Musk - Twitter - Free Speech

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

31 okt 2022, 14:27

Dicksy schreef:
31 okt 2022, 12:10
En die moeten dan maar dood?
Die bedenking maakt u, niet ik.
Maar de man met de hamer maakte die bedenking wel, toch?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 okt 2022, 14:37

Blijkbaar hadden ze beiden een hamer in de hand toen de politie ter plaatse kwam. En ze stonden beiden naar 't schijnt in hun ondergoed.
Hammer horror :wink:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

06 nov 2022, 18:46

Musk, de lavabo en de mensenrechten

https://sanctorumblog.wordpress.com/202 ... enrechten/

Eens benieuwd hoelang Musk het gaat uitzingen vooraleer hij zijn bocht van 180° gaat inzetten met zijn Twitter. Hij is nog altijd 'terug te pakken' via zijn autootjes op elektriek. :roll:

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

06 nov 2022, 19:59

Veel mensen moeten geen FB of twitter hebben: (vandaag goed geten', 'ik was mijn....vergeten', 'etc'.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

twistenopdemaan
Lid geworden op: 04 aug 2019, 10:41

07 nov 2022, 08:05

Deze meneer Musk vestigt de aandacht op zich op een heel negatieve wijze, maar heeft zelf niet in de gaten hoe belachelijk hij bezig is.
De populariteit stijgt hem naar het hoofd en daar krijg je dit soort megalomane, narcistische mensen van. Goed dat er een groepje mensen is die zich net zo ergert aan de heer Musk zoals ik al een poosje doe.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 nov 2022, 09:47

In de VS krijgt Alex Jones een boete van $473 miljoen opgelegd voor het verspreiden van fake news over de schietpartij in een school (Sandy Hook).
Jones had beweerd dat die shooting opgezet spel was met als doel de Amerikanen te beroven van hun recht op wapenbezit. Hij zei ook dat er niemand gestorven was. Er vielen 26 doden.

Samen met voorgaande boetes omtrent ditzelfde feit, komt zijn totaal nu op $ 1,4 miljard.

Een advocaat van de families, Chris Mattei, zei dat de uitspraak diende "om de boodschap van deze zaak te versterken: degenen die profiteren van leugens die gericht zijn op de onschuldigen zullen voor de rechter verschijnen".

Een pure schande dat iemand om zijn (dwaze) mening te verkondigen financieel ten gronde wordt gericht.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

11 nov 2022, 10:04

Die kwibus is niet veroordeeld omdat hij eens een dwaze mening heeft verkondigd.
Het jarenlang en tegen beter weten in doorgaan met liegen en bedriegen is/was zijn probleem.

Hij is geen politieker hé

Dat de ouderds en overlevenden publieke jarenlang leed is aangedaan moet gestraft worden, toch?

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

11 nov 2022, 10:22

Een pure schande dat iemand om zijn (dwaze) mening te verkondigen financieel ten gronde wordt gericht.
Jones beweerde jarenlang dat de doodgeschoten kinderen acteurs waren en dat de rouwende ouders eveneens een rolletje speelden. Vervolgens werden die al zwaargetroffen ouders als gevolg van die complottheorieën ook nog eens massaal bedreigd, zowel op straat als online door soortgelijk uitschot als Jones. Wat trash als Jones zitten te beweren is geen "mening" maar doelbewuste leugens om er zelf geld aan te verdienen en een vuile extreem-rechtse ideologie te verspreiden die andermans leven(s) kan/kunnen vernietigen.
Overigens is Jones ook al door een volksjury veroordeeld tot een nog veel zwaardere boete - goed om te weten voordat iemand komt zeuren over "partijdige" rechters. Natuurlijk zal Jones dat soort sommen niet betalen - hij was al maandenlang bezig met zijn door leugens vergaarde fortuin naar het buitenland te verslepen- een fortuin dat hij wist bij elkaar te krijgen door met zijn leugens mensen naar zijn podcasts en fakenewskanaal (" Infowars") te lokken en hen daar allerlei rommel aan te smeren.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

11 nov 2022, 10:45

Kan dan toch geen probleem zijn om beslag te leggen op zijn fortuin in het buitenland.
Ze doen het wel met landen (bevriezen van hun tegoeden) en oligarchen uit Rusland en hier zou dat dan niet lukken?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 nov 2022, 10:51

E.T. schreef:
11 nov 2022, 10:04
Die kwibus is niet veroordeeld omdat hij eens een dwaze mening heeft verkondigd.
Het jarenlang en tegen beter weten in doorgaan met liegen en bedriegen is/was zijn probleem.

Hij is geen politieker hé

Dat de ouderds en overlevenden publieke jarenlang leed is aangedaan moet gestraft worden, toch?
Hier ging het specifiek om wat er in Sandy Hook is gebeurd. Alle voorgaande uitspraken over complottheorieën blijven daarbuiten. Het zou een voorbeeld zijn van drogredeneren om iemand te bestraffen omdat hij daarnaast ook nog gelooft bv. in de platte aarde, of dat 9/11 opgezet spel was van de FBI of zo.

Dat de ouders door zijn uitspraken erg geleden zullen hebben, staat buiten kijf. Het onterecht beschadigen van iemands reputatie kan aanleiding geven tot een schadevergoeding, daarmee ben ik het eens. Maar ik denk dat bijna een half miljard dollar boete er vér over is (en in totaal kijkt hij aan tegen 1,4 miljard schadevergoeding).

Als iemand door zijn botte mening op mijn zere tenen trapt, dan moet ik dat accepteren. Als we dat niet doen dan zetten we de deur open voor schadevergoedingen alom en dan vooral voor degene met de langste tenen. Het wordt dan aangemoedigd om te claimen dat iemand je lange tenen heeft pijn gedaan en het spreekrecht wordt dan aan banden gelegd.

Oproepen tot geweld (of het geweld bejubelen) en bedreigingen uiten, is de grens waarover niemand mag stappen. Dat is hier niet gebeurd.
(Wanneer sommige "volgelingen" van Jones die ouders gaan bedreigen, dan is dat slechts de verantwoordelijkheid van Jones indien hij daartoe heeft opgeroepen. Anders staat hij erbuiten. Ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag.)

Leugens verspreiden waardoor de reputatie beschadigd wordt, mag en moet beboet worden.
Op iemands zere tenen trappen omdat we van mening verschillen is een recht dat ons niet mag afgenomen worden.

Het is aan de rechter om het onderscheid te maken tussen vrijheid van spreken en leugens verspreiden en daarmee schade toebrengen. De rechter heeft beslist. Maar volgens mij is de straf buiten elke proportie.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

11 nov 2022, 10:59

Naar uw maatstaf is de straf buiten proportie, waarom schrijf je dat niet in je openingspost? Daar kregen wij de indruk dat je zijn "free speech" belangrijker vindt.

Naar amerikaanse ´recht´spraak is de boete gewoon een gemiddelde vergoeding per persoon.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

11 nov 2022, 11:16

Als we dat niet doen dan zetten we de deur open voor schadevergoedingen alom en dan vooral voor degene met de langste tenen.
Dit is in dit geval toch gewoon een perfide redenering. Het gaat hier helemaal niet om een "mening waarmee je op lange tenen" gaat staan. Het gaat om het doelbewust verspreiden van totale leugens waarmee je tientallen ouders die hun kind hebben verloren hun recht op rouwen afneemt door te gaan verkondigen dat zowel hun kinderen als zijzelf "acteurs" zijn. Het enige wat voor mij past als straf is achter de tralies en de sleutel zeer ver weggooien.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 nov 2022, 11:18

Dat stond er ook in: "Een pure schande dat iemand om zijn (dwaze) mening te verkondigen financieel ten gronde wordt gericht."

Iemand heeft een mening die niet gesmaakt kan worden en zelfs manifest kan ontkracht worden, en daarvoor wordt hij immens zwaar beboet.


In de vorige posting komt het aspect van vrije meningsuiting heel duidelijk aan bod.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 nov 2022, 11:23

frits1955 schreef:
11 nov 2022, 11:16
Als we dat niet doen dan zetten we de deur open voor schadevergoedingen alom en dan vooral voor degene met de langste tenen.
Dit is in dit geval toch gewoon een perfide redenering. Het gaat hier helemaal niet om een "mening waarmee je op lange tenen" gaat staan. Het gaat om het doelbewust verspreiden van totale leugens waarmee je tientallen ouders die hun kind hebben verloren hun recht op rouwen afneemt door te gaan verkondigen dat zowel hun kinderen als zijzelf "acteurs" zijn. Het enige wat voor mij past als straf is achter de tralies en de sleutel zeer ver weggooien.
Het is precies omdat andere mensen een walgelijke mening hebben, dat die moet uitgesproken kunnen worden.
Iedereen vindt het wel acceptabel dat zijn/haar eigen mening wordt ten gehore gebracht door medestanders, maar wanneer men tegen de haren in gestreken wordt, dan moet de betrokkene achter de tralies.
Dat die ouders daaronder lijden, zal best waar zijn, maar de vraag is: is er aangespoord tot geweld? Zijn er bedreigingen geuit door Jones? Applaudisseert hij voor het gebruik van geweld?

Zo niet: vrijheid van meningsuiting.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

11 nov 2022, 11:38

is er aangespoord tot geweld?
Als ik elke dag op een pleintje sta te verkondigen dat joden dieven en niet te betrouwen figuren zijn die stilaan onze plaats willen innemen ( de geleidelijk aan kokende kikker nietwaar) en vervolgens bestormen honderden van mijn dagelijkse toehoorders joodse winkels, slaan de boel aan diggelen en knopen de uitbaters op....dan ben ik onschuldig? Ik heb niet rechtstreeks aangezet tot geweld nietwaar, ik heb niet gezegd " Vermoord en plunder". Wat voor een laffe houding is zoiets?
Het is de Trumpiaanse lafheid van voortdurend leugens verspreiden en dan weg te lopen als fanatici -die jarenlang gebrainwashed werden door die leugens - het Capitool bestormen waarbij honderden gewonden en ettelijke doden vielen. Men oogst wat men gezaaid heeft.