Nieuwe universiteits regels

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

23 jun 2022, 16:22

Een paar dagen geleden volgde ik een uitzending van “Terzake”, waarin schande werd gesproken over een illegale opname waarbij een prof en een onderwijsbegeleidster van de Universiteit Antwerpen, even “off the record” hun ervaringen deelden met hun studenten. Die “schande” werd uitgesproken door de rector, de heer Herman Van Goethem.
Ik zag het desbetreffend filmpje en kwam tot de conclusie dat daar niets verkeerds of racistisch werd uitgesproken. Beide dames hadden het over de verschillende aanpak door studenten, naar gelang hun afkomst. Zij stelden vast dat Noord-Afrikaanse studenten, merendeels Marokkanen, het soms wat moeilijk hadden met taalbeheersing en dat ze liefst hun contacten onder mekaar hielden. Hetzelfde gold voor Joodse en Chinese studenten, maar dat deze laatsten minder problemen veroorzaakten.
Meer kon ik daar niet uit afleiden. Niettemin overwoog de rector om sancties te treffen tegen dit personeel. Volgens mij vertelden die dames niet meer of niet minder wat iedereen hier dagelijks opmerkt. Het komt er dus op neer dat men aan een Vlaamse Universiteit niet langer ongestraft de waarheid mag zeggen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

23 jun 2022, 16:53

een illegale opname waarbij een prof en een onderwijsbegeleidster van de Universiteit Antwerpen, even “off the record” hun ervaringen deelden met hun studenten.
Het is een onderlinge conversatie tussen een prof en een onderwijsbegeleidster - er waren geen studenten meer aanwezig in de aula. Dat is een significant verschil; mochten die studenten wel aanwezig geweest zijn zou er een hele dikke vlieg aan de lamp gezeten hebben.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

23 jun 2022, 17:37

Het is een onderlinge conversatie tussen een prof en een onderwijsbegeleidster - er waren geen studenten meer aanwezig in de aula. Dat is een significant verschil; mochten die studenten wel aanwezig geweest zijn zou er een hele dikke vlieg aan de lamp gezeten hebben.
Juist.
Precies daarom is het noodzakelijk geworden om waarheden liefst stil te houden.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

23 jun 2022, 17:51

???Het filmpje werd toch niet "stilgehouden" maar is alom op social media verspreid- zij het illegaal.
Essentiël voor deze zaak is dat er - in tegenstelling tot Uw bericht - geen studenten aanwezig waren; het is dus een private conversatie tussen 2 personen die echter zo dom zijn om niet te beseffen dat ze in een aula zitten waar lessen worden opgenomen (ten gerieve van studenten in bv.coronatijd) en die kunnen bekeken worden door studenten. Eén van hen hoorde dus die conversatie en registreerde ze- wat illegaal is.
Als ik anno 2022 nog voor de klas zou staan - maar dat is al bijn a 6 jaar niet meer zo - zou ik zo'n filmpje met graagte gebruiken om bepaalde uitspraken aan te kaarten : gaat het om structureel racisme of niet? wat zijn daar de kenmerken van? is "de Vlaming" een structurele racist? ( natuurlijk niet maar dat moet dan blijken uit het leergesprek) etc.
Overigens kan ik U uit veelvuldige eigen ervaring verzekeren dat in tal van leraarskamers gelijksoortige uitspraken te noteren vallen als bij hogergenoemde prof & collega. Net zoals uitspraken over arrogante ouders, blote leerlingenbuiken of pukkelkoppen...For what's it worth allemaal.
Laatst gewijzigd door frits1955 op 23 jun 2022, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

23 jun 2022, 18:08

Vermeld eens eerst wie (of wat) dat filmpje dan wel opgenomen heeft, wie heeft dit op sociale media gepost....enz....? Geen studenten in de aula aanwezig....dus van hen kan het normaal niet komen. Was er dan toch een derde persoon aanwezig die zich (weer) geroepen voelde of speelt hier één van beide een vuil spel? Nu is er echt kop noch staart aan te krijgen aan heel dit verhaal. :roll:

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

23 jun 2022, 18:13

Beste Dicksy - anno 2022 is het gebruikelijk dat lessen opgenomen worden om alsnog later te kunnen bekeken worden door studenten bv. in coronatijd of als voorbereiding op testen of examens - die moderne tijd toch he :wink: . De beide personeelsleden waren zich er niet van bewust dat de camera na de les(sen) nog liep. De bewuste beelden dateren van 24 mei, maar komen nu pas aan het licht omdat de video-opnames van het hoorcollege ter voorbereiding van de examens worden herbekeken door studenten en het bewuste fragment voor of na het hoorcollege plaatsgevonden heeft. Op die manier is/zijn studenten er bij uitgekomen en iemand vond het blijkbaar nodig om ze te verspreiden - wat dus illegaal is.
Laatst gewijzigd door frits1955 op 23 jun 2022, 18:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

23 jun 2022, 18:16

O.k. nu is alles veel duidelijker. Bedankt want de schoolbanken liggen al ettelijke jaaaren achter mij en zo expliciet volg ik die toestanden in het onderwijs niet.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

23 jun 2022, 20:16

frits1955 schreef:
23 jun 2022, 16:53
een illegale opname waarbij een prof en een onderwijsbegeleidster van de Universiteit Antwerpen, even “off the record” hun ervaringen deelden met hun studenten.


Het is een onderlinge conversatie tussen een prof en een onderwijsbegeleidster - er waren geen studenten meer aanwezig in de aula. Dat is een significant verschil; mochten die studenten wel aanwezig geweest zijn zou er een hele dikke vlieg aan de lamp gezeten hebben.
Wat is het verschil tussen:

... die off the record hun ervaringen deelden met hun studenten

en

... die off the record hun ervaringen met hun studenten deelden

De plaats van 'deelden' geeft de zin een andere betekenis. Vandaar jullie spraakverwarring.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

24 jun 2022, 12:00

Vandaar jullie spraakverwarring.
Er is helemaal geen spraakverwarring. Het volstaat om eens even online te controleren waarover het gebeuren ging en dan kan je overal lezen dat er geen studenten meer aanwezig waren in de aula.
Maar het klopt natuurlijk wel dat de plaatsing van "deelden" in de zin belangrijk is. In de zin van figaretto waren er dus studenten aanwezig in de aula en dat was niet zo.

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

24 jun 2022, 12:51

Kunnen ze dat opnemen van de lessen op de Unif ook niet in het BO best in Brussel?
Een ideaal filmpje voor het aantrekken van leerkrachten :lol: :lol: :lol: