Juist gehandeld of niet? - Olivier Vandecasteele

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

29 mei 2023, 16:26

https://sanctorumblog.wordpress.com/202 ... e-olivier/

'Over Ahmad Djalali spreekt niemand nog. Hij rot na zijn doodvonnis al zeven jaar weg in dezelfde gevangenis waar Vandecasteele verbleef, maar dan waarschijnlijk in veel slechtere omstandigheden. Djalali, voormalig gastdocent aan de VUB, bezit de Iraans-Zweedse nationaliteit en komt niet in aanmerking voor enige ruil'.
Is deze ruil terecht als men weet dat ondanks negatief advies hij toch naar Iran ging?

Vandecasteele was geen politiek dissident maar een Belg die bij Amerikaanse en Noorse NGO’s een topfunctie had. De perfecte vette vis dus.
“Ik ben dolblij en opgelucht dat Vandecasteele is vrijgelaten, maar ook diep geschokt over de schending van de wet door een democratisch land als België. De beslissing om een terrorist vrij te laten is in de strijd met de wet (...) en beloont het chantagebeleid van het Iraanse regime”, aldus Betancourt. “Het was een zwarte dag voor de democratische rechtsstaat. Dit tast de reputatie van België als staat aan.”
(Dixit Ingrid Betancourt)
Heeft Ingrid Betancourt hier wel recht van spreken, welke deal werd er afgesloten met het FARC om haar vrijstelling te bewerkstelligen door de Colombiaanse regering?

Over deze zaak (Vandecasteele) zullen nog veel woorden vloeien en ook ik heb er een dubbel gevoel bij. Dus laten we maar hopen dat ‘diplomaat’-spion Assadollah Assadi (°1972) op vervroegd pensioen kan gaan, wat ik ten zeerste betwijfel gezien zijn leeftijd.
Hopelijk is de vrijlating van Vandecasteele geen pyrrusoverwinning voor de democratie in zijn geheel, anders zal de kostprijs in (toekomstige) mensenlevens, waar ook ter wereld, niet uit te drukken zijn.
Vandecasteele is terug thuis, de rest is voor de politiek.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

29 mei 2023, 17:28

“Ik ben dolblij en opgelucht dat Vandecasteele is vrijgelaten
https://diplomatie.belgium.be/nl/landen ... pdate-iran
Maar zou een gewone "rugzak toerist " ook vrijgelaten worden en op bezoek bij de koning mogen komen????
https://www.hln.be/binnenland/olivier-v ... ~a734529d/
Of zou het een verkiezing stunt zijn......
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

29 mei 2023, 18:50

:?:
De koning moet toch niet verkozen worden?

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

29 mei 2023, 19:41

Een succesje voor de Vivaldisten he E.T. Die lopen zich al warm voor Vivaldi the sequel. :wink:

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

29 mei 2023, 20:05

Ook al heb je de beste bedoelingen om mensen te gaan helpen, kan ik daar maar één raad op geven: in dictatoriale landen blijf je best weg. :wink:
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

29 mei 2023, 23:14

Dat rood kruis etc zitten overal. Officieel, met allerlei afspraakjes zit dat ginds te werken denk ik.
De regering en de ambassades zijn wellicht op de hoogte(ver weg, weet je wel).
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

30 mei 2023, 16:56

Charlie Maru schreef:
29 mei 2023, 20:05
Ook al heb je de beste bedoelingen om mensen te gaan helpen, kan ik daar maar één raad op geven: in dictatoriale landen blijf je best weg. :wink:
VDC heeft waarschijnlijk veel en goed werk vanaf 2015 gedaan in Iran,maar hij ging zelfs met een negatief advies , beging 2022 terug naar Iran.....
Niettegenstaande een negatief reisadvies van Buitenlandse Zaken reisde Vandecasteele begin 2022 vanuit België terug naar Iran met een toeristenvisum om er enkele zaken van zijn voorgaand verblijf af te handelen.
Dus dat is de vraag die niet beantwoord wordt, wat was er zo belangrijk, dat hij toch naar Iran terug wilde.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Olivier_Vandecasteele
VDC zal beter dan wie weten dat Iran gevaarlijk is,en hij is niet de enige die ze ginder met een schijnproces jaren lang opsluiten,dus .......
https://en-m-wikipedia-org.translate.go ... _tr_pto=sc
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

30 mei 2023, 20:24

Er gold blijkbaar een "negatief reisadvies voor reizen naar Iran" in de tijd dat VDC van plan was om
er naar toe te gaan.... hij zou dan met een toeristenvisum afgereisd zijn!!
Door die stomme kloot loopt er nu een veroordeelde terrorist doodleuk vrij rond!
Voor mijn part liet ik die alles betalen wat de regering heeft uitgegeven om die
snul terug naar België te halen!

Golf 5
Lid geworden op: 23 apr 2021, 17:17

31 mei 2023, 20:29

De vraag is waarom moet er iets tegen overstaan .

Om iemand uit te leveren naar België .
Had toch niks verkeerd gedaan , waarom zoveel maanden opsluiten .

Zo landen moet je vermijden , maar liever op eigen houtje vertrekken .
Dat is gevaar opzoeken .

werewoef
Lid geworden op: 05 apr 2005, 17:53

31 mei 2023, 22:29

Een verwittigd man is er twee waard . Waarom moest VDC terug naar Iran ? Wat had hij daar nog te zoeken ? Blijf in godesnaam weg uit uit landen waar fanatici van de Islam de plak zwaaien . :roll:

werewoef
AMEN en AUM

Charlie Maru
Lid geworden op: 24 dec 2011, 17:33

02 jun 2023, 16:52

In navolging van Olivier Vandecasteele:

HLN:
Ons land bevrijdt nog 3 andere Europeanen uit Iraanse cel

Ons land heeft na Olivier Vandecasteele nog 3 andere onschuldige Europeanen uit een Iraanse cel bevrijd. Dat vernam onze redactie. Het gaat om 2 Oostenrijkers en een Deen. Zij zijn zonet opgestegen in Teheran en zijn op weg naar de Omaanse hoofdstad Muscat. Daar zullen de drie overstappen op een Belgisch vliegtuig en hun weg verderzetten naar de luchthaven van Melsbroek.

https://www.hln.be/binnenland/ons-land- ... ~adbff67e/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

02 jun 2023, 17:22

Toch een teken dat Iran hun diplomaat’-spion Assadollah Assadi koste wat kost terug in eigen land wilden hebben.
Of er nu nog ergens Iraanse 'diplomaat-spionnen' in de cel zitten zal de vraag zijn en welke Europeanen (of andere) er dan voor vrijgelaten gaan worden. Voor Iran zal het ook zo wel zijn dat voor niks enkel de zon op gaat. :roll:

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

13 jun 2023, 19:31

Forse kritiek na ontvangst burgemeester van Teheran in Brussel: “Vorige maand poster van Vandecasteele ophangen, nu zijn kidnappers uitnodigen op stadhuis”
Brussel ligt onder vuur nadat het gisteren de ultraconservatieve burgemeester van de Iraanse hoofdstad Teheran ontving in het stadhuis. “Vorige maand nog een grote poster van Vandecasteele omhooghangen, vorige week nog een traantje wegpinken voor de camera’s, deze week zijn kidnappers uitnodigen op het stadhuis van Brussel, de PS en Vivaldi kunnen dat”, fulmineert Theo Francken (N-VA).
Hier is men blijkbaar wel over een nacht ijs gegaan. :roll: