Stakingen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

31 mei 2022, 14:33

De vakbonden zijn weer goed op dreef.
En de mensjes lopen erin, en lopen zelfs (liefst nog) mee.
Er zijn verschillende motieven over het waarom van deze staking.

Maar de hoofdreden (lees: drogreden), zou voor het bevorderen van de koopkracht zijn!?
Dit betekent dus dat men (zoals meestal) weer loonsverhoging 'eist'.

Al die meelopers beseffen echter niet, dat ze door te staken, al allereerst de economie verstoren, waardoor alles al automatisch duurder wordt. En als ze dan toch opslag krijgen, zal alles nòg duurder worden. Want het is ergens toch normaal dat de bedrijven die meerkosten aan hun klanten zullen doorrekenen, teneinde hun geplande winstmarges veilig te stellen.

Staken voor loonsverhoging, is telkens opnieuw een vicieuze cirkel creëren, en- of verderzetten.
Want om de producten van een bedrijf waar een (ongewone) loonsverhoging heeft plaatsgevonden, alsnog verder te kunnen kopen, zijn werknemers van andere bedrijven ook genoodzaakt om loonsverhoging te eisen, en worden dan eigenlijk zedelijk verplicht om ook weer te staken. Als dàt, de koopkracht moet verhogen, dan denk ik toch dat ze verkeerd bezig zijn.

En dan te weten dat de (zgn arme) stak(k)ers meestal genoeg verdienen om ± 2 keer per jaar op reis te gaan, zgz om te recupereren. En ..., als ze dan uit vakantie terugkeren, dan moeten ze (liefst op het werk) weer recupereren, want ze hebben net een vermoeiende reis achter de rug. Met valiezen sleuren is geen pretje, geloof mij maar. :wink:

Niet moeilijk dan dat alles in de soep draait en voor onvermijdelijke vertragingen zorgt.
Leveringen, betalingen, administratie, enz., de achterstand kan al sinds jaren niet meer worden ingehaald .
Haja, en dan zijn er nog de werklozen en werkzoekenden, die zgz 'niet willen' werken!?

Willen die stakers eigenlijk wel werken ...? :mrgreen:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 mei 2022, 15:00

Er wordt door de ambtenarij gestaakt en ze vragen meer personeel.

Ik hoop dat dejules vandaag geen hartaanval krijgt in die kliniek waar hij 2 j. geleden werd opgenomen. :wink:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

31 mei 2022, 15:13

Die ambtenaren hebben sinds het begin v/h jaar al 2 keer opslag gekregen, en ze moge nog 2 keer verwachten, telkens 2 %..
En ja, natuurlijk vragen ze meer personeel, ze vragen ook steeds minder werkuren, en telkens weer, nòg méér geld. :x

En dan schijnt ook niemand rekening te houden met het nu al zo hoge inflatiecijfer, namelijk 8,97 procent (België).

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/politi ... 5d7220aed7
Laatst gewijzigd door Fazal op 31 mei 2022, 15:28, 4 keer totaal gewijzigd.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

31 mei 2022, 15:20

Dejules? Ligt die al 2 jaar in het ziekenhuis? Wist ik niet. De sukkel. :(

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 mei 2022, 15:27

Fazal schreef:
31 mei 2022, 15:20
Dejules? Ligt die al 2 jaar in het ziekenhuis? Wist ik niet. De sukkel. :(
Hij is daar 'gedwongen' in opgenomen, hé, Fazal. Die was helemaal de trappers kwijt. Geen postbode of schoolmeester kon nog veilig voorbij zijn huis wandelen. Zware trauma's opgelopen door 'de ambtenarij'! :lol: :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

31 mei 2022, 15:30

Ach zo ... . Ja, soms wel wat overdreven. :D
Nee, maar ik heb wel de indruk dat hier al meer mensen verdwenen zijn.
Ik kan echter op al die namen niet komen. :oops:
Laatst gewijzigd door Fazal op 31 mei 2022, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.

