Over het tappen van moppen

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

21 nov 2021, 11:18

Lachen is gezond.
Maar er is "lachen" en "uitlachen"...
Dat laatste kan ook pijnlijk zijn.

Sommigen zijn van mening dat "met alles mag (of kan) gelachen worden ".
Zo ook ene zich cartoonist noemende en achter de letter "K" schuilende kerel (of "rekel" !?)
die enkele slordige krabbels als tekening beschouwt.
En o.a. wekelijks in een magazine wat kinderlijk ogende klieders mag plaatsen....

In de periode dat o.a. PEPINSTER zwaar werd getroffen door watersnood
- met alle menselijke leed vandien - kon die "K" er blijkbaar niet genoeg krijgen.
En op zijn allicht zelf gesmaakte wijze, bleef hij meerdere weken
de spot drijven met de ellende van anderen.

Persoonlijk vind ik zoiets zeker geen humor en/of grappig.

H.

RyanR
Lid geworden op: 05 mei 2022, 20:10
Locatie: Brabant

10 mei 2022, 21:46

Tja, een mop, en ook een moppentapper zijn een typisch Hollands verschijnsel. Als Brabander ben ik Nederlander, en geen Hollander. Daarom maak ik even het verschil. Een Hollandse moppentapper komt in actie als een feestje saai begint te worden. Meestal gaan moppen ook ten koste van een ander. Wereldberoemd in Holland (Randstad) zijn dan ook de Belgenmoppen. Dezelfde moppen die de Duitsers over de Oost Friezen vertellen enz.
Zo origineel zijn ze niet, en ook niet echt leuk. Brabanders houden meer van de anekdote, een sterk verhaal, of tonproaten.
Kortom, als er iemand op een feestje moppen begint te tappen, is het tijd om naar huis te gaan.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

12 mei 2022, 17:31

RyanR schreef:
10 mei 2022, 21:46
Een Hollandse moppentapper komt in actie als een feestje saai begint te worden. Meestal gaan moppen ook ten koste van een ander.
Twee zinnen, Ryan R. , heb ik uit uw tekst gehaald omdat beiden stroken met mijn mening. De eerste zin doet me denken aan een stukje van Godfried Bomans zaliger, waarin hij op indringende wijze de houding van het mannelijke halfdronken gezelschap omschreef bij het getap van “ondeugdelijke” moppen op het einde van een feestje. Prachtige literatuur !
De tweede : dat is precies waarover mijn inleidend stukje ging en dat niet door elkeen zo begrepen werd. “Ten koste van een ander”. Indien humor zich zou moeten beperken tot zelfspot of tot absurditeiten, dan zou dit genre zéér beperkt worden, al moet ik toegeven dat sommigen ook dààrin meesters zijn. In dat laatste weerom Bomans. (Bvb “Over Onzedige Beelden”)
En tot slot, ironie is een moeilijk genre. Wie het niet door heeft wordt op het verkeerde been gezet. Wandelen op een slappe koord. :wink:

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

28 jul 2022, 15:55

Een moppentapper is niet noodzakelijk een humorist. Die begrippen worden al eens verward.
Ik vernam dat VRT een reeks uitzendingen van F.C.De Kampioenen heeft geschorst of verwijderd wegens beledigend voor bepaalde groepen mensen. Men kan daar begrip voor hebben maar de vraag blijft dan toch : “Waar eindigt dit ?”
Persoonlijk heb ik me nog niet aangesproken gevoeld bij deze serie want ik zag ze nog nooit, behalve misschien enkele fragmenten uit een trailer kort voor het nieuws. En wat ik daarbij zag, leek me nogal aan de goedkope kant, maar soit, daarover gaat het niet.
Wel hierover : gisteren las ik een lezersbrief in HLN. Ik citeer de man hier letterlijk :
Graag zou ik bij deze ook al de afleveringen waar de zelfstandigen van dienst – DDT, BTW en Fernand – afgebeeld worden als foefelaars, laten verwijderen. Aangezien ik zelf een zelfstandige ben, voel ik me hierdoor aangesproken.
Kijk, die mens heeft een punt. Maar blijkbaar acht de VRT het nodig om veralgemeningen, eigen aan moppen, als toepasselijk te interpreteren op elk lid van de betrokken groep. En daardoor dus als beledigend, seksistisch, racistisch, fascistisch of eender welk woord dat eindigt op een pejoratieve -isch.
Dit zou dan betekenen dat alle, ook de geestige, moppen over Belgen, Hollanders, Marokkanen, Schotten, Afrikanen, Chinezen en zo verder, op de schop moeten.
Zoals deze bijvoorbeeld : een Londenaar leest de verkiezingsuitslagen tijdens zijn treinreis. Tegenover hem zit een Chinees en de Londenaar vraagt hem : “Do you have also elections in China ?”. Waarop de man antwoordt : “Oh yes celtainliy, fol instance, I have an election evely molning.”

Sita
Lid geworden op: 21 jul 2013, 07:26

28 jul 2022, 18:38

Een sketch uit 1976...

Belt u maar - André van Duin
"Au milieu de l’hiver, j’apprenais enfin qu’il y avait en moi un été invincible." - Albert Camus

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

28 jul 2022, 18:58

Zeer goede verwijzing, Sita, naar André Van Duyn. De man verwijst, misschien reeds jaren geleden, waar die hedendaagse onzin dezer dagen over gaat .

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

15 aug 2022, 10:21

We hebben een nieuwe stand-up comedian!!!


Afbeelding

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

15 aug 2022, 15:18

Francken heeft misschien weet van op afstand bemande of geactiveerde zeemijnen? Ik alvast niet.

Onze vriend googel weet daar echter wel meer over: https://en.wikipedia.org/wiki/Naval_min ... lled_mines
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

21 apr 2023, 23:20

Een heel goeie mop verteld door Ronald Reagan
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

RyanR
Lid geworden op: 05 mei 2022, 20:10
Locatie: Brabant

15 aug 2023, 14:57

Komt een Amerikaanse boer in België op bezoek bij een Belgische boer, en hij begint op te scheppen. Hij had zo veel land dat hij een dag nodig had om rond zijn grondgebied te rijden.
Zegt de Belgische boer.. Zo'n auto heb ik ook.

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

15 aug 2023, 15:33

Amerikaanse toeristen volgen een gids in Gent.

En maar vragen stellen over historische gebouwen. "Wat is dit en wat is dat, en hoelang is daaraan gebrouwd"?

De gids geeft zo goed als mogelijk de nodige uitleg, en spreekt ook over de duur van het bouwen.

Waarop de toeristen telkens weer repliceren met: "oei, bij ons bouwen ze zoiets in één week".
Nu komen ze aan 's Gravensteen, en natuurlijk weer dezelfde vragen. (Logisch niettemin)

Waarop de gids (enigszins innerlijk verveeld) met een (schijnbaar) beschaamde blik op zijn gelaat, reageert: "oei, daar weet ik nu eens niets van, want gisteren stond dat hier nog niet". :!: :?: :mrgreen:

RyanR
Lid geworden op: 05 mei 2022, 20:10
Locatie: Brabant

16 aug 2023, 22:39

Fazal schreef:
15 aug 2023, 15:33
Amerikaanse toeristen volgen een gids in Gent.

En maar vragen stellen over historische gebouwen. "Wat is dit en wat is dat, en hoelang is daaraan gebrouwd"?

De gids geeft zo goed als mogelijk de nodige uitleg, en spreekt ook over de duur van het bouwen.

Waarop de toeristen telkens weer repliceren met: "oei, bij ons bouwen ze zoiets in één week".
Nu komen ze aan 's Gravensteen, en natuurlijk weer dezelfde vragen. (Logisch niettemin)

Waarop de gids (enigszins innerlijk verveeld) met een (schijnbaar) beschaamde blik op zijn gelaat, reageert: "oei, daar weet ik nu eens niets van, want gisteren stond dat hier nog niet". :!: :?: :mrgreen:
ik zag die ook aankomen :) Kende hem al :)

RyanR
Lid geworden op: 05 mei 2022, 20:10
Locatie: Brabant

16 aug 2023, 23:15

Een archeologisch team was bezig in Londen, en ze ontdekken koperdraad. Conclusie: In Engeland kenden ze al communicatie via koperdraad in de Middeleeuwen.
Later dat jaar vinden archeologen glas in Parijs. Conclusie, Frankrijk kende al glasvezel communicatie in de Middeleeuwen.
Vervolgens gingen ze in Eindhoven zoeken, en ze vonden niks. Conclusie: In de Middeleeuwen gebruikten ze al GSM in Brabant :)

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

17 aug 2023, 18:57

Slippertje.

Een jager komt thuis en vindt zijn vrouw in bed met één van zijn vrienden.
Hij neemt zijn wapen en schiet de man dood !
Zijn vrouw verbolgen :
"Als je zo verder doet, raak je nog al je vrienden kwijt…...”. :twisted: