Systeem om zeep

Spyware is software die in het geheim op je computer wordt geplaatst en die persoonlijke gegevens doorstuurt, reclame toont, enz. Stel hier vragen, leer hoe je ervan af kan komen en hoe het te voorkomen.

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

03 feb 2015, 14:54

Achtergrond: Ik zou gisteren de laptop van een neef wat opkuisen en er wat software op installeren. Aangekoppeld aan mijn router met kabel, maar met geen stokken internetverbinding te krijgen...
Op zeker ogenblik mijn desktop aangezet, maar die deed er 10 min. over om te booten (normaal in een flits). 's Morgens was nog alles normaal.

Vanmorgen nog hetzelfde. (i5 / 8GB / SSD, Win7/64, Win firewall, Comodo antivir).
10 min om te booten.
7 min om af te sluiten.
MBam startte zéér traag (+ 1 min). Scande dan min of meer normaal, maar liep vast op het einde (30 min gewacht).
AdwCleaner ook onbruikbaar.
Idem Spybot (not responding), Comodo. en M$ Sec Essentials.
CCleaner normaal.
Niets abnormaal in Task Manager processes of applications.
System Restore veranderde niets.
Verkenner werkte niet. Als ik klikte op 'Downloads' kreeg ik "This file does not have a program associated with it for performing action".
AOMEI backupper startte niet.

Geen weg uit dus, tot ik eraan dacht internet af te sluiten.
M$ Sec. Ess. scande dan normaal en vond een trojan. Verwijderd.
Andere scanners liepen ook terug normaal en vonden niets meer.
Boot nog altijd traag.
Internet terug ingeschakeld.

MAAR: Partities D: en E: zijn niet meer zichtbaar in verkenner of Disk Manager. 'Downloads' en 'Documenten' zijn omzeggens leeg (staan op D: ).
Er worden wel 2 cd-roms aangegeven (F: en G: ), terwijl ik er maar één heb.
Ik moet het nog eens nakijken, maar vermits C: een SSD is (Samsung) zullen D: en E: op een andere HD staan (E: bevat de backup bestanden).

Ik vind dit een zeer rare combinatie van fouten. Iemand een idee wat er aan de hand is?
En zijn er nog reparatiemogelijkheden voor het systeem (of wordt het alles terug installeren), en vooral, kan ik de HD terugkrijgen met D: en E: .

Ik zet het hier bij 'Spyware', maar ik heb geen idee of het door die Trojan komt.
Jawatte

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

03 feb 2015, 15:01

cappa,

wat is er te zien in schijfbeheer ?
Computer --> rechts klikken --> Beheren --> Schijfbeheer.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

03 feb 2015, 15:11

Disk Drives: Samsung SSD 840 EVO 120 GB ATA Device.
Geen spoor van andere HD :cry:

Die 2e cd-rom drive blijkt een DTsoft Virtual cd-rom device te zijn.
Jawatte

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

03 feb 2015, 15:28

Cappa,

intern de HD eens loskoppelen en de computer starten met de SSD alleen en CD/DVD alleen ?
Uw computer is die met wifi op net ?

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

03 feb 2015, 16:11

Ik heb juist de HD (D: en E: ) eruit genomen en in een dockingstation via USB aan mijn laptop gehangen (Samsung 320 GB).
Geeft in Disk Management partities F: en G:.
F: -> Healthy, primary 200,43GB. Bevat de backup images.
G: -> Healthy, primary 97,66GB RAW.
Als ik in de verkenner op G: klik krijg ik: "You need to format the disk in drive G: before you can use it". En daarna: "G is not accessible. Data error (cyclic redundancy check)".
'k Zal er maar afblijven. Hopelijk valt er nog wat te redden van partitie G: (al mijn docs, waarvan de backup zoals gewoonlijk een paar maanden oud is :? ).

Nu ga ik de pc eens opstarten met alleen C: op SSD.

Edit: Zonder die HD is de pc flitsend snel. Duidelijk sneller dan voor al die mankementen.
Deze desktop hangt met de kabel aan een router.

Nog hoop voor die D: partitie?
Jawatte

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

03 feb 2015, 17:42

Cappa,
Ik heb juist de HD (D: en E: ) eruit genomen en in een dockingstation via USB aan mijn laptop gehangen (Samsung 320 GB).
Geeft in Disk Management partities F: en G:.
F: -> Healthy, primary 200,43GB. Bevat de backup images.
G: -> Healthy, primary 97,66GB RAW.
Ofwel lees ik niet goed of D: en E: worden niet erkend ?

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

03 feb 2015, 19:24

D: met al mijn docs wordt niet herkend. Op E: staan de images en die wordt gewoon geopend in de verkenner. Daar één partitie van de twee normaal werkt onderstel ik dat de HD niet defect is. Eerder een software probleem.

Ik was daarjuist op 't internet aan 't zoeken en las iets van een soortgelijk probleem dat perfect opgelost werd met EasUS (free). Maar mogelijk werkt dat niet op een 64 bit systeem.

Toen was het eten klaar en ik heb de site gesaved, maar dat was op de (flitsend snelle) desktop. Nu werk ik op de laptop. Morgenvroeg het vervolg.
Alleszins al dank voor de hulp.
Jawatte

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

04 feb 2015, 09:20

Ik zou dit willen proberen:
http://www.partition-tool.com/partition ... tition.htm
Iemand ervaring mee?
Ik ga de disk in een dockingstation via usb aan een laptop hangen.
Jawatte

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

04 feb 2015, 12:13

cappa,

ken het programma niet maar als ultieme poging zou ik dat wel proberen. Wel opletten dat er geen addertjes bij zitten. (Cnet en softonic zijn blijkbaar sposors en die zijn niet echt betrouwbaar).

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

04 feb 2015, 12:37

Cnet en Softonic ken ik. :evil:
Ik heb twee zaken moeten uitvinken die men vriendelijk mee wou installeren.

Totnutoe: Easus Partition Master geeft de betrokken partitie (hier weer G:) gewoon correct weer als NTFS, 97,66GB primary. Maar er komt ook weer een bericht dat die partitie geformateerd dient te worden.
De Partition Recovery Wizard - ik dacht dat die het probleem ging oplossen - geeft gewoon de melding dat er geen unallocated space is (werkt blijkbaar alleen als verloren files in unallocated space staan).
Dus koos ik "Check Partition". In eerste instantie gaf hij "0 errors found". Dan deed hij een ChkDsk, die een aantal wijzigingen aanbracht ("Recovery orphaned file 'x' into directory file 5").
Nu is hij nog bezig met een Surface Test. Totnogtoe vond hij 1 bad sector (van de 204 800 000), en wel de eerste!!

We zullen zien wat hij ermee aanvangt.

Edit:
Op het ogenblik dat de Surface Test 100% bereikte sprong het aantal bad sectors van 1 naar 0. Geen verder bericht.
In de verkenner zijn alle bestanden terug zichtbaar. Gerepareerd dus.
Jawatte

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

04 feb 2015, 19:10

cappa,

goed maar ik denk zo vlug mogelijk een ander schijf en... De router is die besmet door de andere computer ? Hebt u die andere computer op malware getest ?

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

05 feb 2015, 08:37

Is die schijf op zijn einde, denk je? Ik dacht gewoon aan een toevallig eenmalig verschijnsel. Ik zal alleszins maar eerst een nieuwe backup maken.

Die laptop is getest met MBam en AdwCleaner en werkt perfect bij mijn neef thuis (en veel sneller dan voordien, zei mijn neef, dank zij mijn opkuisbeurt). Ik denk dat hij zijn miserie bij mij gedumpt heeft. :twisted:

Blijft inderdaad de vraag naar de oorzaak van alles. Ik vind het precies twee afzonderlijke verschijnselen die toevallig samen optraden: defect aan mijn schijf en niet op internet geraken met de laptop. Maar ik ben zo niet voor dat soort toeval.

Mijn desktop was m.i. al aan het vertragen de laatste tijd. Ik verschoot alleszins van de snelheid toen ik de defecte schijf verwijderd had. Moeilijkheden om die Bad eerste Sector te lezen en bestanden te vinden dus.

Dat we niet op internet geraakten met de laptop blijft me een raadsel. Ik had hem gewoon met kabel op mijn router aangesloten, zoals ik altijd doe om een extra pc van iemand aan te sluiten. Hij was verbonden met lokaal netwerk, maar bleef aangeven dat er geen verbinding was tussen de router (lokaal netwerk) en internet, dit terwijl mijn internetradio speelde en mijn desktop en laptop wel op internet konden via dezelfde router.
De WAN-kabel rechtstreeks van Telenet in de laptop (zonder router dus) maakte geen enkel verschil.
Thuis kon mijn neef achteraf probleemloos internet op (ook via Telenet).
Jawatte

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

05 feb 2015, 11:23

cappa,

heb er helemaal geen zicht op.
U zult even moeten afwachten hoe een en ander evolueert.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

cappa
Lid geworden op: 17 feb 2009, 17:49

05 feb 2015, 11:44

Bedankt voor de reacties in elk geval. Alles werkt hier perfect nu.
Jawatte

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

21 feb 2015, 15:54

hd had dus fouten
test die hd dan toch maar eens met disckchekup of Crystal Disk Info
want zoals sony al zei : die kan aan het verslijten zijn of mankeren