Nieuwe woorden 2021

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

21 dec 2021, 15:55

Blijkbaar is het woord “knaldrang” nu uitgeroepen tot het “woord van het jaar”. Voor wat het kinderwoord betreft zou het gaan over “ma stobbe”. Het eerste woord is ergens begrijpelijk, voor het andere heeft men een kinderwoordenboek nodig of anders zelf tot deze categorie te behoren. Daar ik beide nogal flauw vond, ben ik even gaan kijken wat onze noorderburen hierover te bieden hadden. Als abonnee op Elsevier Weekblad (EW) was dat voor mij een makkie en ik merkte dat men daar heel wat betere woorden kon tevoorschijn halen. Een greep :
DIVERSITEITSGESTAPO : sommige universiteiten en media zijn nogal woke : zich permanent bewust van identiteitskwesties. Hebben we genoeg mensen van kleur , transpersonen en she/hers in de studieprogramma’s en onder de columnisten ? Voor deze wokies met hun “decolonization toolkits” verzon columnist Rob Hoogland in De Telegraaf deze term.
MUURLIGGER : voetbalterm. De speler die languit gaat liggen achter het muurtje bij een vrije trap om te beletten dat de vrijschopnemer een lage bal naar doel schopt.
SCHNITZELLOCKDOWN : ongevaccineerden in Oostenrijk zijn niet meer welkom in restaurants waar het nationaal gerecht “Wienerschnitzel” wordt opgediend.
PARKEERPARASIET : iemand die met een benzinewagen de vrije ruimte in neemt voor het parkeren aan een oplaadpaal.
DE AVONDKLOKHOND : (mijn favoriet) Een hond die als uitvlucht gebruikt wordt om na de avondklok toch nog de straat op te kunnen na sluitingstijd. (De hond uitlaten). Afgeleide hiervan is er ook nog het RUGZAKDIER.
Er waren nog heel wat meer gegadigden maar die hadden het over typische Nederlandse toestanden zoals HET SLAKKENCABINET, verwijzend naar de slakkengang bij de vorming van een nieuwe regering, maar deze laat ik maar achterwege.
Misschien weten sommigen onder jullie ook wel een geestigheidje, hoewel het voor 2021 al wat te laat is. Maar 2022 wenkt. Zeker met de nieuwe variant “omikron”. Zoals bijvoorbeeld een viroloog die de verspreiding van dit virus chronologisch weet te voorspellen : een omikronoloog.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

22 dec 2021, 00:22

Het 'woord van het jaar" 2021 in Nederland is "prikspijt'. Slim gezien van die Hollanders want je kan het woord dubbel interpreteren: spijt hebben dat men zich liet vaccineren of net andersom- spijt dat men zich niet liet vaccineren en nu op IC afdelingen ligt waarbij men de hele tijd allerlei medicijnen moet slikken drinken, inademen of ingespoten krijgen " terwijl men niet weet wat er allemaal inzit".
Zelf had ik gekozen voor " wappie' als woord van het jaar maar dat heeft enkel brons gekregen dacht ik.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

22 dec 2021, 11:34

Zelf had ik gekozen voor " wappie' als woord van het jaar maar dat heeft enkel brons gekregen dacht ik.
Vond ik inderdaad ook een hele goeie die vermeld stond. Ik plaatste die er niet tussen omdat ik vreesde dat de specifieke, nogal Nederlandse uitleg wat te ingewikkeld zou zijn. :wink:

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

22 dec 2021, 11:43

Misschien nog ter verduidelijking van mogelijk geïnteresseerden, een definitie die ik ergens op internet vond voor het woordje "wappie" :
64 41 wappie
Komt van WAP = Wetenschappelijk Andersdenkende (Alternatieve) Persoonlijkheid. Wordt verbasterd tot de verkleinvorm 'wappie' om liefelijk en minder eng over te komen. Op deze manier kan men de 'afwijkende en alternatieve' denkbeelden van deze mensen verder ridiculiseren en ondermijnen zodat het eigen gedachtegoed niet moet bijgesteld worden maar als enige echte waarheid (dogma) kan blijven bestaan.

Ik denk dat deze subjectieve definitie afkomstig is van een wappie. 8)

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

22 dec 2021, 13:47

Ik las net nog een alternatieve verklaring voor " prikspijt"- het Nederlands woord van het jaar: " je cola te lang laten staan zodat de prik verdwenen is- prikspijt dus " :-)
Overigens hebben de verantwoordelijken achter die woordverkiezing duidelijk gemaakt dat er op social media waar veel antivaxers zitten massaal gepusht werd om die" prikspijt" te nomineren. Dat heb je natuurlijk met online verkiezingen.

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

22 dec 2021, 17:07

Wat zijn woorden...!?
Lettertjes op 'n rij.
En via de smartphone vaak verkracht.

Zo werd ooit
"fijn, prettig aangenaam, plezant" e.d.
herleid tot LEUK.
Dat heeft allicht een Hollander bedacht!?

H.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

23 dec 2021, 18:00

Zo werd ooit
"fijn, prettig aangenaam, plezant" e.d.
herleid tot LEUK.
Dat heeft allicht een Hollander bedacht!?


Zou kunnen.
Persoonlijk zie ik de mogelijkheid als verwant met geluk vroeger ook wel als gelucke geschreven. Ook het woord leute, voornamelijk Vlaams, komt in de buurt. En dat laatste woordje, verkort tot leut ,komt dan via een betrouwbaarder bron dan ik (Van Dale, etymologisch woordenboek), dichter in jouw buurt : eind 17de eeuw eerst vermeld in het Fries als liette. Friezen zijn nu wel geen Hollanders maar ook zij komen dicht in de buurt.
Hou het leuk en gelukkig in het nieuwe jaar en maak maar veel leut(e). :wink:

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

23 dec 2021, 21:38

Hoeveel van die woorden overleven de eerste 10 jaar? Prikspijt allicht niet en knaldrang evenmin, m.i.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

23 dec 2021, 23:51

Wie heeft er nog gehoord van swaffelen, stoeproken of tentsletje? Het enige woord van het jaar dat weet stand te houden is '"flitsmarathon".

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

24 dec 2021, 11:02

Wat ook nog altijd standhoudt is kibbelcabinet