Boeren/Landbouwers.

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

17 feb 2024, 17:30

jeronimo schreef: ↑
15 feb 2024, 19:18
Zijn die dames en heren van natuurpunt vergeten dat er in de oorlog de
parken in Brussel omgeploegd werden om aardappelen te planten.
Neen jullie kunnen of willen het niet weten wat honger betekent.
Laat de boeren hun werk doen en pak hun grond niet af.
Nog eens die boerenzoon van + 90 jaar.
in de Brusselse parken zijn de drugdelers de baas,die planten geen patatten, die geven ze zelfs geen boete,maar een boer die een perceel struisgras (wat is dat voor brol)omploegende omdat het zogezegd zeldzaam is ,die krijgt wel een boete van 2325 euro,is dit dictatuur Vlaanderen, of gaan we richting, Noord Korea, of Rusland. :evil:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202402 ... 4117395816
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

17 feb 2024, 18:47

E.T. schreef:
17 feb 2024, 16:01
Die bomen worden daar gekapt om soya te zaaien, anders hebben onze koeien geen eten!
En wij ook niet als men iedereen verplicht om "veggi" te eten met vleesvervangers zoals tofu , gemaakt van ... soya. :)

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

18 feb 2024, 18:46

Laat de boeren maar boer zijn, die weten wat ze doen,als die bureaucraten en die klimaat idioten denken dat ze het warm water hebben uitgevonden, zijn ze een paar straten verkeerd,als ze gaan bepalen wanneer ze moet bemesten, wat en wanneer ze mogen zaaien en planten is de dijk doorbroken,de boeren zorgen voor hun land en vee, en die zorgen dat er eten op tafel staat, van die IA computer toestanden zal het een magere tafel worden. :(
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/06 ... enprotest/
Of willen ze ons struisgras doen eten, waar die boer een boete voor kreeg omdat hij dat onkruid omploegde?
https://bosennatuurbloem.wordpress.com/ ... apillaris/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

18 feb 2024, 21:02

2 opmerkingen Tokkio.

- Niet bemesten voor Sint Valentijn maakt het een beetje leefbaar op 't platteland, zonder die regels (die al jaaaren bestaan) zaten de buren alledagen in de stank!

- Misschien lees ik er over maar over die boete zelf lees ik niks in uw link

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

18 feb 2024, 22:30

Straks gaat men zeggen wij zien het globaal, jullie zien het plaatselijk. Straks moet de boer ook videoconferentie op zijn pc gaan doen. En niet storen hé.
De jonge boeren hebben school gehad en de machines. Voor de rest mogen ze gecontroleerd worden op hun producten. Ze zijn trots op hunne stiel, blijf daar af.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

18 feb 2024, 23:39

Valentijn of geen Valentijn , als ze op 13 februari mesten krijgen ze een boete , als ze op 15 februari mesten dan niet meer. Dat is toch te onnozel om waar te zijn .. De boer mestte steeds rond die periode , maar dat was wel afhankelijk van de toestand van het terrein , het weer en de temperatuur. De grond kan te droog of te vochtig zijn en afhankelijk daarvan moet er vroeger of later gemest worden. Men moet een "periode" van een aantal dagen bepalen wanneer er gemest mag worden , en niet zo'n domme strakke Valentijnsdatum , weeral uitgevonden door één of andere witteboord ambtenaar "met dienstjaren" zonder gezond verstand , maar toch denkt dat hij slimmer is dan "een boerke" .... :roll:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 feb 2024, 05:04

Sorry Fred maar vóór de regelgeving reden de mestkarren te pas en onpas uit. Direct onderwerken was er ook niet bij. Gans het dorp kon WEKELIJKS "genieten" als boer Sjarel z'n mestputteke vol was ...

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

19 feb 2024, 16:33

E.T. schreef:
18 feb 2024, 21:02
2 opmerkingen Tokkio.

- Niet bemesten voor Sint Valentijn maakt het een beetje leefbaar op 't platteland, zonder die regels (die al jaaaren bestaan) zaten de buren alledagen in de stank!

