USA

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

inro
Lid geworden op: 12 aug 2006, 19:38
Locatie: @tlantis

16 mar 2008, 12:48

49 Mile Drive .....part2--heimwee Afbeelding

Afbeelding
happiness is a good health and a .... bad memory

inro
Lid geworden op: 12 aug 2006, 19:38
Locatie: @tlantis

16 mar 2008, 13:06

alle business , neighborhood bay area video clips-- in of uitzoomen , map verslepen ,ballonnetje klikken , filmpje kijken :P
happiness is a good health and a .... bad memory

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

17 mar 2008, 07:12

:lol:

Dank inro , die 49 drive heb ik meerdere malen met de moto gedaan + alles daartussen en daarrond ! Als je naar je bay area video clip kijkt zie je daar Alameda , een beetje een eiland , in de Bay steken , daar heb ik twee jaar gewoond voor dat wij in Fremont woonden , Maar dat is een ander verhaal , dat was in 79 , een fantastische tijd ! In 80 ben ik dan door de firma naar Italie gestuurd .

See you !

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

17 mar 2008, 07:24

PS , voordat iemand gaat denken dat ik de waarheid geweld aandoe , en niet goed begrijpt waarom ik niet ginder gebleven ben wil ik bekennen dat ik te dom was ( ben ) om de vele mij aangereikte mogelijkheden te benutten , ik was een domme losbol die hard werkte en ik was goed in talen en dat hielp . :wink:

inro
Lid geworden op: 12 aug 2006, 19:38
Locatie: @tlantis

18 mar 2008, 09:54

happiness is a good health and a .... bad memory

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

18 mar 2008, 17:35

:D Thanks inro !

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

20 mar 2008, 11:24

Dat stoppen met roken waar ik het hiervoor over had viel nogal mee ondanks het feit dat ik toch 40 jaar gerookt had !
In mijn geval waren de omstandigheden om te stoppen met roken gunstig , het was Mei , fantastisch weer , in de Bay zwemmen en surfen , goede kenissen kring niet rokers ( de Amerikanen waren al lang bezig roken af te raden en te ontmoedigen ) alleen mijn echtgenote is blijven roken .

De school waar ik werkte herstelde ( geen carosserie ! ) gratis voertuigen , de school mocht geen werkuren aanrekenen omdat de herstellingen uitgevoerd werden door de studenten onder ons toezicht . Vele herstellingen waren nochtans niet gratis omdat de gebruikte nieuwe onderdelen wél moesten betaald worden door de " klant " , meetal senioren en onze eigen studenten .
Het moet gezegd dat , hoewel de onderdelen tegen echt lage prijzen aangerekend werden , herstellingen voor de meestal niet gegoede mensen toch nog duur werd omdat de school , om rechtzaken te vermijden , makkelijk nieuwe onderdelen plaatsten . Altijd werd eerst een raming gemaakt en de toestemming gevraagd van de eigenaar vooraleer de herstelling uitgevoerd werd .
Ik was nogal fier op die school waar prima werk werd afgeleverd , niet alleen aan de voertuigen maar zeker aan de opleiding van de studenten .
Zij kregen niet alleen examen bij ons op school maar ook van de staat en die waren niet zo makkelijk , het is zo dat men om aan een voertuig herstellingen te mogen uitvoeren men een license moet hebben , en dat voor de verschillende hoofdonderdelen van het voertuig : lichten ,onderstel , motor met nog eens onderverdelingen voor de motor zelf , de afstelling , de bjihorende toestellen tegen luchtvervuiling en olie verlies , de remmen enz .... Ook wij , de onderwijzers moesten die licenties halen .

Interesant is dat ook de Californian highway patrol officers ( de Chips ! ) die licensies moeten behalen omdat zij voertuigen , meestal vrachtwagens , van de weg mogen halen om op speciale , in een soort voertuigencontrole ( zoals bij ons hier ) inspectieplaats , en zelf het voetuig moeten kunnen inspecteren !

Na de dagtaak deden wij wat de meeste Amerikanen doen in Califonia , een , of meer , stevige borrel of biertje drinken en steak op de bar b q , met een flinke salade . Goed en goedkoop eten ! Dan dikwijls winkelen , veel windowshopping in het winkelcentrum of een van de enorme Malls .
Sociaal verkeer galore , vriendenen , kenissen op bezoek of te bezoeken ,
er was een zeer goede moderne openbare bibliotheek in de buurt , een goede uitgangsbuurt met zeer goede life muziek , beetje leren golfen ( gemeente golf course 2.5 dollar ! ) . Ik ging ook nog al eens op bezoek aan de universiteit van Berkely , een echte internationale school waar de studenten in de straatjes daar niet te onderscheiden zijn van de proffs op de terrasjes van de koffie shops . Er lopen veel oudere studenten en jonnge proffs rond daar !
Bij ons in't dorp ( Fremont ) goed winkelcentrum , enkele grote parken en sportvelden vlakbij een ineresant dorp , Niles , geboorteplaats van Charly Chaplin mooi oude mexikaans ex hospitaal nu museum met mooie kleine kerk ( zondag morgen mis met Mexicaanse -Mariachi- muzikanten ) en daarna openbare markt in 't park , 's avonds naar een echte Western bar ( vergeet niet dat Califonie de meest Westerste staat is ) met de meeste klanten in western outfit en minstens met Stetson ( ook ik ) . Een vriendin van mijn vrouw woonde daar , die had een eigen zaakje in kleine hospitaal instrumenten die haar zoon aan de markt bracht en haar man herstelde , naast zijn werk , hij werkte op het nabije vliegtuigfabriek als technisch tekenaar .
Wij hielden van vrienden bezoeken en ontvangen , wij hadden ook een Belgische vrienden familie in de buurt , de man was trouwens een ex collega van mij in Belgie , al Amerikaan geneutraliseerd , zij leefden in St Jose zo'n 25 Km van ons vandaan en wij vierden altijd Kerstmis samen , een beetje nostalgie als het ware . Met hen gingen wij al eens naar een concert klasieke muziek ed .
Zoals ge ziet , goed gevuld leven !

Tot het volgende epistel ?

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

21 mar 2008, 13:06

Vermoedelijk zit wel iemand te wachten op negatieve kanten vh leven in Amerika en die zijn er wel .

Mijn ondervinding is hoofd zakelijk in de staat Californie en daar ben ik wel blij om gezien de levensomstandigheden daar zeer aangenaam zijn , te weten het klimaat , geen werkloosheid en de voedselleverancier voor bijna heel Amerika !

Als ge werkt heb je weinig problemen maar je moet werken , ik ben een beetje beschaamd te moeten bekennen dat ik niet precies weet hoe de Sociale Zekerheid werkt , maar ik heb wel gezien dat iemand met zijn been in de plaaster in het werkhuis stond omdat zijn ziekte verzekerings tijd op was . Een collega van mij die een ongeval had gehad met een schooter vloog na twee weken uit het hospitaal . Het lijkt daar allemaal veel strenger en minder royaal dan hier bij ons , omdat het in privaat verzekeringen zit en daar zijn zeer grote verschillen in . Persoon lijk had ik niet te klagen , mijn wergever en ik hadden een goede verzekering ( de school betaalde 80% ik 20 , samen ong 100$ per maand en als ik naar de dokter ging ( enkele keren met een ontsteking en enkele keren voor het mannen probleem koste mij dat niets ! De tandarts en de oogarts waren duur en koste mij persoonlijk ook nog 10 % van de rekening vb een rootkanaal koste mij 55 $ extra en mijn bril moest ik zelf betalen .

Veel en krachtig racisme heb ik daar ook gezien zeker ten opzichte van de zwarten en andere niet blanke rassen , ook tegen blanken die geen Engels spreken ! Ik persoonlijk had nergens ook maar enig probleem omdat niemand van mijn contacten vermoede dat ik geen Amerikaan was , in veel omstandigheden was ik meer Amerikaan dan de Amerikanan ! Bij voorbeeld werd ik ooit eens voorgesteld aan een hogere ambtenaar als " hey Bill this is Willy , he's a Belgian but wears red white and blue underwear " te kennen gevend dat ik zeer pro Amerikaan was . Wat ook veel gebeurde bij nieuwe kennismakingen was een Amerikaans gezegde in de introductie " this is Willy , he's good people " wat voor hen betekend " betrouwbaar " . Zéér belangrijk bij hen want zij zijn nogal naief en goedgelovig ( volgens ons ! ) .
Vb : ik kwam op een avond rond 22 hr aan in het Motel van een klein dorpje ( Hoopstone , Illinois , dicht tegen Danville ) waar mijn werkgever een kamer gereserveerd had . . Ik was daar met het openbaar vervoer aan gekomen en vroeg aan de nachtmanager ( heel dikke dame ) of ik nog ergens iets te eten kon krijgen . ze zei , niet hier in't dorp maar een beetje verder in Danville vindt ge alles . Ze wierp de sleutel van haar auto op den toog en zei " als ge terug bent zet hem maar terug op de parking en leg de sleutel maar hier terug ! Aldus geschiede , case closed !!!

Postilion.
Lid geworden op: 28 mei 2007, 20:02
Locatie: N.Limburg

21 mar 2008, 18:05

Californie, wat ik er van gelezen heb is het daar inderdaad heerlijk. Eilaas dacht ik dat daar ook aleens een aardbeving voorkomt. Nooit een meegemaakt? Niet dat ik van ramptoerime houd, maar ik dacht, dat dat er toch al een paar keer was voorgekomen. En de misdaad, of is het dan toch waar dat elk voorval met geweld in onze media word uitvergroot?
De groetjes.

inro
Lid geworden op: 12 aug 2006, 19:38
Locatie: @tlantis

21 mar 2008, 22:25

Hoe lang is het geleden dat nog gestopt bent voor een pakje friet--langs de kant van de route , meet bubba--enkel met gesmolten boter--en corn on the cob
happiness is a good health and a .... bad memory

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

22 mar 2008, 09:20

Beste Postilon Misdaad veel minder dan hier van wat ik ervaren heb . Vele mensen hebben inderdaad wapens in huis en ik zag veel geweren in pick-ups hangen . Nooit iemand een wapen zien dragen ! Voor zover ik weet waren misdaden in onze regio meestal sex related . Pistolen , revolvers en geweren gemakkelijk te bekomen en tamelijk goedkoop , grote vraag naar Belgische ( FN ) wapens !

Maar ik weet ook dat misdaad heel erg buurt related is , zo is er meer misdaad in Oakland dan in de rest rond San Francisco en in SF meest in de homo buurt .

Politie laat niet met zich sollen en zijn zeer attend . Er zijn ook altijd verschillende soorten agenten in de buurt en van verschillende korpsen : ChIP's , Sheriff , State troopers , city police , park Rangers ...... die Sheriff department is tamelijk speciaal , hij is een belangrijk ambtenaar die door het volk van een County ( ong een provincie bij ons ) gekozen is en werkelijk , natuurlijk , voor de burger werkt , en hoofdzakelijk verantwoordelijk is voor de uitvoering van de oordelen en orders van de rechters . Zij doen natuurlijk hun uiterste best om herverkozen te worden en zijn daardoor zeer aanspreekbaar . Goed uitgerust met deputies die meestal uit een andere politiedienst komen en goed opgeleid . Hun uitrusting , kledij ed zijn altijd van het beste en modernste wat te krijgen is en uiterst zorgvuldig onderhouden , zij zijn ook zeer fier op hun korps .
Ge ziet ook altijd een politie man in de buurt , in uniform of plain clothes .

Vraag maar ! En See You .

'k Zou 't nog vergeten !!! Ik was in 't school en stond klaar om naar huis te gaan 17 October 1989 precies om 17 Hr , aardbeving , 7 op de richterschaal bij ons in de buurt , Oakland de grote snelweg Interstate 880
storte in , = een weg dek met verdiep met honderden auto's op ! Bij ons en op school geen schade alhoewel ik dacht dat mijn laatste uur geslagen was ! Het is een ongelooflijke ervaring , waar ik stond was het net of ik stond op het dek van een schip dat deinde op de baren . ik probeerde naar een vriend toe te gaan maar kon niet van mijn plaats ! Gelukkig bij ons in de buurt geen hoogbouw want ik kon niiet begrijpen ( nog niet ) dat alles daar bleef rechtstaan ! Ik probeerde naar huis te bellen maar alle lijnen waren ( natuurlijk goed ) onmiddelijk voorbehouden aan de hulpdiensten . Mijn echtgenote was nog dichter tegen de 880 maar heeft geen schade ondervonden en zij was ook snel thuis , net als ik zo vlug ik kon . Eigenaardig genoeg konden wij een hele tijd niet telefoneren maar bijna onmiddelijk ging onze telefoon en tot mijn stomme verbazing was het mijn dochter die belde vanuit Belgie !!!
Het is in de buurt een hele maand rommelig geweest en een van de naschokken heeft mij zelfs eens uit mijn bed doen rollen ik werd werkelijk zeer bang .Het heeft ertoe bijgedragen dat wij enkele maanden later naar belgie zijn teruggekeerd ! Was een beetje een probleem want mijn vrouw was niet bang en wilde niet terug naar Belgie !

