De regels op school - vroeger en nu

Dit is de plaats om oproepen te plaatsen: oproep voor medewerking aan een film, tv-programma, radio, enquête, reportage, vrijwilligers, onderzoek, enz.

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

30 okt 2020, 12:03

Bert schreef:
30 okt 2020, 10:19
Ik herinner mij alles wat hier geschreven werd. 😀
Maar wat ik mij vooral herinner uit het lager onderwijs is dat de leraars met de regel op onze kneukels kwamen slaan als we te veel babbelden of niet stil zaten onder de les.
Wie niet kon antwoorden op een vraag van de leraar werd als dom bestempeld en vloog met een paar rode ezels oren op, achteraan in het klaslokaal.
Dit was blijkbaar normaal toen.
Wat we ook hadden, dat we op zaterdag voormiddag naar school moesten.
Jaja Bert, we behoren hier allemaal een beetje tot dezelfde generatie hier hé.
't Valt wel op dat er toen toch een groter verschil tussen scholen was ; zeker wat het middelbaar betreft.

Die klop op de kneukels... Ik kan het verkeerd voor hebben, maar ik dacht dat dat iets te maken had met schoonschrift. Als we onze wijsvinger niet in de juiste houding hielden tijdens te schrijven .
En die ezelsoren ... juist, die hadden ze ook in West-Vlaanderen :cry:
HP Notebook - Windows10 Home
Intel(R)Core(TM)i5 - 6200U CPU@2.30GHz -2.40GHz
RAM 7,92 GB - 64bits best.x64-proces.
Bert

30 okt 2020, 18:46

Door de verhuis van mijn ouders, 2 verschillende scholen aangedaan in het middelbaar.
In elke school waren de meisjes en de jongens gescheiden. Mochten niet samen, afzonderlijke leslokalen ook.
Ook op de speelplaatsen mocht er geen contact zijn tussen meisjes en jongens.
Maar dat waren we dan ook zo gewoon en vonden het normaal.
Vind het onderwijs van tegenwoordig toch beter op dit punt.
Laatst gewijzigd door Bert op 30 okt 2020, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

30 okt 2020, 19:07

Bert schreef:
30 okt 2020, 10:19
Ik herinner mij alles wat hier geschreven werd. 😀
Maar wat ik mij vooral herinner uit het lager onderwijs is dat de leraars met de regel op onze kneukels kwamen slaan als we te veel babbelden of niet stil zaten onder de les.
Wie niet kon antwoorden op een vraag van de leraar werd als dom bestempeld en vloog met een paar rode ezels oren op, achteraan in het klaslokaal.
Dit was blijkbaar normaal toen.
Wat we ook hadden, dat we op zaterdag voormiddag naar school moesten.
Is bij ons nooit gebeurd. Al goed want 'k zou het toen al niet meer getolereerd hebben. Maar ik weet niet wanneer dat bij jou gesitueerd was, in welke periode.
Zaterdag heb ik ook nog naar school moeten gaan voor een aantal jaren.
Bert

30 okt 2020, 19:11

Prima Vera schreef:
30 okt 2020, 19:07

Is bij ons nooit gebeurd. Al goed want 'k zou het toen al niet meer getolereerd hebben. Maar ik weet niet wanneer dat bij jou gesitueerd was, in welke periode.
Zaterdag heb ik ook nog naar school moeten gaan voor een aantal jaren.
Prima Vera, de lagere school was wel in de periode eind jaren '50, begin jaren '60.
Ja, toen mocht er veel die eigenlijk niet door de beugel kon.
En een straf op school was ook nog een straf of een rammeling thuis. 🙄😕

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

30 okt 2020, 20:26

Prima Vera schreef:
30 okt 2020, 19:07


Is bij ons nooit gebeurd. Al goed want 'k zou het toen al niet meer getolereerd hebben.
Al zo'n kwaaie op zo'n jonge leeftijd, Prima Vera ? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
HP Notebook - Windows10 Home
Intel(R)Core(TM)i5 - 6200U CPU@2.30GHz -2.40GHz
RAM 7,92 GB - 64bits best.x64-proces.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

30 okt 2020, 23:17

Bert schreef:
30 okt 2020, 19:11
Prima Vera schreef:
30 okt 2020, 19:07

Is bij ons nooit gebeurd. Al goed want 'k zou het toen al niet meer getolereerd hebben. Maar ik weet niet wanneer dat bij jou gesitueerd was, in welke periode.
Zaterdag heb ik ook nog naar school moeten gaan voor een aantal jaren.
Prima Vera, de lagere school was wel in de periode eind jaren '50, begin jaren '60.
Ja, toen mocht er veel die eigenlijk niet door de beugel kon.
En een straf op school was ook nog een straf of een rammeling thuis. 🙄😕
Ik ben zelf van 56 én in een grootstad opgevoed. ;)

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

30 okt 2020, 23:23

Wiana schreef:
30 okt 2020, 20:26
Prima Vera schreef:
30 okt 2020, 19:07


Is bij ons nooit gebeurd. Al goed want 'k zou het toen al niet meer getolereerd hebben.
Al zo'n kwaaie op zo'n jonge leeftijd, Prima Vera ? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Ja ik was iemand die vrij jong haar gedacht had, in de kleuterschool revolteerde ik al omdat wel altijd dezelfde narcissen en tulpen en al moesten tekenen en doen. Dat wou ik niet meer dus deed ik het niet meer! Moest ik daarvoor in straf staan? Wel dan deed ik dat maar die bloemen nee die kwamen er niet!
Ik liet me wel altijd door andere leerlingen doen en liet me alles afpakken. Tot op een gegeven moment ik een pakkerammel kreeg van mijn moeder omdat ik me liet doen! Vanaf dan was het ieder voor zich. De eerste beste die me weer aan't pesten was (mijn schoolvriendin) heeft het geweten. Ik heb die knockout geslagen! :D Haar moeder pisnijdig, mijn moeder apetrots!

Maar het pesten en zo op school ging door én als ze vriendelijk waren (schijnbaar dan) dan gaf ik alles weg maar kreeg nooit iets terug. Maar werd ik onheus of onfair behandeld of beschuldigd van iets dat ik niet had gedaan én het ging te ver werd ik een furie. Dan moesten ze maken dat ze uit m'n buurt waren want diegene die me op dat moment aan't pesten was die ging met haar hoofd tegen de muur. Mijn ouders? Die trokken zich dat niet aan , ik ging naar school en ik moest maar zorgen dat ik daar alles in orde had. Zij zouden zeker niet geholpen hebben. Dat heb ik de harde manier geleerd én zoals gezegd géén enkele non daar had nog aan mij moeten komen. Maar dat zelfde rechtvaardigheidsgevoel had ik ook tegenover anderen. Daarom werd ik zelfs later op mijn werk 'de rebel' genoemd omdat ik altijd voor anderen opkwam! Ik kan en kon geen onrechtvaardigheid zien of horen. :D

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

31 okt 2020, 00:59

Velen onder ons moeten zich zeker herinneren dat er nogal aangedrongen werd om "zilverpapier voor de negertjes" te verzamelen en mee naar de klas te brengen. We hadden toen nog een kolonie.
Van pesterij heb ik nooit last gehad en tolereerde het ook niet tegenover anderen.
In het lager onderwijs heb ik nog geweten dat sommige gestrafte leerlingen in een bepaalde hoek van de speelplaats rondjes moesten draaien i.p.v. wat te spelen met de kameraden.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