- Misschien lees ik er over maar over die boete zelf lees ik niks in uw link
Die staat in de vorige posting,E.T.
u kunt die hier ook lezen:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202402 ... 4117395816
En ja, wij hadden thuis een wc,met een beerput, en rond deze tijd schepte we die leeg en kapte we dat op ons stuk land, bijna iedereen in onze straat die een hof hadden,nooit geweten dat er iemand ziek van geworden is :mrgreen:
En wij woonde aan een spoorweg, en in die tijd waren het stoomtreinen, en die stonken ook :mrgreen:
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

19 feb 2024, 16:41

E.T. schreef:
19 feb 2024, 05:04
Sorry Fred maar vóór de regelgeving reden de mestkarren te pas en onpas uit. Direct onderwerken was er ook niet bij. Gans het dorp kon WEKELIJKS "genieten" als boer Sjarel z'n mestputteke vol was ...
Daarom dat ik schreef dat er een "periode" moet vastgelegd worden , zo wordt iedereen tevreden gesteld. Bestaat die periode niet , dan mag er midden april , ... , augustus , enz.. ook nog steeds gemest worden ( wat uiteraard niet gebeurt omdat men dan moet oogsten , nietwaar ).

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 feb 2024, 16:51

Van eigen mest werd je groot! Ik ook :lol:

Wat anders is wat ze hier per tankwagen aanvoeren van 'God weet waar' en 'dumpen' op zandgrond waar het haast onmiddellijk uitspoelt naar de beek (die door al dat stikstof en nitraten zo dood als een pier is).

Een periode vastleggen? Nog meer regels en administratie, das nu net wat de boeren niet meer willen ...

MIJN vrijheid, MIJN blijheid

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 feb 2024, 16:59

Varkensmest in beken en grondwater ...
Die van 't Stad mogen blij zijn dat hun drinkwater uit 't Albertkanaal komt

Fred1950
Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18

19 feb 2024, 17:13

E.T. schreef:
19 feb 2024, 16:51
....
Een periode vastleggen? Nog meer regels en administratie, das nu net wat de boeren niet meer willen ...

....
Wat ik zelf niet wist ... Als je dit https://inagro.be/themas/bodem-bemestin ... -derogatie leest bestaan die periodes al ( en doet de boer zijn haren recht opstaan ). "Derogatiepercelen" zijn percelen waarvoor je blijkbaar jaarlijks van de EU een mest aanvraag moet indienen. Dat de boer "veel papierwerk heeft' is dus meer dan duidelijk - en tot wat dient het uiteindelijk als hij telkens die mestaanvraag toegekend krijgt ... :roll:

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

19 feb 2024, 17:44

[Wat ik zelf niet wist ... Als je dit https://inagro.be/themas/bodem-bemestin ... -derogatie leest bestaan die periodes al ( en doet de boer zijn haren recht opstaan ). "Derogatiepercelen" zijn percelen waarvoor je blijkbaar jaarlijks van de EU een mest aanvraag moet indienen. Dat de boer "veel papierwerk heeft' is dus meer dan duidelijk - en tot wat dient het uiteindelijk als hij telkens die mestaanvraag toegekend krijgt/quote]
Als die wetten en beperkingen komt van pipo's die met een flike duw in de rug aan een politiek postje zijn geraakt,zowel in de Europees parlement, al in het eigen land , krijgen ze een post zoals bijvoorbeeld , minister van landbouw, maar allen kent die niks van de boerenstiel, kan zelfs geen koe uit een paard onderscheiden,weet niet dat een patat uit de grond komt, en een appel aan een boom hangt, en die gaat dan bepalen wat een boer moet doen,wat en waar hij mag mesten beplanten, en oogsten.
En dat is zo voor al die ministers die via, via aan een jobje zijn geraakt, waar ze vroeger niet wisten wat ,wat was,maar ze gaan wel bepalen wat een boer, een vrachtwagen chauffeur, een metser, elektrieker, ezv, moet doen.postjes, dat is hun doel, en ze zijn toch onschendbaar,dus...... :mrgreen:
https://www.belgium.be/nl/over_belgie/o ... ngsvorming
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

19 feb 2024, 20:46

Over 20 jaar ruikt je kraantjeswater naar varkensstront

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

19 feb 2024, 23:26

Enkelen nog laten het rond vliegen maar meestal wordt de mest in de grond geinjecteerd.
En ze rijden soms ver om daar te beren op gepachte grond of zoiets. Dat zijn die met een grote stal. Ergens klopt het dus niet, een grote stal met weinig grond rondom.
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg