Vroege vogels

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

02 jan 2005, 08:07

Gisteravond nog, een zwerm koolzwarte kauwen overvloog onze achtertuin, dacht ik "wat zal het morgen weer vroeg dag zijn". Mee dat de zon aan de horizon verschijnt, klapwieken die kauwtjes alweer richting noord, naar het aan ons dorp grenzende natuurgebied. Dat is een dagelijks ritueel. Hun nachtkwartier blijft dan kaal achter, nu er nog geen bladeren aan die Canada's staan. Maar euh... al dat kabaal 's morgens wekt mij uit mijn veren, terwijl die andere naast mij er geen benul van heeft; die slaapt 's zondag een gat in de dag. Maar niet alleen 's zondags, als ik de kauwtjes niet naboots in de week én zelf geen geurige koffie zet, moet ik niet verschieten als wij ons ontbijt op het middaguur kunnen aanvangen. Onderwijl kan ik me op de pc bezigen.
Het is me trouwens al opgevallen hoeweinig 50-plussers er 's morgens op Seniorennet paraat zijn. Niet dat ik daarover klaag, nee, ik heb het er vroeger ook al eens over gehad. De weinigen die daarop reageerden waren toch ook weer die "vroege vogels". Maar het merendeel der nachtraven onthoudt zich hier gewoonlijk van kommentaar. Ik kan me eigenlijk nauwelijks voorstellen dat de huidige op-rust-gestelden die zo graag kribbelen op de pc vroeger, in hun arbeidsrithme, er 's morgens niet uit moesten. Iets wat je 40 jaar aan een stuk, bijna als een automatisme, hebt uitgevoerd kun je toch niet zomaar in een-twee-drie verleren ? Is dit dan een gevolg van de noeste arbeid van destijds ? Ik weet maar een ding zéker, in het rustoord (waar mijn vrouw haar nikkel 40 jaar heeft afgedraaid) staan de oudjes bijna allemaal héél vroeg op. Meestal staan die, nog voor de haan kraait, al aan de deur van de refter te trappelen om het keukenpersoneel nog wat meer op te jutten. Zou de routine van héél vroeger dan zoveel verschil gemaakt hebben met wat wij, jeugdige ouderlingen, nu ervaren ? Vroeger was hun arbeid misschien wel zwaar, de onze was alleszins meer jachtig en gehaast.
Voor mij lijkt een dag wel 48 uren te hebben, want als je vroeg uit de veren kan, telt elk uur dubbel... :) :wink:
TLL

Mathieu
Lid geworden op: 03 nov 2003, 12:19
Locatie: Aan de rand van de stad langs het groene bos

02 jan 2005, 09:43

Voor mij is het maar goed dat dat ritme gewijzigd is want ik stond iedere dag op om 5 uur. Dat is nu wel een beetje vroeg, maar tussen 8 en 9 ben ik er toch altijd uit. Wat die geurige koffie betreft daar wacht ik steeds mee tot die klaar gemaakt is door mijn wederhelft. Die is, dat moet ik eerlijk toegeven, steeds voor mij op. Maar dat heeft ze ook steeds gedaan wanneer ik nog werkte, of laat me zeggen op mijn werk aanwezig was. Verder een hel goede morgen aan iederen.

W T
Lid geworden op: 11 sep 2003, 20:26
Locatie: Vallei de zwarte beek

05 jan 2005, 06:23

Afbeelding

Doen ze hier hun winterslaap.. :?:

gea
Lid geworden op: 26 dec 2004, 14:17
Locatie: Anderlecht

05 jan 2005, 09:43

Alle vroege vogels zitten niet voor hun PC beste TLL.

Eerst en vooral staat er een flinke wandeling met de hond op het programma. Daarna, ik ben alleenstaande, wordt er gezorgd voor het ontbijt. Rustig aan de ontbijttafel zitten, daar kan ik nog altijd van genieten.

Gedaan met de haast en spoed en zo is het altijd goed.

Groetjes.
Bedenk dat een ander anders is.

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

05 jan 2005, 20:39

Kijk Gea, jij schrijft je berichtje nog in de vroege voormiddag, na je dagdagelijkse beslommeringen. Waar ik op doelde, diegene die dit niet plegen rond 10-nen maar dan in de late avond rond 22 uur... die nachtraven. Waar zitten of wat doen die 's morgens ? En ga maar na, het merendeel der tekstjes wordt dan pas verzonnen als het brein op slapen staat... :wink:

hermano
Lid geworden op: 17 mei 2004, 21:11
Locatie: Aangespoelde

05 jan 2005, 21:01

Er zijn hier duidelijk twee soorten senioren en dat zijn de vroege vogels en de nachtuilen. Het valt wel op dat beide groepen tot de klasse van de vogels behoren, zonder dat ik met de verwijzing naar dat woord ook maar het minste zou willen insinueren, het is geen toespeling op een mogelijke andere meervoudsvorm van het woord vogel en het heeft ook niets te maken met het al dan niet willen vliegen of wat dan ook. Het is een feit.

Ik ben zelf niet echt een nachtuil noch een vroege vogel, alhoewel, ik moet nog altijd op tijd uit mijn bed om min of meer tijdig op mijn werk te geraken, misschien ben ik daarmee enigszins van een verschillend pluimage (kijk, ik behoor blijkbaar toch ook tot dezelfde soort) ten opzichte van de gemiddelde forumtokkelende senior of seniorita (is dat eigenlijk wel correct of hoe heet een vrouwelijke senior?). Daarbij vind ik het lichtjes overbodig om dadelijk bij het opstaan te gaan kijken wat zowel de nachtuilen als de vroege vogels al uit hun pen of beter uit hun PC hebben gewrongen, het voordeel van een forum is immers dat het er na de dagtaak 's avonds ook nog altijd staat. Dat geldt zeker voor Colums&Kolder, waar eigenlijk niets dringend komt bij kijken, misschien is mijn houding lichtjes verkeerd in de rubriek "Nieuws" waar dat het in de vroege avond misschien nog nauwelijks om nieuws gaat, misschien zelfs al nieuws van (meer dan) een dag oud. Voor mij is dat geen probleem, desnoods verzoek ik de webmaster om voor mensen als ikzelf een speciale nieuwe rubriek te creëren namelijk "Oud Nieuws" en dan is de zaak ook weeral opgelost.

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

05 jan 2005, 21:24

Om kolder weer een beetje omhoog te helpen in de rangorde en om te bewijzen, dat ik (nog niet) in mijn winterslaap ben.

Ik vervoeg liever dat vogelgedoe. Maar momenteel staat er mijn hoofd niet naar - om dat vogelenpluimage te vervoegen, bedoel ik-. Men zegt, dat de griep in het land is. Ik denk, dat hij hier naast mij zit, de grapjas! Dat die mij, om het bij het doordenkertje te houden, stilaan aan het bespringen is.
Is de griep nu een homo? Natuurlijk kan die griep mij ook overvallen en dan is het weeral iets anders, natuurlijk! Ik zal maar beter stoppen met schrijven, zeker? Ik geef het toe, het trekt op geen blaas, om het op een beleefde manier uit te drukken! :roll:

Met rillende groeten,
Ed

hermano
Lid geworden op: 17 mei 2004, 21:11
Locatie: Aangespoelde

05 jan 2005, 22:37

Ed, je had waarschijnlijk niets anders verwacht dus ik geef je volmondig gelijk. Je kunt inderdaad beter ophouden en het trekt op geen blaas. Toch wil ik je graag spoedige beterschap wensen, al was het maar omdat je dan terug deftig kunt schrijven. Tussen haakjes: ik heb van jou al een aantal artikeltjes gezien die tamelijk laat geschreven werden (geplakt?), voor mijzelf noem ik dat al in het midden van de nacht, dus jij zit bij de nachtuilen. In Halle is dat trouwens een bekende carnavalgroep, die nogal eens in de prijzen valt, dat weet je toch?

Die griep is zeker een vieze gemenerd omdat hij je op die manier wil besluipen of bespringen, en volgens mij is hij meer dan een homo omdat ook vrouwen niet veilig zijn, het is dus duidelijk een ho(le)bi. De "le" moet er uit, want anders zou de griep vrouwelijk moeten zijn natuurlijk, en in dat geval zou de "ho" er uit moeten, dan zou het gaan om een (ho)lebi.

Ik heb nog een bedenking over de correcte spelling, waar ik het woord "vrouwelijk" gebruik, moet dan nu in de nieuwe spelling niet zijn: vrouwenlijk?

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

05 jan 2005, 22:59

Geen gedacht van Hermano, voor mij mag die griep een transseksueel zijn. Ik trek er mij voor het ogenblik niet veel van aan. Plakken doe ik nooit zonder de bron te vermelden, Ik "probeer"altijd mijn eigen tekstjes te schrijven. Of ze nu goed zijn of niet, dat moeten anderen dan maar uitmaken! Blijven plakken is iets anders, maar dat is ook allang geleden! En nu kruip ik erin. Want morgen moet ik half Antwerpen gaan besmetten! Ziek of niet ziek,ik moet daar nog wat kussen gaan uitdelen! :wink:

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

06 jan 2005, 09:20

Hermano... "vrouwenlijk" zal het wellicht nooit worden. dat kan alleen maar als het vrouwelijk "was". Trouwens kadavers zijn ook "is" als er meer op een rij liggen, maar daar moet het medisch urgentieteam zich maar over uitspreken. Zou het dan niet beter een "hetlijk" genoemd kunnen worden, daar identificatie dan nog zeer moeilijk is ?

hermano
Lid geworden op: 17 mei 2004, 21:11
Locatie: Aangespoelde

06 jan 2005, 10:33

Ed, met tekstjes plakken bedoel ik niet dat je ze niet zelf maakt, ik vermoed dat jij meestal (altijd?) rechtstreeks schrijft op het net zelf, maar ik dacht daarbij aan schrijven in bv. Word en ik kan tenslotte alleen maar zien dat je een tekst om 23.34 hebt gepost, rechtstreeks geschreven of "geplakt" uit een tekstverwerker. Dat rechtstreeks werken heeft mij trouwens al twee keer parten gespeeld omdat ik alles kwijt was en kon herbeginnen, van toen af schrijf ik lange teksten ook eerst in Word!

Daar zit geen andere bedoeling achter, zeker geen beschuldiging van plagiaat. Mensen gaan kussen terwijl je zelf besmet bent met griep, is dat niet zoiets als met voorbedachten rade en in het bezit van een gevaarlijk wapen doelbewust een stad gaan lamleggen, met andere woorden kan dat niet worden bestraft met een gevangenisstraf van 8 dagen tot 2 jaar of zo?

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

06 jan 2005, 16:43

Beste Hermano,

Dat eerste was een misverstand van mijnentwege. Gewoonlijk, schrijf ik alles rechtstreeks en dan kan het wel eens gebeuren dat, nadat de tekst al gepost is, ik nog wijzigingen aanbreng of fouten corrigeer. Soms is er dan al op gereageerd en is het té laat. Dan staat het schaamterood op mijn wangen! :lol: Maar het bijzonderste is, dat men begrijpt wat ik wil zeggen (schrijf)- al dan niet met een vrouwe(n)lijke toezichtster op mijn schoot!- Ik kan U verzekeren, dat het niet gemakkelijk is om zo te typen! Mijn armen zijn nogal kort, zie je!

Ik zal ook nooit mijn eigen teksten bewaren. Pascal, je weet wel, onze nieuwe BV, die doet dat wel voor mij! Verdwalen de teksten wel eens, dan vindt hij ze toch steeds terug!

Ik voel mij al stukken beter. Het is dus goed mogelijk, dat ik dat griepaanvalletje cadeau heb gedaan aan één of meerdere lieftallige dames op het werk. Moet ik nu écht in de bak gaan zitten? of is een huishoudelijk taakje bij Kwezel ook goed? :cry:

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

06 jan 2005, 17:29

Ed, ik vermoed dat huiselijke taken bij huize Kwezel onvoldoende zullen zijn. De griepepidemie is van jullie kant overgewaaid, en wij - in de Kempen- en zij -aan de Maaskant- heeft daar nog weinig last van gehad; tenzij het Hollanditisch is- want als je die kwaal eenmaal hebt, geraak je ze nog moeilijk kwijt.
Ik van mijn kant, ga me nu geen griepkwaaltje op de hals halen... het zal al genoeg zijn als ik mijn schoonmoeder zaterdag ten grave mag dragen, en daar niets van over hou. Ik heb nl. een hekel aan kerkhoven en lijkwades... Dié ziekte wil ik me wel onthouden tot ze me zélf veldt. Dit maar om, terzijdse, mededeling. Net géén 95, een week langer en ze zou ook tot die categorie gebeiteld zijn. Zélfs geen praline hou ik over, allles was al verdeeld voor een drietal jaren...
TLL

ED.
Lid geworden op: 16 okt 2003, 19:20

06 jan 2005, 18:15

Innige deelneming, TLL!

W T
Lid geworden op: 11 sep 2003, 20:26
Locatie: Vallei de zwarte beek

06 jan 2005, 19:25

Ook van mij innige deelneming ...