Vliegtuigongeluk

Dit is de plaats om oproepen te plaatsen: oproep voor medewerking aan een film, tv-programma, radio, enquête, reportage, vrijwilligers, onderzoek, enz.

Annemie250
Lid geworden op: 08 okt 2018, 19:49
Locatie: Eeklo

12 dec 2023, 19:34

Goeienavond,

Mijn zus en ik zijn al een hele tijd op zoek naar artikels over een vliegtuigongeluk met een DC-4 die op weg naar Congo tegen een berg vloog. Alle inzittenden lieten het leven. Onder hen een vriend van mijn vader, Charles. Zijn achternaam was 'Content', maar we weten niet zeker of het zo geschreven wordt. Hij zou voor de laatste keer naar Congo vliegen, samen met zijn echtgenote en kind. Charles was voor zover wij weten enig kind. Zijn ouders verloren kind, schoondochter en kleindochter en waren ontroostbaar. We weten niet meer waar hij woonde, enkel dat hij zelf piloot was in het leger, maar die keer niet zelf vloog. We denken dat dit eind de jaren 50 moet gebeurd zijn, we waren nog jong, maar zeker weten we het niet. Het is bijna onmogelijk dat we daar niets kunnen over vinden. Vandaar onze oproep. Jammer dat we ons niet meer erover herinneren. We waren toen ook nog jong. We waren voor de eerste keer uitgenodigd bij hen thuis en Charles schonk mijn vader een mooi schilderij gemaakt in Congo. De dag dat ze vertrokken, zaten we aan het middagmaal en hoorden we de speaker op de radio melden dat de DC-4 op weg naar Congo tegen een bergtop gevlogen was. Geen van ons heeft nog verder gegeten ... Ik denk te weten dat ze achteraf nog enkel zijn horloge teruggevonden hebben.

In de lijst van vliegtuigongelukken die te vinden zijn op internet vinden we niets erover terug ... Het is natuurlijk al lang geleden, maar hopelijk kan iemand ons verder helpen ... Met dank bij voorbaat, Anne

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

12 dec 2023, 19:53

Tenzij je natuurlijk zeker bent dat het ongeval gebeurde met een DC-4 is dit wat er terug te vinden is over een vliegtuigongeval dat crashte tegen een berg in de late (eigenlijk midden) jaren 50.
Het toestel betreft hier echter een DC-6 vertrokken vanaf Melsbroek in 1955 met bestemming Leopoldstad Congo Brazzaville. Het crashte tegen berg net voor het een tussenlanding zou maken in Rome op weg naar Congo.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Sabena-vlucht_503


Wat ik je nog kan aanbevelen zijn volgende websites:


https://www.hangarflying.eu/2010/06/sab ... -en-geluk/


en:


https://www.hangarflying.eu/2009/06/de- ... lucht-503/


en de website van deze vereniging voor contactname:


https://www.hangarflying.eu/contact/


Misschien weten zij meer over de juiste benaming van het toestel, eventueel waar men de namen van de slachtoffers kan vinden, enz, enz,......
Het is een hulpmiddel in uw zoektocht.

Verder veel succes gewenst.

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

13 dec 2023, 08:44

Er bevond zich ook een passagier uit St-Truiden bij, de genaamde Edward Reniers.

Willy
Afbeelding

Annemie250
Lid geworden op: 08 okt 2018, 19:49
Locatie: Eeklo

13 dec 2023, 13:03

Aan allen dank voor de tips. Ik zal ze allemaal nazien, want we zijn al oud en mijn zoon zou graag het schilderij hebben om het verhaal en om het in de familie te houden. Daarom zou ik ook nog heel graag het verhaal staven met artikels erover. Aangename feestdagen toegewenst aan iedereen. Anne

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

13 dec 2023, 14:16

Ik zit hier te denken, Over de datum van het voorval, 1950 kaan niet toen was ik 6 jaar en 56 kan ook niet ik herinner mij dat s'morgens op de radio er van hoorde voor dat ik naar school ging, ik den aan het jaar 1952-53 en er vermelding van gemak werd, mijn zus werkte als diens meisje te St-Truiden die kwam op zaterdag naar huis en verteld dat Edward (Warke) in het vliegtuig zat hij ging geregeld als zaakvoerder naar de Congo.

Willy
Afbeelding

Annemie250
Lid geworden op: 08 okt 2018, 19:49
Locatie: Eeklo

13 dec 2023, 16:12

Bedankt voor uw bijkomend antwoord. Mijn zus en ik zitten ook voortdurend te twijfelen, want wij herinneren ons beiden heel goed het radiobericht. Mijn zus is pas geboren in 1952 en ik in 1947. Mijn zus weet het nog heel goed. Zij denkt dat ze een jaar of zeven was, dan moet ik 12 geweest zijn ... Ik zal verder moeten zoeken. Toch bedankt hoor. Anne

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

13 dec 2023, 18:33

Stevens -Willy en Annemie250

Hier een link naar de vliegtuigongevallen tot heden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van ... ongevallen

In de periode 1950 tot 1959 wordt er slechts één melding weergegeven van een vliegtuig dat tegen een berg vloog en onderweg was naar Congo, zoals vermeld in de openingspost, en dat was in 1955.
Het kan dus zijn dat deze lijst niet volledig is voor de bewuste periode maar toch vind ik het ook bizar dat er nergens, maar dan ook nergens, iets van terug te vinden is zoals de vraagsteller al aangegeven heeft voor de periode (of er voor) dat jullie dit bericht op de radio gehoord hebben.

Ik sluit mijn zoektocht hier af maar hoop hier te kunnen lezen hoe de zoektocht afgelopen is, hopelijk in positieve zin.

Annemie250
Lid geworden op: 08 okt 2018, 19:49
Locatie: Eeklo

14 dec 2023, 16:35

Goeienavond allemaal,

Dank zei u allen heb ik zeer snel meer informatie kunnen bekomen over het vliegtuigongeluk.
Zoals aangeraden nam ik contact op via www.hangarflying.be en kreeg ik al snel volgend antwoord.

Mr. Van Humbeek schrijft vooral over de geschiedenis van de Belgische civiele luchtvaart en deed al meermaals grondig onderzoek naar vliegtuigongevallen. Hij antwoordde mij o.a. het volgende:

Volgens de beperkte informatie die u mij gaf, heeft het ongeval plaatsgevonden op 22 april 1960 bij Bunia (Belgisch Kongo). De Sobelair DC-4 (C-54) met registratie OO-SBL was toen op weg van Brussel naar Elisabethstad, via Caïro. De officiële naam van de vriend van uw vader was Karel Content en hij zat inderdaad aan boord, samen met zijn echtgenote en kind (zie kopieën uit Le Soir/Le Drapeau Rouge van 25 april 1960).

We zijn uitermate blij met deze informatie en we danken u dan ook uit de grond van ons hart om ons hierbij geholpen te hebben. Voor iedereen leuke feestdagen toegewenst!

Met vriendelijke groeten,
Anne

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

14 dec 2023, 18:47

Ben blij voor jullie de nodige informatie gevonden te hebben. :lol:

stevens-willy
Lid geworden op: 24 jul 2005, 11:25
Locatie: HEERS (Veulen)

15 dec 2023, 10:17

Annemie250 schreef:
14 dec 2023, 16:35
Goeienavond allemaal,

Dank zei u allen heb ik zeer snel meer informatie kunnen bekomen over het vliegtuigongeluk.
Zoals aangeraden nam ik contact op via www.hangarflying.be en kreeg ik al snel volgend antwoord.

Mr. Van Humbeek schrijft vooral over de geschiedenis van de Belgische civiele luchtvaart en deed al meermaals grondig onderzoek naar vliegtuigongevallen. Hij antwoordde mij o.a. het volgende:

Volgens de beperkte informatie die u mij gaf, heeft het ongeval plaatsgevonden op 22 april 1960 bij Bunia (Belgisch Kongo). De Sobelair DC-4 (C-54) met registratie OO-SBL was toen op weg van Brussel naar Elisabethstad, via Caïro. De officiële naam van de vriend van uw vader was Karel Content en hij zat inderdaad aan boord, samen met zijn echtgenote en kind (zie kopieën uit Le Soir/Le Drapeau Rouge van 25 april 1960).

We zijn uitermate blij met deze informatie en we danken u dan ook uit de grond van ons hart om ons hierbij geholpen te hebben. Voor iedereen leuke feestdagen toegewenst!

Met vriendelijke groeten,
Anne
1960 klop van geen kant.

Willy
Afbeelding