Sociale woningen

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

27 jun 2022, 14:46

https://moneytalk.knack.be/geld-en-beur ... 79001.html

Afbeelding

Wat is teveel? Alles wat boven de 25.000 € spaargeld gaat.
Maar met een laag inkomen moeten ze u niet op de privaatmarkt.
Normaal dat de eigenaars een soort garantie willen.

En ..., mocht je met een laag inkomen dan toch nog een betaalbare woning vinden, dan dien je uw spaargeld op te leven vooraleer je recht op een sociale woning krijgt. Maar hou er dan rekening mee dat de wachttijd ook weer een paar jaren kan duren, momenteel zo'n 10 jaar. Die wachtlijst zal daardoor wel enigszins verminderen naar ± 4 jaar, maar dat alles dekt de noden van lage inkomens niet.

Stel dat je in het verleden, zo'n 30.000 Euro 'hebt kunnen' sparen, daar kan je voor slechts 42 maanden een private huurwoning van ± 700 € van betalen. Want van ± 1300 € maandelijks inkomen kan je moeilijk een woning van 700 à 800 € per maand betalen. Het zal dus van uw spaargeld moeten komen.

Besluit: zoek dan maar een plaatsje ergens in een of ander portaal.
Je zal niet lang alleen zijn, want er zullen massa's daklozen bij komen en u gezelschap komen houden.
Laatst gewijzigd door Fazal op 27 jun 2022, 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

27 jun 2022, 14:50

Daklozen met toch € 25.000 op hun rekening?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

27 jun 2022, 14:55

Wil. schreef:
27 jun 2022, 14:50
Daklozen met toch € 25.000 op hun rekening?
Nee Wil, ofwel heb je die niet, ofwel heb je die dan al op de privémarkt als huur uitgegeven.
Als je met een laag inkomen, een privé-huurwoning (voor een bepaalde tijd) hebt kunnen vinden tenminste.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

27 jun 2022, 15:08

Sociale wijken zullen nog verder verpauperen, met naast de rechthebbende zonder job - want als je werkt kom je niet in aanmerking - een steeds groter wordende groep (drugs) criminelen zonder spaarboekje 🥸

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

27 jun 2022, 20:18

Alsof dat als je geen spaarboekje hebt, je een drugscrimineel zou zijn ET ..??? 8O
Sorry, daar kan ik niet inkomen.

En Wil ..., hoelang denk je ermee te doen met 25.000 Euro?
Met het alsmaar minderen aan koopkracht ..., niet zo lang vrees ik. :cry:

Met die nieuw gestemde wet, is het gewoon de bedoeling de lange wachtlijst voor sociale woningen, wat in te korten.
Meer is dat niet, en meer moeten we daar ook niet van verwachten.
De mindere inkomens zullen 'altijd' in de kou 'blijven' staan, want ze kunnen zich niet verdedigen.
Daar wordt- en werd, al altijd misbruik van gemaakt.
En dan vooral door degenen die voldoende hebben om een méér dan comfortabel leven te kunnen leiden.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

27 jun 2022, 20:44

Fazal schreef:
27 jun 2022, 20:18
Alsof dat als je geen spaarboekje hebt, je een drugscrimineel zou zijn ET ..??? 8O
Sorry, daar kan ik niet inkomen.

En Wil ..., hoelang denk je ermee te doen met 25.000 Euro?
Met het alsmaar minderen aan koopkracht ..., niet zo lang vrees ik. :cry:

....
Dus .... eerst die 25.000 Euro laten opsoeperen door de verhuurder op de privé markt , dan je sociale woning aanvragen , maar omdat er te weinig zijn , moet je dus gedurende de wachttijd in het park gaan slapen. "Vlaanderen feest !" is dat ook een uitvinding/verzinsel van de NV Antwerpen ? :twisted:

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

27 jun 2022, 21:18

Dus .... eerst die 25.000 Euro laten opsoeperen door de verhuurder op de privé markt , dan je sociale woning aanvragen , maar omdat er te weinig zijn , moet je dus gedurende de wachttijd in het park gaan slapen. "Vlaanderen feest !" is dat ook een uitvinding/verzinsel van de NV Antwerpen ? :twisted:
Nee fred, als je op 9 jaar tijd 25.000 euro kunt bijeen sparen met een laag inkomen dan moet je dat kunnen verantwoorden. Want daar dient een sociale woning voor, zoals hij ook zegt,......als springplank om anderen ook de kans te geven gebruik te maken van die springplank en niet om je eigen 'vermogen verder aan te dikken.
Het is zoals budgetbeheer. U de kans geven, en helpen, terug op eigen benen te staan. Bij sommigen lukt het en bij anderen weer niet.

Een van de oorzaken, zo niet de belangrijkste, is dit ook de reden van het waarom.
189 sociale huurders betrapt die zelf woning hebben in het buitenland: Limburg spant de kroon
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/04/12 ... in-het-bu/

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

27 jun 2022, 22:49

Dicksy schreef:
27 jun 2022, 21:18
Dus .... eerst die 25.000 Euro laten opsoeperen door de verhuurder op de privé markt , dan je sociale woning aanvragen , maar omdat er te weinig zijn , moet je dus gedurende de wachttijd in het park gaan slapen. "Vlaanderen feest !" is dat ook een uitvinding/verzinsel van de NV Antwerpen ? :twisted:
Nee fred, als je op 9 jaar tijd 25.000 euro kunt bijeen sparen met een laag inkomen dan moet je dat kunnen verantwoorden. Want daar dient een sociale woning voor, zoals hij ook zegt,......als springplank om anderen ook de kans te geven gebruik te maken van die springplank en niet om je eigen 'vermogen verder aan te dikken.
Het is zoals budgetbeheer. U de kans geven, en helpen, terug op eigen benen te staan. Bij sommigen lukt het en bij anderen weer niet.

Een van de oorzaken, zo niet de belangrijkste, is dit ook de reden van het waarom.
189 sociale huurders betrapt die zelf woning hebben in het buitenland: Limburg spant de kroon
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/04/12 ... in-het-bu/
Over misbruiken wil ik het niet hebben , maar wel over de indxaanpassing waar huurders op de privé markt onderhevig aan zijn. Als je plotseling 100 Euro huur per maand meer moet betalen , maar je eigen loon als poetsvrouw stijgt door dezelfde indexaanpassing slechts met 50 Euro netto , hoe ga je dan nog kunnen blijven sparen ? Op een bepaald moment is dat spaargeld , hoe dan ook verdiend , opgebruikt en zit je in ht park omdat a/ de huisbaas je uit je huis heeft gezet wegens wanbetaling b/ er geen sociale woningen beschikbaar zijn. Ge weet toch dat het aantal personen dat beroep moet doen op de voedselbanken steeds maar stijgt , idem stijging van de kinderarmoede.

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

27 jun 2022, 22:55

De oudsten zijn gewoon van zuinig te leven en hebben daar geen stress van.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

27 jun 2022, 22:58

boeffer schreef:
27 jun 2022, 22:55
De oudsten zijn gewoon van zuinig te leven en hebben daar geen stress van.
de oudsten zijn veelal huiseigenaar geworden in betere tijden ....

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

27 jun 2022, 23:07

Over misbruiken wil ik het niet hebben ,
Maar het zijn net die misbruiken die aanleiding gegeven hebben tot deze maatregelen net zoals het ons kent ons systeem bij het toekennen van een sociale woning.
Groot of klein inkomen, er werd altijd wel een mouw aangepast. En nu zijn zij die het echt nodig hebben het kind van de rekening.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

28 jun 2022, 00:02

Dicksy schreef:
27 jun 2022, 23:07
Over misbruiken wil ik het niet hebben ,
Maar het zijn net die misbruiken die aanleiding gegeven hebben tot deze maatregelen net zoals het ons kent ons systeem bij het toekennen van een sociale woning.
Groot of klein inkomen, er werd altijd wel een mouw aangepast. En nu zijn zij die het echt nodig hebben het kind van de rekening.
.... aan alles is een mouw te passen ... koop een elektrische wagen , en het spaarboekje is leeg. :lol:

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

28 jun 2022, 03:26

En wordt dat elk jaar gekontroleerd?
Want ge kunt toch de lotto winnen of erven.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

28 jun 2022, 08:05

Voorn:

Zo staat het in het artikel:

”Een sociale woning blijft een springplank naar de private huur- of koopmarkt. Maar vooral, als je er in bent geslaagd om een mooie spaarboek op te bouwen in 9 jaar tijd (de maximumduurtijd vooraleer een contract opnieuw geëvalueerd wordt, red.), dan heb je dat in de meeste gevallen kunnen verwezenlijken door een verhoogd inkomen te genereren”.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

28 jun 2022, 10:20

Ik zie op parkings van-, of in de buurt (liefst aan de deur) van sociale woningen heel dure auto's staan, en ik zie ook regelmatig 'hoe' en 'wie' ermee rijdt. Het zijn praktisch allemaal jongeren met allochtone achtergrond.

Dus, als je een sociale woning wil bemachtigen, en je bezit bvb 50.000 Euro spaargeld, dan koop je gewoon een heel dure wagen, en je kan onmiddellijk op de wachtlijst komen te staan.