Genderneutrale aangelegenheden

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

25 mei 2023, 12:27

Onlangs vernam ik via de media dat onze belastingaangifte voortaan genderneutraal zou zijn. Dit verheugde mij. Als man stond ik vroeger steeds aan de linkerzijde van de kolommen en mijn vrouw aan de rechterzijde. Ik vond dit nogal discriminerend omdat ik via mijn christelijke opvoeding werd onderwezen dat links eerder wees op negatief, om niet te zeggen des duivels, en rechts eerder op gelukzaligheid in het hiernamaals. Ettelijke geestelijken en kunstenaars hebben hier naar verwezen. Men denke maar aan de talloze schilderijen uit de Renaissance waarbij de rechtvaardigen aan de rechterkant van de Opperste Rechter naar de hemel werden verwezen bij het Laatste Oordeel en de onverlaten aan de linkerkant daarentegen, naar hel en verdoemenis werden gestuurd.
Maar blijkbaar heeft onze overheid dit niet zo bedoeld. Ze heeft beslist om het links-en-rechts plaatsen van de cijferkolommen afhankelijk te maken van de leeftijd der benadeelden. En aangezien ik de oudste ben sta ik nog steeds links en mijn vrouw rechts. Wat dat betreft dus niets nieuws onder de zon.
Genderneutraal dus. Man, vrouw, jongen, meisje, sekse, gender, waren vroeger vrij duidelijke begrippen voor mij maar de laatste tijd is daar toch enige verwarring ontstaan in mijn onschuldig brein. Dit begon al bij de term “genderneutrale toiletten”. Een onduidelijk begrip want zo ver me bekend zijn er twee soorten toiletten : zittend, die zowel door man als vrouw gebruikt kunnen worden en staand door die mensen met een penis en die bijgevolg uitsluitend door mensen met een penis, mannen dus, gebruikt kunnen worden. Ik zie hier geen probleem.
Ik woon in, wat men noemt, een triplex. Een appartement met drie verdiepingen. Men mag dit luxe noemen maar ik vind het eerder praktisch dat op elke etage een toilet is, zelfs met een lavabootje erbij. Deze drie exemplaren zijn, wat hun functionaliteit betreft en tevens naar mijn inziens, gebruiksvriendelijk voor eender welke vorm van sekse, gender, houder of niet van een piemel of een gelijkaardig buisje, voor de nodige lozing van overtollige vloeibare substanties in de daartoe geschikte sanitaire voorziening. Weliswaar met de opmerking dat laatstgenoemden verzocht worden hierbij wel even het deksel en de bril naar boven te zetten alvorens tot lozing over te gaan. Aangezien wij tot nog toe hier geen problemen mee hebben ondervonden, evenmin met bezoekers, ben ik van mening dat ons sanitair hier een zekere vorm van genderneutraliteit biedt. Maar ja, ik ben niet alwetend en misschien mis ik ergens iets.
In het taalgebruik daarentegen doen zich andere moeilijkheden voor. Neem nu bijvoorbeeld het schaatsen. Veel van onze koninklijke voorgangers waren bekend als schaatsers. Meer specifiek in de discipline de schuine schaats. Velen onder hen hebben de schuine schaats bereden. Vraag dit maar aan Delphine Boël.
Maar dit slechts terzijde. Heel wat uitdrukkingen en gezegden hebben te maken met het niet naleven van zedelijke geplogenheden. Zoals bijvoorbeeld het naast de pot pissen. Naast de pot pissen betekent niet meer of niet minder dan een buitenechtelijke betrekking hebben. Nu is het moeilijk om naast de pot te pissen wanneer men gebruik maakt van een zittend toilet. Die uitdrukking zou dus alleen maar slaan op personen die een staand toilet gebruiken wat alleen maar voor de hand ligt bij die personen die, zoals hiervoor al werd vernoemd, over een daartoe lenend buisje beschikken. Me dunkt dat hier toch wel wat discriminatie op de loer ligt. Immers, wie heeft méér kans om naast de pot te pissen dan diegenen die… juist. Wezens die we vroeger vrouwelijk noemden lopen véél minder risico.
Maar dit is eigenlijk nog maar kattenpis. Ernstiger wordt het wanneer we naar de misdadigers kijken. In sommige gevallen worden dezen door verwezen naar de gevangenis. Voor zover me bekend zijn er in ons land en in de ons omliggende landen gevangenissen voor mannen en gevangenissen voor vrouwen. Geen genderneutrale detentiehuizen. Tot voor korte tijd leek dit logisch. Maar blijkbaar is ook die tijd achterhaald want zie, men blijft niet voor eeuwig man of vrouw ; men kan al eens switchen in geval van twijfel. En die twijfel kan soms lucratief zijn. Nemen we nu de zaak van de Schotse mevrouw Isla Bryson. Tot voor kort ging zij door het leven als meneer Adam Bryson maar in die periode werd hij opgepakt en veroordeeld voor een paar verkrachtingen wat hem (toen nog “hem”) een gevangenisstraf opleverde. Maar na zijn veroordeling voelde hij zich plots een vrouw en veranderde zijn voornaam van Adam naar Isla. (Persoonlijk zou ik voor Eva hebben gekozen, maar kom) Fijne zet natuurlijk en de verkrachter zou zijn tijd mogen uitzitten bij de meisjes in de nor. “De kat bij de melk zetten” noemt men zoiets.
Ondertussen las ik dat die nogal dubieuze situatie is rechtgezet. Waar Adam/Isla nu verblijft is me niet meteen duidelijk maar hieruit blijkt dat de bouw van genderneutrale gevangenissen een prangend probleem is. Werk aan de winkel voor onze minister van justitie.
Nu ja, voorheen twijfelde ik nooit aan mijn geslacht of gender. Twijfel door woke wordt me opgedrongen….
Hallo, bestuursleden van Sennet, is er nog een plaatsje vrij voor mij in de breiclub ?

audibac
Lid geworden op: 10 sep 2005, 11:01
Locatie: Haspengouw

25 mei 2023, 16:20

Genderneutrale wc , genderneutrale verkeerslichten zoals ze in Hemiksem willen doen , wat een zever allemaal .
Intel (R) core I5-10600KF@4.10GHz -16GB -64Bit Win11 home

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

25 mei 2023, 18:17

audibac schreef:
25 mei 2023, 16:20
Genderneutrale wc , genderneutrale verkeerslichten zoals ze in Hemiksem willen doen , wat een zever allemaal .
Ook dit las ik in de krant, audibac, maar de (on)zin ervan begreep ik ook niet. Tenzij men bedoelt dat genderneutrale personen bij dit signaal mogen oversteken terwijl andersgeaarden nog even moeten wachten ?
Misschien wordt alles mij in het "Hiernamaals" duidelijk. :lol:

Fazal
Lid geworden op: 08 sep 2019, 13:00

25 mei 2023, 19:11

figaretto schreef:
25 mei 2023, 12:27
.....
Hallo, bestuursleden van Sennet, is er nog een plaatsje vrij voor mij in de breiclub ?
Helaas figaretto, ik heb zopas vernomen dat de breiclub volzet is. En dat de meeste leden mannen zijn. :mrgreen:
Alhoewel ... met dat gendergedoe van tegenwoordig ..., je weet maar nooit natuurlijk. :wink:

berretz
Lid geworden op: 08 jan 2014, 08:34
Locatie: 2070

26 mei 2023, 07:33

De gevangenissen gemengd maken is misschien nog niet zo'n slecht idee. Dat kan daar nog plezant worden.

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

26 mei 2023, 10:18

´t is daar al plezant, allee voor sommige toch!

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

27 mei 2023, 10:36

Niet dat ik ervaring heb met een gevangenis...
Maar... 't is algemeen bekend, dat nog lang voor heel die genderkwestie
mannen onder elkaar...aan hun trekken konden komen.
In vrouwengevangenissen waren het soms bewaaksters,
die soelaas vonden bij vrouwelijke gevangenen.
:idea: (Gezien de bewaking altijd als compensatie een gunst kon verlenen)

Dicksy
Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17

27 mei 2023, 10:46

door Hobo » 6 minuten geleden
Niet dat ik ervaring heb met een gevangenis...
Maar... 't is algemeen bekend, dat nog lang voor heel die genderkwestie
mannen onder elkaar...aan hun trekken konden komen.
In vrouwengevangenissen waren het soms bewaaksters,
die soelaas vonden bij vrouwelijke gevangenen.
:idea: (Gezien de bewaking altijd als compensatie een gunst kon verlenen)
Blijkbaar is iedereen in de gevangenis in de mogelijkheid om tijdens het douchen gebruik te maken van zeep aan een koordje om rond de pols te dragen. Kwestie om de zeep niet te laten vallen met alle gevolgen van dien. En dat is ook algemeen bekend. :wink:

image.png
image.png (16.32 KiB) 324 keer bekeken

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

27 mei 2023, 10:47

Foei Hobo, net hier in ´genderneutrale aangelegenheden´ heb je het over bewaaksters in een vrouwen gevangenis.

Het zullen echt niet alleen de bewaaksters zijn en ook niet alleen in de vrouwengevangenis!

Gevangen onderling en hun bewakers zijn ook maar mensen hé

Hobo
Lid geworden op: 05 mar 2019, 06:40

28 mei 2023, 16:20

E.T. schreef:
27 mei 2023, 10:47
Foei Hobo, net hier in ´genderneutrale aangelegenheden´ heb je het over bewaaksters in een vrouwen gevangenis.
Het zullen echt niet alleen de bewaaksters zijn en ook niet alleen in de vrouwengevangenis!
Gevangen onderling en hun bewakers zijn ook maar mensen hé
Ik had dan ook gesteld dat die gunsten kunnen verlenen!
Zie hogerop
:idea: (Gezien de bewaking altijd als compensatie een gunst kon verlenen)

Tenslotte is "zich behelpen" geen genderkwestie en bestond al ettelijke jaren geleden,
wanneer evoluerende tieners met elkaar experimenteerden.
Maar toen moest niet alles zo breeduit in de media aan bod komen.
Om mijn interventie af te ronden nog dit..
De Gender Pride Parades maken van heel die kwestie een klucht die meer kwaad dan goed doet...

E.T.
Lid geworden op: 11 nov 2008, 21:15

28 mei 2023, 19:46

zonder woorden

Orange Is the New Black ...

Wil.
Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41

29 mei 2023, 11:57

Figaretto schreef:

Een onduidelijk begrip want zo ver me bekend zijn er twee soorten toiletten : zittend, die zowel door man als vrouw gebruikt kunnen worden en staand door die mensen met een penis en die bijgevolg uitsluitend door mensen met een penis, mannen dus, gebruikt kunnen worden. Ik zie hier geen probleem.



Dat had je gedacht :lol:
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

frits1955
Lid geworden op: 05 nov 2016, 14:48

03 jun 2023, 16:30

en staand door die mensen met een penis en die bijgevolg uitsluitend door mensen met een penis, mannen dus, gebruikt kunnen worden.
Sommige senioren alhier zijn blijkbaar al héél lang niet meer onder de mensen geweest...


Afbeelding

figaretto
Lid geworden op: 13 aug 2005, 14:10
Locatie: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...

03 jun 2023, 18:24

Dju toch ! Misschien moet ik nog eens naar de juiste avondlessen !!

URSULAMI
Lid geworden op: 15 aug 2014, 09:33

19 jun 2023, 07:16

GENDERNEUTRALE BEROEPEN

Sekswerker nog altijd een stigmatiserend woord
Is welzijnswerker niet beter ? Valt onder de minister van welzijn , volksgezondheid , sociale aangelegenheden , gezin en armoedebestrijding , al jaar en dag het uithangbord van CVP , later CD&V . Met één uitschuiver : Mieke Vogels , wiens naam te suggestief bleek
Geen knelpuntberoep , geen opleiding of diploma nodig
Geen voorbereidingen nodig zoals in het onderwijs , altijd vakantie want het is de ideale ontspanning
Is de verloning wel van deze tijd ?
Moet die niet in de gezondheidsindex worden opgenomen ?
Beste voorbeeld van "hobby je beroep gemaakt"
Niet nodig : uniform , zonnepanelen , batterijen , digitale meter , naaimachine , valhelm
Lichaamseigen apparatuur is ingebouwd
Werkt horizontaal : verruimt je horizon zonder taalproblemen
Op kantoor minder tijdverlies dan de powernap
Voor kinderen is het elke dag Sinterklaas zonder zwartepietendiscussie
Pensioenopbouw via een camera op het nest
Geen verzekeringspremie : bij ongeval krijg je zelfs 18 jaar lang kindergeld