Benzinestation

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

FonsV
Lid geworden op: 17 apr 2006, 14:17
Locatie: Heerhugowaard

09 okt 2007, 16:42

Toen de zon zelfs onder mijn zonneklep door kwam was ik het even spuugzat en parkeerde ik mijn auto tegen een smal stoepje voor de blinde zijgevel van een benzinestation. Even uitblazen.
Naast me kwam een VW Polo staan met een echtpaar van – geschat – tenminste begin zestig. Duidelijk moslims gezien de hoofdbedekkingen en misschien ook wel omdat zij achterin zat in plaats van naast hem op de voorbank. :)

Hij stapte uit, iets opgerolds onder zijn arm. Toen onze ogen elkaar troffen groette hij mij met een hoofdknik. En ik groette terug. Waarom niet?

En dan gebeurt het: hij ontrolt een tapijtje; na de stand van de zon bekeken te hebben legt hij het in de oost-west richting op het stoepje, doet zijn schoenen uit en gaat op een uiteinde van het tapijtje staan en begint. Te bidden? Nu eens staande, dan geknield met beide handpalmen naar boven, dan met het hoofd tot aan de grond gebogen enzovoort. Intussen zat zij met gesloten ogen en prevelende lippen op die achterbank.

De hele ‘vertoning’ zal 'n tien minuten hebben geduurd. Toen stapte hij van zijn tapijtje, trok zijn schoenen aan, rolde het tapijtje op en kwam weer naar zijn auto. Ik liet het raam zakken en zei tegen hem: Dat was mooi wat U daar deed. U was aan het bidden denk ik. Ja, zei hij, ik deed mijn gebed. Bent U ook moslim? Ik moest het ontkennen want ik ben geen moslim.

Ik heb ook voor U gebeden, zei hij. Waarom, vroeg ik. Omdat U naast me staat. We hebben hetzelfde merk auto. Leuk! :wink: Ik stak mijn hand uit die hij aannam en ik bedankte hem. Bent U Marokkaan? Ja, dat was hij. Als ik mag vragen, bent u eerste of tweede generatie? Blijkbaar een moeilijke vraag want hij dacht even na.
Mijn vader, zei hij, is in 1950 hier komen werken en een paar jaar later is moeder met de kinderen hem achterna gekomen. Ik was de oudste van de vijf. Mijn eigen vrouw is hier geboren en onze kinderen natuurlijk ook. Die zijn dus zeker tweede generatie.
Wonen uw kinderen allemaal in Nederland? Zeker en hij was op weg naar zijn oudste zoon die in Monster een kwekerij had. Tomaten, komkommers en druiven. En alles onder glas. Ja, dat is het Westland: alles onder glas. Hij lachte en zei: maar nu moeten we verder want we hebben nog een eindje te gaan.

We wensten elkaar goede reis. Ik knikte naar zijn vrouw die vriendelijk lachend terugknikte en toen verdwenen ze, even zwaaiend, uit het zicht, de zon tegemoet die bijna onderging.
Een paar toeschouwers stonden bij hun auto wat te buigen en besmuikt te lachen. Waarom eigenlijk, vroeg ik me af. Was er iets geks of lolligs gebeurd?

We leven onderhand in of: we zijn mogelijk onderweg naar een anders multiculturele samenleving. Weet jij precies hoe die er uit zal zien? Is de westerse cultuur, ook wel joods-christelijke cultuur genoemd, soms stilletjes – nou ja: ‘stilletjes’ - aan het plaats maken voor een islamitisch-joods-christelijke cultuur? Er zijn meer culturen die het 2000 jaar hebben volgehouden en toen zijn verdwenen. Of zijn veranderd. Waarom de joods-christelijke niet?

Moet je nu meteen aan Jihad en Al Qa’ida (hoe schrijf je dát nu weer?) denken? Omdat er ook kruistochten, heksenverbrandingen en godsdienstoorlogen zijn geweest zeker. Iedere tijd en religie zijn eigen idioterieën. Is het mogelijk dat dat in dit land en in deze tijd weer kan gebeuren? Daar zijn we toch zelf bij!

Allemaal ‘te gek voor woorden’, zou Wilders roepen. :?

Groeten.

Fons.

Mathieu
Lid geworden op: 03 nov 2003, 12:19
Locatie: Aan de rand van de stad langs het groene bos

09 okt 2007, 17:28

Het zijn dan ook niet dergelijke mensen waar er de problemen mee zijn.
Gisteren is historie, vandaag is weten, en morgen een misterie

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

09 okt 2007, 20:07

Juist Mathieu... met ons hadden ze ook 'last' in de sixties; wij waren de ontembaren, de half-snicks, nozems en het schorremorrie van de straat.
Je ziet nu wat het resultaat is, lang na de idealen van Woodstock... maar wél een haartje veranderd... :roll:

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

10 okt 2007, 15:13

FonsV,
Nu mag jouw voorgaande geschrevene jouzelf als hardstikke leuk (zoals ze dat in Nederland zeggen) overkomen, maar dat is natuurlijk een kwestie van interpretatie.
Stel nu eens dat Europa binnen afzienbare tijd helemaal verislamiseerd is geworden,(dat is helemaal geen utopie toch?) en alleman gaat dat doen.
(Moet dat doen?)
Als het tijdstip daar is speelt het geen rol waar ge u bevindt, naast een stoeprand zoals in jouw geval, of op de autostrade, bam het is tijd voor het gebed, op de rem en op de mat!
Het verkeer op de Europese wegen komt stil te liggen toch?
Want de niet-gelovigen die nog overblijven en die zo dadelijk niets te melden hebben aan Allah, zitten geblokkeerd in de file en kunnen niet verder.

Indien islamieten godsdienstige handelingen verrichten in de beslotenheid van hun eigen huiskamer (of in hun door ons gesubsidieerde moskee) heb ik daar geen enkel probleem mee.
Of net zomin als ze dat zouden doen in het midden van de Sahara, waar de kans uitermate klein, zoniet onbestaande is, dat ze door een voorbijracende kameel onder het zand zullen getrapt worden.
Maar zomaar in het openbaar godsdienstbelevenis?
Ik hoef het niet, maar zolang als jij het leuk vindt...

PS. Bij nadere beschouwing is een islamiet toch nogal in het voordeel tegenover een katholiek hé? De eerste heeft slechts een matje onder de arm mee te dragen, de tweede kan altijd zijn kerkstoel meezeulen!
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

zandmannetje
Lid geworden op: 02 feb 2003, 23:15
Locatie: Het land met meer ministers dan inwoners

10 okt 2007, 16:55

Hela pas op hé FonsV, er schiet me nog iets te binnen!

Bij jou is het nu goed afgelopen, misschien omdat je toevallig met hetzelfde merk van auto reed, of misschien omdat je hem een warme hartelijke handdruk gaf, en daarom heeft die man voor jou gebeden.
Maar neem nu maar eens het andere geval, je bekijkt hem met een vuile blik, of erger nog je bekijkt zijn halve trouwboek (als ze eventueel 4 vrouwen hebben, wat hun volste recht is overigens, dat mag van Allah, maar dan is het maar 1/4 trouwboek ipv. een halve) met een wellustige blik.
En hij spreekt daarom een vervloeking over jou uit. Pas op hé, dat zou best kunnen want jij verstaat toch de ballen van Marokkaans.
En jouw auto wilt hierna niet meer starten, of je valt in panne een eind verder, wat doe je dan?
Sta je dan nog zo vredelievend tegenover de moslims en roep je profeet Mohammed ter hulp om de wagen te repareren, of bel je toch liever de wegenhulp, de afgezanten van de westerse wereld?
Misschien dan toch maar liever op zeker spelen en opteren voor de laatste mogelijkheid, want Allah en zijn profeet zijn wel groot maar waarschijnlijk toch niet zo handig, als het om depanneren gaat...
Zo, dat was het dan.
Heb nog een goed leven en we zien mekaar misschien weer in de hel.
Tot zolang dan zal zandmannetje jou wel in slaap lullen !

FonsV
Lid geworden op: 17 apr 2006, 14:17
Locatie: Heerhugowaard

10 okt 2007, 17:39

Dag Zandmannetje,

Bedankt voor je reactie.

JIJ: Stel nu eens dat Europa binnen afzienbare tijd helemaal verislamiseerd is geworden, (dat is helemaal geen utopie toch?) en alleman gaat dat doen. (Moet dat doen?)

Hoogstwaarschijnlijk vind jij net als ik dat Europa niet op die manier ‘verislamiseerd’ mág worden en al helemaal niet ‘binnen afzienbare tijd’. :!: :evil:

Ik lees dus met enige bekommernis in de krant dat in dit land de radicale islam een groeiende aantrekkingskracht heeft op de Nederlandse moslimjongeren. De omvang van deze ultraorthodoxe en antidemocratische ‘salafistisch’ geheten politieke richting is vooralsnog beperkt en de beweging zegt geweld af te zweren. Toch noemt de AIVD-baas (Algemene Inlichtingen en Veiligheids Dienst) deze ontwikkeling ‘problematisch’. De ter zake deskundige Hans Jansen schrijft een column met als titel: ‘Ontkennen van de jihad is modieus en dom’.

Het is dus veel minder idyllisch geworden dan zoveel jaar geleden; eerder spannend. Gelukkig vormen de gematigde moslims nog steeds de grote meerderheid maar NB ook zíj voelen zich bedreigd en laten zich nog te gemakkelijk intimideren. De AIVD zegt te hebben vastgesteld dat de salafisten beogen de moslimmeerderheid ‘in gijzeling te houden’. Toch zou ook onder die laatsten het aantal toenemen van degenen die in opstand komen tegen de radicale intimidatie. Wat een wespennest! :?

Gisterenavond was Jörgen Raymann te gast bij het discussieprogramma Pauw & Witteman. Hij werd bevraagd over een tweedaags congres over 'culturele diversiteit', waar Stedman Graham, de ex-echtgenoot van Oprah Winfrey, het woord zal voeren over: hoe om te gaan met allochtonen?
Prinses Máxima was ook uitgenodigd maar op de uitnodiging werd niet ingegaan. De officiële reden: het congres is commercieel! En jij gelooft dat?! :wink:

Stedman heeft het onderwerp jarenlang bestudeerd en kan bogen op een rijke ervaring. Jörgen kende ’s mans standpunt en dat luidt: het in je bedrijf binnenhalen van andere culturen is een verrijking! Iedere onderneming en iedere maatschappij heeft zijn problemen. Hoe groter de culturele diversiteit van die onderneming of maatschappij, des te groter is – dat leert de ervaring - de kans dat er een oplossing wordt gevonden. Het is wél belangrijk dat én allochtonen én autochtonen beiden beginnen met ervan uit te gaan dat hun eigen cultuur niet ‘beter’ maar ‘anders’ is. We dienen verder blijkbaar nog te leren meer begrijpend mét elkaar dan belerend tégen elkaar te praten. Forse nuance! :wink:

Stedman staat alleen afwijzend tegenover zowél allochtonen áls autochtonen die zich van meet af aan een slachtofferrol aanmeten. Als je een plaats wilt hebben in een maatschappij/onderneming dien je de regels van die maatschappij/onderneming te leren en het spel volgens die regels te spelen. Vraag niet alleen wat die maatschappij voor jou kan doen maar óók wat jij voor die maatschappij kunt doen. Wie dat uit balorigheid of om wat voor motief ook vertikt, kan zijn trekken thuis krijgen. :evil:
Er is van discriminatie pas sprake als de bereidheid tot deelname en bijdrage niet wordt geaccepteerd op grond van ras, geloof, seksuele geaardheid etc etc etc. De bekende riedel. :?

JIJ: Maar zomaar in het openbaar godsdienstbelevenis?

Op de aangegeven manier: Waarom niet?!
Als een vrouw een sluier wil dragen omdat ze non is, omdat ze moslima is of omdat het regent: mij een zorg. Heeft voor mij niets bedreigends! Zelfs in een ultra orthodox islamitisch land als Saoedi-Arabië valt het verkeer niet stil op het uur van gebed. :D

Ik laat me dus niet angstig maken door islamofoben. Want… óf Nederland en Europa verislamitiseren, daar zijn we toch zeker zélf bij!!!

Groetjes.

Fons.

Mathieu
Lid geworden op: 03 nov 2003, 12:19
Locatie: Aan de rand van de stad langs het groene bos

10 feb 2009, 13:18

zandmannetje schreef:Hela pas op hé FonsV, er schiet me nog iets te binnen!

Bij jou is het nu goed afgelopen, misschien omdat je toevallig met hetzelfde merk van auto reed, of misschien omdat je hem een warme hartelijke handdruk gaf, en daarom heeft die man voor jou gebeden.
Maar neem nu maar eens het andere geval, je bekijkt hem met een vuile blik, of erger nog je bekijkt zijn halve trouwboek (als ze eventueel 4 vrouwen hebben, wat hun volste recht is overigens, dat mag van Allah, maar dan is het maar 1/4 trouwboek ipv. een halve) met een wellustige blik.
En hij spreekt daarom een vervloeking over jou uit. Pas op hé, dat zou best kunnen want jij verstaat toch de ballen van Marokkaans.
En jouw auto wilt hierna niet meer starten, of je valt in panne een eind verder, wat doe je dan?
Sta je dan nog zo vredelievend tegenover de moslims en roep je profeet Mohammed ter hulp om de wagen te repareren, of bel je toch liever de wegenhulp, de afgezanten van de westerse wereld?
Misschien dan toch maar liever op zeker spelen en opteren voor de laatste mogelijkheid, want Allah en zijn profeet zijn wel groot maar waarschijnlijk toch niet zo handig, als het om depanneren gaat...

Je kan misschien ook een matje uit je wage halen en doen gelijk de andere gedaan heeft en dan start je wagen misschien wel weer. nadat je natuurlijk hebt kunnen bewijzen dat de andere je vervloekt heeft natuurlijk. :wink: :wink: [/b]
Gisteren is historie, vandaag is weten, en morgen een misterie

Mathieu
Lid geworden op: 03 nov 2003, 12:19
Locatie: Aan de rand van de stad langs het groene bos

10 feb 2009, 13:24

FonsV je schrijft daar op zeker moment in je betoog ........ in dit land...... Ik kan daar alleen maar op inpikken en zeggen dat de hollanders en zeker de regering totaal geen enkele les getrokken hebben uit vroegere dikke problemen die ze gehad hebben met de zuid-molukkers. Hun ogen zijn toen destijds al niet open gegaan en met dezelfde oogkleppen lopen ze nu nog steeds rond. Maar dat is, moet ik er eerlijk aan toevoegen, hier niet anders hoor.
Gisteren is historie, vandaag is weten, en morgen een misterie

telloorlekker
Lid geworden op: 26 nov 2002, 17:46

10 feb 2009, 16:23

FonsV schreef:Op de aangegeven manier: Waarom niet?!
Als een vrouw een sluier wil dragen omdat ze non is, omdat ze moslima is of omdat het regent: mij een zorg. Heeft voor mij niets bedreigends! Zelfs in een ultra orthodox islamitisch land als Saoedi-Arabië valt het verkeer niet stil op het uur van gebed. :D

Ik laat me dus niet angstig maken door islamofoben. Want… óf Nederland en Europa verislamitiseren, daar zijn we toch zeker zélf bij!!!
Wat niet is kan nog komen hé Fozze... Je aanvang met " Als een vrouw... etc." doet me denken aan iemand waarvan zijn neus die van Pinokio niet eens everaart... Hiermee bedoel ik dat je verder moet kijken dan je neus lang is. Kun jij uit de bourkadragende allochtoon het geslacht ervan bepalen ? Voor wat meestal onder de mijter van die Turkse bisschop zit is dit doorgaans niet moeilijk, tenzij Klaas voorkomt uit een scetch van Toon Hermans. Die Snieklaas had een paar dingen...etc. Maar of dit ook opgaat voor die andere persoon waarvan je nauwelijks de piepoogjes herkent ?
Over de "gordel" zullen we het nog no niet hebben. Ofwel allen naar Allah of geen...

Mathieu
Lid geworden op: 03 nov 2003, 12:19
Locatie: Aan de rand van de stad langs het groene bos

22 feb 2009, 13:52

Tenzij die het doet met zijn neus.
Gisteren is historie, vandaag is weten, en morgen een misterie