Nieuwe perspectieven

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

10 jan 2023, 10:45

EINDE VAN OPEC ? WELKOM SAF !

Onlangs las ik een belangrijk bericht in de krant. Een vliegtuig van Brussels Airlines vloog met 38% SAF naar Malaga. Net zoals velen onder u wist ik niet wat SAF betekende. Uiteraard zocht ik dit op en het luidt als volgt : “Sustainable Air Fuel”. Vertaald betekent dit als “duurzame brandstof voor luchtvaartuigen”, of kort gezegd “biokerosine”.
Om een goed idee te hebben waaruit deze nieuwe milieuvriendelijke brandstof voor vliegtuigen bestaat, lijkt me een plausibele verklaring op haar plaats. Het gaat hier over gebruikte frituurvetten zoals allerlei oliën en dierlijke vetstoffen. Let wel, bepaald nieuw is dit niet want ook andere landen, Frankrijk bijvoorbeeld, voegden al eens 1% SAF toe aan de kerosine van de toestellen van Air France. U leest het goed : 1% ! Een lachertje dus … Ter vergelijking : indien men mij een glaasje Ouwe Klare zou aanbieden met een alcoholpercentage van 1%, zou ik dit met een vriendelijk gebaar afwijzen. Dit is geen jenever maar veredeld pompwater. 38% is de standaard en dat is nu precies het percentage SAF dat de Belgen in de vlucht naar Malaga hebben gekiept.
En hier komen we tot de kern van de zaak. Dat men niet over een Belgische primeur kan spreken heeft spijtig genoeg nogmaals te maken met dit percentage. Daar waar de Fransen en andere naties zich beperkten tot een klein scheutje links of rechts, hebben de Belgen daar dan meteen enkele tonnen van het goedje in de brandstoftank gegooid. En met succes ! De Boeing-737 is veilig geland in Malaga en geen kat heeft gemerkt dat het hier om een primeur ging waarbij de vlucht voor een groot deel mogelijk werd gemaakt door afgedankte frituurolie en mogelijk ook ossewit. Voor hoever de bemanning hiervan op de hoogte was, werd niet vermeld. Ik kan daar dan ook niets over schrijven maar het lijkt me altijd verstandiger om geen slapende honden wakker te maken.
Niettemin ligt hier een kans voor het grijpen. Naast chocolade, regeringscrises en bier is België wereldvermaard voor zijn frieten. Of die nu gebakken zijn in olie of dierlijk vet zoals ossewit, speelt geen rol : beide ingrediënten blijken geschikt voor luchtvaartbrandstof. België beschikt over massale hoeveelheden brandstof voor de luchtvaart om OPEC uit hun monopolie te bonjouren in verband met deze tak van energie. En dit alles heeft te maken met onze culinaire gewoontes. We eten al meer frieten dan elke bewoner op aarde en de gezondheidspolitie verplicht ons om het frituurvet na vrij kortstondig gebruik te vervangen zodat wij over massale hoeveelheden SAF beschikken die het luchtruim vrij kunnen houden van allerlei nefaste gevolgen voor het klimaat, het milieu, de luchtverontreiniging, de biodiversiteit, kortom om de planeet te redden van de ondergang.
Daarom, beste mensen, lijkt het me verstandig om meer en meer frieten te eten. Bak ze volop, maar vergeet niet de olie of het vet tè vroegtijdig of tè laat te verversen. Ik weet namelijk niet in welke mate na hoeveel tijd jullie frituurvet bruikbaar is voor vliegtuigbrandstof. Je zult maar eens verantwoordelijk zijn voor een vliegtuigongeval omdat je je frituurvet tè vroeg hebt verwisseld of tè laat met het oog op een gezonder planeet. Niet te vlug maar ook niet te laat. Best even checken bij de FOD Volksgezondheid en Milieu”.
Misschien nog dit : vreemde landen hebben andere benamingen voor onze culinaire delicatesse : zo spreken de Engelsen over “French fries” wanneer ze het hebben over onze Belgische frieten. Zij dwalen ! In hun mindere gastronomische etablissementen spreken ze over “chips”. Denk maar aan hun vreselijke “fish and chips”. De Fransen hebben het over “pommes frites” en de Duitsers en Oostenrijkers over “pommés” waarbij ze telkens de origine van het recept achterwege laten en de klemtoon op de verkeerde lettergreep leggen.
Neen, dames en heren, in België ligt een rijpe vrucht voor het plukken : de SAF. Misschien zien we het nog niet allemaal maar over afzienbare tijd zal de OPEC plaats moeten maken voor de SAF-landen : die landen die met hun overtollige frituurolie de wereld vooruit helpen naar nieuwe grenzen. België zal hier een belangrijke rol in spelen, wat zeg ik, een voortrekkersrol, een pioniersrol.
En daarom zeg ik : vergeet de oliecrisis en EET MEER FRIETEN !!!

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

10 jan 2023, 11:46

Klein probleem Figaretto, om die SAF te produceren hebben we goeie Vlaamse polderpatatten nodig, Bintjes geven nog altijd het beste resultaat.
Maar die zijn pas ´op smaak´ na de zomer en mogen van De Mier dan niet meer gerooid worden ...
We zullen moeten kiezen tussen lucht- of watervervuiling 8)

berretz
Lid geworden op: 08 jan 2014, 08:34
Locatie: 2070

11 jan 2023, 07:19

Gedaan met de frisse buitenlucht, lekker de geur van kroketten, loempia's, curryworsten etc. En wat gaan de weight watchers daar van zeggen?

benq
Lid geworden op: 10 dec 2005, 19:23
Locatie: Antwerpen

11 jan 2023, 09:30

berretz schreef:
11 jan 2023, 07:19
Gedaan met de frisse buitenlucht, lekker de geur van kroketten, loempia's, curryworsten etc. En wat gaan de weight watchers daar van zeggen?
Nog efkes wachten,
dan kan je de lekker de geur van kroketten, loempia's, curryworsten etc,
rieken als er een camionette voorbij rijd.
Van Diesel naar friet olie
genoeg gewerkt nu genieten van mijn zeer groot ambtenaar pensioen :lol:

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

11 jan 2023, 10:11

Kijk E.T., je gewaardeerde opmerking is van een technische aard en ik voel me niet bekwaam om aan je vernoemde probleem een kant-en-klare oplossing te bieden. Toch bieden zich twee mogelijkheden :
1. We leggen dit voor aan minister Brouns die op zijn beurt een commissie van experten kan samenroepen - de Boerenbond lijkt me voor de hand te liggen - om tegemoet te komen aan deze seizoensgebonden mogelijke brandstof tekorten. Maar dit kan lang duren en kan leiden tot restricties in de luchtvaart. Maar er is een andere mogelijkheid, punt twee.
2. Een plausibeler mogelijkheid werd ons hier aangeboden door de heren Benq en Berritz (zie hierboven) : tijdens de periode van het gebrek aan de correcte aardappelsoort, kan massaal overgeschakeld worden op het frituren van kroketten, loempia's of curry worsten. De weinige nadelen hieraan verbonden zoals beiden schreven, kunnen we dan als collateral damage beschouwen want zoals Lenin ooit al liet opmerken : je moet nu eenmaal eieren breken om een omelet te bakken.