesteren.
Mensen toch :roll:
Zijn de Amerikanen ooit op eigen land aangevallen geweest ? Wij wel , en dan nog door een volkje dat zich bezig hield met etnische moordpartijen. Zelfs de Chinezen doen dat niet.
• Dat krijg je als je 30 jaar niet meer uit die garage achteraan in je tuin bent geweest. Je hebt gewoon geen benul van wat er in de wereld gebeurd is en nog gebeurt. China: Tibet? Belletje aan 't rinkelen, Fredje?

• Welke goede reden hadden de Amerikanen om hier in de jaren '40 meer dan 400.000 van hun jonge mensen te laten afmaken? Ze hadden toch ginder kunnen blijven en ons de kastanjes uit het vuur laten halen?
Wie beweert nu dat de Russen expansiedrang hebben zoals destijds de Duitsers ?

Welke reden gaven de Russen om de Krim te annexeren? Ah, ja, daar wonen 'Russen' en die zijn een deel van ons volk. Had Hitler ook zo geen voorwendsel hier of daar?

Welke reden heeft Poetin om de oostelijke provincies van Oekraïne binnen te vallen? Begin je het te snappen?
De NAVO heeft die blijkbaar wel, en vergeet niet, de Russisch gezinden zijn in Oekraïne gewelddadig verdreven geweest en "onze" Verhofstadt stond er zelfs op de barricades.
Verhofstad is een uilskuiken, dat weten we. Wat er intern in Oekraïne gebeurt, is hun eigen probleem.

Waarom is de Navo eigenlijk ooit opgericht , Fred? Was dat om gebied dat altijd van de Russen is geweest terug af te pakken en 'voor ons' te houden? Laat je licht er nog eens op schijnen, intellectueel.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

20 feb 2022, 20:09

Fred1950 schreef:
20 feb 2022, 16:00
Zijn de Amerikanen ooit op eigen land aangevallen geweest ?......
Eigenlijk wel.......
- Pearl Harbour.
- Ook al kan men eigenlijk feitelijk niet letterlijk "land" zeggen, maar tijdens WOII heeft den Duits tientallen Amerikaanse schepen gekeldert vóór de oostkust van de Verenigde Staten......
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

20 feb 2022, 22:49

Wil. schreef:
20 feb 2022, 19:22
....
Waarom is de Navo eigenlijk ooit opgericht , Fred? Was dat om gebied dat altijd van de Russen is geweest terug af te pakken en 'voor ons' te houden? Laat je licht er nog eens op schijnen, intellectueel.
Welja slimmeke, legt gij me dat eens uit. Ik weet het niet.

Annexa van de Krim ? Die had er niet geweest als er geen staatsgreep in Oekraïne had plaatsgevonden.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

20 feb 2022, 22:55

Charlie Maru schreef:
20 feb 2022, 20:09
Fred1950 schreef:
20 feb 2022, 16:00
Zijn de Amerikanen ooit op eigen land aangevallen geweest ?......
Eigenlijk wel.......
- Pearl Harbour.
De japanners hebben aangevallen omdat ze dreigden te verhongeren door de Amerikaanse blokkade.
- Ook al kan men eigenlijk feitelijk niet letterlijk "land" zeggen, maar tijdens WOII heeft den Duits tientallen Amerikaanse schepen gekeldert vóór de oostkust van de Verenigde Staten......
Uiteraard , en dan ook nog omdat Churchill hen ter hulp riep en omdat Hitler hen de oorlog had verklaard na Pearl Harbour.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 feb 2022, 00:25

Fred1950 schreef:
20 feb 2022, 22:49
Wil. schreef:
20 feb 2022, 19:22
....
Waarom is de Navo eigenlijk ooit opgericht , Fred? Was dat om gebied dat altijd van de Russen is geweest terug af te pakken en 'voor ons' te houden? Laat je licht er nog eens op schijnen, intellectueel.
Welja slimmeke, legt gij me dat eens uit. Ik weet het niet.
Daar dienen de leraars voor, Freddy. Maar dat je dat niet wist, dat bleek al véél langer.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

21 feb 2022, 08:00

Wil. schreef:
21 feb 2022, 00:25
Fred1950 schreef:
20 feb 2022, 22:49
Wil. schreef:
20 feb 2022, 19:22
....
Waarom is de Navo eigenlijk ooit opgericht , Fred? Was dat om gebied dat altijd van de Russen is geweest terug af te pakken en 'voor ons' te houden? Laat je licht er nog eens op schijnen, intellectueel.
Welja slimmeke, legt gij me dat eens uit. Ik weet het niet.
Daar dienen de leraars voor, Freddy. Maar dat je dat niet wist, dat bleek al véél langer.
Ik wacht op jouw versie , niet van een leraar geschiedenis.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

21 feb 2022, 09:54

Zijn de Amerikanen ooit op eigen land aangevallen geweest ?
Ja natuurlijk. In 1942 bezetten Japanse troepen de eilanden Attu en Kiska van de eilandengroep de Aleoeten(Alaska)- Amerikaans grondgebied. Van mei tot augustus werd er een veldslag uitgevochten tussen 10.000 mariniers en een 3000-tal Japanners. Het is de enige veldslag tussen Japan en de VS die in de sneeuw werd uitgevochten en het is ook hier dat de Amerikaanse mariniers voor het eerst geconfronteerd werden met zgn. "banzai" aanvallen - zelfmoordaanvallen op de Amerikaanse linies. In het verdere verloop van de oorlog zullen de Amerikanen tijdens het "island hopping" meermaals te maken krijgen met zulke zelfmoordaanvallen.
In Japan werd dit kleine conflict op de Aleoeten propagandistisch opgeblazen tot grote proporties - vooral om het keizerlijke blazoen wat op te poetsen na de smadelijke nederlaag bij Midway tegen de Amerikanen.

Nog een ander weetje: Japan liet in het grootste geheim een 1000-tal Fu Go ballonnen los op de westkust van de VS. Die ballonnen waren voorzien van brandbommen en werden vanop het Japanse Honshu losgelaten om in 3 dagen de 10.000 km naar de Amerikaanse westkust af te leggen via de straalstroom. Een 100-tal van die bomballonnen hebben effectief de Amerikaanse westkust bereikt en hier en daar ging een boerderij of een bosgebied in vlammen op. De Amerikaanse militaire overheid heeft hier altijd over gezwegen om geen paniek te veroorzaken. Die ballonnen werden wel de bron van talrijke UFO verhalen.

Kijk, dat weten we ook weeral :wink:

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

21 feb 2022, 10:29

Welke goede reden hadden de Amerikanen om hier in de jaren '40 meer dan 400.000 van hun jonge mensen te laten afmaken? Ze hadden toch ginder kunnen blijven en ons de kastanjes uit het vuur laten halen?
Nogal simpel. De interventie in Europa heeft de VS enkel maar voordelen gebracht- de oorlogseconomie heeft de VS toen uit de gevolgen van de Grote Depressie geholpen door:
a.De lend-lease act: de onbeperkte uitvoer naar Engeland van wapentuig allerhande . Dat gaf een enorme boost aan de Amerikaanse economie. Overigens werd er ook aan China en de Sovjet-Unie geleverd.
b.In ruil moest Engeland zijn eigen markten ( zowel in GB als in de overzeese kolonies) onbeperkt openzetten voor Amerikaanse producten na de oorlog.
c.De Amerikaanse grootindustrie was in het begin van het Europese conflict nog een voorstander van Amerikaans isolationisme - tycoons zoals Henry Ford waren overigens overtuigde Hitler adepten en dachten er niet aan om tegen nazi-Duitsland te gaan vechten.
d.Na een tijdje zagen een aantal van die grootindustriëlen echter een "window of opportunity" in het Europese conflict: iemand zou het vernielde Europa economisch en politiek moeten heropbouwen en daar de winsten van (blijven) plukken. In de VS zag men ook dat Duitsland na een eventuele overwinning een gesloten Europese economie voorstond en dat de Amerikaanse producten geen afzetmarkten zouden vinden in Europa. Verder zagen de Amerikanen ook met lede ogen aan hoe nazi-Duitsland steeds meer producten uitvoerde naar landen in Zuid-Amerika waardoor de Amerikaanse export naar die landen stevig kelderde. Een Duitse overwinning was dus ongewenst.

Daarom was de VS uiteindelijk bereid om een kleine 400.000 Amerikanen op te offeren in WOII.
Maar je kan natuurlijk blijven hangen in naiëve John Wayne heroïek en denken dat de Amerikanen zich moeiden in Europa uit puur sentiment... It's the economy, stupid! :wink:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 feb 2022, 10:58

Fred1950 schreef:
21 feb 2022, 08:00
Wil. schreef:
21 feb 2022, 00:25
Fred1950 schreef:
20 feb 2022, 22:49


Welja slimmeke, legt gij me dat eens uit. Ik weet het niet.
Daar dienen de leraars voor, Freddy. Maar dat je dat niet wist, dat bleek al véél langer.
Ik wacht op jouw versie , niet van een leraar geschiedenis.
Iedereen die ook maar de eerste gruimel kennis daarover heeft, is voor jou een leraar geschiedenis, Fred. Jij bent blijkbaar geregeld ziek geweest toen de les geschiedenis werd gegeven. Vandaar die totale onwetendheid.

Ik heb je al té vaak bijles gegeven. Een kind onthoudt de zaken beter als hij wat moeite heeft moeten doen en het zelf heeft ontdekt via opzoeking.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 feb 2022, 11:03

frits1955 schreef:
21 feb 2022, 10:29
Welke goede reden hadden de Amerikanen om hier in de jaren '40 meer dan 400.000 van hun jonge mensen te laten afmaken? Ze hadden toch ginder kunnen blijven en ons de kastanjes uit het vuur laten halen?
Nogal simpel. De interventie in Europa heeft de VS enkel maar voordelen gebracht- de oorlogseconomie heeft de VS toen uit de gevolgen van de Grote Depressie geholpen door:
(...)
Daarom was de VS uiteindelijk bereid om een kleine 400.000 Amerikanen op te offeren in WOII.
Maar je kan natuurlijk blijven hangen in naiëve John Wayne heroïek en denken dat de Amerikanen zich moeiden in Europa uit puur sentiment... It's the economy, stupid! :wink:
Domme blaaskakerij.

Toen de Amerikanen mee in de oorlog stapten, was absoluut niet zeker dat de overwinning op Duitsland zou worden behaald. Al wat je schrijft is Hineininterpretierung en 'achterafkennis'. :roll:

Om eventjes je dwaasheid door te trekken: de Amerikanen hadden best nog eens extra 400.000 jonge mannen naar Vietnam moeten sturen om datzelfde trucje nog eens over te doen. De 'achterafkennis' leert ons dat daar niks van in huis is gekomen :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.