Linux Mint naast Windows

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

HL
Lid geworden op: 17 mar 2008, 18:29
Locatie: Maasmechelen

20 feb 2010, 13:42

Beste mensen,

Ik heb een dualboot van Windows 7 Nederlands naast Windows 7 Engels.
Ik zou graag Linux Mint ( de 32-bits of 64- bits versie ) erbij plaatsen.
Moet hiervoor een aparte partitie aangemaakt worden (primair of logisch station)?
Kan je met de bootmanager van Linux de drie verschillende besturingssystemen deftig sheiden of is het verstandig een aparte bootmanager zoals XOSL te gebruiken? kan je ergens informatie vinden over eventuele problemen met de bootmanger van Linux bij een tripleboot?
Ik weet dat het veel vragen zijn maar ik heb nog geen ervaring met Linux.
:oops:
Met vriendelijke groet,
Bedankt voor de hulp

Oberon
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:36

20 feb 2010, 16:04

OS:ubuntu 10.04; Asus A8N SLI deluxe; AMD 64 3200+;NVidia Gforce 6600GT; apache webserver in localhost

HL
Lid geworden op: 17 mar 2008, 18:29
Locatie: Maasmechelen

21 feb 2010, 16:04

Beste mensen,
Voor mijn beide besturingssystemen Windows 7 Nederlandstalig en Engelstalig heb ik een bootmanager gëinstalleerd (XOSL) en deze werkt perfekt. Ik heb nu Linux mint gedownload en wil dit als derde besturingssysteem (op een apparte partitie) installeren. Bij het booten lukte dit tot halverwege de installatie (had een probleem met een bestandssysteem),ik stopte met de installatie en probeerde van voorafaan opnieuw op te booten. Helaas krijg ik nu foutmeldingen. Ik weet dat het iso-bestand zonder fouten is ingebrand op de cd. Wat zou dit zijn? Moet ik de nieuwe partitie formateren en een Linuxextentie( bijvoorbeeld met Acronis) geven Als ik gewoon wil opstarten naar Windows 7 krijg ik eerst de melding (eenmalig) voor een schijfcontrole en dan start de computer normaal op.
Tweede vraagje;
Als je Linux eens uit wil testen met Virtual Box gaat dat dan niet te langzaam?
Het zou jammer zijn als de installatie niet lukt, want het lijkt me wel een fijn besturingssysteem om te verkennen als prille Linuxgebruiker. :oops:
Met vriendelijke groet,
Bedankt voor de hulp

Oberon
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:36

21 feb 2010, 21:03

Mint is een afgeleide van ubuntu. Je moet wel oppassen met de partitionering. Als je de hele schijf kiest is de rest weg.
Kies je handmatig, dan werk je met het programma gparted.
De eerste schijf heet sda, de tweede sdb of bvb de eerste partitie van de eerste schijf heet sda1 etc....Je moet ook een mount punt instellen en een bootflag. Ook dien je een bestandssysteem te kiezen zoals ext3 of ext4, de windowspartities hebben een ntfs bestandsstructuur. Je moet ook via een checkbox aanduiden welke partitie je wil formatteren. Even opletten geblazen.Je kunt met de gparted ook partities maken, verkleinen enz...
Als de installatie gedaan is, start je op met de Grub bootloader en dan kan je kiezen. Vergeet niet dat de mbr compleet overschreven is. Maar je 3 systemen worden wel herkend.

Hieronder volgt een voorbeeld van gparted.
Afbeelding
Als je kiest voor een windows, kom je waarschijnlijk opnieuw in een bootloader terecht.
Voor meer commentaar verwijs ik nogmaals naar bovenstaand e link.
OS:ubuntu 10.04; Asus A8N SLI deluxe; AMD 64 3200+;NVidia Gforce 6600GT; apache webserver in localhost