Samen dichten, samen schrijven...

Dit is de rubriek die volledig voor poëzie en proza is voorbehouden.

Robol

28 dec 2007, 20:35

Beste Gustilpe,
gelukkig hebben wij in onze westerse maatschappij een flinke stap vooruit kunnen zetten. Vroeger was het "Moeder aan de haard en vader aan de toog". Maar de onderdrukking van de vrouw is spijtig nog niet de wereld uit. Teveel vrouwen moeten het leven nog aanschouwen door het kleine venster van een bourka.
Als een rechter je veroordeeld tot zweepslagen omdat je misbruikt werd. Laten we hopen dat ook deze zaken zo spoedig mogelijk tot het verleden behoren.

Ik vond een oude kerstmiskaart, zong Will Tura eertijds. Ik vond enkel de Engelstalige versie...
Veel luistergenot.

Robbe

Klikkertje
walk on with hope in your heart
And you'll never walk alone...

gustilpe

28 dec 2007, 21:05

mooi Robbe
the old christmas card, dat is nog wat anders dan de djike djake djoeke dat we tegenwoordig horen, ik geniet ervan! bedankt!
en ja Robbe de vrouw wordt nog teveel onderdukt, nog een voorbeeld is ook de genitale verminking van meisjes waardoor ze de rest van hun leven verstoten blijven van een normale seksuele beleving, en de uitstoting of mishandeling ook door de ouders van meisjes die zwanger worden vooraleer ze gehuwd zijn enz enz... nog veel te veel misbruiken...
lieve groetjes,
gustilpe
vriendschap is het kostbaarste geschenk!

bo'ke

28 dec 2007, 21:48

Robbe,

'De meerschuimen pijp' gaf me een waar leesgenot!!!!

vrouw-onvriendelijk : bestaat het niet meer in deze tijd, niet meer in de gezinnen?
Een vader of man, die voor niets vloekt, vlug zijn geduld verliest, die dan rake klappen uitdeelt...
Massa dossiers.... maar ik zal maar zwijgen... en een traan wegpinken.
Rond de Kersttijd ben ik daar het gevoeligst voor.

een blije groet
bo
'zalig druk' heb ik het en ik geniet ervan

dus minder vrije tijd om te dichten en toch : ik geniet ervan

'zalig genieten'
.

Bosrankje

29 dec 2007, 00:30

29 DECEMBER

Afbeelding

Thomas Becket
Saint Thomas of Canterbury
Bisschop en martelaar
1170

Thomas is een van de meest voorkomende voornamen gedurende de geschiedenis van de familie Kantelberg die nu meer dan 700 jaar oud is. Het is een hele eer om Thomas Kantelberg te mogen heten.De heilige Thomas Kantelberg was aartsbisschop van Canterbury in Kent en martelaar. Elk jaar wordt wereldwijd de officiële heilige dag van Thomas Kantelberg gevierd op 29 december, als herinnering aan de dag dat Thomas als martelaar stierf voor de katholieke kerk.

Thomas is als zoon van een succesvolle en rijke koopman, afkomstig uit Normandië, op 21 december 1117 in Londen geboren. Hij werd opgevoed als een edelman en was zeer talentvol, groot, uitblinker in sport, charmant, zeer intelligent, had een enorm geheugen en was een ware meester in speech en debat. Hij kon goed luisteren en hij (door)zag bijna alles. Hij werd hoog opgeleid in Parijs en in Londen. Op eenentwintig jarige leeftijd was hij al de financiële klerk van Londen, maar na drie jaar maakte aartsbisschop Theobald hem al hoofd financiën en later aartsdecaan. Hij werd zeven jaar lang de vriend van Henry, de kroonprins. Aanbevolen door de aartsbisschop benoemde jonge koning Henry II, zijn vriend en toeverlaat tot rijkskanselier. Daarmee werd Thomas de belangrijkste persoon, direct na koning Henry.