31 okt 2020, 10:26

Paca schreef:
31 okt 2020, 00:59
Velen onder ons moeten zich zeker herinneren dat er nogal aangedrongen werd om "zilverpapier voor de negertjes" te verzamelen en mee naar de klas te brengen. We hadden toen nog een kolonie.
Van pesterij heb ik nooit last gehad en tolereerde het ook niet tegenover anderen.
In het lager onderwijs heb ik nog geweten dat sommige gestrafte leerlingen in een bepaalde hoek van de speelplaats rondjes moesten draaien i.p.v. wat te spelen met de kameraden.
Zelfs dat zilverpapier hebben wij nooit moeten verzamelen. Wel elk jaar de enveloppe van 11.11.11 én die ging leeg naar huis én die ging leeg terug mee naar school. Mijn ouders hebben daar nooit iets voor willen geven. Wij hadden kruidenierszaak én elke bedelaar die binnen kwam en iets vroeg ging nooit met lege handen buiten. Ze kregen altijd boterhammen met charcuterie die ze dan zelfs ook nog zelf mochten kiezen. Ze mochten zo veel boterhammen eten als ze op konden. Daarnaast gaf mijn moeder dan nog 't één en ander mee. Maar geld heeft ze nooit gegeven én aan doelen zoals 11.11.11 al helemaal niet. Zij gaf het liever daar waar ze zag dat het zijn effect had: de arme bedelaar van de straat.

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

31 okt 2020, 15:10


Als ik zo alles lees, kom ik toch tot het besluit dat er
een groot verschil was van gewest tot gewest, of was het
tussen de grote stad en het platteland ?

De ouders van Prima Vera waren (terecht) toch ook rebels te noemen.
Zo zouden mijn ouders zeker nooit een lege enveloppe
meegegeven hebben .
Als er paaslelies moesten getekend worden, dan was dat zo .
Enige kritiek van ons (wat we niet durfden trouwens !) zou zeker
een extra bos lelies thuis opgeleverd hebben !

Dat zilverpapier herinner ik me ook : wij maar chocolade smullen
om die arme negertjes aan zilverpapier te helpen :roll:

Tijdens de vasten werd trouwens alle snoep steevast in een grote
pot verzameld. Met Pasen konden we ons dan ziek snoepen ! :roll:

Als we tijdens de vakantie naar de mis gingen, kregen we een stempel.
Had je er voldoende, dan kon je op het einde van de vakantie gratis mee
naar een pretpark .

Wat ik wel altijd een stomme straf vond, was dat we bv. 100 x
moesten schrijven : "Ik zal niet babbelen in de rij.'
Zeker pedagogisch !

Of het nu nog zo is, weet ik niet,
maar op de speelplaats had iedere klas zijn welbepaalde plaats.
Na het belsignaal ging iedereen per twee in de rij staan
en wachtte daar in stilte op de leerkracht.
Moest je naar boven, dan ging je achter elkaar en rechts van de trap.
Uiteraard in volledige stilte.
In de klas, wachtte je tot de leerkracht zei dat je kon gaan zitten .
Dat laatste vond ik dan wel ok :
zo kon de les vlot en ordelijk beginnen .

Niet alle maatregelen waren vroeger slecht !
En of wij er nadeel van ondervonden hebben ??? Dat denk ik, eerlijk gezegd niet ...
HP Notebook - Windows10 Home
Intel(R)Core(TM)i5 - 6200U CPU@2.30GHz -2.40GHz
RAM 7,92 GB - 64bits best.x64-proces.
Bert

02 nov 2020, 13:14

Klopt Wiana.
Wij hadden ook slechts 2 keer vakantie.
De "kleine" en de "grote" vakantie 🙄😂
Dus met pasen hadden we 2 weken en dan hadden we nog juli en augustus.
Dus veel minder dan tegenwoordig.

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

07 nov 2020, 10:41

Bert schreef:
02 nov 2020, 13:14
Klopt Wiana.
Wij hadden ook slechts 2 keer vakantie.
De "kleine" en de "grote" vakantie 🙄😂
Dus met pasen hadden we 2 weken en dan hadden we nog juli en augustus.
Dus veel minder dan tegenwoordig.
Zeker nu :roll: Maar of de jeugd dat zo leuk vindt ????

Zou janssenskat iets gehad hebben aan onze reacties ?
Eigenaardig dat die niet reageert ...
HP Notebook - Windows10 Home
Intel(R)Core(TM)i5 - 6200U CPU@2.30GHz -2.40GHz
RAM 7,92 GB - 64bits best.x64-proces.

Prima Vera
Lid geworden op: 25 mei 2012, 19:10

07 nov 2020, 10:48

Wel Wiana wat zeker is, is dat er tussen platteland én stad een heel groot verschil was.
Naar de kerk moesten wij niet behalve met onze communie dan. En al zeker kregen wij geen cadeautjes of iets extra als we wel gingen.
Ik ka me niet herinneren dat wij geen week verlof hadden met Carnaval of de week van 1 november. Ik dacht dat wij dat wel hadden.
Mijn moeder was zeker rebels (van wie zou ik het anders hebben! :D ) maar het heeft mij gemaakt tot wie ik nu ben : rebels, opstandig dikwijls maar wel een groot gevoel van rechtvaardigheid én ik kan geen onrecht tolereren én nog minder leugenaars.

En wat dat niet reageren van vraagstelster betreft : werd hier al meermaals vastgesteld hé! Ze stellen een vraag én reageren achteraf niet meer.

Wiana
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:04
Locatie: Brugge

07 nov 2020, 15:58

Dat rebelse zal je dus wel van je ma geërfd hebben, Prima Vera,
misschien ook wel dat eerlijkheids- en rechtvaardigheidsgevoel ?

Daar is zéker niets mis mee hé ! Integendeel !!!
Als iedereen zo was, zou de wereld er nogal anders uit zien !

Zou dat niet meer met de thuissituatie , -opvoeding te maken hebben ?
Ook dit kregen wij ingeprent, alleen ...
dat rebelse werd er op tijd en stond uitgeklopt !
We hadden ons te voegen en daarmee uit !

Ook op school deelden de nonnen soms bijna sadistische straffen uit !
Kinderen belachelijk maken (zie hoger), was zeker al niet pedagogisch,
maar ze hadden nog wel meer in hun mars ...

Zo was er op de kleuterschool een "varkenshok" ( er zat natuurlijk geen varken in ;
het was een donker hok , met kolen en gereedschap denk ik .)
Als kleuter werden we daarin gestopt, als we "stout" geweest waren .
En daar hadden we een hemelse schrik van !
Wat dat "stout" inhield, weet ik eigenlijk niet meer ...mss hadden we wel in ons broek geplast ...

Je kan je niet voorstellen dat die praktijken vandaag de dag nog zouden toegepast worden !!!
We hebben toch afgezien hé ! LOL
Maar ... ik heb toch fantastisch leuke herinneringen aan mijn jeugd !

Daarnet had ik de buren op bezoek en werden er herinneringen aan onze schooljeugd
opgehaald. Toen hebben we toch vaak "sommige" leerkrachten het bloed van onder de nagels
gehaald ! Dat we sommigen bijna een hartinfarct bezorgden, kwam toen niet in ons op !
Dat was pas lol !

Nu denken we daar wel anders over ! Zouden we misschien wel graag eens zeggen dat we het niet zo bedoelden, mochten we ze ontmoeten...
't Eigenaardige was wel dat we maar al te goed wisten bij wie we onze apenstreken uithaalden !

Of die onschuldige kwajongenstreken nu nog voorkomen ???

Juist, Prima Vera, voor sommigen is een woordje van dank schrijven nog te lastig .
Jammer ...
HP Notebook - Windows10 Home
Intel(R)Core(TM)i5 - 6200U CPU@2.30GHz -2.40GHz
RAM 7,92 GB - 64bits best.x64-proces.

flupke2
Lid geworden op: 09 jan 2005, 16:51
Locatie: naast mijn buur

07 nov 2020, 17:22

wiana schreef : "Daarnet had ik de buren op bezoek en werden er herinneringen aan onze schooljeugd
opgehaald. "

Die buren zij toch niet binnengekomen, maar netjes op 1,5 meter afstand voor de deur blijven staan ? :wink: