Een visser!-opgelost-

Spyware is software die in het geheim op je computer wordt geplaatst en die persoonlijke gegevens doorstuurt, reclame toont, enz. Stel hier vragen, leer hoe je ervan af kan komen en hoe het te voorkomen.

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

21 mar 2015, 00:35

Hallo,
Ik heb weer 's zo'n "phishing"-mailtje gekregen, van één of andere sul die dacht mij geld afhandig te maken. je weet wel, die je belooft een hoop miljoenen op je rekening te zullen parkeren als je hem al je gegevens doorzendt...
Nu ben ik vergeten naar wie je die moest doorsturen. Was dat naar de politie? Of een speciale dienst?
Of naar Zwarte Piet, om ze in de zak te stoppen?
weten jullie dat misschien?
Hij zit voorlopig in mijn "spamkast"

Eli_
Lid geworden op: 14 dec 2014, 00:38

21 mar 2015, 00:49

Shift+Delete :)

hjb
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:45
Locatie: o.vl.

21 mar 2015, 02:46

zet misschien een copietje bij onderstaande voorbeelden:

http://www.seniorennet.be/forum/viewtopic.php?t=183076
acer x3470, amd a6, 6Ram, Radeon hd graphics 2.2Hz, win10 64bits, Firefox, Windows Defender

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

21 mar 2015, 10:50

I Afbeelding SeniorenNet

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

21 mar 2015, 13:54

De e-Cops! Uitstekend!
Bedankt, jongens. Ik weet niet of ze die vissers kunnen te pakken krijgen, maar het is altijd nuttig al was het maar om de cijfers correcter te krijgen.
Nu mag mijn vissertje in de vuilbak, zie :twisted:

hoshinkido
Lid geworden op: 01 mar 2006, 11:28
Locatie: HOOG EN HEEL DROOG en zonder bubbels ,bubbels genoeg

22 mar 2015, 09:01

best is verdachte mails niet te openen ,maar direct verwijderen :wink:
medion AKOYA i5 -10400 windows11
512GB optane H10 8GB DDR4
WI-FI 6AX201 bitdefender antivirus

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

22 mar 2015, 15:48

Ook al doe ik ze niet open, dan kan ik nog altijd lezen wat er in staat, in de zijbalk van Outlook. Bovendien zijn die phising-mails zélf gewoon mailtjes, daar zit een oplichter achter, geen virusverspreider. Als hij dat deed, dan zou zijn list immers ook bij de goedgelovigen onder ons niet werken, vermits hun computer dan niet meer zou werken! Nee, die doen zich heel eerlijk voor, om je wantrouwen niet te wekken. Deze kwam van een franstalig deel van Afrika. De titel was gewoon "bonjour", en ik krijg vaker mails van daar met die titel, maar dan van mijn échte vrienden.
Ik heb altijd de zijbalk aanstaan, wijd genoeg om te kunnen lezen wat ik krijg zonder het te moeten openen.
Meestal komen dit soort trucjes van Nigeria of zo, en zijn in het Engels opgesteld. Maar de inhoud is ongeveer dezelfde: hij stelt zich voor als een bankbediende of directeur, die in zijn bank een zeer grote rekening met enorm veel geld heeft zitten die daar al jaren niet meer aangeroerd is omdat de eigenaar het land uit is of verdwenen. Hij stelt je voor om die som op jouw rekening te zetten voor een poosje, zodat er beschikking over is, en ze het samen met jou kunnen delen. Jij krijgt dan voor je aandeel een paar miljoenen. Dan vragen ze je om je gegevens, je naam, adres, bankrekening en pincode.
Als je dan zo idioot bent om je door die miljoenen te laten verleiden en al je gegevens doorstuurt, dan breken ze in je bankrekening binnen en plunderen ze.
En jij kunt er niks tegen doen, want je weet niet wie het je heeft gelapt, en bovendien ben je er zélf ingetuind door hen al je gegevens te offreren.
Dat heet "phishing", een woordspeling op "fishing", vissen dus. Een worm uitgooien om een dikke vis aan te lokken en hem dan aan de haak te slaan...
Ik vind dat jullie dat hier in 't groot en in 't breed zouden moeten ergens staan hebben, in geuren en kleuren uitgelegd, zodat de senioren weten, dat ze daar niet in mogen trappen!
Het is al een ouwe truc. Vóór email bestond, deden ze het via de telefoon. Precies hetzelfde: hello, I am .... , a bank manager from bank...... , and I need your help..." enzovoort, het hele verhaal. Wie naief genoeg was, vertelde die deugniet alles wat hij wilde weten. Om daarna te constateren dat zijn bankrekening geplunderd was.
Maar mij hebben ze niet zo gauw in de tang. :twisted:

hjb
Lid geworden op: 08 sep 2004, 14:45
Locatie: o.vl.

22 mar 2015, 16:01

had u mijn eerdere suggestie gevolgd, dan had u al voorbeelden in overvloed gekregen. hier is de link nog eens:

http://www.seniorennet.be/forum/viewtopic.php?t=183076
Laatst gewijzigd door hjb op 22 mar 2015, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
acer x3470, amd a6, 6Ram, Radeon hd graphics 2.2Hz, win10 64bits, Firefox, Windows Defender

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

22 mar 2015, 16:52

Ja, akkoord, dat is een link naar een heleboel àndere soorten phishing. Had die thread als titel "Phising" gehad, dan was ik daar ogenblikkkelijk naartoe gegaan ipv een nieuwe te openen. Het is soms heel vervelend om de inhoud van alle threads te proberen raden naar aanleiding van een misleidende of nietszeggende titel... zeker als het er veel zijn. Het is gewoon gemakkelijker om een nieuwe thread te openen. Ik ben vast niet de enige die dat doet: je moet ons dat maar niet kwalijk nemen.
En ik WIST trouwens allang hoe ik valse van juiste mails moest onderscheiden, dat was ook mijn vraag niet: ik wilde weten, wààr je die moest naartoe sturen.
En dàt stond in de andere link.

Ik blijf erbij dat het met meer alarmgehalte ergens zou moeten staan op de site, niet zozeer in één van de forumthreads, maar met een titel op de homepage, bv. Het gaat hier toch om een ernstig gevaar voor minder wantrouwige internetgebruikers!
Iets met "PAS OP! OPLICHTERS OP HET NET!!!" of zoiets als titel.
Dat de mensen meteen gaan kijken, bij het openen van de site, niet als het al gebeurd is, ze al een deugniet op bezoek gehad hebben, en dàn pas gaan zoeken in het forum... Vaak is het dan al te laat.
Verstaje.

Een kopie van de mail kan ik niet meer in de andere thread zetten, want ik heb hem dus gisteren weggegooid, hé. Maar er staat vast al zo één tussen.
De volgende keer zal ik het doen, beloofd

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

22 mar 2015, 18:12

Cyper,

om te vermijden dat de e-mail automatisch opent moet het volgende aanpassen, Leesvenster uit:
Afbeelding
Anders kan een besmetting dadelijk op uw computer terecht komen.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

22 mar 2015, 20:34

Hoe bedoel je, Sony, vanzelf openen? Dat doet-ie nooit bij mij. Ik moet er altijd eerst op klikken. Dat is toch normaal?
Ik heb nog nooit een e-mail vanzelf zien openklikken. Zelfs om hem in mijn zijbalk (pardon, leesvenster) te zien verschijnen, moet ik hem nog wel eerst selecteren, anders is daar ook niks te zien.
Is dat niet bij iedereen zo?

Dus volgens jou moet ook het zijleesvenster uit? Hoe weet je dan welk vlees je in de kuip hebt? Daar dient dat toch voor?
Anders gooi je soms misschien belangrijke mails weg.


Jij hebt een (enigzins) andere Outlook dan ik. Maar dat komt misschien omdat je een recentere versie van Windows hebt dan ik?

Sony
Lid geworden op: 19 feb 2005, 13:45
Locatie: Boom

22 mar 2015, 21:27

Cyper,

ik gebruik Outlook van office 2010.
Het leesvenster staat bij mij uit. Ik open alleen e-mails van afzenders die ik ken. Mogelijk mis ik daardoor e-mails met foute inhoud maar ik vermijd daarmee zeker een onverhoedse besmetting.

Sony
I Afbeelding SeniorenNet

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

22 mar 2015, 22:40

Ah, ik heb Office 2007.

Goh, wat ben jij paranoïde, Sony. Zo ver drijf ik het niet, hoor. Ik heb dat leesvenster expres aanstaan om te weten wàt ik weggooi.
Bijvoorbeeld: ik heb familie (nou ja, geadopteerde familie) in Congo waar ik erg veel van hou. De oudste jongen van die familie schrijft me regelmatig mails in het Engels, en de anderen in het Frans. Het is al meer dan één keer gebeurd dat ze hun mails begonnen met "bonjour"... als ik dat dus in mijn Inbox zie staan, dan weet ik absoluut niet of ik een brief van mijn lieve neefjes en nichtjes weggooi, of een phisher!
Dat wil ik niet laten gebeuren, hoor. Zo bang voor virussen ben ik niet.
Ik heb deze computer al meer dan 10 jaar, daarom dat ik nog Vista heb. Erger dan een Trojaans Paard dat er met Spybot in één-twee-drie uitgesmeten is geweest, heb ik nog nooit gehad.
Trouwens, zoals ik al zei: phishers zullen toch niet zo gek zijn om hun potentiële slachtoffer vleugellam te maken door hen een virus op zijn dak te sturen? Als ze dat zou doen, zou een eventuele goedgelovige sukkel die dat gelooft wat ze vertellen, niet eens kùnnen antwoorden, en dan zouden ze ook zijn rekening niet kunnen plunderen.
Nee, phishers zijn er niet bij gebaat om virussen te sturen. Hackers wel: dat is wat anders. Maar dat is geen phishing. Phishing rekent op een malfunctie van ons gezond verstand, niet op van onze computer.

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

23 mar 2015, 08:41

beetje te simpel hoor
het zit wat ingewikkelder in elkaar
ze sturen wél een virus mee soms , om van je comp
een comp op afstandsbediening te maken (door hunzelf bedient)
en als je dan in je bed ligt , staat je comp in een netwerk van allemaal comps , een botnek noemen ze dergelijks
zonder dat jij daar iets van weet
en met die hoop computers ondernemen ze dan aanvallen tegen sommige andere netwerken om die te infecteren of te kraken , en der dan ....;

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

23 mar 2015, 14:36

jaaaa... maar dat zijn geen phishers, Verhaegen.
Dat zijn hackers. Die hebben de beschikking over kennis en apparatuur om zulke programma's in je computer te foefelen; maar die hebben dan ook weer totaal geen behoefte om jou persoonlijk aan te schrijven om al je gegevens zélf van jou te vragen. Dàt hoeven die niet te doen: die handelen zoals jij zegt, zonder dat jij er weet van hebt. Alleen: ze gebruiken je computer om hem dingen te laten doen die profijtelijk zijn voor hen; reclame sturen bv., waar ze geld mee verdienen. Ze kunnen echter niet in jouw bankrekening binnen, ook al e-bank jij elke dag; ze weten immers het nummertje niet, dat door de digipass van je bank telkens opnieuw gegenereerd wordt. En je geheime pincode ook niet, die zit alleen in jouw hoofd, en dààr kunnen ze geen botneck in foefelen...tenzij jij het ergens in je computer opschrijft en laat zitten, naturulijk. Maar dat is hetzelfde als je pincode op een papiertje naast je Visa of bankkaart in je portefeuille laten zitten. Dan vraag je om geplunderd te worden. Maar als je dat niet doet, weet alleen jij en het toeval die nummers.

Wie in je bankrekening wil, die moet dus jouw eigen medewerking zien te krijgen. En dat met mooie vriendelijke briefjes of telefoontjes van je loskrijgen, dàt is dus phishing.
De rest heet anders. Hacken, virussen sturen, malware, spyware... maar phishing, dat bestaat al eeuwen, onder allerlei namen. Dat is simpelweg oplichterij van mens tot mens.
Die hackerijen, die kun je toch niet tegenhouden, die moet je er regelmatig uitkuisen met een antivirusprogramma, en vele haalt Microsoft er door updates en hun eigen firewall ook tegen. Google Chrome heeft er ook een heleboel zulke, die alles filtert wat ze naar hun leden sturen.

Tegen elektronische deugnieterijen zijn wij redelijk weerloos, tenzij als we ons laten helpen door elektronische bescherming: vuur met vuur bestrijden, zogezegd.
Maar oplichters, daar moeten we onszelf tegen beschermen. Door niet in hun vallen te lopen.