Nieuw!!! KOOKRUBRIEK

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

05 okt 2006, 16:08

Kookrubriek

Voorwoordje.
Ondergetekende heeft niet de pretentie hier op zijn eentje een receptenkookboek te gaan volschrijven. Daarvoor rekent hij op de welwillende medewerking van de medeschrijvelaars.

Een kans gemist webmaster Pascal, om een nieuwe succesvolle topic te openen, maar het is nog niet te laat om daar alsnog een mouw aan te passen!

Vroeger heeft mijn eega nooit enige concurrentie geduld in haar keuken. Niet dat ik daar ooit behoefte aan had trouwens, haar op dat vlak te beconcurreren...
Als je de hele dag op je werk had gestaan was je al blij dat er ’s avonds een warme prak op tafel verscheen, zonder dat je zelf eerst nog een tijd aan het fornuis moest staan met potten en pannen goochelen. En zij was trouwens de gehele dag thuis...
Maar er is iets veranderd nu.
Ligt de oorzaak bij mijn schoonzoon, die inderdaad van wanten weet in de keuken en op een onnavolgbare wijze spaghetti weet klaar te stomen, of is de reden ervan te zoeken bij de kookprogramma’s, waarmee ze je om de oren slaan op alle TV-zenders?
Eerst pluist zij het programmaboekje uit om bedoelde programma’s op te sporen, vervolgens plakt zij zowat tegen het scherm, wanneer Piet Uitentruit en consoorten,( laat mij vooral die Engelse lapzwans niet vergeten, Jaimie noemt zij hem) hun ding beginnen doen.
Enigszins verbitterd kan ze na zo’n uitzending uit de hoek komen
“Kunde gij zo eens niets klaarmaken? Gij kunt amper een ei bakken!”
Ik laat haar liever in de wijsheid dat ik een volslagen kluns ben op keukengebied. Ze moest eens weten dat ik zelfs een ei kan koken!
Een zachtgekookt eitje maak ik als de beste, met het recept hiervan zal ik dan ook deze nieuwe rubriek openen.

Men neme een pan, (liefst een steelpan, kwestie van je tengels niet te verbranden) en vult deze voor de helft met water. Doe een schep zout in het water, dat helpt tegen het barsten van de eierschelp.(Maar ook niet altijd, heb ik al ondervonden.) Breng het water aan de kook, leg ondertussen de eitjes gereed en hou een soeplepel bij de hand. Zogauw het water kookt, leg met behulp van de soeplepel (weerom om de tengeltjes niet te verbranden) de eitjes in het kokende water.
Nu komt het meest cruciale van de hele operatie. Hou zorgvuldig de klok in de smiezen. Vanaf het moment van onderdompelen tot het ogenblik van voldoende gaar zijn, moeten er precies 3 min.18 sec. verstrijken.
Niet meer want dan wordt het eitje al enigszins hardgekookt, niet minder want dan heb je nog teveel blubber.
Dompel nu de pan met de volledige inhoud onder de koude kraan gedurende 20sec., om zodoende het kookproces te stoppen. Snij een boerenboterham in reepjes, ( zgn.soldaatjes) die kan je heerlijk soppen in dat eitje, eens dat je het bovendopje verwijderd hebt natuurlijk.

Volgend recept handelt over goudgele, knapperige frites bakken. Voor Hollandse lezers, patat!
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

air
Lid geworden op: 06 jul 2006, 17:00
Locatie: In de A van mAai! Antwerpen dus!

05 okt 2006, 16:59

Is het niet veel gemakkelijker om een electrische eierkoker te gebruiken? :)
I'm fluent in two languages: sarcasm and movie quotes.

Tillie
Lid geworden op: 28 jul 2004, 23:20
Locatie: Kempen

05 okt 2006, 17:38

Dan nog moet je een gaatje prikken in de bovenkant.
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse

Mathieu
Lid geworden op: 03 nov 2003, 12:19
Locatie: Aan de rand van de stad langs het groene bos

05 okt 2006, 18:14

Ik wil wel meedoen maar ik mag dus niets in de keuken. Ik heb formeel verbod gekregen drie jaar geleden, toen ik op pensioen ging. Formeel verbod in de keuken rond te hangen, formeel verbod van in de potten te loeren, formeel verbod om mijn eega in de weg te staan in de keuken. Ik als brave jongen hou mij daar natuurlijk 100 % aan met in het achterhoofd dat de afwas ook gedaan wordt in de keuken................ :lol:
Gisteren is historie, vandaag is weten, en morgen een misterie

Fikske
Lid geworden op: 16 dec 2003, 12:31
Locatie: W-O 1970

05 okt 2006, 18:53

Verstandig Mathieu, héél verstandig! :idea:
:wink:
Wie tevreden is met wat hij heeft,
is de rijkste die er leeft.

air
Lid geworden op: 06 jul 2006, 17:00
Locatie: In de A van mAai! Antwerpen dus!

05 okt 2006, 19:07

Dan nog moet je een gaatje prikken in de bovenkant
Gelukkig zit er een prikkertje aan die eierkoker.
Ik ben wel benieuwd voor het recept van die frieten! :lol:
I'm fluent in two languages: sarcasm and movie quotes.

Fikske
Lid geworden op: 16 dec 2003, 12:31
Locatie: W-O 1970

05 okt 2006, 20:27

Wel ik ben blij dat Zandmannetje ons nu eens gaat leren koken zie. Als hij de kookboeken gaat ‘herschrijven’ zoals hij een tijdje geleden met de bijbel deed dan heb ik nu al binnenpretjes. :lol: :idea:
Wie tevreden is met wat hij heeft,
is de rijkste die er leeft.

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

05 okt 2006, 20:34

Ik weet niet of het wel zo verstandig zou zijn me hiermee te laten opmerken in die kookrubriek. Mijn ega, gewezen (en nu gepensioneerd) keukenmeester zou het mij er wel aan herinneren hoe de vroegere kookrubriek die ik verzorgde als moderator door het vergiet is weggelekt... Nieuwlichterij in de bakpan kan danig aan de kook worden gebracht onder menige schedelpan van aandachtige gourmandi's. Dat lot zal ik Zandmannetje dan maar besparen.... ik wens geen toehoorders een buikloop toe, om van scheurbuik en stoelgang nog maar te zwijgen.
Bon appetit... :wink:
Gast

05 okt 2006, 21:27

En ik kan niet koken... :oops:

Tillie
Lid geworden op: 28 jul 2004, 23:20
Locatie: Kempen

06 okt 2006, 16:12

Ik was daarstraks even komen kijken om inspiratie op te doen voor mijn boodschappenlijstje.
Het heeft niet geholpen, want verder dan een eitje koken is de kok van dienst nog niet geraakt. :?
Ik heb dus maar in het wilde weg wat meegegraaid. Eens thuis, blijkt dat die rode steak, eigenlijk een stuk van een tonijn blijkt te zijn. Dat komt ervan als die geslepen glazen alleen geschikt zijn om de kleur te beoordelen, en niet de kleine lettertjes. Ik was beter halverwege de vers-toog blijven staan om een blik te werpen op het aanbod. Dan had ik meteen nog wat kunnen proeven van die lekkere Serrano-ham. Nu draaide die vertegenwoordigster steeds een halve toer wanneer ik mijn langste arm wilde uitsteken.
Enfin, ik zal er zeker zelf mijn plan mee moeten trekken?
Of is er toch al hulp onderweg?
Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse

Fikske
Lid geworden op: 16 dec 2003, 12:31
Locatie: W-O 1970

06 okt 2006, 17:30

Oh, maar geef mij maar dat stuk tonijn in de plaats van een rode steak hoor Tillie. Tenminste als je er dezelfde prijs voor hebt betaald.
Goede raad om die tonijn klaar te maken kan ik u niet geven maar persoonlijk zou ik hem gewoon in de pan leggen met wat boter en dan zie je wel wat er van komt.
Of nee, je moet éérst de boter in de pan doen en dan pas de tonijn hoor ik mijn vrouw zeggen.
“Wat zeg je?” … “Ha, en de boter eerst goed heet laten worden en dan pas … bakken.”
“Ja, ’t is goed ik zal het zo zeggen …”
Je hebt het dus gehoord hé. Maar dat is toch nog geen echte kooktip dacht ik?
Zandman! We wachten op je!

:roll: :roll:
Wie tevreden is met wat hij heeft,
is de rijkste die er leeft.

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

06 okt 2006, 18:06

Dan zal ik maar weer mijn goede inborst laten zien zeker?
Met het risico van een kemel zo groot als de piramide van Cheops te schieten, maar als de keukenpieten achterwege blijven moeten de klunzen het maar opknappen.

Je gaat als volgt te werk Tillie:
Wees er zeker van dat de tonijn dood is. Als het slechts een stuk is en geen gehele vis is dat waarschijnlijk wel het geval en moet je niet ongerust zijn. Want tonijn is een gevaarlijke vis, er zitten namelijk graten in.
Als kind ben ik eens bijna gestikt, omdat er een visgraat in mijn keel bleef steken. Met die er uit te trekken heeft mijn moeder een heel stuk van mijn ingewanden meegetrokken. Niet te verwonderen dus dat ik een beetje wantrouwig sta tegenover visgerechten in het algemeen.
Alleen in vissticks heb ik vertrouwen.
Daarom zou ik voorstellen, maak er tonijnsla van!
Gewoonlijk, als ik alleen thuis ben maak ik deze sla met tonijn uit een blikje, maar daar is gemakkelijk een mouw aan te passen.
De suggestie van Fikskes eega om de sloeber te bakken is ook niet slecht, maar ik zou hem koken.
Koken in een grote pot, met een flinke greep zout in het water. Laat hem flink doorkoken, hij (of zij, waarom is een vis altijd mannelijk?) mag bijna uiteenvallen. Laat hem naderhand afkoelen, neem enkele lege blikjes (van prinsessenboontjes of gelijk wat) en pres de vis daarin met behulp van een soeplepel.
Nu hebben we tonijn in blik, en hiervoor heb ik de bereidingswijze...
Je neemt een grote kom en kiepert er de blikjes tonijn in. Neem een flinke portie augurkjes en snij deze heel fijn.
Neem een aalstenaar en snipper die insgelijks fijn. Kieper dat in de kom, en goed onderroeren tesamen met een halve pot mayonaise. Als je dan percé aan de slanke lijn wilt doen, doe je er een potje yoghurt ook bij.
Enkele eetlepels ketchup, en flink wat peper eroverheen.
Eventueel nog een weinig olijfolie en wat knoflook bijvoegen, en een ovenvers broodje rijkelijk besmeren met deze tonijnsla. Nog een glaasje frisse witte wijn uitschenken, en dan mijn nummer bellen.
77720804
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !
Gast

06 okt 2006, 18:36

Moet een vis niet zwemmen in de pan, vol met olie?

Fikske
Lid geworden op: 16 dec 2003, 12:31
Locatie: W-O 1970

06 okt 2006, 18:48

:lol: :lol: Zandman !!!
Nee Kwezel. Ik denk dat men met "Een vis moet zwemmen" wil zeggen dat je er een goed glaasje wijn of bier moet bij drinken.

Bij ons thuis werd er over eten niet moeilijk gedaan.
“Als g’ het niet wilt, leg er dan uwen kop bij,” zei ons moeder altijd en daarmee liet ze gewoon verstaan: ge krijgt niks anders.
Volgens mij maakte ze nochtans vrij goede kost. Daarbij, zo kort na de oorlog waren we nogal rap content.
Het was een ongeschreven wet dat de mannen zich niet met de keuken bezighielden, en dat was maar goed ook.
Eén keer echter hebben mijn vader en ik de toorn van moeder over ons gehaald toen we de nieuw gekochte elektrische oven beslist wilden uitproberen door er een dikke kip in te braden.
De keuken lag helemaal onder de vetspatten en na afloop was het beest nog niet eens half gaar.
Ma was in alle staten en heeft ons met de bezem van haar territorium gejaagd.
Sindsdien was mijn vader ook wijzer geworden en hebben we nooit meer durven klagen over de kookkunst van ons moeder.
:roll: :roll:
Wie tevreden is met wat hij heeft,
is de rijkste die er leeft.
Gast

06 okt 2006, 18:52

Dan kies ik voor dat blikje tonijn Fikske, knoei je niet zo over het fornuis.
Trouwens die vette tonijn is goed voor je cholestorol.