Mijmeringen 3

Dit is de rubriek die volledig voor poëzie en proza is voorbehouden.

gustilpe

06 nov 2011, 11:11

Ha Bomi'ke,

jouw posting kwam eraan terwijl ik ook bezig was :D
fijn jou te mogen zien!

De toekomst ziet er niet zo schitterend uit voor wie na ons komt, onze kleinkinderen zullen het meer ondervinden dan wij zo is het.

De familie wordt groter dat is heel fijn, zo zullen we met zijn 18 zijn de hele familie bijeen, dat kan al tellen hé, straks is het huis te klein.
De groteren zorgen voor de kleintjes, Stijn onze oudste wordt binnenkort 16, fijn hoe ook hij heel zorgzaam en zacht met de kleintjes omgaat :D

Bedankt dat je er was Bomi'ke, geniet van de dag met jouw familie.

lieve groetjes,
gustilpe
vriendschap is het kostbaarste geschenk!

Assa

06 nov 2011, 19:26

Goeie avond Gustilpe

Je spreekt hier van 11 11 11 heb het je gezien,jou laatste postin was om 11 11van toeval gesproken,

Afbeelding
bedankt voor je lieve woorden,
Chelsy is een mooie,maar ook een zeer lieve dat is voor mij het belangrijkste.

mooi jou werkje met het paardje!

Groetjes..assa
Groetjes van assa

YNA

07 nov 2011, 21:13

Afbeelding

Nog een fijne avond Gustilpe !
Groetjes
Yna

bedankt voor uw bezoekje !
Wees blij en geniet.

gustilpe

08 nov 2011, 10:01

Assa'ke,

je schreef: 'Je spreekt hier van 11 11 11 heb het je gezien,jou laatste posting was om 11 11 van toeval gesproken' wat heb je dat goed opgemerkt, ik had het niet gezien, fijn om er op te wijzen!
Mooie het werkje met de ondergaande zon, bedankt om het hier te plaatsen.

Yna,

een heel mooie roos met regendruppels, bedankt om ze hier te komen plaatsen!

Omdat 11.11.11 Peru dit jaar in de kijker plaatst, ik daar een heel klein beetje thuis ben, de bewoners in mijn hart draag, inzonderheid de werkende kinderen, schenk ik graag wat meer aandacht aan het gebeuren.

11.11.11 VECHT TEGEN DE OPWARMING VAN DE AARDE

Afbeelding

Peru is één van de kwetsbaarste landen ter wereld op vlak van klimaatverandering. Bijna 90% van haar bevolking leeft in droge of halfdroge gebieden. Bovendien haalt een groot deel van de bevolking haar inkomen uit de landbouw en de visvangst, twee sectoren die erg gevoelig zijn voor de impact van de klimaatverandering.
Nu al heeft de klimaatverandering een impact op het dagelijkse leven in Peru. Zware regenval in sommige regio's, droogtes in andere volgen elkaar sneller op dan voorheen. Temperatuursverschillen worden extremer, zowel in het hooggebergte als in het oerwoud. De afgelopen 30 jaar is de gletsjeroppervlakte in de Peruaanse Andes met meer dan 25% geslonken, en dat heeft voelbare gevolgen voor de watertoevoer.

Ecosystemen

Op een relatief kleine oppervlakte vind je in Peru een enorme verscheidenheid aan ecosystemen. De smalle kuststrook is erg droog (Atacamawoestijn). Ze beschikt over slechts 5% van de watervoorraad, terwijl er twee derde van de totale bevolking leeft, Lima alleen telt meer dan 8 miljoen inwoners! Daarnaast ligt het Andesgebergte, met op de toppen de 'eeuwige' sneeuw, een enorme bron van zoet water. Oostelijk daarvan strekt zich het Amazonewoud uit, dat bekend staat voor zijn enorme biodiversiteit. Al deze ecosystemen zijn op een complexe manier met elkaar verbonden en ze zijn erg gevoelig voor klimaatverandering.

Enkele boeren aan het woord:

Cayetano is boer en houdt alpaca's hoog in de Andes. In het imposante landschap rond Cusco toont hij de gevolgen van de klimaatopwarming. Door het smelten van de gletsjers zakt het waterpeil en verschraalt de begroeiing waardoor er minder eten is voor de dieren.

Julián en zijn vrouw Primitiva vertellen over de impact van klimaatverandering op hun leven. Gewassen brengen minder op, dieren worden ziek. Ze maken zich zorgen over de toekomst van hun kinderen. Julián moet elders werk gaan zoeken.

Afbeelding

Een 300-tal bergdorpjes zijn al moeten verdwijnen door het watertekort.

Ook voor de volksgezondheid zijn de gevolgen merkbaar. Meer dan vroeger lijden kinderen aan longaandoeningen terwijl ook tropische ziektes, zoals malaria rukken op waar het voordien te koud was.

wordt vervolgd.....
Laatst gewijzigd door gustilpe op 08 nov 2011, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Bomi

08 nov 2011, 13:28

-
-

Gustilpe,

We weten al lang waar jouw grote hart ligt, bij mensen
in noodsituaties, waarvoor chapeau. Ben met interesse
komen lezen

11.11.11 en Kom op tegen kanker zijn wel de meest
gekende hulporganizaties. ( uitgezonderd rampen )
Laat ons hopen dat ze heel veel geld inzamelen.

