Wordt Europa de grootste verliezer van de wereld?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

23 mei 2023, 18:12

Fred1950 schreef:
22 mei 2023, 21:31


En ik heb een "heilige schrik" dat het "Westen" ( West Europa ) manisch denkt onoverwinnelijk te zijn en de Russen zomaar naar onze pijpen gaan doen dansen. Hoogmoed komt voor de val ( en ook van het diepblauwe liberale graaigebroed , genre Verhofstadt , von der Leyen , en consoorten ) ...
Zoals de zaken er nu voor staan, heb ik eerder de indruk dat het de Russen(Poetin en C°) zijn die van mening zijn dat zij het Westen naar HUN pijpen willen laten dansen. Wellicht in de overtuiging dat het Westen zo zwak en zo verdeeld is dat het alles maar zal laten begaan.
Ondertussen is gebleken dat Poetin dit verkeerdelijk heeft ingeschat. Westerse landen zijn nu eenmaal grotendeels democratieën , zij het dat het soms een ietwat verwaterde vorm ervan betreft, en dat ze daardoor wat minder vlug reageren dan in systemen zoals Rusland waar één man alles in touwtjes blijkt te hebben. “Hoogmoed komt voor de val”, is inderdaad juist zoals je schrijft. Vraag blijft natuurlijk : wie is hier hoogmoedig ?
Noch Zelensky, noch het Westen heeft hier ooit enige vorm van hoogmoed of agressie getoond. Integendeel, Rusland valt een buurland binnen, schiet het overhoop met inbegrip van burgerdoelen en de slachtoffers zoeken steun bij democratieën die niet rechtstreeks bij de zaak betrokken zijn. En die laatsten bieden, zij het schoorvoetend, hulp.
Het niet bieden van hulp aan personen in nood wordt internationaal beschouwd als een misdrijf. Volgens mij is Oekraine in nood. Hulp bieden is een plicht.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

23 mei 2023, 18:27

figaretto schreef:
23 mei 2023, 18:12
..... Vraag blijft natuurlijk : wie is hier hoogmoedig ?
....
Vraag je altijd in eerste instantie af wie er in 2014 de staatsgreep in Oekraïne heeft georganiseerd. Die gebeurtenis is de oorsprong/oorzaak van het "oorlogje". Wie zag letterlijk brood in de graanschuur van Europa ( en niet al die jaren ervoor ) ?

Bieden "wij" hulp aan Afrikaanse en Aziatische landen waar er zich door conflicten nog ergere drama's zoals hongersnood afspelen ? Het begrip "democratie" aanhalen om zichzelf heilig te verklaren is ... vul zelf maar in.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

23 mei 2023, 20:22

Handig om dit altijd klaar te hebben liggen omdat het kemeltje van Fred blijft dansen:

Afbeelding

Poetin heeft altijd Oekraïne willen inpalmen want dat was een deel van Groot Rusland en dat grote rijk wil hij mordicus terug samenstellen.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

23 mei 2023, 21:10

door Fred1950 » Vandaag, 18:27
Vraag je altijd in eerste instantie af wie er in 2014 de staatsgreep in Oekraïne heeft georganiseerd. Die gebeurtenis is de oorsprong/oorzaak van het "oorlogje". Wie zag letterlijk brood in de graanschuur van Europa ( en niet al die jaren ervoor ) ?
Uit een interview van Le Nouvel Observateur met Zbigniew Brzezinski:

Le Nouvel Observateur: voormalig CIA-directeur, Robert Gates, zegt in zijn memoires: de Amerikaanse geheime diensten hielpen de Afghaanse moedjahedien zes maanden voor de Sovjetinvasie. Tegen die tijd was u de adviseur van president Carter en speelde u hierin een sleutelrol. Bevestigt u het?

Brzezinski: Ja. Volgens de officiële versie van het verhaal begon de CIA de moedjahedien te helpen in het jaar 1980, dat wil zeggen na de invasie van het Sovjetleger tegen Afghanistan op 24 december 1979. Maar de waarheid die tot op de dag van vandaag geheim bleef, is heel anders: het was op 3 juli 1979 dat president Carter zijn eerste bevel ondertekende over de geheime bijstand aan de tegenstanders van het pro-Sovjetregime in Kabul. Die dag schreef ik een memorandum aan de president waarin ik hem vertelde dat die hulp de Sovjet-interventie zou veroorzaken (...) we hebben de Russische interventie niet geforceerd, we hebben alleen gewetensvol de interventiemogelijkheden vergroot.

Le Nouvel Observateur: Toen de Sovjets hun tussenkomst rechtvaardigden door te bevestigen dat ze vochten tegen een geheime Amerikaanse inmenging, geloofde niemand hen, hoewel ze de waarheid spraken. Heb je er geen spijt van?

Brzezinski: Waar spijt van? Die geheime operatie was een uitstekend idee. Het doel was om de Rus naar de Afghaanse val te leiden, en je wilt dat ik er spijt van krijg? Op dezelfde dag dat de Sovjets de Afghaanse grens overstaken, schreef ik het volgende aan president Carter: "Dit is onze kans om Rusland zijn Vietnam te geven."

Le Nouvel Observateur: Hebt u er ook geen spijt van dat u voorstander bent van het islamitisch fundamentalisme en dat u wapens en advies verstrekt aan toekomstige terroristen?

Brzezinski: Wat is het belangrijkste als je kijkt naar de wereldgeschiedenis, de Taliban of de val van het Sovjetrijk? Enkele opgewonden islamisten of de bevrijding van Midden-Europa en het einde van de Koude Oorlog?


Wie Zbigniew Brzezinski juist was kunt u opzoeken op Wiki want hij heeft het huidige reeds enige tijd verwisseld met het eeuwige.
Wat wel vaststaat is dat zijn handelswijze de dag van vandaag nog gehanteerd wordt. De geschiedenis herhaalt zich en biedt de mogelijkheid om alle gebeurtenissen van de laatste decennia is een ander daglicht te bekijken. Of zoals Danielle Ganser ook in zijn boek, Imperium USA - Een wereldmacht zonder scrupules, beschreef.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

23 mei 2023, 22:09

Wil. schreef:
23 mei 2023, 20:22
Handig om dit altijd klaar te hebben liggen omdat het kemeltje van Fred blijft dansen:

Afbeelding

Poetin heeft altijd Oekraïne willen inpalmen want dat was een deel van Groot Rusland en dat grote rijk wil hij mordicus terug samenstellen.
Wanneer gaat ge nu eindelijk eens stoppen met dat onnozel vertellingske :roll:

Was een "handelsovereenkomstje" dat bloedvergieten op het Maidan plein wel waard ? Waarom stond Guy Verhofstadt daar te brullen van "wij zullen sancties tegen Oekraïne uitvaardigen tenzij u het regime omverwerpt , en dan zullen we u helpen" ( https://www.youtube.com/watch?v=rQnXo2HMriQ 2014 )

Gelooft ge echt dat Poetin een Groot Rusland wil ? Iedereen weet toch al dat hij dat militair nooit kan bereiken - en dat konden de Russen zelfs na 1945 nog onmogelijk bereiken. Maak je toch niet belachlijk met dergelijke schrijfsels. :|

Vertel ons allemaal eens wat Poetin nu eist , en die eis heeft hij zelfs met Zelensky aan tafel besproken. Zelensky weigerde.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

23 mei 2023, 22:34

De waarheid prikt blijkbaar, Fredje.

Jouw Vatnik-houding als handpopje van om het even welke totalitaire dictator en vooral van Putler, pakt bij mij geen verf, kadee!
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

23 mei 2023, 22:49

Zegt het handpopje van het oorlogszuchtige VS.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

23 mei 2023, 23:32

Dicksy schreef:
23 mei 2023, 22:49
Zegt het handpopje van het oorlogszuchtige VS.
Oei, een nieuw argument: 'Al wat je zegt, ben je zèèè--èèlf' :lol:

Feiten, Dicksy. Ik presenteer deze feiten.

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

24 mei 2023, 14:42

Wil. schreef:
23 mei 2023, 22:34
De waarheid prikt blijkbaar, Fredje.

Jouw Vatnik-houding als handpopje van om het even welke totalitaire dictator en vooral van Putler, pakt bij mij geen verf, kadee!
Wat gij hier steeds uitkraamt over "feiten" verkracht wat zich allemaal in die periode in detail heeft afgespeeld. Ik weet heel goed dat je mij "au fond" gelijk geeft , maar dat mag je hier niet doen als prediker / spreekbuis van liberaal graaigebroed en , waar ik steeds meer en meer luchr van krijg , van extreem rechts neo-nazisme.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

24 mei 2023, 15:06

Freddy,
Telkens jij onzin uitkraamt- en zeker bij herhaling daarvan - dan weerleg ik die kemels.
Jij kunt dat niet. En dan zijn er twee mogelijkheden:
a. ik geef de waarheid weer. De feiten kunnen immers overal nagekeken worden en die vallen niet te weerleggen.
b. je bent er intellectueel niet zo goed toe in staat. Covid heeft je hersenen aangetast.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

24 mei 2023, 16:07

Wil. schreef:
24 mei 2023, 15:06
Freddy,
Telkens jij onzin uitkraamt- en zeker bij herhaling daarvan - dan weerleg ik die kemels.
Jij kunt dat niet. En dan zijn er twee mogelijkheden:
a. ik geef de waarheid weer. De feiten kunnen immers overal nagekeken worden en die vallen niet te weerleggen.
b. je bent er intellectueel niet zo goed toe in staat. Covid heeft je hersenen aangetast.
Leg uit !

Was een "handelsovereenkomstje" dat bloedvergieten op het Maidan plein wel waard ? Waarom stond Guy Verhofstadt daar te brullen van "wij zullen sancties tegen Oekraïne uitvaardigen tenzij u het regime omverwerpt , en dan zullen we u helpen" ( https://www.youtube.com/watch?v=rQnXo2HMriQ 2014 )

Zolang je daar geen intelligent antwoord op kunt geven mag je voor de rest van je leven in "mijn" woestijn blijven janken.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

24 mei 2023, 16:22

Fred1950 schreef:
23 mei 2023, 18:27

Bieden "wij" hulp aan Afrikaanse en Aziatische landen waar er zich door conflicten nog ergere drama's zoals hongersnood afspelen ? Het begrip "democratie" aanhalen om zichzelf heilig te verklaren is ... vul zelf maar in.
“wij” bieden al sinds jaar en dag hulp aan derdewereldlanden in Azië en voornamelijk Afrika. Het volstaat even de cijfers te checken met betrekking tot Ontwikkelingshulp of -zoals Wim Kan zaliger, het had over Ontwikkelingssamenzwering. Miljaarde, miljaarde….
Ik weet niet meer precies wie deze definitie onlangs, ironisch weliswaar, liet optekenen. Maar in de praktijk vond ik ze wel aanvaardbaar : “Ontwikkelingshulp is het inzamelen van geld bij arme mensen in rijke landen, ten behoeve van rijke mensen in arme landen.”
En wat het optreden van Poetin in Oekraine betreft : het in flarden schieten van steden met scholen, ziekenhuizen en appartementsgebouwen onder de noemer “ denazificatie” door middel van een “speciale militaire operatie”, lijkt me het kwadraat van een eufemisme om een bloedige invasie te rechtvaardigen.
Ik begrijp dat Dicksy het niet al te goed op de Amerikanen heeft begrepen. Een mening zoals de anderen. Toch dient opgemerkt dat de Verenigde Staten pas hun toezegging tot het leveren van behoorlijke wapens hebben gegeven nadat de Engelsen, iets later de Duitsers en in hun zog de rest met Nederland en zowaar ook België hun fiat hadden gegeven. Je mag schieten op Biden, Dicksy, maar schiet dan eerst op ons.
Voor het overige denk ik dat Poetin een gevaarlijk figuur is.

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

24 mei 2023, 17:03

figaretto 16 minuten geleden
Ik begrijp dat Dicksy het niet al te goed op de Amerikanen heeft begrepen. Een mening zoals de anderen. Toch dient opgemerkt dat de Verenigde Staten pas hun toezegging tot het leveren van behoorlijke wapens hebben gegeven nadat de Engelsen, iets later de Duitsers en in hun zog de rest met Nederland en zowaar ook België hun fiat hadden gegeven. Je mag schieten op Biden, Dicksy, maar schiet dan eerst op ons.
Voor het overige denk ik dat Poetin een gevaarlijk figuur is.
Ik schiet op Biden omdat hij momenteel de President is van de VS net zoals ik op Bush Jr schoot ten tijde van zijn inval in Irak in 2003 terwijl mijn collega's deze nitwit verdedigden door dik en dun. Daar zijn toen ook hartige woordjes over gevallen tussen de collega's. Het is het Amerikaans buitenlands beleid in zijn geheel wat mij al jaren tegen de borst stoot, eender waar er troubels zijn heeft de VS een vinger in de pap.
En wat dit conflict betreft is het zoals ik al eerder schreef.....mij kunnen die Russen net zo min als die Oekraïners een barst schelen, eender hoe en voor wie het uitdraait. De vijand van 'mijn vijand' is daarom nog niet bepaald mijn vriend.
Ik bekijk en volg deze zaak vanuit het gevoerde propaganda-oogpunt en de militaire acties, gekoppeld aan gevolg en oorzaak. M.a.w. wat heeft Poetin gedreven tot....wat was de oorzaak, enz.... en dat gaat veel verder terug dan 2014, iets wat de acolieten van de VS niet (willen) inzien. Geen gevolg zonder oorzaak.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

24 mei 2023, 20:28

figaretto schreef:
24 mei 2023, 16:22
Voor het overige denk ik dat Poetin een gevaarlijk figuur is.
Dat is hij zeker. Daarom hebben we machtige mensen nodig die hem doorzien. Biden is die man. Hij kijkt al decennia naar wat Poetin aan het voorbereiden is. (voor de rest van het beleid is Biden een nul).

Alle andere presidenten vanaf Clinton (de eerste die met Poetin te maken kreeg) hebben zich in de luren laten leggen door deze kleine dictator. Het is pas als je het grotere plaatje doorziet dat alles in zijn plooi valt. Ineens is alles wat Poetin doet dan een logisch vervolg van het voorgaande. Het zijn allemaal gevolgen van dezelfde oorzaak.

Poetin is een kerel die in de koude oorlog sfeer is blijven hangen. Het is tijd dat iedereen die om de democratie geeft, mee beslist om hem tot staan te brengen. Dat moet gebeuren door Oekraïne volop in staat te stellen zich te verdedigen en anderzijds door Rusland economisch naar de afgrond te drijven.
Voorlopig gaat het de goede kant uit.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

24 mei 2023, 21:21

Wil. schreef:
24 mei 2023, 20:28
....

Poetin is een kerel die in de koude oorlog sfeer is blijven hangen. Het is tijd dat iedereen die om de democratie geeft, mee beslist om hem tot staan te brengen. Dat moet gebeuren door Oekraïne volop in staat te stellen zich te verdedigen en anderzijds door Rusland economisch naar de afgrond te drijven.
.....

Dus ... in naam van de democratie een ganse bevolking verarmen en liefst nog door hongersnood te laten creperen. Hoe laag kan je eigenlijk nog vallen , mijn beste ultra-rechts neo-liberaal graaigebroed , of mag ik reeds extreem rechtse neo-nazi schrijven als ik je islam fobie er ook nog eens bijhaal ?

Je bent voor mij niet meer waardig om als eervol burger nog een plaats in onze maatschppij in te nemen. Met uw "inzichten" wordt de wereld nooit een betere wereld. Maar ik wens je nog steeds beterschap , daarvoor is mijn empathisch gevoel voor sukkelaars nog steeds heel groot.