In 1163 stierf aartsbisschop Theobald. Koning Henry II wilde zijn invloed op de kerk vergroten en vroeg Thomas om aartsbisschop te worden. Thomas weigerde eerst en voorspelde de koning dat hij daarvan spijt zou krijgen: Ik diende onze Theobald goed als ik met hem was; Ik diende koning Henry II goed als rijkskanselier; Ik ben niet meer van hem, en ik moet de Kerk dienen.

Zo werd Thomas, s'morgens priester gewijd, 's avonds bisschop en de andere dag tot aartsbisschop en werd de beste aartsbisschop in de geschiedenis van de katholieke kerk en de trouwste dienaar van de paus. Meer en meer raakten de koning en Thomas in conflict en door de Constitutions of Clarendom moest iedereen in het land de koning gehoorzamen in plaats van de paus en de kerk. Thomas weigerde pertinent, werd met gevangenis en dood bedreigd en vertrok 's nachts via een overstek naar Frankrijk en ging op weg naar paus Alexander III.

De zeven volgende jaren verbleef Thomas in ballingschap in Frankrijk in de abdij van Pontigny en elders en was vaak bij de paus, die toenadering zocht bij koning Henry II om een doorbraak in de impasse te kunnen bereiken. Ondanks veel waarschuwingen wilde hij terug naar Engeland om de vredeskus van de koning te krijgen. De paus begeleidde Thomas nog een heel eind te paard en drukte Thomas op het hard om toch vooral trouw te blijven aan de kerk. Het was een grote teleurstelling voor Thomas om bij aankomst in Engeland niet de koning aan te treffen en dat zijn huizen, meubels en bezittingen in beslag waren genomen door anderen.

De opponent van Thomas, de aartsbisschop van York, vertelde de koning dat hij nooit vrede zou kunnen hebben, zolang als Thomas leefde. De koning antwoordde in wanhoop: 'Wie helpt mij af van deze onweerstaanbare priester?' Vier ridders hoorden wat koning Henry II zei en voelden dit als een bevel om Thomas te doden en gingen vastbesloten naar de kathedraal van Canterbury. Thomas wilde er met enkele monniken juist de vespers gaan vieren toen de ridders op hem af gingen. Thomas zei: 'hier ben ik, geen verrader maar een priester van God en ik draag mijn ziel op ter ere van God. Ik ga hier niet weg; hier zult u uw werk doen en uw orders uitvoeren'. De eerste ridder sloeg toe met halve kracht omdat een monnik hem tegenhield. De andere ridders maakten hun opdracht af en doorsloegen meermaals de schedel van Thomas, terwijl hij bad aan het altaar.

In 1173 werd Thomas als martelaar heilig verklaard en sindsdien wordt overal ter wereld op 29 december gebeden voor de Heilige Thomas Kantelberg.

Afbeelding

CANTERBURY CATHEDRAL

Vorsten en bisschoppen zien,
even grijs van wijsheid als de wolken,
minzaam neer op de te nette jongens,
die in 't gras als dwergen cricketten rond Gulliver.

De kaarsen, binnen, waaien uit
omdat de wind door stukke ramen vliegt.
Heer God! huivert gij ook
wanneer des avonds laat
het koor in de completen zingt van dood?

Op het altaar resteert geen spoor van bloed.
Maar wie kan blijven dromen
zwere dat St. Thomas's nachts met T. S. Eliot,
heen en weer lopend door het middenpad,
niet grijs meer, maar wonderlijk licht van leed
discussieert over de eeuwigheid.

Michiel van der Plas

KANTELBERG

"Dan gaan de mensen graag ter bedevaart
en zoeken pelgrims verre, vreemde stranden.
Om heiligen, bekend in vele landen.

En't merendeel,
vanuit de verste hoeken van Engeland
gaan Kantelberg bezoeken,
en de volzaal'ge martelaar
die hen in ziekte redde uit doodsgevaar.

Begin van Chaucer’s "Canterbury tales"
Veertiende eeuw.
Ik hou van het leven en geloof in de mensen !
Schrijven is als vrijen met de schoonheid van
woord en zin.....

Robol

29 dec 2007, 13:17

De feestdag van Sint Thomas is natuurlijk niet die van de apostel Thomas. Bij het buitensluiten was ik even verkeerd, het vond ook plaats in december, maar natuurlijk niet onder de kerstvacantie.
Ik googelde even.
Ik kwam op de parochiale site van Duffel terecht...

Sint-Thomas. De apostel Thomas wordt gevierd op 21 december. Vroeger durfden de kinderen hun schoolmeester buitensluiten, en wilde deze de traditie volgen, dan moest hij al zijn leerlingen op wat lekkers trakteren. Reeds in de achttiende eeuw was dit ook in Duffel gebruikelijk. Zo lezen wij in oude processtukken, dat ene Peter VERBERT, een jongen van negentien jaar, in de nacht van verloren maandag 1759, van aan de kerk, naar huis ging over de brug, en daar nog iets vernam over een messengevecht bij Guiliam CUSSENEERS, herbergier en vioolspeler in de Coninck van Spagnien op het Sant, naast de Molekens. Enige dagen later moest hij daarover komen getuigen voor de vierschaar.

Hij verklaart «dat op maandag, wezende de 8e dezer, hij benevens (te samen met) de andere jonkheid die de avondschool alhier frekwenteren, met den avond is geweest in de herberg Het Nieuwhuijs, om aldaar gezamelijk hun te amuseren en te drinken het bier, dat de schoolmeester dezer parochie jaarlijks aan de jonkheid geeft tot hun plaisir, om hem op Sint Thomasdag buiten te hebben gesloten. Dat zij onder elkaar alzo bijeen zijn gebleven tot elf uur 's nachts. Alsdan naar huis komende over deze zijde van de brug enz...»
In sommige Duffelse gezinnen is het nog gebruikelijk, dat de kinderen hun ouders op St.-Thomas buitensluiten, en ze slechts laten binnenkomen, nadat ze hun een gunst hebben toegestaan.

mvg

Robbe

Robol

29 dec 2007, 13:24

en ook nog...

Ook de Thomasviering (21 december, kakenestdag) werd door zowel de kerkelijke als de wereldlijke overheden allesbehalve op prijs gesteld. De reden hiervoor valt niet ver te zoeken. In een Mechelse onderwijsordonnantie uit 1585 was de motivatie voor die oppositie zeer kernachtig uitgedrukt: het thomassen was volgens de vroede schepenen niet meer of niet minder dan "een beginsel van ongehoorsaemheyt ende rebellie, waer deur heur sinnekens verstroyt worden". Vooral in Noord‑Brabant liep de viering van Sint‑Thomas wel eens uit de hand. In het recente proefschrift van Gerard Rooijakkers worden enkele incidenten in dat verband gedetailleerd beschreven.

In Waalwijk haalde schoolmeester Pieter van Groeneweg zich in 1746 zware moeilijkheden op de hals toen hij zijn voornemen kenbaar maakte om op SintThomas gewoon les te geven. Hij had die beslissing genomen onder druk van het officie‑fiscaal (openbaar ministerie) van de (staatse) Raad van Brabant, dat voor eens en altijd komaf wilde maken met het verlof geven op paapse feestdagen. De katholieke leerlingen kwamen op de bewuste dag gewapend met stokken naar school. Ze dansten en joegen de schoolmeester zonder meer de school uit. Bij het geharrewar sneuvelden zelfs enkele ruiten. Het jaar nadien gingen de poppen pas echt aan het dansen. Om een herhaling van het débácle van het jaar voordien te voorkomen had Van Groeneweg de schoolkinderen vrijaf gegeven op 20 december: een eerbaar compromis, zo lijkt het. De schoolgaande jeugd had het echter anders begrepen en bekogelde het schoolgebouw met modder en stenen. Toen Van Groeneweg probeerde om de verhitte gemoederen te bedaren, antwoordden enkele belhamels: "Gij zijt vandaag geen meester, maar wij ! Gij moet ons een vat bier geven en dan zullen wij Sint Thomas houden". Dreigementen om de gerechtsdienaar erbij te roepen hadden alleen maar een averechts effect. Bij de ongeregeldheden moest ook de vrouw van de schoolmeester het ontgelden. Moe getergd gooide ze een emmer water naar de schoolkinderen, die haar daarop met modder en stenen begonnen te bekogelen. De dag nadien werden de plagerijen verdergezet. Volwassenen die de festiviteiten gadesloegen, lachten de schoolmeestersvrouw zonder meer uit.

Hetzelfde scenario had zich in 1670 afgespeeld in Deurne en Liessel in Peelland. Ook daar hadden de ouders en de lokale overheden de gewelddadige acties van de schoolgaande jeugd gesteund. De weigering van schoolmeester Aert van Hoeck om te tracteren leidde tot een kleine kinderopstand, waarbij niet alleen de ruiten maar ook de inboedel van het hele schoolgebouw eraan moest geloven. Zowel de lessenaar als de plak, twee symbolen van de autoriteit van de schoolmeester, werden vakkundig vernield. Het feit dat de schuldigen aan de ongeregeldheden niet vervolgd werden, is betekenisvol voor de onmacht van de overheid om paal en perk te stellen aan de traditionele katholieke gebruiken. Enkele jaren later volgde er wel een ordonnantie die het nieuwjaarzingen en het gijzelen van schoolmeesters verbood.

In het zuiden zijn dergelijke zware incidenten niet bekend. Toch deden er zich problemen voor. In 1723 geraakten een aantal schooljongens te Broechem flink beneveld bij een dronk op Sint‑Thomasdag, wat tot 'ongeregeldheden' met het andere geslacht leidde. De visiterende landdeken droeg de schoolmeester op om in het vervolg geen of in elk geval heel wat minder geestrijk vocht boven te halen bij de viering van Sint‑Thomas.

mvg

Robbe

Robol

29 dec 2007, 14:32

Nog enkele dagen en we zingen samen met Abba:

happynewyear

zuske

29 dec 2007, 16:00

Ja inderdaad Robke , van dat buitensluiten weet ik nog als kind ,
waren er als de eerste bij , om iemand van de familie buiten te sluiten é :lol: mijn man is van een gemeente verder , en daar werdt het niet gedaan , dus zal wel iets van hier zijn :wink:

Weet niet of het nu nog gebeurt , zal is navragen :wink:

Liefs zuske x
Home is where the heart is !

Robol

29 dec 2007, 19:59

Nieuwjaarzingen in de Kempen:

Nieuwejaarke zoete,
‘k heb kou voeten,
laat me nie te lang staan,
‘k moet nog op den ander gaan!

Nieuwejaarke zoete,
Ons varken heeft vier voete,
Vier voeten en ne stet,
‘k zen een menneke van de met!

Wij wensen met vreugde u allemaal
een zalig en gelukkig nieuwjaar!

Kinderhartjes wensen u een zalig jaar,
Wil ons zakje vullen en tot volgend jaar!

Nieuwejaarke zoete,
Ons varken heeft vier voeten,
Vier voeten en ne staart,
Is dat nu geen snoepje waard!

Nieuwejaarke keske,
Ons moeder is e meske,
Ons vader is ne jonge,
Is da nie schoon gezongen?

Rommelpotterij, rommelpotgerij,
Geef ons een centje,
Dan gaan we weer voorbij!

Suske zoete, ik kom u groete,
Met handen en voete,
Met kop en haar,
Ik wens u een zalig nieuwejaar!

Oud jaar, nieuw jaar,
2 koeken is een paar,
‘k wens u een zalig en gelukkig nieuwejaar!

Hoog huis, laag huis,
Hier woont ne brave man in huis,
Lang zal hij leven,
Lang zal hij geven,
‘k wens u een zalig nieuwejaar!

mvg

Robbe

Robol

29 dec 2007, 20:05

Mijn peter overleed toen ik nog geen 5 jaar oud was. Toch heb ik nog een nieuwjaarskaart in mijn bezit, die ik naar hem stuurde. Natuurlijk niet persoonlijk geschreven, maar mijn naam staat er op: Robje.