Liefs,

bomi.

] Afbeelding
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!

Assa

08 nov 2011, 18:03

Gustilpe

geld inzamelen voor het goede doel is niet zo gemakkelijk,
maar als iedereen zijn steentje bijdraagt moet het lukken hé.

Afbeelding
Groetjes en nog een gezellige avond.. assa
Groetjes van assa

gustilpe

08 nov 2011, 21:11

Bomi'ke en Assa,
heel veel dank voor het bezoekje en de mooie werkjes!

... vervolg

Water een levensgroot probleem

De apu Ausangate was vroeger prachtig, indrukwekkend. De gletsjer was een bron van zoet water, maar nu is hij kleiner geworden. Dat is het probleem: als er geen sneeuw is, is er geen water.

Er dreigt watertekort voor de bevolking in de steden en nog meer problemen voor de landbouwproductie aldaar. Ik zag in de buurt van Lima hoe stukken woestijn vruchtbaar gemaakt worden door toevoer van water 200 km ver uit het Andesbebergte, als die irrigatie wegvalt is dat een ramp.

Groene long

Naast he smelten van de gletsjers, vormt de ontbossing de grootste bron van klimaatproblemen in de Andeslanden. Peru bestaat ongeveer voor de helft uit tropisch woud.
Het Amazonewoud, één van de groene longen van de wereld, is niet alleen bedreigd door de klimaatopwarming maar ook door massale ontginning. Grote bedrijven en economische belangen ruiken winst. Het aantal concessies voor petroleum- en gasexploitatie stijgt spectaculair. Als alle geplande projecten worden uitgevoerd, blijft er over twintig jaar niet veelmeer over van de Amazone.

Het uitgestrekte amazonewoud, één van de 'longen' van de aarde, biedt een hele reeks 'diensten' aan de mensheid, zoals luchtkwaliteit , waterbevoorrading en biodiversiteit. Als het Amazonewoud zou veranderen in savanne heeft dat niet enkel nefaste gevolgen voor de regio maar voor de hele pacha mama (moeder aarde).

Eigen verantwoordelijkheid

Ook al zijn de industrielanden verantwoordelijk voor het grootste deel van de CO2-uitstoot, toch heeft een land als Peru ook aandeel in de klimaatcrisis.
Op internationale congressen pleit de Peruaanse regering voor het belang van bosbehoud maar anderzijds verleent zij uiteenlopende consessies voor de exploitatie van petroleum en minderalen. Tegen het huidige ritme zou op 30 jaar tijd meer dan 80% van het oerwoud verdwijnen en dat zelfs zonder rekening te houden met de impact van de stijgende temperatuur op aarde!

Krachten worden gebundeld

Verscheidene Peruaanse organisaties sloegen de handen in elkaar, zo ontstond in 2008 ‘Movimiento Ciudadano Frente al Cambio Climatico” (MOCICC°. De beweging wil verandering teweeg brengen door bewustmaking van de Peruaanse bevolking maar ook via druk op het beleid. Ook al is de opwarming veroorzaakt door de industrielanden, toch heeft de Peruaanse regering zelf grote verantwoordelijkheid. De grootschalige uitverkoop van natuurlijke rijkdommen en de mijnbouw zorgen voor heel wat milieuschade en verergeren het klimaatprobleem.

Afbeeldingtussen desolate zandvlakten en hoge duinen duikt sporadisch een groene oase op waar irrigatie de grond geschikt maakt voor verscheidene teelten, het water komt van 200 km ver.
Afbeeldingtot op 4200 m kunnen aardappelen geteeld worden, hier in het hooglanddorpje Chivay verkopen vrouwen de oogst, er zijn maar liefst 400 soorten aardappelen, met de dreiging ook hier van watertekort een ramp voor de boeren en hun gezinnen.

gedeeltelijk uit het basisdossier KLIMAATCOMPAGNE aangevuld met eigen teksten.

gustilpe

neske

08 nov 2011, 21:52

Gustilpe

Hier staat veel om te lezen maar dat doe ik wel volgende keer. :)

Afbeelding

Nog een knusse avond
Neske
Zoek de zonnekant in het leven de schaduw volgt vanzelf

gustilpe

09 nov 2011, 09:32

Neske,

bedankt dat je er was met een heel mooi werkje!
Een fijne dag, de zon zal komen deze namiddag :)
dus zonnige groetjes.

Wie durft het KLIMAATAKKOORD te ondertekenen?
Een zware dobber ik durf het niet!