Postilion.
Lid geworden op: 28 mei 2007, 20:02
Locatie: N.Limburg

22 mar 2008, 17:07

Bedankt voor de uitleg Spiksin, nog gelukkig dat julie geen al te nare ervaring overhielden van die beving. En ja ik dacht het wel, dat het in de V.S. zou meevallen qua misdaad. Het is ook een beetje groter dan belgië, met ietsiepietsie meer bevolking. Maar overdrijven is de belgische politieke media eigen vrees ik, vooral ten opzichte van de V.S. Nogmaals dank.
De groetjes.

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

27 mar 2008, 10:16

inro ,eerst en vooral hart dank voor je toffe links ! Ik krijg er de kriebels van ( goede ! ) .

Mijn vorige posting was een intermezzo omdat ik met de posting van 22/3 eerst wilde antwoorden op de vraag van Postilion .

Mijn verdere dagelijkse bezigheden wren heel gewoon en voor mij heerlijk omdat ik van zon en water hou . Ook rondtoeren op de motor langs de kust of in het interland vond ik fantastisch .
Sommige week-ends trokken wij al eens naar de bergen in de buurt van Lake Tahoe waar die vriend van mij ( die met de boot ) een " cabin " had op een groot stuk grond ( rondom waren het maar heuvels , geen bergen ) .
Die cabin was ook al zo 'n speciaal geval vond ik omdat die man die daar helemaal alleen had gebouwd en alle materialen uit het ( zijn ) bos had gehaald . Toen ik er de eerste keer kwam , in 1965 , was hij er aan begonnen in het vooruitzicht van zijn op pensioenstelling de voorbereidingen waren het zwaarst geweest zij hij , bomen vellen ( geen erg dikke , max 50 cm doormeter , tamelijk hoog , een tiental meter ik ben de soort vergeten ) dan had hij daar een zelfgemaakt zaagmachine geinstaleerd om planken te zagen !
De man was mijn mentor toen ik daar een machine moest gaan leren bouwen die we dan hier in Belgie onder licentie/contract met succes gemaakt hebben . Mijn vriend was research manager op een niet groot bedrijf , zo'n 100 tal werknemers waarover ik later wel enkele interesante zaken kan vertellen .
Hij had een goed inkomen mede door het feit dat hij licentie houder was van enkele belangrijke onderdelen van die machines .

Op een koud winter week-end trokken wij naar de cabin wat ginder in de bergen al een beetje probleematisch was vanwege de sneeuw ( niet veel )
en de moeilijke toegang tot de bossen waar de cabin gelegen was , het was dicht tegen een klein meer dat bevroren was ( in de cabin betrok hij water dat uit dat meertje naar beneden stroomde en waarschijnlijk door die stroming niet zo snel bevroor ) en daar aangekomen direkt goed vuur in de grote openhaard aangelegd . Een haf uurtje later hing er boven de cabin een politie helicopter ( sheriff ) die kwam kijken vanwaar de rook kwam ! Nog een kwartier later stonden de politie aan de deur om te controleren wie er in de cabin was ! Zij vertrokken onmiddelijk weer want ze hadden meerdere contole punten te doen . Het was een lang week-end en er waren meerdere bezoekers in de streek .

wordt vervolgd .......
Laatst gewijzigd door spiksin op 03 apr 2008, 09:32, 2 keer totaal gewijzigd.

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

31 mar 2008, 09:27

Tijdens dit week-end herinnerde ik mij de naam van de plaats waar de cabin stond en daardoor ook de naam ven de bomen , plaatsnaam was " Poloc Pines " , dus de bomen waren pines . Er is nogal wat verschil in soorten pines , deze waren mooi recht , lange stammen zonder takken voor 80% . De planken die hij had klaar gezaagd en lang had laten drogen werden ook in stukken gezaagd op maat van een grote dakpan en als dakpannen gebruikt . Bij het begin van de bouw sliepen hij en zijn familie ( vrouw en drie kinderen ) onder de blote hemel , in de zomer geen tent nodig , in slaapzakken rond een kampvuur !

inro
Lid geworden op: 12 aug 2006, 19:38
Locatie: @tlantis

02 apr 2008, 19:48

Waarschijnlijk de ponderosa --------pine--spiksin was het niet meer rond lake tahoe--the place to be , you lucky ..... ,waar de cabin stond , dan bij Reno . ben je ook in virginia city --geweest ligt juist naast --Reno

Afbeelding
happiness is a good health and a .... bad memory