Een mooie herinnering.
Dag peter !

Robbe

Afbeelding

piepje

29 dec 2007, 23:47

hoog huis
lieg huis
er zit een gierige
pin in huis
Hou van mensen,zoals ze zijn!
Er zijn geen anderen

Robol

30 dec 2007, 10:09

Nieuwjaarsbrief
In België is het voor kinderen de gewoonte om op 1 januari een nieuwjaarsbrief met nieuwjaarswensen voor te lezen aan de ouders en aan de doopmeter en dooppeter. Meestal zijn doopmeter en dooppeter nabije familie en is dit gebeuren een echt familiefeest, in aanwezigheid van grootouders en nonkels en tantes.

Een nieuwjaarsbrief is traditioneel een eenvoudig dubbel gevouwen en versierd kaftje, binnenin kan dan de tekst geschreven worden. De tekst opent traditioneel met : "Liefste ouders", "Liefste meter" of "Liefste peter". In nieuw samengestelde gezinnen en bij overlijdens, kan hiervan afgeweken worden. De nieuwjaarswensen zelf worden meestal in rijm of versvorm geschreven. De brief eindigt met: " Uw doopkind,(Plaats) , 1 januari,(jaartal)" De blanco brieven zijn te koop in de boekhandel.

Zolang het kind nog niet naar school gaat, zullen de ouders de nieuwjaarsbrief zelf schrijven en inoefenen met het kind. Nadien zal de voorbereiding en het schrijven van de nieuwjaarsbrieven volledig op school gebeuren. Dit is in het lespakket opgenomen. Vanaf de kleuterschool tot de basisschool zal de tekst voorgedrukt staan op de nieuwjaarsbrief. Op school zullen de kinderen de tekst gezamenlijk inoefenen. Op zijn 6de, vanaf het eerste jaar tot het laatste jaar basisschool, zal het kind op school de nieuwjaarsbrief eigenhandig schrijven en voorlezen.

Na het voorlezen van de nieuwjaarsbrief krijgt het kind speelgoed of een nuttig geschenk, dat in overleg met het kind en de ouders gekozen is. Het krijgen van geschenken met Nieuwjaar is in België even belangrijk of zelfs belangrijker dan met Sinterklaas.

Op zijn 12de-13de jaar, wanneer het kind de overstap maakt van de basisschool naar secundair onderwijs, zal deze traditie ophouden. Soms krijgt de tiener met Nieuwjaar, nog wat geld toegestopt door de doopmeter of dooppeter tot hij of zij meerderjarig is of huwt.

Alhoewel een doopmeter en dooppeter een christelijk-katholiek gebruik is, is deze traditie ook door vrijzinnigen overgenomen. Dit is niet het geval bij de andere geloofsovertuigingen.

bron: wikipedia

mvg

Robbe

lotte

30 dec 2007, 10:27

In het eerste leerjaar worden die brieven mooi tussen de twee lijntjes geschreven :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Robol

30 dec 2007, 10:28

Historie

Eeuwenlang vierde men nieuwjaar niet op 1 januari, maar op 23 (Babyloniërs) of 25 maart (Romeinen). Daar kwam pas een eind aan in 153 voor Christus. Toen stelde de senaat in Rome dat nieuwjaar op de eerste januari moest beginnen. Nieuwjaar was, onder druk van andere feesten, steeds verder verschoven en spoorde niet langer met het begin van het zonnejaar.

In de eeuw daarna verwaterde het gebruik, totdat Julius Caesar in 46 v. Chr. ingreep en 1 januari weer als de eerste dag van het jaar vaststelde. Hij verbond nieuwjaar met een feest ter ere van de god Janus, heer van alle begin en bewaker van de poorten naar de hemel en de aarde. Men beeldde hem af met twee gezichten. Het eerste keek terug naar het oude jaar (verleden), het andere blikte naar het nieuwe (toekomst). Het Janusfeest werd aanvankelijk sober gevierd, met het maken van goede voornemens en het geven van geschenken. In Frankrijk is dat nog steeds gebruikelijk.
Vuurwerk boven de London Bridge

Later ontstond het idee dat men zich tijdens de jaarwisseling moest zuiveren van alle kwade krachten uit de achterliggende periode. Daarom gingen veel Romeinen zich bij het Janusfeest en de geleidelijk ermee verbonden saturnalia (een soort carnaval) te buiten aan wilde feesten vol seks en alcohol. Dit bracht christenen in hun begintijd ertoe andere data tot start van het nieuwe jaar te nemen.

Het Janusfeest bleek echter zo populair dat de kerk in de eerste helft van de vierde eeuw 'om' ging en 1 januari erkende als start van het jaar. Maar in plaats van te feesten, dienden christenen die dag te bidden en te vasten. De Concilies van Tours (567) en Toledo (633) schreven voor de eerste drie dagen van het jaar boetediensten en vastenoefeningen voor.

Op oudjaar vieren de katholieken het feest van Sint Silvester, paus ten tijde van Constantijn I. 's Avonds, en soms ook 's nachts, wordt er een kerkdienst gehouden. In protestantse kring gaat men op oudejaarsavond ook naar de kerk, om er degenen te gedenken die het afgelopen jaar zijn overleden, maar dat gebruik lijkt wat weg te ebben.

Traditie

In Europa, was Nieuwjaar vaak een tijd voor bijgeloof en 'het vertellen van de toekomst'. In sommige delen van Zwitserland en Oostenrijk vieren de mensen 'Sint Sylvester's avond'.

In 314 voor Christus was er een paus genaamd Sint Sylvester, en mensen geloofden dat hij een verschrikkelijk zeemonster had gevangen. Sindsdien wordt in delen van Oostenrijk en Zwitserland dit verhaal herdacht door de avond voor het nieuwe jaar verkleed te gaan in fantastische kostuums, en ze noemen zich dan: 'Sylvesterklauses'

In Griekenland, is Nieuwjaarsdag ook het feest van Sint Basil. Sint Basil is beroemd vanwege zijn vriendelijkheid. Griekse kinderen zetten hun schoenen bij de kachel op nieuwjaarsdag en hopen dat Sint Basil hun schoenen zal vullen met kado's.

In Schotland vullen ze in sommige dorpen vaten met teer en steken die aan en laten ze door de straten rollen. Op deze manier wordt het oude jaar opgebrand en mag het nieuwe jaar beginnen.

De Schotten geloven dat de eerste persoon die je huis binnenkomt in het nieuwe jaar je ofwel geluk of geen geluk brengt. Het meeste geluk zal een bezoeker met donker haar brengen die ook nog iets meebrengt. Dit gebruik wordt 'first-footing' genoemd.

Het nummer, 'Auld Lang Syne' wordt gezongen als de klok 12 uur slaat tijdens de jaarwisseling. Dit gebruik komt in veel landen over de hele wereld voor.

Tijdens de jaarwisseling worden er veel feesten gegeven die tot laat in de nacht duren. Het is een gebruik geworden dat iedereen een groet uitbrengt om 12 uur middernacht en dat de eerste minuten van het nieuwe jaar worden doorgebracht met familie en/of vrienden. Mensen dansen, zingen en brengen een toost uit op het nieuwe jaar.

Na deze viering is het tijd om voornemens te maken voor het nieuwe jaar. Dit is een lijst over hoe je zal gaan leven in het komende jaar. Deze traditie gaat terug naar de vroege Babylonische tijd.

bron: nieuwjaarstartpagina

Alterego1

30 dec 2007, 10:29

Ik wens u voor 2008 het allerbeste liefste peter,
en 100 frank is goed,maar 500 frank is nog beter,
dan is uw liefste petekind
daardoor heel blij gezind
To be or not to be,that's the question
Niemands meester,niemands knecht