URSULAMI
Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33

31 mei 2022, 15:41

Fazal
De echte schuldigen zijn natuurlijk de superrijken , die bij problemen en schaarste , speculeren en de prijs van grondstoffen doen boomen

https://www.weforum.org/agenda/2022/01/ ... am-report/


https://www.mo.be/nieuws/oxfam-rijkdom- ... o-snel-toe

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

31 mei 2022, 16:31

Fazal schreef:
31 mei 2022, 15:13
Die ambtenaren hebben sinds het begin v/h jaar al 2 keer opslag gekregen, en ze moge nog 2 keer verwachten, telkens 2 %..
En ja, natuurlijk vragen ze meer personeel, ze vragen ook steeds minder werkuren, en telkens weer, nòg méér geld. :x

En dan schijnt ook niemand rekening te houden met het nu al zo hoge inflatiecijfer, namelijk 8,97 procent (België).

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/politi ... 5d7220aed7
Juist. Ambtenaren voelen zich belangrijk en "verheven" boven de privé werknemers , en dus menen ze dat ze nog meer in de watte gelegd moeten worden dan diegenen die hen betalen voor hun ontzaglijk ondermaatse prestaties.
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 31 mei 2022, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

31 mei 2022, 18:02

Dat tekort aan personeel is overal.
Hoe gaat dat aflopen als er niet drastisch bij de lamzakken en schijnzieken ingegrepen wordt
Mijn kleindochter van 23 jaar loopt als senior manager telkens 9 dagen 1 dag vrij. En wordt in haar verlof nog opgebeld. Een burn out op 23 :twisted: En polivalentie kennen ze daar ook niet behalve onze kleindochter die vroeger junior manager was in de winkel en nu het magazijn en het leveren regeld.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

31 mei 2022, 20:15

Sorry Voorn, maar er zijn onvoldoende lamzakken en schijnzieken om alle vacatures in te vullen ... 80% werkzaamheidsgraad halen we nooit. Waarom zouden we trouwens ;-)

Oja, bijna vergeten: de ambtenaren hebben al 20 jaar geen wedde verhogingen gekregen ENKEL indexaanpassingen

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

31 mei 2022, 20:26

Voor gepensioneerden zijn het ook maar indexaanpassingen hoor.
En je gaat toch geen 2% index op een doorsnee pensioentje, met 2% op een ambtenaar-inkomen vergelijken zeker.
Nee toch ...!? 8O

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

31 mei 2022, 20:31

Jij hebt duidelijk geen idee van een doorsnee ambtenaren wedde ...

Maar daar ging het niet over, een index aanpassing is geen opslag.

Ook en zeker niet voor gepensioneerden.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

31 mei 2022, 20:38

voorn schreef:
31 mei 2022, 18:02
Dat tekort aan personeel is overal.
Hoe gaat dat aflopen als er niet drastisch bij de lamzakken en schijnzieken ingegrepen wordt?
Mochten de bedrijven niet zó kieskeurig in aanwervingen zijn, er zou wél genoeg personeel zijn ... overal.

Je mag nog zo bekwaam zijn.
Als je niet tweetalig bent, dan kan je het vergeten.
Als je geen wagen hebt, dan kan je het ook vergeten.
En als je voor een baantje voor bvb schoonmaker of schoonmaakster gaat, en je hebt geen universitair diploma, dan kan je het ook vergeten. Dit is bij manier van spreken natuurlijk, maat 't scheelt toch niet veel.
En dan hebben we 't nog niet over het nodige aantal jaren ervaring gehad.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

31 mei 2022, 20:44

E.T. schreef:
31 mei 2022, 20:31
Jij hebt duidelijk geen idee van een doorsnee ambtenaren wedde ...

Maar daar ging het niet over, een index aanpassing is geen opslag.

Ook en zeker niet voor gepensioneerden.
Het ging en gaat ook niet over gepensioneerden, het gaat voor de zoveelste keer om een eis voor loonsverhoging.
En gepensioneerden 'kunnen niet' staken!
Er wordt meestal gestaakt voor loon- of wedde 'opslag', NIET voor indexaanpassing.
Laatst gewijzigd door Fazal op 31 mei 2022, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

31 mei 2022, 20:46

Zonder staking ... geen opslag!