Wereldhegemonie VS

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

11 jan 2024, 19:41

Dicksy schreef:
11 jan 2024, 14:01

Mevr. Hicks vergeet denkelijk dat het gebruik van de ruimte, of ruimtemacht zoals zij het noemt, voor eender welk doel niet tot het alleenrecht van de VS behoort. :roll:
En als ze de GPS uitschakelen ( of hun satellieten uit de lucht halen ) komen de Russische en Amerikaanse raketten op de maan terecht. :lol:

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

30 jan 2024, 10:57

De Amerikaanse wapenverkoop aan het buitenland bereikt een recordniveau

De Amerikaanse wapenverkoop bereikte vorig jaar een record van 238 miljard dollar, zo blijkt uit nieuwe cijfers, deels aangewakkerd door de vraag naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne.
Washington onderhandelde in 2023 rechtstreeks voor 80,9 miljard dollar (63,8 miljard pond) aan verkopen met buitenlandse regeringen – een stijging van 56% ten opzichte van het jaar daarvoor.
De rest bestond uit directe verkopen door Amerikaanse bedrijven aan het buitenland, zo blijkt uit cijfers van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken.
De vorig jaar goedgekeurde omzet omvatte voor 10 miljard dollar aan High Mobility Artillery Rocket Systems (HIMARS) voor Polen, voor 2,9 miljard dollar aan geavanceerde lucht-luchtraketten voor Duitsland en National Advanced Surface to Air Raketsystemen (NASAMS) naar Oekraïne.
“Wapenoverdrachten en defensiehandel zijn belangrijke instrumenten van het Amerikaanse buitenlands beleid met potentiële langetermijngevolgen voor de regionale en mondiale veiligheid”, aldus het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Op tijd en stond hier en daar een oorlogje houdt de plaatselijke economie draaiende. :roll:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

30 jan 2024, 11:19

Dicksy schreef:
30 jan 2024, 10:57
Op tijd en stond hier en daar een oorlogje houdt de plaatselijke economie draaiende. :roll:
Waarschijnlijk spelen ze onder één hoedje met Poetin.

Zo van: 'Jij begint de oorlog, wij doen alsof we daar héél kwaad over zijn en dan leveren wij de wapens aan die tegenstanders. Als jij wint, heb je een stuk land en bevolking bij. Wij maken gewoon winst op de geleverde goederen. Deal? '
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

31 jan 2024, 12:07

Mike Lee: Fouten van deze omvang ‘zijn de manier waarop we in eindeloze oorlogen terechtkomen’

De senator uit Utah vertelt RS waarom hij verantwoording eist voor Biden’s eenzijdige beslissing om oorlog te voeren met de Houthi’s, en mogelijk met Iran


RS: Er zijn recente tegenstrijdige berichten dat de regering-Biden een terugtrekking van troepen uit Syrië overweegt. In het verleden hebt u pogingen om zich terug te trekken gesteund. Zou u vandaag een terugtrekking van troepen uit Syrië steunen?

Senator Lee: Het probleem van de eerste orde dat ik had toen Amerikaanse troepen in Syrië werden geïntroduceerd, is nog steeds hetzelfde. Het Congres heeft nooit toestemming gegeven voor het gebruik van militair geweld in Syrië, noch heeft enige regering een specifieke missie voor de Amerikaanse aanwezigheid voorzien, die duidelijke doelstellingen en tijdlijnen voor de inzet omvat. Strategische fouten van deze omvang zijn de reden dat de Verenigde Staten in eindeloze oorlogen terechtkomen, en het is precies de reden waarom de beslissing om oorlog te voeren opzettelijk bij de wetgevende macht berustte en niet in de handen van één, almachtige maar feilbare uitvoerende macht.
https://responsiblestatecraft.org/mike- ... n-houthis/

Op tijd en stond hier en daar een oorlogje houdt de plaatselijke economie draaiende. :roll:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 jan 2024, 15:22

Dicksy schreef:
31 jan 2024, 12:07
Op tijd en stond hier en daar een oorlogje houdt de plaatselijke economie draaiende. :roll:
Zo denkt Poetin, maar zijn economie draait wel vierkant.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

01 feb 2024, 11:35

Amerikaanse troepen hadden Syrië en Irak al lang geleden moeten verlaten

Een paar duizend soldaten verspreid over woestijnbasissen rond een regio die steeds vijandiger tegenover hun aanwezigheid staat, heeft geen zin


De haviken in Washington benadrukken dat de VS, door Iran direct en hard aan te vallen, hun troepen veiligheid kan bieden; het gevaar zal afnemen omdat Iran geweld begrijpt. Maar deze analyse geeft een verkeerd beeld van de regio en minimaliseert de gevaren die de Amerikaanse troepen bedreigen. Iran heeft zich ertoe verbonden Amerikaanse troepen uit Irak en Syrië te verdrijven, iets wat de leiders duidelijk hebben verwoord na een eerder gebruik van Amerikaans geweld, de moord op generaal Suleimani van de Islamitische Revolutionaire Garde in 2020. Iran zal niet terugdeinzen als de VS nog meer mensen vermoordt. van zijn leiders of aanvallen op de infrastructuur in Iran om de eenvoudige reden dat het land de overhand heeft in de regio.

Maar Iran is verre van de enige regering die Amerikaanse troepen wil wegsturen. Turkije, Irak en Syrië zijn even vastbesloten om de VS van hun bases te verdrijven. Elke regering in de regio eist dat de Amerikaanse troepen vertrekken. Turkije heeft zijn oorlog tegen Amerika geëscaleerd, niet door raketten en drones tegen Amerikaanse bases te sturen, maar door ze tegen Amerikaanse bondgenoten in het noordoosten van Syrië en de Koerdische regio van Irak te sturen.


De Syrische regering is ook vastbesloten de Amerikanen van haar grondgebied te verdrijven. Het beschuldigt Washington ervan 30% van zijn grondgebied illegaal te bezetten en zijn olie te stelen om het quasi-onafhankelijke gebied dat de VS in het noordoosten van Syrië hebben gevestigd, te subsidiëren. Als gevolg hiervan kwijnt de meerderheid van de Syriërs weg in armoede en moeten ze overleven met slechts een paar uur elektriciteit per dag, terwijl de economie verlamd blijft door Amerikaanse sancties. Ze willen de VS eruit.

https://responsiblestatecraft.org/us-mi ... raq-syria/

Ze willen u daar niet meer, m.a.w. zij zijn jullie kotsbeu.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

01 feb 2024, 13:54

Ze willen u daar niet meer, m.a.w. zij zijn jullie kotsbeu.
Zoals die Fransman zei: 'Et alors?'
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

13 feb 2024, 13:33

De luchtmacht wil dat gepensioneerden de gaten in de dienst helpen opvullen

Bepaalde gepensioneerde officieren en aangeworven personeel zouden weer aan de slag kunnen gaan als piloten, luchtverkeersleiders en andere rollen.

De Amerikaanse luchtmacht heeft mensen nodig om maar liefst 1.000 cruciale functies in de dienst te vervullen. En er is een oplossing voor gevonden: gepensioneerden.

Net als verschillende andere takken van het leger heeft de luchtmacht moeite om rekruten binnen te halen. En net als zij heeft de luchtmacht verschillende prikkels geprobeerd, evenals het verhogen van de maximale leeftijd voor indiensttreding. Het probeert ook piloten te behouden en biedt piloten grote bonussen .

Sollicitaties zijn momenteel open en degenen die aan de vereisten voldoen en geïnteresseerd zijn, hebben tot 31 januari 2026 de tijd om zich aan te melden.

https://www.afpc.af.mil/News/Article/36 ... sonnel-sh/


Eigenlijk zou men zich dus de vraag moeten stellen of de VS eigenlijk nog wel in staat is, in geval van een conflict, zijn bondgenoten ter hulp te schieten. Kunnen we niet stellen dat de VS, bv in een militair treffen met China, een dusdanig tekort heeft dat ze vrezen aan het kortste eind te zullen trekken als ook hun bondgenoten niet meer het nodige materiaal hebben om hun bij te staan. Dus eerder een noodkreet van de VS gezien de vernderende situatie in de wereld. :roll:
Het personeelstekort doet zich niet alleen voor bij de luchtmacht maar ook in de andere componenten van het leger.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 feb 2024, 14:04

Dicksy schreef:
13 feb 2024, 13:33

Eigenlijk zou men zich dus de vraag moeten stellen of de VS eigenlijk nog wel in staat is, in geval van een conflict, zijn bondgenoten ter hulp te schieten.
Ja, kunnen is geen probleem. Willen is wat anders, zoals blijkt uit het schandalige circus dat de handpop van Trump - speaker Mike Johnson - opvoert in the House.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

13 feb 2024, 14:13

Het personeelstekort doet zich niet alleen voor bij de luchtmacht maar ook in de andere componenten van het leger.
Huurlingen, beste Dicksy, huurlingen. Al tijdens de voorbije militaire conflicten in Irak en Afghanistan zette de VS méér huurlingen in dan reguliere troepen.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

13 feb 2024, 14:33

Ze noemen die beschaafd "contractors"

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

13 feb 2024, 15:32

Huurlingen, beste Dicksy, huurlingen. Al tijdens de voorbije militaire conflicten in Irak en Afghanistan zette de VS méér huurlingen in dan reguliere troepen.
Van diezelfde instelling (firma) die nu ook operaties uitvoeren in Oekraïne en er nog voor de Russische inval al aanwezig waren. :roll:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 feb 2024, 15:45

Je bedoelt die "groen mannetjes" waarvan Poetin later toegaf dat ze in zijn opdracht handelden?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

13 feb 2024, 15:47

Wil. schreef:
13 feb 2024, 15:45
Je bedoelt die "groen mannetjes" waarvan Poetin later toegaf dat ze in zijn opdracht handelden?
Goe lezen wat @Dicksy schreef .... :lol:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

13 feb 2024, 15:49

Je bent niet mee, Fred.
Inval: 2022
Groene mannetjes: 2014 en die zijn nu nóg aanwezig in UA.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.