Is dit een "valse" mail ?-opgelost

Spyware is software die in het geheim op je computer wordt geplaatst en die persoonlijke gegevens doorstuurt, reclame toont, enz. Stel hier vragen, leer hoe je ervan af kan komen en hoe het te voorkomen.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

20 jun 2021, 17:28

Of dit met phishing te maken heeft of met een andere nieuwe vorm van oplichting weet ik niet. Ik wil het voorval in elk geval meedelen. Enige tijd geleden nam ik deel aan een enquête van IVOX; iets wat ik al jaren geregeld doe.
Vandaag, zondag 20 juni, krijg ik een mail van De Standaard Klantendienst die mij bevestigt dat ik een "duur" abonnement op die krant heb genomen. Ik zou daartoe mijn akkoord hebben gegeven door akkoord te gaan met de "Algemene Voorwaarden" bij de IVOX enquête. Daarbij zou ik dus een jaarabonnement van meer dan 500 euro hebben besteld. In de mail wordt gemeld dat ik het abonnement zonder kosten kan opzeggen mits het invullen en bezorgen van een formulier waarop ik, behalve mijn e-mail adres, het CVC nummer van mijn kredietkaart moet invullen. Dat CVC nummer zou nodig zijn om mij met zekerheid en volgens de Europese privacyregels te kunnen identificeren.
Als deze mail inderdaad van De Standaard komt, vind ik dit initiatief op zijn minst misleidend, zo niet bedrieglijk. Ik ben zeker niet zinnens om ook maar 1 euro te betalen voor een product waar ik nooit bewust om heb gevraagd.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

MyriamC
Lid geworden op: 07 jan 2006, 18:13
Locatie: Noorderkempen

20 jun 2021, 17:35

Morgen even bellen met de krant.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

20 jun 2021, 17:45

Lijkt mij erg duidelijk om Phishing te gaan.

Gezien ikzelf een E-mailadres heb bij Telenet,
gaan dergelijke mails naar JUNK-mail.
Dagelijks belanden er zo wel een 10-tal bij die JUNK.
Ik kan ook mijn vaste = bekende adressen als "gewenst" instellen
en andere als "ongewenst", die dan ook naar JUNK gaan.

Wel kan ik alle JUNK-mails bekijken ZONDER te open of erop te reageren!
In het geval dat er toch een eerlijke tussen zit, kan ik die nog naar mijn inbox zetten.
OPMERKING: Praktisch alle JUNK = PHISHING mails hebben als adres een http en géén https.
Ze proberen u ook binnen te lokken door u te laten uitschrijven op hun mail listing.

Gewoon negeren maar...
het blijft intriest dat zo'n mooi systeem als internet door oplichters wordt misbruikt!

H.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

20 jun 2021, 17:50

Nooit gegevens van je bankkaart doorgeven 8O

Wie of wat is IVOX?
Hebben zij iets te maken met de Standaard?
Heeft de Standaard jouw e-mail adres?
Heb je een domiciliëring ondertekend?
Hebben zij jou rekeningnummer?
Wie is afzender van die mail?
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

verhaegen
Support SeniorenNet
Lid geworden op: 03 apr 2003, 20:48
Locatie: kapellen

20 jun 2021, 18:22

duidelijk Phishing !
verwijderen dus

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

20 jun 2021, 20:00

E.T. schreef:
20 jun 2021, 17:50
Nooit gegevens van je bankkaart doorgeven 8O

Wie of wat is IVOX?
Hebben zij iets te maken met de Standaard?
Heeft de Standaard jouw e-mail adres?
Heb je een domiciliëring ondertekend?
Hebben zij jou rekeningnummer?
Wie is afzender van die mail?
IVOX zie ik al jaren op internet als een bedrijf dat in opdracht enquêtes organiseert, on,langs nog in opdracht van de Vlaamse Overheid. Ik kan me niet herinneren waarover de betrokken enquête precies, ging, in elk geval had ik ten aanzien van IVOX niet de minste argwaan en heb ik de Algemene Voorwaarden waarnaar verwezen wordt niet gelezen. Ik heb uiteraard niets ondertekend en niets besteld. Morgen kan ik hopelijk de klantendienst van DS telefonisch bereiken.
Laat het middel nooit het doel vervangen !

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

21 jun 2021, 06:53

Inderdaad staat iVOX op internet maar wel met https op het einde!
https://www.ivox.be/
Er bestaat ook "ivoox" als radio en podcast.

Maar wat dan ook, oplichters geven zich uit voor eender wie of eender wat... :evil:

H.

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

21 jun 2021, 08:09

Iedereen bedankt voor de informatie; Ik heb met de klantendienst van DS gebeld, die waren op de hoogte van het bestaan van die phishing mail die trouwens ook vanwege Het Nieuwsblad zou circuleren. DS zou gerechtelijke stappen hebben ondernomen ?
Laat het middel nooit het doel vervangen !

socrates
Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Locatie: EUROPA

21 jun 2021, 10:05

Ter info: het "lokmiddel" dat hier werd gehanteerd was de gelegenheid die wordt geboden om alsnog ,zonder kosten, van dat dure abo van 587,78 euro, af te komen. Dat kon door gewoon een bijgevoegd formulier in te vullen met voor de vorm, enkele al bekende gegevens zoals je naam en mailadres, maar ook en vooral met je kredietkaartnummer en het CVC nummer die moesten worden ingevuld ter identificatie zoals dat zou verplicht zijn vanwege de AVG* regels van Europa ?
Ik begrijp wel niet zo goed wat ze met die nummers konden doen, misschien valse kaarten aanmaken? Of kan men, met enkel al die nummers, aankopen doen op websites ?
* Algemene Verordening Gegevensbescherming GDPR
Laat het middel nooit het doel vervangen !

hovel
Lid geworden op: 31 mei 2005, 15:37
Locatie: Spanje

21 jun 2021, 12:10

Kredietkaartnummer + cvc nummer zijn voldoende om online aankopen te doen.
De verwijzing naar AVG / GDPR is onzin.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

21 jun 2021, 14:56

hovel schreef:
21 jun 2021, 12:10
Kredietkaartnummer + cvc nummer zijn voldoende om online aankopen te doen.
De verwijzing naar AVG / GDPR is onzin.
Bij KBC (online) gebruik ik wel een apart "bakje"
Daarin moet zowel mijn Bankkaart als mijn Kredietkaart gestopt worden
en spijts het nummer ervan plus cvc nummer
kan enkel via ingeven van o.a. mijn persoonlijke (geheime) code
een betaling afgerond worden.