de dichter

Dit is de rubriek die volledig voor poëzie en proza is voorbehouden.

KaDee00
Lid geworden op: 25 sep 2007, 09:58
Locatie: Antwerpen

13 jan 2009, 23:17

Ik ben op zoek naar het gedicht van Jan Van Coillie, "De dichter". Wie kan me helpen? Al bedankt

Alterego1
Lid geworden op: 20 jan 2006, 14:05
Locatie: Antwerpen

14 jan 2009, 08:37

Afbeelding

KaDee00,
(familie van K3 ?) :lol:

Is het dit boek dat je zoekt?

Dat moet zeker nog wel te vinden zijn
in de boekhandel,bvb. bij De Slegte.

Portret

Geboren in Tielt
Geboortedatum: 05/01/1957

Jan van Coillie studeerde Germaanse filologie aan de K.U.Leuven waar hij in 1988 promoveerde met een proefschrift over de Vlaamse jeugdliteratuur in de negentiende eeuw. Hij werd meteen de eerste doctor in de kinder- en jeugdliteratuur in ons taalgebied.

Momenteel doceert hij Nederlands in het hoger onderwijs. Daarnaast is hij gastdocent en een veelgevraagd spreker over kinder- en jeugdliteratuur, vertaler, recensent en criticus, zetelt hij in diverse jury’s en is hij voorzitter van het Nationaal Centrum voor Jeugdliteratuur, beter bekend als Villa

In eigen woorden...
"Wat beweegt een volwassene om zich bezig te houden met kinderboeken? Bij mij heeft het ongetwijfeld te maken met mijn eigen jeugd, met de verhalen en versjes die mijn vader las, met het leesbeest dat ik was, met de bibliotheek waar ik mijn gang kon gaan... Ook de universiteit zit er voor iets tussen. Ik volgde er bij prof. dr. Rita Ghesquiere het vak jeugdliteratuur, ging creatief met kinderen schrijven in een werkgroep met Dirk de Geest en maakte er een proefschrift over jeugdboeken. Al vroeg ontdekte ik het plezier van vertellen en voorlezen. Op bezoek bij neefjes en nichtjes moest ‘nonkel Jan’ steevast zorgen voor het verhaaltje voor het slapengaan. Als boekenliefhebber en recensent vulde mijn huis zich snel met kinderboeken in alle maten en soorten. En daar konden mijn eigen kinderen dan weer van genieten. Ik merkte met genoegen hoe Nele met rode oortjes avond na avond luisterde naar de verhalen die ik voorlas of verzon en hoe Sven met een even grote gretigheid als ik vroeger boeken verslond. En wellicht is het vooral die herkenning die het hem deed. Ik raakte steeds meer in de ban van wat boeken voor kinderen (kunnen) betekenen. Al die jaren dat ik me intens met kinder- en jeugdboeken bezighoudt, heeft de vraag hoe deze boeken functioneren me niet losgelaten. Die vraag is ook de rode draad in dit boek." (Bron: Davidsfonds.be)


Groetjes in vrede,vreugde,hoop en vriendschap

Bosrankje en Alterego
To be or not to be,that's the question
Niemands meester,niemands knecht