groene stroom certificaten op de wip?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

wardje
Lid geworden op: 04 dec 2005, 15:46
Locatie: oostrozebeke

14 jul 2022, 09:24

Vlaams energieminister Zuhal Demir dreigt om de groene stroom certificaten te schrappen!
De certificaten is allang een doorn in het oog .
De terugdraaiende teller was ook een belofte die niet nagekomen wordt en nu dit.
Ik heb geen zonnepanelen, maar wanneer een vorige regering BESLIST HEEFT dat er gedurende 20 jaar subsidies gegeven worden voor een grote investering, dan mag men daar niet aan raken. Afspraak is afspraak. De subsidies waren toen zo hoog omdat er doelstellingen van Europa moesten gehaald worden die de regering niet zelf kon waarmaken.
Eerst de kleintjes aanpakken en de groten zolang mogelijk sparen.
Zodra genoeg particulieren in de val getrapt zijn, vindt men iets uit om de subsidies terug te innen.
Wie gelooft dit zootje ongeregeld nog???? :twisted:

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

14 jul 2022, 10:33

wardje schreef:
14 jul 2022, 09:24
Ik heb geen zonnepanelen, maar wanneer een vorige regering BESLIST HEEFT dat er gedurende 20 jaar subsidies gegeven worden voor een grote investering, dan mag men daar niet aan raken. Afspraak is afspraak. De subsidies waren toen zo hoog omdat er doelstellingen van Europa moesten gehaald worden die de regering
Voor de regering zelf maakt het financieel geen bal uit.
De groene-stroom certificaten worden betaald door iedere jan met de pet die een elektrische aansluiting heeft.
En de grootste profiteurs zijn Fernand Huts & Co, bij zover dat deze niet meer wist wat doen met zijn geld en er dan maar den "Boerentoren" mee gekocht heeft..... :roll:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

14 jul 2022, 11:19

door Charlie Maru » 36 minuten geleden
wardje schreef: ↑Vandaag, 09:24
Ik heb geen zonnepanelen, maar wanneer een vorige regering BESLIST HEEFT dat er gedurende 20 jaar subsidies gegeven worden voor een grote investering, dan mag men daar niet aan raken. Afspraak is afspraak. De subsidies waren toen zo hoog omdat er doelstellingen van Europa moesten gehaald worden die de regering
Voor de regering zelf maakt het financieel geen bal uit.
De groene-stroom certificaten worden betaald door iedere jan met de pet die een elektrische aansluiting heeft.
En de grootste profiteurs zijn Fernand Huts & Co, bij zover dat deze niet meer wist wat doen met zijn geld en er dan maar den "Boerentoren" mee gekocht heeft..... :roll:
En waarom Huts & Co de grootste profiteurs? Iedereen had/heeft de mogelijkheid om te investeren in zonnepanelen. En iedereen investeert (of niet) naargelang zijn financiële draagkracht. En dat de groenestroomcertificaten nu als een strop rond de nek van de regering hangt moet je Huts & Co niet verwijten maar de politiek. Het is toch geweten dat als een politieker het woordje ‘subsidie’ in de mond neemt men dubbel voorzichtig moet zijn.
Zo zie ik het.

Golf 5
Lid geworden op: 23 apr 2021, 17:17

14 jul 2022, 13:21

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202207 ... G_G06ArxSY

Thuisbatterij: massaal gepromoot, maar niet rendabel

en thuisbatterij installeren om de elektriciteit op te slaan die je zonnepanelen opwekken – érg in trek en érg gepromoot – is “financieel niet rendabel”, concludeert consumentenorganisatie Test Aankoop. En dat ondanks een forse premie van de Vlaamse overheid.

Als ze maar kunnen binnenrijven bij de regering , als maar verkoopt , maar niks staat op punt zijn overal
mankementen aan .

Alles loopt en honderd en burgers zijn slachtoffer van een gepeperde rekening
.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

14 jul 2022, 13:51

Golf 5 schreef:
14 jul 2022, 13:21
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202207 ... G_G06ArxSY

Thuisbatterij: massaal gepromoot, maar niet rendabel

en thuisbatterij installeren om de elektriciteit op te slaan die je zonnepanelen opwekken – érg in trek en érg gepromoot – is “financieel niet rendabel”, concludeert consumentenorganisatie Test Aankoop. En dat ondanks een forse premie van de Vlaamse overheid.

Als ze maar kunnen binnenrijven bij de regering , als maar verkoopt , maar niks staat op punt zijn overal
mankementen aan .

Alles loopt en honderd en burgers zijn slachtoffer van een gepeperde rekening
.
Wel ... ik heb reeds in 2016 een batterij "concept" op papier gezet , en onlangs er nog een idee over een microWKK aan toegevoegd. Alles zal perfect werken voor ( all inclusive ) 120.000 Euro , en hiebij zou ik 1/2 aan stookolie per jaar uitsparen. Ik betaal nu ongeveer 70 Euro per maand aan elektriciteit en ongeveer 2000 Euro aan stookolie per jaar ( "normale" prijs ). Met dat 120.000 Euro project zou ik NUL Euro aan elektriciteit betalen en ongeveer 1000 Euro aan stookolie per jaar ...

Reken zelf eens uit na hoeveel jaar ik die 120.000 Euro terugverdiend zou hebben ( en daarna winst maken tegenover die 70 Euro per maand en 2000 Euro per jaar ) Hint : met dat 120.000 Euro systeem spaar ik jaarlijks dus 1000 Euro aan stookolie , plus 12 keer 70 Euro , of tezamen 1840 Euro uit.

Conclusie : speelgoed voor de nerds , en na 20 jaar zijn de batterijen aan vervanging toe ...

Het kan natuurlijk allemaal rendabel worden als de energieprijzen nog verder onbetaalbaar zouden blijven stijgen , maar dan komt daar een volksopstand/revolutie van.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

14 jul 2022, 15:45

Dicksy schreef:
14 jul 2022, 11:19
door Charlie Maru » 36 minuten geleden
wardje schreef: ↑Vandaag, 09:24
Ik heb geen zonnepanelen, maar wanneer een vorige regering BESLIST HEEFT dat er gedurende 20 jaar subsidies gegeven worden voor een grote investering, dan mag men daar niet aan raken. Afspraak is afspraak. De subsidies waren toen zo hoog omdat er doelstellingen van Europa moesten gehaald worden die de regering
Voor de regering zelf maakt het financieel geen bal uit.
De groene-stroom certificaten worden betaald door iedere jan met de pet die een elektrische aansluiting heeft.
En de grootste profiteurs zijn Fernand Huts & Co, bij zover dat deze niet meer wist wat doen met zijn geld en er dan maar den "Boerentoren" mee gekocht heeft..... :roll:
En waarom Huts & Co de grootste profiteurs? Iedereen had/heeft de mogelijkheid om te investeren in zonnepanelen. En iedereen investeert (of niet) naargelang zijn financiële draagkracht. En dat de groenestroomcertificaten nu als een strop rond de nek van de regering hangt moet je Huts & Co niet verwijten maar de politiek. Het is toch geweten dat als een politieker het woordje ‘subsidie’ in de mond neemt men dubbel voorzichtig moet zijn.
Zo zie ik het.
Tja Dicksy......wat profiteren betreft, het is maar hoe je het zelf bekijkt hé.......
Als men investeert in zonnepanelen om er door middel van groene certificaten méér dan het dubbele van de investering terug uit te halen, dan heeft men "profijt" van de investering en "profiteert" men van de winst. En hoe méér hectaren zonnepanelen je kunt bekostigen, hoe méér je kunt profiteren natuurlijk.
Dit was wel het plaatje bij het begin van de zonnepaneel-historie natuurlijk.
Ook niet vergeten dat wat die voetbalvelden aan energie produceren en in het net geinjecteerd wordt, dus ook "verkocht" wordt en bijgevolg dan ook nog eens een bijkomende winst oplevert zonder dat het uiteindelijk maar één cent gekost heeft.

Ik verwijt Huts dan ook nergens iets (maar mag wel gezegd worden); hij heeft gewoon gebruik (of misbruik ?) gemaakt van wat de regering er indertijd inderdaad van gebakken heeft. Maar jan met de pet zit nog altijd wel met de gebakken peren, totdat de cyclus volledig zal uitgewerkt zijn.

Dat "indertijd" ook iedereen de mogelijkheid had om in zonnepanelen te investeren is ook waar, alléén waren die op dat moment voor jan met de pet vrijwel "onbetaalbaar", alléén iemand welgesteld met wat centjes op zijne spaarboek had er de mogelijkheid voor. En een massa kandidaten waren er toen bij de gemiddelde burger zeker niet. Voor de rest waren het de grote dozen met het grote geld.

In de loop der jaren zijn de panelen welliswaar betaalbaarder geworden, maar ook de certificaten gingen in waarde verminderen zodat het op de lange duur ook het sop van de kool niet meer waard was om nog panelen te laten leggen.
Een ferme domper voor onze excellenties om de doelstellingen proberen te halen.....

Totdat......er een explosie was voor het plaatsen van zonnepanelen doordat den Tommelein een wit konijn uit zijne hoed toverde door te beloven om gedurende 15 jaar het systeem van de terugdraaiende teller te blijven hanteren.
Velen hebben zich toen laten vangen (waaronder ik ook o.a.).
Maar ik klaag niet, en ik beklaag het mij ook niet.

Een paar jaar geleden hebben ze de groene certificaten voor nieuwe huisinstallaties afgeschaft, maar men blijft ze wel hanteren voor industriele installaties (al zijn die maar een fractie meer van het begin)....waar zit de logica ?

Subsidies...? ik heb wel een premie mogen ontvangen voor mijn zonnepanelen ter waarde van zowat 15% van mijn investering.....en....that's it, ook geen certificaten. (dus verre van een "dubbele" investering terug te verdienen)
Zoals ik hier eerder zei: beklagen doe ik het mij zeker niet, nu de energieprijzen de pan uit swingen gaat mijn factuur maar een 10-tal €uro naar omhoog (van 130 naar 140 €uro/maand alles elektrisch inclusief verwarming) - ik heb deze week ook mijn afrekening van het voorbije jaar mogen ontvangen.
1/3 van mijn productie wordt rechtstreeks verbruikt en 2/3 gaat naar injectie dat vrijwel voor 90% de verhogingen van de tarieven compenseert. Wat mij dus betreft mogen de tarieven zoveel schommelen als ze maar willen, het zal niet veel verschil maken.
Een snelle berekening: zonder zonnepanelen en aan de huidige tarieven zou ik voor 350-400 €ur/mnd aan mijn broek hebben.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Golf 5
Lid geworden op: 23 apr 2021, 17:17

14 jul 2022, 16:11

https://www.hln.be/geld/heel-warm-en-zo ... ~a2c3941d/

Heel warm en zonnig weer zorgt ervoor dat zonnepanelen minder produceren én uitvallen: dit kan je doen als consument
MIJNENERGIEKomende week verwachten we temperaturen ruim boven de 30 graden Celsius. Dat blijkt eerder een vloek dan een zegen voor je zonnepanelen. Die wekken tijdens hete dagen een pak minder energie op. Daarnaast vallen panelen in verschillende regio’s steeds vaker uit door een overbelasting van het elektriciteitsnet. Netbeheerder Fluvius kreeg daar dit jaar al 1.300 klachten over. Hoe komt dat? En wat kan je daartegen doen? Mijnenergie.be adviseert.

Beluistert dan de clip , hoeveel keer het uitvalt als er veel zonnepanelen dicht bij elkaar liggen .
En al over de 400 klachten in zelfde streek , omdat netwerk te licht is .

Zoals ik al meerdere malen heb herhaald , mensen doen kopen en reclame maken is simpel
maar of werkt zoals zou moeten zijn dan is andere zaak .

Idem met bouwen hebben de mensen ook al zoveel laten doen om conform te zijn volgens
Vlaamse overheid je kan zodanig isoleren , dat je geen adem meer hebt in u woning daar is
ook laatste woord niet over gezegd . Zeg nu niet dat niet beter zal zijn voor de winter maar
voor de zomer zoals nu niet te doen .

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

14 jul 2022, 16:14

Charlie Maru schreef:
14 jul 2022, 15:45
....
1/3 van mijn productie wordt rechtstreeks verbruikt en 2/3 gaat naar injectie dat vrijwel voor 90% de verhogingen van de tarieven compenseert. ....
Wat krijg je van je producent voor je geïnjecteerde stroom ? ( je beschikt toch al over een digitale meter neem ik aan ).

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

14 jul 2022, 16:31

Fred1950 schreef:
14 jul 2022, 16:14
Charlie Maru schreef:
14 jul 2022, 15:45
....
1/3 van mijn productie wordt rechtstreeks verbruikt en 2/3 gaat naar injectie dat vrijwel voor 90% de verhogingen van de tarieven compenseert. ....
Wat krijg je van je producent voor je geïnjecteerde stroom ? ( je beschikt toch al over een digitale meter neem ik aan ).
21,35 cent.....enkelvoudig tarief.

https://www.engie.be/api/engie/be/ms_1/ ... language=N
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

14 jul 2022, 16:46

Bedankt :) En wat als het bedrag voor de geïnjecteerde stroom groter wordt dan het bedrag voor de afgenomen kWh ? Krijg je dan het verschil uitbetaald ?

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

14 jul 2022, 17:32

Fred1950 schreef:
14 jul 2022, 16:46
Bedankt :) En wat als het bedrag voor de geïnjecteerde stroom groter wordt dan het bedrag voor de afgenomen kWh ? Krijg je dan het verschil uitbetaald ?
Uiteraard......
Maar die situatie zal zich nooit voordoen tenzij ik vanaf oktober tot in maart zou beslissen om naar Spanje te trekken.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

15 jul 2022, 10:37

Fred1950 schreef:
14 jul 2022, 16:14
Charlie Maru schreef:
14 jul 2022, 15:45
....
1/3 van mijn productie wordt rechtstreeks verbruikt en 2/3 gaat naar injectie dat vrijwel voor 90% de verhogingen van de tarieven compenseert. ....
Wat krijg je van je producent voor je geïnjecteerde stroom ? ( je beschikt toch al over een digitale meter neem ik aan ).
Kijk Fred.....je rekent graag, ik zal u wat stof geven tot rekenen en nog een tipje van de sluier lichten:
Want alléén op basis van mijn vorig bericht ga je er nooit aan uitgeraken.

Zonnepaneel-installatie: 13,44 kW Piek - omvormer 10 kVA. (zonder batterij)
Productie: 01-7-21 => 01-07-22 : 13.277 kWh
Rechtstreeks verbruik: 4.193 kWh
Injectie: 9.083 kWh

Fluvius Digitale teller 01-7-21 => 01-07-22: enkelvoudig tarief.
- afname : 7.478 kWh
- Injectie: 9.083 kWh

Tarief Juli 21:

Afbeelding

Tarief Juli 22:

Afbeelding

Tussen juli 21 en juli 22 zijn de tarieven gestegen:
afname : met 19,2 cent/kWh gestegen ( 9,7 => 28,9 cent )
injectie : met 15,6 cent/kWh gestegen ( 5,8 => 21,4 cent )

Wat dus de méérkost is in mijn verbruik/kWh (19,2) wordt grotendeels gecompenseerd door mijn injectie (15,6) zodat het verschil van de stijging nog uiteindelijk 3,6 cent bedraagt. (een verhouding van +/- 80%)

Aangezien ik 1.600 kWh méér heb geinjecteerd dan dat ik verbruikt heb zal het totaal verschil van het bedrag tussen afname en injectie nog verkleinen. Vandaar mijn "snelle raming" van 90% in mijn vorige post.

Mijn oorspronkelijke bedoeling was om mijn volledig verbruik op te wekken met de panelen zodat met de terugdraaiende teller nog alléén de prosumenten kosten zouden overblijven.
Maar men heeft daar dus anders over beslist.

Nu ja, geluk bij ongeluk bevind ik mij nu dus in een situatie waarbij die explosie van energieprijzen uiteindelijk weinig invloed heeft op mijn energie-factuur. Nu dus een "grote meevaller".

Mijn maandelijks bedrag is dan ook maar gestegen van 134,62 € verleden jaar naar 138,03 € dit jaar.
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

15 jul 2022, 11:51

- Je schreef dat je elektrisch verwarmt , is dat met een warmtepomp ? Zo ja , heb je voor dat verbruik ervan afzonderlijk gemeten waarden ?

- Betaal je ook netvergoeding op je geinjecteerde stroom ? Persoonlijk bestaat de helft van mijn factuur uit netwerkkosten ( monofaze - dag+dal tarief - Imewo netbeheerder - geen zonnepanelen )

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

15 jul 2022, 13:24

Fred1950 schreef:
15 jul 2022, 11:51
- Je schreef dat je elektrisch verwarmt , is dat met een warmtepomp ? Zo ja , heb je voor dat verbruik ervan afzonderlijk gemeten waarden ?

- Betaal je ook netvergoeding op je geinjecteerde stroom ? Persoonlijk bestaat de helft van mijn factuur uit netwerkkosten ( monofaze - dag+dal tarief - Imewo netbeheerder - geen zonnepanelen )
- directe verwarming - geen warmtepomp of accumulatie.
- Injectie is wat je in de tarieftabel afleest, geen netwerkkosten of btw.....
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

15 jul 2022, 20:54

Fred1950 schreef:
15 jul 2022, 11:51
....... Persoonlijk bestaat de helft van mijn factuur uit netwerkkosten ( monofaze - dag+dal tarief - Imewo netbeheerder - geen zonnepanelen )
Dat was met uw vorige factuur hé Fred......
Aan het huidig tarief zal uw volgende factuur zowat voor 3/4 uit energie en voor 1/4 uit netwerkkosten bestaan.
( als deze huidige prijzen blijven aanhouden natuurlijk).
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier