Laat je toch asjeblief niet vangen!

Spyware is software die in het geheim op je computer wordt geplaatst en die persoonlijke gegevens doorstuurt, reclame toont, enz. Stel hier vragen, leer hoe je ervan af kan komen en hoe het te voorkomen.

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

15 mei 2021, 18:54

Ik weet wel dat het geen echt nieuw onderwerp is, maar ik wou het toch onder de aandacht brengen...
Vanmorgen kreeg ik een mail die er ver-schrik-ke-lijk goed uitzag als een bericht van het Ministerie van Financiën. Met het wapenschild van Eendracht maakt macht en een massa officiële informatie! Ze vertelden me dat ik recht had op een voorschot van terugbetaling van belastingen, ten belope van iets van duizend en zowat Euro, en nog een heleboel deftig gepraat. Ik wist toen allang dat het nep was, want het was bijna meer dan ik in een heel jaar aan belasting betaal. Maar ik kan me voorstellen dat mensen die niet van een zuiver minimumpensioen leven maar een complexer situatie hebben, dat misschien zouden geloven.
Maar de angel zat 'm natuurlijk in de staart: ze vroegen om mijn bankrekeningnummer te geven, zodat ze dat zouden kunnen storten.... en ja, iedereen weet wel dat de Belastingdienst jouw rekeningnummer allang kent, dus zélfs als je niet weet dat ze dat per mail nooit zouden vragen, zou je lont kunnen gaan ruiken.
Hoedanook, als er toch nog mensen zouden zijn die dat allemaal niet zo scherp opvolgen en voor de verleiding dreigen te vallen, GA DAAR NIET OP IN!!!
De Belastingdienst geeft je nooit "voorschotten" op je terugbetaling, en vraagt je nooit per mail om je bankrekeningnummer, zélfs niet in een super-officieel uitziende mail met "Eendracht maakt macht" erop!