1. Ik eet voortaan minstens één dag per week geen vlees

De productie van vlees weegt zwaar op het klimaat.
Met één dag per week zonder vlees spaar je jaarlijks 170 kg CO2

Geen probleem we eten op vrijdag altijd vis

2. Ik laat dit jaar één geplande vliegtuigreis achterwege: niet m
oeilijk er is geen vliegtuigreis gepland.

Vliegen, vooral korte vluchten en low cost reizen is een ramp voor het klimaat. Heen en terug naar Rome kost al snel 700 kg CO2, Tenerife 1950 kg. Thailand 6490 kg.
Voor verplaatsingen minder dan 1000 km kies ik voor het openbaar vervoer.

Het eerste niet moeilijk, geen vliegtuigreis gepland.
Het tweede veel moeilijker, het openbaar vervoer is duur en ter plaatse sta je daar zonder wagen, zie ik niet zitten!

3. Ik respecteer voortaan de 5.000-meter regel

Als het kan, laat ik voortaan de wagen staan voor verplaatsingen van minder dan 5 km, ik stap of neem de fiets.
De meeste verplaatsingen met de auto korter dan 5 km. Dat is extra belastend voor het milieu. Voor elke 5 km die je fietst, bespaar je 1 kg CO2

Daar kan ik mij niet aan houden, het Pajottenland nooit plat, heuvel op heuvel af, al zijn het geen grote heuvels. ’s Zomers rij ik af en toe per fiets, ’s winters en als het regent blijft de fiets op stal. Fietsen is ook gevaarlijk, geen fietspaden in Ternat.

4. Ik drink voortaan kraantjeswater

Het verpakken en transporteren van flessenwater belast het milieu veel zwaarder dan gewoon kraantjeswater. Kraantjeswater is bovendien 100 x goedkoper en even gezond. Daarom drink ik voortaan kraantjeswater.

Ik drink altijd kraantjeswater.

5. Ik schakel dit jaar over op groene stroom

Groene stroom: niet duurder, maar wel veel beter voor het klimaat.

Bij groene stroom denk ik aan zonnepanelen, we hebben er geen. Mijn zonen hebben zonnepanelen op hun huis, mijn oudste zoon heeft een windmolen, de eerste in Vlaams-Brabant voor privaat gebruik.

6. Ik stap op 3 december mee in de klimaatmanifestatie

Op de klimaattop in Durban moeten onze politici volop gaan voor een bindend en rechtvaardig klimaatakkoord.
Daar manifesteren we op zaterdag 3 december massaal voor in de straten van Brussel

Gelijk hebben ze, hopelijk veel volk, toen ik jong was deed ik mee aan grote manifestaties, nu niet meer maar sta er wel achter[/color

7. Ik kies voor producten van familiale en duurzame landbouw

Ons landbouwsysteem zorgt voor zowat 30% van de uitstoot van broeikasgassen.
Investeren in duurzame, familiale landbouw kan de uitstoot drastisch verminderen.
Ik kies voortaan voor lokale producten of voor producten van eerlijke landbouw uit het Zuiden.

Probeer ik.

8. Ik pak mijn energiefactuur aan en doe mee aan de energiejacht

Ontmasker gedurende vier maanden de energievreters in je huis, bespaar op je energiefactuur en verminder je CO-uitstoot met 750 kg

Ik weet niet hoe daaraan te beginnen, we hebben overal spaarlampen, verwarmen matig, misschien minder aan de pc

Geen gemakkelijke opdracht!

Bomi

09 nov 2011, 10:04

-
-

Gustilpe,

Heb het KLIMAATAKKOORD gelezen,
denk dat ik voor 3/4 goed zit, heb geen zonnepanelen
op mijn leeftijd haal ik er misschien de investeringskost
niet eens uit. ( begrijp wel dat de natuur er niet mee
gebaat is )

Toch blijft het een aanrader te beginnen met de jeugd, dan
bedoel ik mijn kleinkinderen +20jarigen die nooit minder hebben
meegemaakt.
Dat is wel een andere discussie he! maar veel hangt samen
met onze overvloed.

Liefs,

bomi.
Dankbaar met het verleden, je blik open voor het heden!

bo'ke

09 nov 2011, 16:46

Gustilpe,

Wij doen mee !!

een lieve groet
bo'ke
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan

dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan

'zalig genieten'
.

Assa

09 nov 2011, 18:59

Gustilpe

Dat de dikkoppen hun auto op stal laten,en de fiets nemen of het openbaar vervoer,
waarom moeten wij nog meer besparen,en zij niet
ik denk dat wij al genoeg inleveren,en ons best doen

manifesteren lost niets op,zij lachen met onze kop.

Groetjes en een fijne avond.. assa
Groetjes van assa

YNA

09 nov 2011, 20:42

Afbeelding

Ik wens je nog een gezellige avond !
groetjes
Yna

Ik geef Assa gelijk.
Wees blij en geniet.

Assa

10 nov 2011, 12:15

Nog een fijne dag Gustilpe

Afbeelding

Groetjes.. Assa

bedankt voor je bezoekje,
Groetjes van assa

Norman12

11 nov 2011, 09:59

.
Een beetje tederheid (Raymond van het Groenewoud)
Try a little tenderness (Frank Sinatra)
OP DEZE HARDE HERINNERINGSDAG
Afbeelding