SAFE HOUSE

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

10 jun 2021, 18:10

S A F E H O U S E

“Zeg Alexander, wordt het nu niet stilaan tijd om op te houden met dat lolletje over Marc Van Ranst ? Laat hem toch maar opnieuw tevoorschijn komen.”
“Ik wou liefst nog wat even wachten hoor Frank. Nu de mensen beginnen te genieten van mijn Rijk der Vrijheid is hij in staat om iedereen opnieuw de daver op het lijf te jagen.”
“Ik vind dat hij gelijk heeft ; we versoepelen veel te vlug. Het zou beter zijn er nog een paar maanden de blok op te houden en hij is de geschikte man ervoor.”
“Komaan Frank. Nu heb ik samen met Annelies van Binnenlandse Zaken en stafchef Michel Hofman heel die cinema met Jurgen Coninckx op touw gezet om Van Ranst van de televisieschermen te halen en de mensen slikken het nog altijd. Overigens, waar blijft Annelies, ze had hier al lang moeten zijn op dit kernkabinet”.
“Volgens mij gaat de bevolking dat niet lang meer blijven slikken hoor. Ge kunt drie dagen een natuurgebied uitkammen in Limburg, desnoods een week maar geen maand. Iederéén weet ondertussen dat hij daar niet zit.”
“Dat kan zijn Frank, maar zolang niet bekend wordt waar hij zit, zitten wij goed. Dan kunnen we Van Ranst met die smoes blijven binnenhouden. En nu de Kalmthoutse Heide geblust is, kunnen we de operatie misschien naar ginder overbrengen voor een paar weken. Is weer tijd gewonnen. Ah, Michel is daar.”
“Goede morgen premier en meneer de minister.”
“Goede morgen Michel, over Coninckx zullen we het straks hebben, maar hoe zit het met Van Ranst ? Hij was wel van de schermen verdwenen maar hij twitterde er nog duchtig op los. Hebt ge daar een oplossing voor gevonden ?”
“Inderdaad premier. Toen hij resoluut weigerde om zijn smartphone af te geven hebben we hem wijsgemaakt dat zijn safe house ontdekt was en hem daarvoor overgeplaatst naar een van mijn marineschepen, de Castor”.
“Maar kan hij niet twitteren vanuit dat schip ?”
“Toch wel maar we zijn met hem in volle zee gevaren waar hij buiten het bereik van alle zendmasten is gekomen. Vandaar.”
“Prachtwerk Michel ! Vind je ook niet Frank ?”
“Absoluut niet ! Dit valt onder vrijheidsberoving met misleidende argumenten ! Bovendien is de afwezigheid van de heer Van Ranst een gevaar voor de volksgezondheid waarvoor ik de verantwoordelijkheid draag. En stel dat de man nog eens zeeziek wordt ?”
“Minder erg dan Covid19 Frank. Hihi, grapje. Ah , ons Annelies is daar ook. Dag Annelies, je bent precies een beetje laat maar dat maak je meteen goed door je gracieuze verschijning. Prachtig jurkje. Van Dior ?”
“Nee, van Carlo Pignatelli, hoewel ik het liever in een ander kleurtje had gehad ; zoiets in de zin van turquoise blauw. Ik wou dan nog even bij Delvaux binnenwippen voor een gepaste handtas. Vandaar dat ik wat later ben”
“Geen probleem Annelies. Frank, Michel en ik hadden het juist over Jurgen Coninckx”
“Over wie ?”
“Jurgen Coninkx, je weet wel, die kerel die gaan lopen is met al dat wapentuig.”
“Ah ja, die. Kijk, die opdracht die je me gegeven hebt was er eigenlijk een voor Defensie, maar aangezien Ludivine er geen donder van begreep heb ik het maar naar Binnenlandse Zaken laten komen. Al bij al is het een zwak scenario hoor...”
“Hoe bedoel je ? Zwak ? Iedereen trapt er toch in ?”
“Inderdaad, maar hoe lang nog ? Het hele scenario hangt met haken en ogen aan mekaar. Eerst verklaren we dat hij met vier raketwerpers plus nog wat bommen en granaten is gaan lopen om dit alles direct achter te laten in een auto die hij ostentatief zou parkeren aan de rand van een bos waar dagelijks bosjes wandelaars voorbijkomen. Ongeloofwaardig en bovendien absurd. Dan maken we de mensen wijs dat de man niet alleen heel gevaarlijk maar ook hoogst intelligent is aangezien hij zich zo lang kan verborgen houden voor een internationale uitgebreide opsporingsbrigade op een beperkt stuk grond. Wat denkt het leger hierover Michel ?”
“Wij maken hier ook een slechte beurt nietwaar ? We worden gedwongen om wekenlang een perceeltje uit te pluizen op zoek naar iemand waarvan we weten dat hij er niet is. De mensen moeten gaan denken dat wij een bende klungelaars zijn. Iet of wat boswachter had hem op zijn eentje al ingerekend en hem geboeid overgeleverd in het dichtstbijzijnd politiekantoor.”
“Dat denk ik ook Michel ; ik heb spijt dat ik in dit doorzichtig complot ben betrokken geraakt. En jij Frank ?”
“Ik ben altijd tegenstander geweest van het snoeren van de mond van een groot man en voortreffelijk viroloog als Marc Van Ranst. Siegfried Bracke noemde hem zelfs De Grootviroloog. Marc wond zich enigszins op hierover omdat zijn legendarische bescheidenheid hem weerhield zulke titel te aanvaarden.
“Zo scherp zou ik het niet willen stellen. Als premier is het mijn taak om de mensen mijn Rijk der Vrijheid te verzekeren en hiervoor is Van Ranst een niet te ontziene hinderpaal. Toegegeven, naderhand bekeken was er misschien een eenvoudiger middel geweest om hem uit de omloop te houden maar ja, de bal is nu eenmaal aan het rollen. Bon, nu is het tijd voor de persconferentie.”
“En wat ga je vertellen, premier ?”
“Och kijk Frank. Ik zal zeggen dar Marc Van Ranst nog steeds veilig in zijn safe house zit en in verband met Coninckx, dat onze troepen een nieuw spoor naar hem hebben ontdekt in een achtergelaten rugzak met onder meer een blikje sardines waarop vingerafdrukken die door het forensisch team zullen onderzocht worden. Dan zijn ze weer een tijdje zoet.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

