linksrijders

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

28 feb 2022, 18:53

Vastgesteld dat er wat armoede heerst op de politieke items, probeer ik hier wat literaire zuurstof in te blazen. Voor de afhakers onder u.

L I NK S R IJ D E R S

Met dit woord wordt hier meestal bedoeld die mensen die op de snelweg constant de linkerrijstrook aanhouden. Geen probleem voor mij, tenminste indien ze dan sneller rijden dan anderen op de meer rechtse stroken. Neen, ik wou het hebben over moeilijkheden die men kan ondervinden wanneer je je verplaatst in landen waar men in de regel links rijdt ; zoals in Engeland of plaatsen waar ooit de Britten de plak zwaaiden. Misschien eerst even uitleggen waarom men dat daar doet.
Men zegt dat de Romeinen dat al deden hoewel daar geen zekerheid over is. Dan maar direct naar de Middeleeuwen. De tijd toen edellieden en ridders te paard reden en voorzien waren van wapentuig. De Engelsen hadden al vastgesteld – overigens zeer terecht – dat bijna allen rechtshandig waren. Wanneer ze dus zouden worden aangevallen door rovers of andere kwaadwilligen onderweg, terwijl ze rechts reden en zich met hun zwaard aan de rechterkant van de weg bevonden, dan zouden ze daar niet veel nut aan hebben want gehinderd door huizen, muurtjes of andere obstakels. Als ze echter links zouden gereden hebben, dan zou het zwaard in de rechterhand hun situatie heel wat minder penibel gebleken zijn. Vandaar dus. Dit is meteen de reden waarom in België de treinen ook links rijden. België was namelijk het eerste land op het continent dat die Britse uitvinding introduceerde. Maar in 1835 hadden de Belgen er geen flauw benul van hoe die nieuwe dingen precies werkten. “Als ze ginder links rijden, zullen we dat hier ook maar doen. Men weet maar nooit waarvoor dit goed kan zijn. We nemen maar beter geen risico’s !”, dacht men waarschijnlijk.
Men kan zich nu de vraag stellen of de continentale ridders en edelen dan niet voornamelijk rechtshandig waren en waarom men hier dan nu rechts rijdt. Hiervoor moeten we de religieuze toer op. Meer bepaald bij Paus Bonifatius VIII. Zoals meerdere van zijn voorgangers organiseerde hij tijdens zijn vrije tijd een kruistocht. Daar kwam veel volk op af en er waren flinke prijzen bij te winnen, voornamelijk kortingsbonnen. Die konden niet onmiddellijk verzilverd worden, maar die konden te gelde gemaakt worden in het hiernamaals als strafvermindering in het Vagevuur. Een vooruitblik op de toekomst dus, te vergelijken met het “voorhuwelijkssparen” later. (Let hier op de dubbele”s”.)Later vond Luther dit misleidende reclame, gaf zijn ontslag bij de paus en begon op zijn eigen.
Maar ten tijde van Bonifatius was het nog een groot succes, zodanig dat de mensen zich overhoop liepen op de Sint Angelo brug in Rome waarbij velen al eens van die brug in de Tiber donderden.
Hij besliste om aan die chaos een einde te maken en beval allen rechts van de weg te lopen. Rechts, omdat er voorbeelden legio zijn terug te vinden in de bijbel dat rechts de juiste richting is en links des duivels. Zo zit Jezus aan de rechterhand van zijn Vader, zo worden de uitverkorenen bij Het Laatste Oordeel naar rechts begeleid door zingende engelen ; het schorremorrie hardhandig naar links door de vriendenkring van Belzebub ; de Goede Moordenaar krijgt aan het kruis de rechterzijde van Christus toegewezen, zijn slechte collega, de linker. Het kan misschien verbazen dat men Christus zo maar tussen twee moordenaars had opgesteld. Uiteraard was Hij geen moordenaar. Zijn misdaad was van een andere orde. Hij verschilde al eens van mening met de schriftgeleerden of de Pers, zo je wil. En die werden daar serieus nijdig van. Zijn ideeën strookten niet met de hunne. Hij was onvoldoende woke. Men sleurde hem naar de Romeinse overheid, die hem, om van de miserie af te raken, maar ter dood te veroordeelde. Gelukkig gebeuren zo’n dingen vandaag niet meer. Mensen met afwijkende ideeën worden in de Westerse wereld niet meer vermoord. Hooguit nog wat gemuilkorfd, gebroodroofd of doodgezwegen. Een opluchting !
Bonifatius ondertussen, bracht dan maar een Bul of Encycliek uit om in zijn rijk het rechts houden verplicht te maken voor iedereen en aangezien in die tijd de paus machtiger was dan de profane overheid werd dit algemeen geldend. Wie zich durfde te verzetten mocht zich aan een ban verwachten ; de christelijke versie van de islamitische fatwa. De Engelsen daarentegen, bleven het desondanks bij links houden. Ze hadden al geen hoge dunk meer van de paus en later heeft Hendrik VIII de keten volledig doorgehakt na zijn mislukte poging tot kerkelijke echtbreuk en is, net als Luther, op zijn eigen begonnen.
Eigenlijk had dit de inleiding moeten zijn tot mijn onderwerp en die is wat langer uitgevallen. Nu dus over de huidige ongemakken bij links rijden.

Op zichzelf is dit geen groot probleem. Het vraagt enige aandacht wanneer je je in een dergelijk land bevindt. Aangekomen aan een rond punt bijvoorbeeld is het even wennen om uit te kijken in welke richting je moet letten alvorens het punt op te rijden. Reflexmatig kijk je naar links maar dan zie je alleen maar wagens die je al een tijdje voorbij zijn gereden en die niet meer meespelen. Je moet naar rechts kijken. En zorgen dat je niet zelf naar rechts afslaat want dan ben je een spookrijder. Maar dat went vlug.
De moeilijkheden beginnen vroeger, meer bepaald wanneer je met een huurwagen op pad bent. Daar staan al die bedieningsfaciliteiten in spiegelmodus. Hier spreek ik nu uit ondervinding. Het begint al met het contactslot. Met de sleutel in de rechterhand raak je kant noch wal want het slot staat links. Dit is wel vlug onder controle. Eens gestart tast je met de rechterhand naar die versnellingspook maar je merkt al vlug dat je met je hand in het opbergvakje van het rechterportier aan het friemelen bent. Nutteloos natuurlijk maar niettemin ook vlug onder controle. Als goede chauffeur kijk je alvorens te vertrekken eventjes vlug in de centrale achteruitkijkspiegel om te zien of de weg veilig is. Kijkend naar rechts boven zie je dan, in geval van goed weer, naar een mooie blauwe lucht, of ‘s avonds naar de maan. Je had immers naar links moeten kijken. Want die spiegel hangt daar, links. Nog niets ernstig.
Onderweg daarentegen, doen zich ingewikkelder problemen voor. Je komt aan een kruispunt waar je wilt afslaan, activeert met je linkerhand het hendeltje in de gewenste richting , maar dan met als resultaat dat je ruitenwissers beginnen te draaien. En omgekeerd, wanneer het begint te regenen en je wilt de ruitenwissers gebruiken, dan gaan je richtingwijzers aan de slag.
Dit, en wellicht nog andere vervelende zaken, nopen mij tot een goede raad : ga je naar Engeland, ga dan met je eigen wagen, neem hem mee op het schip.
Linksrijdende Britten zijn van oordeel dat het links rijden juist is. Zij zeggen dan : “left is right”. Ergens hebben ze dus gelijk maar dit zorgt soms voor spraakverwarring. Ooit verzocht ik een landende Britse piloot gebruik te maken van baan 25 Links. Hij antwoordde : two five left. Is that right ? Dat was natuurlijk “right” in de betekenis van “juist”, maar de landingsbaan was dan wel weer “left”. Oppassen dus met die linkadoors.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

01 mar 2022, 16:31

Waar blijf je het toch halen? Best een opmerkelijke waarneming over die rare huur auto's o.a. op Malta.

Waarom treinen links rijden? Dat heeft mij ooit een leerling machinist eens haarfijn uitgelegd ... als ze rechts zouden rijden dan moeten de sporen verder uit elkaar gelegd worden, de signalisatie borden/lichten staan immers links in de rijrichting :roll:

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

02 mar 2022, 09:29

Is me niet heel duidelijk. Ik veronderstel dat men de signalisatieborden/lichten links heeft geplaatst precies als gevolg van het feit dat men er voor koos om links te gaan rijden. Had men gekozen om rechts te rijden dan had men deze uiteraard ook rechts kunnen plaatsen. Waarom de sporen dan verder uit mekaar zouden moeten liggen is me een raadsel, zeker wanneer bedoeld wordt de afstand tussen beide spoortracks. Bedoelt men de breedte tussen beide sporen van dezelfde track, dan heeft dit te maken met de kans op ontsporen. Hoe breder hoe veiliger. (Bij een bezoek aan Trainworld in Schaarbeek heeft men me dat eens uitgelegd). Dus niet met links of rechts rijden.
Maar goed, dit is geen kolder meer en ik raak off-track. :wink:
Laatst gewijzigd door figaretto op 03 mar 2022, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

02 mar 2022, 10:51

De kolder zit net in het feit dat in de jaren 70 aan machinisten in opleiding het links rijden verklaart werd dat anders de signalisatie tussen beide sporen zou komen te staan ... Het idee om de borden rechts te plaatsen is nooit bij hun opgekomen :P

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

03 mar 2022, 10:25

Perfect ! Dus toch kolder en op z'n plaats. :wink: