Help, shortcutvirus !

Spyware is software die in het geheim op je computer wordt geplaatst en die persoonlijke gegevens doorstuurt, reclame toont, enz. Stel hier vragen, leer hoe je ervan af kan komen en hoe het te voorkomen.

delady
Lid geworden op: 11 sep 2005, 18:45
Locatie: 3770

23 jan 2020, 16:08

goedendag, namiddag bij verplaatsen van foto's van ene map naar andere verdwenen heel veel foto's, met zoeken op naam vond ik er gedeeltelijk terug, nl als een internetsnelkoppeling???
intussen weet ik dat dit een shortcutvirus is,
hele hoop werk in die foto's gestoken die voor rechtszaak dienen, dus grote paniek

vanmorgen vlc player of iets gedownload omdat ik telkens groen beeld had op video's, wss daarmee binnen gekomen..

avast free blokkeert telkens bij scannen van verouderde app en kan nog malwarebyte draaien maar wat ik terug vind, is dit niet genoeg...
vroeger gebruikte ik hijack, maar vind dit niet eens meer terug,
so please, wie kan me helpen?
groetjes
microsoft windows xp
home edtion
versie 2002
service pack 3

intel(R) Corel(TM)2 Quad CPU
Q6600 @ 2.40 Ghz
kloksnelheid 2.39 GHz, 1,75 GB

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

23 jan 2020, 16:31

ik denk niet dat je dat virus hebt hoor
maar als je malwarebytes laat scannen , wat is daar dan de uitslag van ?
wat vind die ?

als je dat virus zou hebben zou je géén enkele foto nog staan hebben maar allemaal snelkoppelingen

je hebt heel waarschijnlijk met verplaatsen iets aan de hand gehad
hoe heb je die foto's verplaatst , beschrijf uw werkwijze eens hoe je dat gedaan hebt , en waar die mappen staan

delady
Lid geworden op: 11 sep 2005, 18:45
Locatie: 3770

23 jan 2020, 16:37

malwarebytes geeft niks aan..
in de map alles selecteren gedaan(was in een map die in downloads stond en er waren foto's hier extra bij opgeslagen...), en wou dit dus in een bijna soortgelijke map op bureaublad plaatsen, stonden in beide mappen alleen nog de download foto's maar alle andere toegevoegde foto's waren weg...
microsoft windows xp
home edtion
versie 2002
service pack 3

intel(R) Corel(TM)2 Quad CPU
Q6600 @ 2.40 Ghz
kloksnelheid 2.39 GHz, 1,75 GB

delady
Lid geworden op: 11 sep 2005, 18:45
Locatie: 3770

23 jan 2020, 16:39

dag mr Verhaegen,
zie net uw naam,
u hebt mij "vroeger" ook nog geholpen maar dat was in de tijd van hijack..
is dit nog of een soortgelijk programma?
pc is windows 8.1
microsoft windows xp
home edtion
versie 2002
service pack 3

intel(R) Corel(TM)2 Quad CPU
Q6600 @ 2.40 Ghz
kloksnelheid 2.39 GHz, 1,75 GB

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

23 jan 2020, 16:45

en die toegevoegde foto's , hoe zijn die naar die map gegaan ?

delady
Lid geworden op: 11 sep 2005, 18:45
Locatie: 3770

23 jan 2020, 22:13

dat waren vooral screenshots die in paint bepaalde dingen werden aangeduid en dan opgeslagen als jpg(?) in die map wat bij downloads stond, had dus een identieke map aangemaakt maar om nu op te slaan op bureaublad, ging naar eerste map, opende, alles selecteren en dan verplaatsen naar de 2de map die op bureaublad stond, nu had die map hoofdletters in om onderscheid te maken,
map in downloads vond ik meestal via verkenner terug,
en ineens...
blijken in de 2 mappen alleen nog de download foto's te staan, maar alles wat toegevoegd was in de eerste map, vooral die foto's aangemaakt via paint en opgeslagen als jpg, die zijn bij het overzetten verdwenen terwijl nochtans alles tegelijk geselecteerd was en geklikt was om alles tegelijk te verplaatsen...

maar omdat 1 bepaald woord veelvuldig voorkwam, vond ik via zoeken terug, dat ipv jpg foto's, de nieuwe foto's met die naam, geplaatst in die 1e map onder downloads, een internetsnelkoppeling geworden waren, rechts klikken om eigenschappen te bekijken gaf maar 1 bepaald onderdeel waar, heb alles snel gesloten,
opzoeking over transformatie in internetsnelkoppelingen gaf aan shortcutvirus...paniek alom dus...
AVAST loopt vast en malwarebytes geeft niks aan...
microsoft windows xp
home edtion
versie 2002
service pack 3

intel(R) Corel(TM)2 Quad CPU
Q6600 @ 2.40 Ghz
kloksnelheid 2.39 GHz, 1,75 GB

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

24 jan 2020, 09:51

delady schreef:
23 jan 2020, 22:13
, ging naar eerste map, opende, alles selecteren en dan verplaatsen naar de 2de map die op bureaublad stond,
maar dat verplaatsen hoe heb je dat gedaan ?
rechts op geklikt en " kopieren naar "gebruikt ?

delady
Lid geworden op: 11 sep 2005, 18:45
Locatie: 3770

24 jan 2020, 10:39

goedendag, nee, alles selecteren aangeduid in balk en ook in balk boven geklokt op verplaatsen naar...

intussen in veilige modus,
geen virus of trojan aangetroffen maar wel verschillende dingen die ik kan oplossen als ik doorga met aanklikken met een een versie van 19.99 of meer, maar er stond ook verborgen bestanden en zo verwijderen, heb ik dus niet gedaan,
gaf ook aan dat ik windows sinds 2016 dagen niet meer geupdate heb...
heb nu net enkele screenshots geplaatst in die eerste map, ga nu intussen even op dezelfde manier ze verplaatsen naar de 2de
microsoft windows xp
home edtion
versie 2002
service pack 3

intel(R) Corel(TM)2 Quad CPU
Q6600 @ 2.40 Ghz
kloksnelheid 2.39 GHz, 1,75 GB

delady
Lid geworden op: 11 sep 2005, 18:45
Locatie: 3770

24 jan 2020, 10:47

dit is dus wel gelukt,
screenshots via paint jpeg opgeslagen in 1e map die bij downloads staat en eruit selecteren en deze naar bijna soortgelijke map op bureaublad...
maw gisteren is dus een gedeelte van de foto's, degenen die bij de downloadfoto's werden geplaatst en bij alles te herplaatsen, onderweg ergens weg geraakt, nochtans was het 1 handeling van alles wat werd uitgevoerd,
en degenen die ik op naam terug vond, staan nu als internetsnelkoppelingen??
microsoft windows xp
home edtion
versie 2002
service pack 3

intel(R) Corel(TM)2 Quad CPU
Q6600 @ 2.40 Ghz
kloksnelheid 2.39 GHz, 1,75 GB

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

24 jan 2020, 10:57

best is gewoon dingen te selekteren , op één van de geselekteerden een rechtermuisklik op te doen , en dan "kopieren" te kiezen , dan naar de map te gaan waar ze moeten inkomen , er een rechtermuisknop klik op te geven , en dan te kiezen voor "plakken"
dat is één van de beste en veiligste methode

dat "verplaatsen naar" heeft al véél verdriet teweeg gebracht , omdat het snelkoppelingen worden

zoeken op de computer doe je best : open windows verkenner
vanboven , rechterzijde , staat een klein "zoekvenster"
je klikt eers aan de linkerkant op "deze pc"
en dan vul je rechterbovenkant in dat zoekvenstertje in wat je zoekt
bv. alle foto's die jpg zijn , dit doe je zo :
.jpg
dus vertaald is dat puntjpg
en drukt de entertoets


Afbeelding

delady
Lid geworden op: 11 sep 2005, 18:45
Locatie: 3770

24 jan 2020, 11:06

maar zijn die verdwenen foto's nog wel jpg, gezien ze snelkoppelingen waren geworden en geen gewonen eigenschappen kon openklikken, zal effe opnieuw proberen...
kan er ook op data naar foto's gezocht worden?
microsoft windows xp
home edtion
versie 2002
service pack 3

intel(R) Corel(TM)2 Quad CPU
Q6600 @ 2.40 Ghz
kloksnelheid 2.39 GHz, 1,75 GB

delady
Lid geworden op: 11 sep 2005, 18:45
Locatie: 3770

24 jan 2020, 11:14

zitten nu onder Windows.old\users\delady\Recent

ik zie dat tot nu toe op
7 jan
14 jan
17 jan
22 jan
23 jan
meerdere foto's, zelfs een pdf file , allen in snelkoppelingen zijn veranderd...
nu zoek ik nog maar op 1 naam...
allen te maken met die rechtszaak, dus belangrijk...
microsoft windows xp
home edtion
versie 2002
service pack 3

intel(R) Corel(TM)2 Quad CPU
Q6600 @ 2.40 Ghz
kloksnelheid 2.39 GHz, 1,75 GB

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

24 jan 2020, 11:20

uiteraard kan er op alles en nog wat gezocht worden
maar belangrijk is dat men de juiste zoekopdracht ingeeft op de juiste plaats
als men eerst "deze computer" aanklikt en dan gaat zoeken , dan gaat hij de hele computer doorzoeken naar het gevraagde
klikt men in de verkenner één bepaalde map aan , en voert men dan de zoekopdracht uit , dan gaat hij alléén in die 1 ne map zoeken
zoekopdrachten ingeven doen men best door zoals ik al aanhaalde de .extensie in te geven
bv.
.jpg
.pdf
of
jopie.png
dan gaat hij zoeken naar alles wat jop als naam begint en png als extensie betreft betreft

of een .doc (word)
of een .rtf (wordpad)
jpg, png zijn de meest voorkomende foto extensie bestanden

die foto's die je verplaatst hebt en waarvan die snelkoppelingen zijn , staan normaal die foto's nog op de eerste plaats waar ze stonden
maar kijk toch ook maar eens in de prullenbak voor alle zekerheid

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

24 jan 2020, 11:24

hoe heb jij die foto's opgeslagen
zaten die als bijlage bij een mail , of stonden die zo zichtbaar in een mail
of dergelijks
hoe heb je die in die map gedaan die in die downloads staat ?
heb je die via slepen of dergelijks .....

omdat ik het vermoeden krijg dat die snelkoppelingen verwijzen naar .......
dergelijks hebben mensen ook als ze foto's op een cd zien en dan kopieren naar gebruiken , dan krijgen die ook snelkoppelingen die dan naar die cd verwijzen , als die cd der dan niet is , dan ook geen foto's

delady
Lid geworden op: 11 sep 2005, 18:45
Locatie: 3770

24 jan 2020, 11:45

de foto's waren screenshots in paint gezet, en als jpeg opgeslagen in die map...


1 van die foto's uit die 1e map wat verdween bij verplaatsen naar,
staat nu bij
de naam en dan,..die in het vak Doel is opgegeven is ongeldig, controleer of de bestandsnaam en het pad juist zijn
van het vak eigenschappen, gaat alleen snelkoppeling op, anders krijg ik dus bovenste te lezen

die foto staat 3x onder een snelkoppeling maar verschillend: staan onder gebruikers\delady\recent of nog ertussen users of nog extra AppData\Roaming\microsoft...


en dan heb ik nog een heel pak foto's, die belangrijk zijn die internetsnelkoppelingen geworden zijn?
zoals ik merk, beginnend op datum 7 januari zou eerste geweest zijn...

er zijn foto's bij die geopend werden om te bekijken en te vergelijken met andere maar waar niets werd aan gedaan, gewoon zoals anderen gesloten,
maar waarom veranderen die naar snelkoppelingen?

ik had vlc player wegens groen beeld gedownload en er inmiddels terug afgegooid maar zie nog ergen met een .exe of zoiets staan, dus toch niet volledig weg,
malwarebytes is ook niet zolang geleden erop gezet,

op naam van dus 1 woord vind ik al vele foto's terug, veranderd op meerdere datums sinds 7 januari 2020
microsoft windows xp
home edtion
versie 2002
service pack 3

intel(R) Corel(TM)2 Quad CPU
Q6600 @ 2.40 Ghz
kloksnelheid 2.39 GHz, 1,75 GB