Geen idee….

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

02 sep 2022, 19:45

Geen idee onder welk topic ik dit zou moeten plaatsen. Dus plaats ik het maar onder……’Geen idee’.
Een artikel van iemand die ik best kan pruimen net omwille van zijn artikels. Ben er niet altijd akkoord mee, de bedoeling toch van een eigen mening te hebben, maar best het lezen waard.


https://sanctorumblog.wordpress.com/202 ... an-poetin/

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

02 sep 2022, 21:27

Ach ja , in de vele herhalingen in die tekst vind ik vlaagjes van nationalisme en cocoon gedrag. En nationalisme heeft voor mij steeds het gevoel van manische "krachten" die de realiteit niet aankunnen - een opstelling in verdedigingspositie .

Wat we nodig hebben is competentie , mensen met beide voeten op de grond en die snel en voor iedereen korrekte beslissingen kunnen nemen , ook al kost die beslissing misschien wat meer geld ( een goedkope GSM die vlug kapot gaat wordt mettertijd duurder ). Dit is één van de voornaamste redenen waarom ik de Chinezen de hemel in prijs : ze werken economisch grondig en snel en begaan amper vergissingen. Niets om uit jaloezie tegen te vechten dus , maar wel als voorbeeld te stellen.

Politiek is nog even rot als ten tijde van de Romeinen , en politiek as such heeft nog nooit vooruitgang en welvaart gebracht. Het maakt niet eens uit in welk "kamp" die politiek gevoerd wordt. Welvaart en welzijn is altijd ontstaan door het werk van sublieme denkers buiten de politiek , wiens ideeën daarna werden overgenomen en verder ontwikkeld ( denk gewoon maar aan de stoommachine van James Watt , en nog zovele andere voorbeelden ).

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

02 sep 2022, 22:31

Welke sublieme denkers zijn er in die 7 decennia van de Sovjet Uniet ooit opgestaan? En in het China ten tijde van Mao?

In diezelfde 70 jaar van de SU zijn er in het Westen massaal veel ontwikkelingen gebeurd.
1920 : eerste radio station
1925 : eerste TV
Later: aerosol spuitbussen, eerste computers, de A-bom, microgolfoven enz.

Een politieke keuze maakt het mogelijk dat mensen vooruit geraken of ter plaatse trappelen of zelfs sterk achteruit gaan.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

02 sep 2022, 22:47

De Chinezen hebben het buskruit uitgevonden , en de Russen heb als eerste een satelliet en een mens in de ruimte gestuurd. :) De Romeinen hebben trouwens ook iets uitgevonden : de wamtenetten en "vloerverwarming" , maar dan wel van de muren en niet van de vloer. Noch Caesar , noch Mao , noch enige Russische president kon dat op zijn CV vermelden. Geen enkele politieke leider kan "vooruitgang" op zijn palmares schrijven.

Als een land of een bevolking vooruitgang wil boeken , dan moet het open staan voor economische samenwerking. Lukt dat niet met een bepaald land , ga meteen op zoek naar andere landen zonder ook maar één of ander land of bevolking als concurrerende "vijand" te beschouwen. Dit is hoe China zich voor het ogenblik opstelt , en blijkbaar is dit succesvol. De wereld zal maar economisch en sociaal goed blijven ronddraaien als de economische "blokken" met mekaar kunnen samenwerken ( ook op gebied van milieu ). Zelfs Poetin verdedigt dit idee.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 sep 2022, 00:10

Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Ik zal het voor jou doen.

De Sovjet Unie heeft twee keer niks uitgevonden. Raketten bestonden al veel eerder. Ze hebben er voor het eerst een mens in gezet, maar dat is geen uitvinding.

Onder Mao is China nauwelijks een stap vooruit gegaan. Je zou misschien kunnen opwerpen dat hongersnood niet zo veel voorkomend meer was, maar dat is geen uitvinding.
Het is pas sinds China het vrije ondernemerschap heeft aangemoedigd, dat het land uit de armoede is gekropen en dat de Chinezen creatief zijn geworden.

In het Westen was dat vrije ondernemerschap een basisgegeven. Daarom is een land als de VS op 100 jaar van niets naar een absolute wereldmacht opgeklommen.

De overvloed aan uitvindingen die hier gedaan zijn en niet bij de Sovjets of bij Mao, bewijst het punt: het politiek systeem dat ergens bestaat of wordt opgelegd, bepaalt in grote mate hoe de maatschappij evolueert.

Als politiek er niet toe doet, waarom zit je hier dan te mekkeren over de pvda en haar politieke visie voor de maatschappij? Je bent een levende contradictie.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

03 sep 2022, 00:58

Schreef ik over een idee ( deel van de topic titel ) , en de realiteit van vandaag , of hoe die er toch tenminste zou kunnen uitzien als de politiekers wat meer competentie hadden en minder overal ruzie willen stoken ? Ik haalde alleen maar wat voorbeelden aan , en jij alsmaar feiten.

Slaapwel .....

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 sep 2022, 10:59

De mensen leven in de reële wereld, niet in de ideeënwereld.

De reële wereld wordt gestuurd door de creativiteit van mensen die de gelegenheid krijgen om die te ontplooien. Dat gebeurt voornamelijk in de wereld van de free enterprise, niet in een communistische ideeënwereld. Dat is de verklaring voor de quasi zero bijdrage aan technologische innovatie van de Sovjet Unie en van Maoïstisch China.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 sep 2022, 11:12

Dicksy schreef:
02 sep 2022, 19:45
Geen idee onder welk topic ik dit zou moeten plaatsen. Dus plaats ik het maar onder……’Geen idee’.
Een artikel van iemand die ik best kan pruimen net omwille van zijn artikels. Ben er niet altijd akkoord mee, de bedoeling toch van een eigen mening te hebben, maar best het lezen waard.
Wat lees ik daar allemaal bij Sanctorum?
Natiegevoel - volksverbondenheid - oikofobie: dat moet zeker een fascist zijn, een neo-nazi.
Kan die man zich nu niet gewoon aansluiten bij de kosmopolitische doctrine waardoor alle natiegevoel van de kaart wordt geveegd?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

03 sep 2022, 11:28

door Wil. » 9 minuten geleden
Dicksy schreef: ↑Gisteren, 19:45
Geen idee onder welk topic ik dit zou moeten plaatsen. Dus plaats ik het maar onder……’Geen idee’.
Een artikel van iemand die ik best kan pruimen net omwille van zijn artikels. Ben er niet altijd akkoord mee, de bedoeling toch van een eigen mening te hebben, maar best het lezen waard.
Wat lees ik daar allemaal bij Sanctorum?
Natiegevoel - volksverbondenheid - oikofobie: dat moet zeker een fascist zijn, een neo-nazi.
Kan die man zich nu niet gewoon aansluiten bij de kosmopolitische doctrine waardoor alle natiegevoel van de kaart wordt geveegd?
Allez Wil. dan toch iemand die het artikel leest en leest wat de auteur juist aan de kaak wil stellen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

03 sep 2022, 12:21

Wil. schreef:
03 sep 2022, 10:59
De mensen leven in de reële wereld, niet in de ideeënwereld.

De reële wereld wordt gestuurd door de creativiteit van mensen die de gelegenheid krijgen om die te ontplooien. Dat gebeurt voornamelijk in de wereld van de free enterprise, niet in een communistische ideeënwereld. Dat is de verklaring voor de quasi zero bijdrage aan technologische innovatie van de Sovjet Unie en van Maoïstisch China.
Moest er geen free enterprise in China zijn gingen we niet overspoeld worden door allerhande Chineese spullen, De Chinezen hebben de laatste jaren hun creativiteit bewezen , de snelste trein , de langste brug , de langste ondergrondse hoogspanningskabel , het modulair systeem om wolkenkrabbers te bouwen. En dat Rusland weinig bijdraagt ligt niet aan het regime , maar aan de ... Wodka. Wie heeft de grootste kerncentrale in Europa gebouwd ? De Oekraïners toen die nog "Rus" waren .....

Ge tracht weeral eens de wereldbevolking in laagjes in te delen , en de superioriteit aan de witte Westerse Cow Boys toe te kennen. Niet doen. Dergelijke stellingen beletten net die ideale wereld die er ooit wel eens zal komen ( na de ultieme wereldwijde klimaatcatastrofe ).
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 03 sep 2022, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 sep 2022, 12:29

Ik zeg niet dat Rusland niet bijdraagt, maar wel dat de SU quasi niets heeft uitgevonden, terwijl in het Westen de ene technologische verbetering na de andere verscheen.

Rusland heeft al een grote stap voorwaarts gezet sinds de SU is ineengestort, maar het wordt nu - met dank aan Poetins waanbeelden - vele decennia achteruitgezet.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

03 sep 2022, 12:41

Wil. schreef:
03 sep 2022, 12:29
Ik zeg niet dat Rusland niet bijdraagt, maar wel dat de SU quasi niets heeft uitgevonden, terwijl in het Westen de ene technologische verbetering na de andere verscheen.
....
De meeste technologische verwezelijkingen stammen uit de tijd van de USSR. Daarna was er geen geld meer voor.

Maar daar gaat het "idee" niet over , het gaat zelfs niet over wie wat uitgevonden heeft. Het gaat mij vooral over de economische samenwerking op wereldniveau tussen de "blokken" . Dat bevordert de "gezonde naijver" en de uitwisseling van technologie , en geen wedloop naar wie de beste of de sterkste is.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 sep 2022, 13:29

Er was al samenwerking met bv. Rusland en China.
We zien nu hoe die samenwerking bevorderend heeft gewerkt voor de vreedzame co-existentie tussen Rusland en Oekraïne. En waarom is dat zo uitgedraaid? Omdat Poetin een niet-verkozen dictator is. Met zo'n mensen moet je driewerf op je hoede zijn.

Duitsland is dat onvoldoende, zeg maar niet geweest.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

03 sep 2022, 13:36

Wil. schreef:
03 sep 2022, 13:29
...... En waarom is dat zo uitgedraaid? Omdat Poetin een niet-verkozen dictator is. Met zo'n mensen moet je driewerf op je hoede zijn.

...
Nee , omwille van de staatsgreep in 2014. De nieuwe president in 2014 in Oekraïne is ook niet verkozen geweest. Dit hoort eerder in de topic "Bluft Poetin... " thuis. Het bewijst wel hoe rot politiek is , de hebberigheid van politiekers veroorzaakt steeds maar conflicten , ook in eigen land. Uitvinders van nieuwe ideeën doen hieraan nooit mee , achteraf wel de "uitbuiters" ervan,
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 03 sep 2022, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

03 sep 2022, 13:41

Fred1950 schreef:
03 sep 2022, 12:41
De meeste technologische verwezelijkingen stammen uit de tijd van de USSR. Daarna was er geen geld meer voor.
Telkens jij over economie iets schrijft, dan kunnen we er donder op zeggen dat het kant noch wal raakt. Man, toch ... staat het schaamrood je niet op de wangen? Je weet echt niks over die zaken en toch braak je maar wat uit.

Let eens 2 minuten op:

Russian economy since fall of the Soviet Union.
Under the presidency of Vladimir Putin Russia's economy saw the nominal Gross Domestic Product (GDP) double, climbing from 22nd to 11th largest in the world. The economy made real gains of an average 7% per year , making it the 6th largest economy in the world in GDP(PPP).

In 2007, Russia's GDP exceeded that of 1990, meaning it has overcome the devastating consequences of the recession in the 1990s.On a per capita basis, Russian GDP was US$14,919 per individual in 2009, making Russians 38th richest on both a purchasing power and nominal basis.

During Putin's eight years in office, industry grew by 75%, investments increased by 125%, and agricultural production and construction increased as well. Real incomes more than doubled and the average salary increased eightfold from $80 to $640.

The volume of consumer credit between 2000–2006 increased 45 times, and during that same time period, the middle class grew from 8 million to 55 million, an increase of 7 times.

The number of people living below the poverty line also decreased from 30% in 2000 to 14% in 2008.


En jij schrijft dan dat er sinds de Sovjet Unie geen geld meer was voor technologische verwezenlijkingen. Net het omgekeerde is waar. In jouw pvda-clubje mag waarschijnlijk niet meer gesproken worden over de lege rekken in de winkels en de lange rijen van mensen die stonden aan te schuiven om ook maar het geringste van de levensnoodzakelijke middelen in handen te krijgen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.