Autokeuring

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

18 jun 2023, 14:57

Keuring Heist, file tot aan 't straat en dan schakelt men een versnelling hoger. Die van de trucks komen helpen en er gaan meer poorten open. Op de brug, lichten, remmen, etc is men dan ook sneller.
Het lijkt of die telkens ergens uit 't zicht een babbeltje gaan doen en plots is 't druk.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

sibarita
Lid geworden op: 29 nov 2004, 22:44

18 jun 2023, 15:40

Het vorig jaar de auto afgekeurd : op de nummerplaat voorkant staat VL met de europese sterren ! Een misdaad tegen de belgen ! Terug en extra betalen , dit jaar alleen een opmerking ! Met zo futiliteiten houdt men zich daar bezig !
Geniesse das Leben beständig , denn du bist länger tot als lebendig !
"Belgen zijn de meest onuitstaanbare creaturen die er bestaan." Leopold 1 brief van 19 april 1850

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

23 jun 2023, 20:08

Mijn verhaal bij de autokeuring op donderdag 22/06/2023.

Wij kopen een voertuig, tweedehands, in juni 2021 bij een gekende autoverdeler. Voertuig heeft 18.000 km op de teller en is van 2019.
Voertuig is dus nog onderworpen aan de tweejaarlijkse herkeuring vandaar voor mij de eerste keuring in 2023.
Voertuig wordt aangeboden door de verkoper in juni 2021 met een groene kaart als resultaat, niks aan de hand alles picco bello in orde.
Ik bied mij dus aan op 22/06/2023 ter keuring en wat is het resultaat......ik krijg een rode kaart met als vermelding: "banden vooraan verkeerd gemonteerd."
Wat blijkt...op de voorbanden is duidelijk te lezen 'inside' wat betekent dat de zijde van de banden waarop dit vermeld staat naar de binnenkant moeten gemonteerd zijn en dit dus niet leesbaar mag/kan zijn van buitenaf.

- Mijn vraag aan het keuringsstation hoe het komt dat er twee jaar geleden voor datzelfde 'probleem' een groene kaart werd afgeleverd (keuring voor verkoop) en nu plots een rode kaart voor dat zelfde probleem. En dat mijn voertuig in de afgelopen twee jaar nooit binnen geweest is voor een bandenwissel?
Antwoord: Ach meneer, ge moest eens weten hoeveel garagisten banden verwisselen vóór ze naar de keuring komen.

- Mijn vraag aan de autoverdeler diezelfde dag nog of zij vóór het naar de keuring te zijn gegaan de banden hebben verwisseld en na keuring terug verwisseld hebben.
Antwoord: Maar meneer, dat zou mij heel sterk verbazen en wat zou het nut zijn van deze?

De banden zijn verkeerd gemonteerd, daar ga ik geen discussie over aan, daar zijn de bewijzen duidelijk genoeg voor.
Dus wat kan er gebeurd zijn:
1.- In het keuringsstation is het principe ons kent ons van toepassing. "Ha, de Jef, weer een auto verkocht? Ja, Louis kunt ge hem eens even gauw controleren want ik heb niet veel tijd? Tuurlijk Jef, maar alles zal wel in orde zijn zoals altijd bij jullie. Hier Louis, drink er ne goeie van en doe de vrouw en kids de groeten, tot de volgende."
De banden lagen toen al verkeerd maar dit werd door een oppervlakkige keuring gewoon niet opgemerkt? :roll:
2.- In de garage hebben ze de banden wel verwisseld maar het waarom is en blijft voor mij een raadsel en ze zullen het zeker niet zeggen mocht het wel zo zijn.

Daarom dat ik eerder scenario 1 als waarschijnlijker acht dan scenario 2 maar niemand zal de ware toedracht aan mij vertellen.
Feit is wel dat door één van beide partijen iets gedaan werd wat (normaal) niet zou mogen en dat ik daar de pineut van ben.
Maandag 26/06 terug naar de garage voor het juist monteren van de banden en terug naar de keuring.

Zo zie je maar....zeg nooit bij mij nooit.

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

23 jun 2023, 21:22

In Oktober 2020 ging ik naar de keuring met een brandblusser die geldig was tot 1 Januari 2019.
Dus bijna 2 jaar overtijd.......groene kaart zonder opmerking....er werd dus niet naar gekeken.

Ikke in Okt. 2021 terug naar de keuring....terug groene kaart.....

Dit had ik dus verleden jaar in Sept 2022 opgemerkt toen ik alles eens naliep voor de volgende controle.
Ben dan maar vlug een andere gaan halen :roll: :mrgreen:

Om maar te zeggen......
Vervaldatum op een brandblusser is dan ook iets wat men gemakkelijk over het hoofd ziet. :wink:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

23 jun 2023, 21:37

door Charlie Maru » 3 minuten geleden
In Oktober 2020 ging ik naar de keuring met een brandblusser die geldig was tot 1 Januari 2019.
Dus bijna 2 jaar overtijd.......groene kaart zonder opmerking....er werd dus niet naar gekeken.

Ikke in Okt. 2021 terug naar de keuring....terug groene kaart.....

Dit had ik dus verleden jaar in Sept 2022 opgemerkt toen ik alles eens naliep voor de volgende controle.
Ben dan maar vlug een andere gaan halen :roll: :mrgreen:

Om maar te zeggen......
Vervaldatum op een brandblusser is dan ook iets wat men gemakkelijk over het hoofd ziet. :wink:
Men kan al iets over het hoofd en dat is geen verwijt naar niemand toe maar als ik zie hoe mijn voertuig gecontroleerd werd op de brug en dit wel werd opgemerkt door de persoon die mijn voertuig controleerde stel ik mij toch vragen hoe dit over het hoofd kon gezien worden in 2021.
En banden….daar gaat men toch niet licht over als ik de voorgaande jaren zie.

En nu een rode kaart omdat de banden verkeerd gemonteerd zijn vond ik er wel wat over en was, mijn gedacht, een opmerking meer dan voldoende geweest. Maar soit, maandag is het probleem opgelost en dan weer een groene kaart en ben ik hopelijk weer voor twee jaar van hun 'gezaag' vanaf. :wink:

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

23 jun 2023, 22:59

Dicksy schreef:
23 jun 2023, 21:37
.... Maar soit, maandag is het probleem opgelost en dan weer een groene kaart en ben ik hopelijk weer voor twee jaar van hun 'gezaag' vanaf. :wink:
Twee jaar ? Rij je OOK met een old timer ? :lol: