BITTER !

Literaire pareltjes van maatschappelijke gebeurtenissen.

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

25 okt 2008, 18:59

" met wat hulp is veel mogelijk " zegt Tillie ,terecht , in column USA .

Het is door hulp die ik kreeg van de Amerikanen dat ik zo verknocht ben geraakt aan de US .
Buiten wat mijn moeder mij kon geven hier in Belgie was hulp zero , 0 , nada :!:
Geboren in 1930 in een doodarme familie dan weet ge 't al wel zeker ? Mijn vader vertrok in 40 vrijwillig naar Duitsland en heeft nooit nog naar ons omgezien . ziet ge't gebeuren in den oorlog , wij zagen groen van den honger ! Ik had letterlijk geen broek aan mij ( zeer smal ) achterwerk .Hulp zero ,0..............
Nu kunt ge zeggen dat ieder voor zichzelf moet zorgen maar het ging hem over "een beetje hulp helpt ".het gelukkigste moment dat ik mij herinner was " een beetje hulp " van Amerikaanse soldaten ( hier in Merksem lagen veel GI's die de haven draaiende moesten houden en dat zeer geslaagd volbrachten onder een regen van V1 en V2 bommen . Van deze mannen kreeg ik klederen , schoenen en eten , waarvoor ik in ruil boodschappen deed , schoenen ( legerlaarzen ) poetsen ed .
( ik was erin geslaagd om van een sergant majoor , de echte bazen van het US leger , vrije toegang tot het kamp ( een school ) te krijgen omdat ik hem 's avonds uit ' t café naar 't kamp bracht en zorgde dat hij vóór
22 hr binnen was . Hij was dan meestal een beetje aangeschoten en ik zorgde dat wij langs de MP's geraakten zonder ongelukken . Zij moesten toen nog te allen tijde hun wapen mee zeulen en er moest dus zeer goed opgelet worden om uiot de problemen te blijven . Resultaat was , loon naar werken ! Weken lang voldoende eten en sigaretten om mij en mijn moeder voor't eerst in lange tijd goed te doen voelen . Hij rookte niet en ik kreeg een goed deel van zijn royaal rantsoen !

De hulp die ik in Belgie kreeg ? Zip.........
In 50 , doordat ik de regels niet kende , ik moest eigenlijk vrijgesteld worden , moest ik bij de Zeemacht ! Weer gelachen ! Als ik iemand hoor zeggen dat zijn legertijd zo goed was wordt ik nog altijd kotsmisselijk ! 18 maand , 10 fr per dag ! 9 maanden op een stinkende mosselschuit met een 20 man in een ruimte van ong 25 m2 ! Slapen in een hangmat ; enfin die miserie op dat bootje was bijna zo erg als in den oorlog behalve dat wij goed gekleed werden ( tot mijn stomme verbazing ) . Ik ga u de
rest besparen maar het was ongelooflijk slecht !
Ik heb in de miserie gezeten tot ik bij de Amerikanen mocht beginnen werken in hoofdzaak omdat ik goed Amerikaans sprak . En van hen heb ik vele beetjes hulp gehad en was mijn miserie voorbij .

Indien gewenst wil ik nog wel wat uitbreiden .

Mvg .

katana
Lid geworden op: 02 aug 2002, 17:20
Locatie: Leopoldsburg , mijn home

28 okt 2008, 11:14

Toen waren de Amerikanen nog gul en goed :lol:
Senioren het zwijgen opleggen is een misdaad

air
Lid geworden op: 06 jul 2006, 17:00
Locatie: In de A van mAai! Antwerpen dus!

28 okt 2008, 12:21

Nu ook nog! 8)
I'm fluent in two languages: sarcasm and movie quotes.

50+-
Lid geworden op: 30 okt 2007, 16:58

28 okt 2008, 13:56

air schreef:Nu ook nog! 8)
... in het doorgeven van hun schulden aan ons :lol: . Zonet op TV gezien hoe een paramilitaire organisatie in de US gratis medische verzorging verstrekt aan amerikanen die geen ziekteverzekering kunnen betalen. Moest dat hier gebeuren , dan sloeg men de boel kort en klein. De amerikaase bevolking is veel te braaf.

air
Lid geworden op: 06 jul 2006, 17:00
Locatie: In de A van mAai! Antwerpen dus!

28 okt 2008, 14:05

Bwa, niet de boel kort en klein slaan, gewoon hier op het forum de boel een beetje zitten verzieken! 8)
I'm fluent in two languages: sarcasm and movie quotes.

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

29 okt 2008, 09:42

Er zijn hier zgn grote politiekers die moedwillig ( of uit lompheid ) de US opzetten tegen Belgie . Je kan de president van de Verenigde Staten niet schoferen zoals ze met ons , Vlaame boere sukkels , kunnen doen :!:

Maar 't zijn natuurlijk de sukkels die 't gelag moeten betalen . En vraag nu niet direct over wat ik het heb , denk er gerust eerst eens over na .aub

En zo nu en dan moeten ze eerst eens aan zichzelf denken , en dat doen ze dan ook : de benzine aan de pomp is op één week tijd gehalveert .

En als er nog zand moet zijn weet ge wel waar ge 't moet halen zeker :?:

Dada .