Bluft Xi Jinping ?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

22 jun 2023, 16:09

Joe zal niet meer weten wat zijn andere hand doet/deed, zijn buitenlandse minister was ginds in China en dan zo'ne praat.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

11 jul 2023, 10:43

De Chinese munt is over de eerste jaarhelft zowat 8% in waarde gedaald tegenover de dollar.

Afbeelding

De Chinese economie zit in een krimp en dat weerspiegelt zich in de waarde van de munt.
[De roebel kijkt zelfs aan tegen een verlies van 55% t.o.v. de dollar.]
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 jul 2023, 19:02

Wil. schreef:
18 apr 2023, 19:51
China zit met een probleem: de economie doet het slecht omwille van de enorme vastgoedcrisis die nu alle aandacht van de leiders opeist.

Tegelijk zitten heel wat schuldenaren (landen) die meewerkten aan de belt-and-road in grote moeilijkheden. Daarvan gaan er een heleboel - waaronder Rusland - mogelijk hun schuld niet kunnen terugbetalen. Het gaat niet over kleingeld.

Dat is de achtergrond die niet zoveel mensen kennen.
Giorgia Meloni heeft haar land teruggetrokken uit het zijderoute-project dat de Chinezen willen doordrukken.
Het was economisch eenrichtingsverkeer.

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

31 jul 2023, 20:05

Zo gaat dat niet in het internationale relaties. Landen maken afspraken. Presidenten en eerste ministers kunnen het land vertegenwoordigen. Het is niet omdat bijvoorbeeld Trump de laan uitgestuurd is, dat al zijn internationale afspraken dan ook meteen in de vuilnisbak belanden. 't Zou nogal schoon zijn ... :roll:
Dit schreef iemand vandaag.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 jul 2023, 20:08

Wijze mens. Wie was dat?
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

31 jul 2023, 20:13

image.png
image.png (134.14 KiB) 205 keer bekeken

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

31 jul 2023, 20:31

:lol:

"Er is hier maar één wijze die denkt dat hij wijs is"
Wil. schreef:
31 jul 2023, 13:32
.....
Mis. Zo gaat dat niet in .....
....

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

31 jul 2023, 20:57

Over een aantal zaken dénk ik het niet; dan wéét ik het gewoon. Zoals jij ook weet welke onzin mensen zoal schrijven over batterijen, zo herken ik geregeld drogredeneringen. Tja, ieder zijn vak, hé Fred :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

01 aug 2023, 09:27

Er zijn de laatste tijd veel deprimerende verhalen over de stand van de Chinese economie. Hier zijn een paar koppen die vandaag zijn verschenen

• China's economisch herstel zwakt af door aanhoudende zorgen omtrent de groei (WSJ)
• Maakindustrie in China blijft krimpen en dit weegt op het economisch herstel (Bloomberg)
• Meer stimulans "hard nodig" nu China's economisch herstel verder vertraagt (CNN)
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

01 aug 2023, 19:26

Hier vallen ze niet uit het venster, maar geraken ze ergens in de vergeetput..... :roll:

HLN:
Chinese president vervangt plots leiding elite-eenheid die nucleaire arsenaal beheert: twee mannen al maanden niet meer gezien

Een week nadat de Chinese president Xi Jinping zijn buitenlandminister Qin Gang onverwachts verving, heeft hij hetzelfde gedaan met de twee topmannen van een elite-eenheid die het nucleaire arsenaal van het land beheert. Generaal Li Yuchao en zijn plaatsvervanger generaal Liu Guangbin zijn allebei al maanden niet meer gezien. Er wordt luidop gesproken over een “zuivering”.

https://www.hln.be/buitenland/chinese-p ... ~a61c03b8/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

01 aug 2023, 23:55

China waarschuwt VS voor ‘militaire samenzwering’ met Taiwan: “Dit is een grens die niet kan worden overschreden”

China heeft zijn beklag gedaan bij de Verenigde Staten over een wapenpakket dat dat land gaat leveren aan Taiwan. Peking roept de VS op elke vorm van “militaire samenzwering” met Taiwan te beëindigen.
https://www.hln.be/buitenland/china-waa ... %ABindigen.
Bluft Xi Jinping?

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

09 aug 2023, 22:58

In juni was de export van goederen gedaald met 12% tegenover juni 22.
In juli was de export gedaald met 14.5% tegenover een jaar eerder.

Afbeelding

Export is van levensbelang voor de Chinese economie. De vraag vanuit het buitenland is enorm afgenomen: min 23% vanuit de VS en min 20% vanuit Europa.

De waarde van de munt is eveneens dalend sinds het begin van dit jaar; bijlange niet zoals de Russische roebel maar in elk geval verzwakkend tegenover de dollar.

Een economie die verzwakt of stilvalt is altijd een probleem voor de machthebbers. Ook voor dictators.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

10 aug 2023, 13:34

Export is van levensbelang voor de Chinese economie. De vraag vanuit het buitenland is enorm afgenomen: min 23% vanuit de VS en min 20% vanuit Europa.
Alles in zijn juiste context plaatsen Wil. Waarom is de buitenlandse vraag afgenomen, ligt dat ook niet voor een (groot) deel aan de economische situatie in dat bepaald land of landen (mensen kunnen minder kopen omdat alles duurder wordt in eigen land). :roll:
Het is niet omdat een men een economische groei voor 2023 voorspelt van 1.3% voor België dat de Belgische economie florerend is. Voor Duitsland voorspelt men een groei van slechts 0.2% maar toch is de kans nog steeds groot dat ze in een recessie terecht komen, ook daar floreert de economie niet.
Dat er minder uitvoer is naar de VS is ook het gevolg van het Chinabeleid dat de VS voert. De Chinese economie die in 2030 wel eens de VS-economie op wereldvlak zou kunnen voorbij steken is zo iets. De VS wil kost wat kost zijn wereldhegemonie in stand houden en daar zijn alle middelen goed voor. En een EU die altijd de VS slaafs zullen volgen beseffen niet dat ze zelf de dupe hiervan zullen zijn enz....enz..... Make America great again ten koste van alles en iedereen.
Voor China telt dit evenzeer en u als econoom zou toch perfect moeten weten dat er meerdere factoren meespelen waar rekening dient mee gehouden te worden.
Ik ben geen econoom en dus houd ik het hierbij.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

10 aug 2023, 14:12

Dicksy schreef:
10 aug 2023, 13:34
Export is van levensbelang voor de Chinese economie. De vraag vanuit het buitenland is enorm afgenomen: min 23% vanuit de VS en min 20% vanuit Europa.
Alles in zijn juiste context plaatsen Wil. Waarom is de buitenlandse vraag afgenomen, ligt dat ook niet voor een (groot) deel aan de economische situatie in dat bepaald land of landen (mensen kunnen minder kopen omdat alles duurder wordt in eigen land). :roll:
- Ik bezie het vanuit de Chinese situatie. Dan maakt het niet veel uit om welke reden de klanten minder goederen willen, tenzij je die reden snel kunt neutraliseren of ongedaan maken. Dat is hier niet het geval.

Zoals ik onderaan mijn posting schreef, levert een terugval in de economie een probleem op voor Xi. Dat ondertussen de Duitsers en de Amerikanen last hebben van hoge inflatie en dat dit feit de verklaring zou zijn voor die enorme terugval in de export, helpt de zaak van Xi niet vooruit.

De redenen zijn meervoudig: er is de inflatie in de meeste landen en bv. Duitsland zit al in een recessie maar er is een bijkomend feit: de spanning omtrent de chiptechnologie die niet meer naar China mag verkocht worden.
Bovenal is er het inzicht dat veel landen nu hebben: ze willen zich onafhankelijker opstellen tov China. De-risking heet dat tegenwoordig. Ze hebben hun les geleerd met de overdreven afhankelijkheid tov Russisch gas. Met de handel uit China zou in de toekomst wel eens iets gelijkaardigs kunnen gebeuren. Men positioneert zich daarom anders. China mag dan wel goedkoper produceren, de te grote afhankelijkheid leidt naar een veranderende houding tov China.

- Wat nog niet werd vermeld: ook de import van grondstoffen en half afgewerkte producten is serieus gedaald. Die import wordt over een paar maanden de export. Dat belooft niet veel goeds.
Detail: de import uit Rusland is voor het eerst sinds februari 2021 gedaald. Minder olie, gas en grondstoffen worden ingevoerd omdat er minder behoefte aan die producten is. Tegelijk een probleempje voor Poetin die voor de export nu meer dan voordien afhankelijk is van China en India.

- De aankoopmanagers index geeft voor China een negatief beeld: de managers die beslissen over nieuwe aankopen van machines en producten (wat nodig is bij een sterke economie) zijn negatief voor de volgende maanden. Ook dat bevordert de zaak van Xi niet.

- Sinds september vorig jaar zien we nu 8 van de 10 maanden met een dalende export...
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

10 aug 2023, 17:49

Dicksy schreef:
01 aug 2023, 23:55
China waarschuwt VS voor ‘militaire samenzwering’ met Taiwan: “Dit is een grens die niet kan worden overschreden”

China heeft zijn beklag gedaan bij de Verenigde Staten over een wapenpakket dat dat land gaat leveren aan Taiwan. Peking roept de VS op elke vorm van “militaire samenzwering” met Taiwan te beëindigen.
https://www.hln.be/buitenland/china-waa ... %ABindigen.
Bluft Xi Jinping?
Xiping zet een "potje" op het vuur......
https://www.hln.be/buitenland/china-laa ... ~a033af9f/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.