'Apenland' Belgie...-

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

21 okt 2009, 11:56

Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !

Oberon
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:36

21 okt 2009, 15:05

Ik heb een aantal artikels met verbazing gelezen.
Ze kunnen daar bepaalde documenten niet openen met OOO. Raar , ik krijg hier met ubuntu alles open. Zou het niet liggen aan .docx van MS. Even updaten van OOO en het probleem is verholpen.
Grootste oorzaak lijkt mij het personeel dat weigert zich aan te passen. Als er een knopje ergens anders staat, komen ze in paniek.
Kortom: slechte opleiding van het personeel of implementatie van servers..., maar aan de andere kant valt het mij op hoe weinig animo er is om nieuwe dingen te leren, zowel in de privé als bij de overheid.
......<quote>
Die slaan op beheerproblemen met de pc, de moeilijkheid om bepaalde centrale toepassingen die intern ontwikkeld werden door te sluizen naar gedecentraliseerde desktops, problemen met het printen van bepaalde bestanden of met het lezen van sommige e-mailbijlagen. Ook het Open Office-formaat zou voor compatibiliteitsproblemen zorgen. Zo luidden althans de conclusies van het Microsoftrapport.</quote>

Zo'n overstap moet goed voorbereid worden en 'zelf gemaakte ' software moet opnieuw geschreven worden. Ook de hardware moet getest worden ,eventueel vervangen. Printers moeten desnoods vervangen worden.
Als ze nu denken dat alles gaat veranderen met Vista of W7 en dat met dezelfde oubollige hardware, dan hebben ze het mis. Ze gaan de heleboel vervangen, daar mag je wel op aan. Dan had het met Suse ook wel gedraaid. Belastingbetaler let op uw centen.
Ik kan me niet voorstellen dat Suse zo'n puinhoop achter laat. Er zijn genoeg bedrijven in de privé sector waar het wel lukt.
OS:ubuntu 10.04; Asus A8N SLI deluxe; AMD 64 3200+;NVidia Gforce 6600GT; apache webserver in localhost

Progger
Lid geworden op: 19 feb 2005, 16:22
Locatie: 2845 Niel

22 okt 2009, 13:00

Er zijn genoeg bedrijven in de privé sector waar het wel lukt.
Daar zeg je het al, in bedrijven moet er gewerkt worden, maar de amtenaren van de overheid in Belgë.... (werken? wat is dat?) :D
Progger

Een goede raad:...
Luister nooit naar goede raad...

Jefke Bollenwreter
Lid geworden op: 05 mar 2010, 21:26
Locatie: Allochtonië

11 apr 2010, 21:33

Progger schreef:
Er zijn genoeg bedrijven in de privé sector waar het wel lukt.
Daar zeg je het al, in bedrijven moet er gewerkt worden, maar de amtenaren van de overheid in Belgë.... (werken? wat is dat?) :D
Hela, beste vriend! Dat is maar de stereotiepe mop wat je daar uitkraamt!
Ik heb 42 jaar overheidsdienst erop zitten in een bestuursadministratie en één jaar privésector en ik kan je verzekeren dat het heel wat anders is dan wat jij daar zegt ...
Om mijn job met kennis en verantwoordelijkheid efficiënt te kunnen uitvoeren moest ik drie jaar in mijn vrije tijd alle zaterdagen onbetaald bestuurswetenschappen gaan volgen en vervolgens mijn ganse loopbaan bijstuderen in vakken, die behoren tot studievakken rechten en complexe wetgevingen. Als je wist dat over je dienstzaken palementaire vragen gresteld konden worden of het voorwerp konden uitmaken van procedures bij de Raad van State dan is er nooit sprake van "op je gat zitten", hoor!

Als ik dan daarnaast zie met hoe weinig kennis van zaken en met wat een oppervlakkigheid in bepaalde privésectoren "gewerkt" wordt, dan dat grenst aan het ongelooflijke. De uitleg die je soms krijgt bij infovragen of een inspanning van personeel vragen iets extra te bestellen kan soms zo tegenvallen ... gewoon zielig.

Uiteraard zitten soms politiek benoemden in overheidsdienst hun reet te schuren, maar er zijn absoluut ook luxepaarden in de privésector. Volledig akkoord als je de twee groepen bekijkt. Maar je moet het niet zo eenzijdig veralgemenen. Dat klopt helemaal niet! En dan ben ik echt boos.
Blijf dus altijd best objectief.

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

12 apr 2010, 11:23

@Jefke,

En er stond nochtans een Smiley achter de uitspraak. Geen reden om je er zó druk over te maken.

Maar je betoog klopt hoor. Men zit idd. veel te veel op de kap van de 'niet-werkende' ambtenaar, maar als je zelf eens iets bij de privé moet vragen, dan kom je verdorie veel te veel van een kale reis terug.

Om maar te zwijgen van 'Red Mijn Huis' toestanden in de privé.