10 jun 2021, 18:38

Ik heb al horen fluisteren dat die Jurgen Coninckx zich in het safe house bij Marc Van Ranst verschuilt.
Niet moeilijk dan, dat ze hem niet vinden op plaatsen waar hij zich NIET bevindt.
Meer nog, ik begin er sterk aan te twijfelen of zij hem nog wel ècht aan het zoeken zijn. :roll: :wink:

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

11 jun 2021, 10:10

Ik heb al horen fluisteren dat die Jurgen Coninckx zich in het safe house bij Marc Van Ranst verschuilt.
Ge moet hier nu geen valse geruchten beginnen te verspreiden hoor, Fazal

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

11 jun 2021, 11:02

VRAAG-je...

Zou die - intussen BV geworden -
Jurgen C. z'n vaccinatie(s) al gekregen hebben!?

H.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

11 jun 2021, 12:01

figaretto schreef:
11 jun 2021, 10:10
Ik heb al horen fluisteren dat die Jurgen Coninckx zich in het safe house bij Marc Van Ranst verschuilt.
Ge moet hier nu geen valse geruchten beginnen te verspreiden hoor, Fazal
In gefluister kan soms waarheid zitten hoor figaretto. :wink:

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

11 jun 2021, 12:37

't was een moeilijk gesprek tussen Alexander en Biden's chief of security
OPGELET bovenstaande tekst kan sporen van ironie en/of sarcasme bevatten
64bits - Core i3 - Acer A9Q1KNT - SPIN SP314-51 - Windows 11 Home - Firefox - Wifi - Telenet

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

11 jun 2021, 15:45

Hobo schreef:
11 jun 2021, 11:02
VRAAG-je...

Zou die - intussen BV geworden -
Jurgen C. z'n vaccinatie(s) al gekregen hebben!?

H.
Die vraag is momenteel nog niet dringend. Men weet het niet maar volgens Steven Van Gucht is het besmettingsgevaar zeer klein zolang hij in het verborgene blijft. Indien niet gevaccineerd kan hij weliswaar anderen besmetten die in het verborgene leven zoals bijvoorbeeld Mgr. Van Geluwe, maar blijkbaar ligt de bevolking daar niet wakker van.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

11 jun 2021, 16:05

E.T. schreef:
11 jun 2021, 12:37
't was een moeilijk gesprek tussen Alexander en Biden's chief of security
Klopt. Frank had het, achter de rug van Alexander, gedaan gekregen van de Amerikanen om, ter gelegenheid van Biden's bezoek alhier, diens security eventjes in te zetten voor de zoektocht naar Jurgen Coninxs. Alexander was hierover ziedend. Hij vreesde dat die gewiekste agenten binnen de kortste keer de man zouden kunnen lokaliseren waardoor hij (Alexander) geen reden meer zou hebben om Van Ranst buiten schot en in zijn schip te houden. Na een moeilijk gesprek, eigenlijk meer een smeekbede, is hij er in geslaagd.

(P.S. E.T. : je cryptische interventies nopen me soms tot bizarre hersenkronkels. Straks denkt men hier dat ik dat alles uit mijn duim zuig)