Draadloos internet via DWL-G650+ onder Xubuntu

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

pessoa
Lid geworden op: 06 mar 2004, 16:27
Locatie: Beernem

12 apr 2010, 20:35

Hallo iedereen,
ik heb heel recent linux en meer bepaald Xubuntu leren kennen.
Mijn eerste installatie op een oude laptop is heel goed gelukt op één onderdeel na. Via een bekabelde netwerkkaart geraak ik zonder problemen op het internet, alleen heeft die pc ook een kaart voor draadloos internet nl een DWL-G650+ AirPlusXtemeG+. Die kaart wordt echter niet herkend door Xubuntu.
Kan er mij iemand helpen?

Dank bij voorbaat.

Oberon
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:36

12 apr 2010, 22:01

Wifi aan de praat krijgen kan in linux kan soms problematisch zijn. Als de fabrikanten linux drivers zouden schrijven zou er niets aan de hand zijn.
De volgende site geeft een aantal mogelijkheden op om het probleem op te lossen. Je zult merken dat alles draait om de chipset.
http://sites.google.com/site/computerti ... osinternet
ik zou toch graag willen weten of er een ralink, een atheros , een broadcom .... insteekt.
OS:ubuntu 10.04; Asus A8N SLI deluxe; AMD 64 3200+;NVidia Gforce 6600GT; apache webserver in localhost

pessoa
Lid geworden op: 06 mar 2004, 16:27
Locatie: Beernem

13 apr 2010, 08:04

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik probeer in de loop van de dag één en ander uit en laat zeker iets weten.

pessoa
Lid geworden op: 06 mar 2004, 16:27
Locatie: Beernem

13 apr 2010, 22:18

Hallo Oberon,

het is mij gelukt om de kaart geïnstalleerd te krijgen. De oplossing die voorgesteld wordt in de link die je doorgestuurd hebt was diegene waar beschreven wordt hoe je het windows-stuurprogramma in een Linuxjasje zet met ndiswrapper. De beveiliging is natuurlijk minder, maar het was vooral de bedoeling om te kijken of het zou lukken.
Het probleem zit blijkbaar in de Texas Instruments ACX 111 driver waar nogal eens problemen mee zijn.
Bedankt in elk geval voor de link.

Het onderwerp mag gesloten worden.

pessoa
Lid geworden op: 06 mar 2004, 16:27
Locatie: Beernem

04 mei 2010, 08:13

Met de hulp van een Linux fan uit mijn omgeving zijn we er tenslotte in geslaagd om de draadloze verbinding te maken met WEP en WPA2 beveiliging.
We hebben daarvoor de werkwijze die op deze link beschreven wordt gevolgd.

http://www.ugopiemontese.eu/2010/02/dwl ... pa2_linux/

Alles gebeurt in een Xubuntu omgeving.

- ndiswrapper installeren.
- de driver die in het artikel beschreven wordt downloaden. Het is een gezipt bestand.
- het bestand uitpakken en kopiëren naar een afzonderlijke map (gplus)in je home (/home/naam/gplus)
- in een terminal venster met het volgend commando: sudo cd /home/naam/gplus/ naar die map gaan
- de driver installeren vanuit het terminal venster met het commando sudo ndiswrapper -i GPLUS.INF
- de firmware files die in het geextraheerd zip pakket zitten kopiëren naar de lib/fimware folder met het commando sudo cp Fw*.bin /lib/firmware/

- de pc rebooten.

De kaart werd onmiddellijk herkend en bij het verbinden met mijn router werd de WPA sleutel opgevraagd.

Het was wel telkens nodig om de commando's te laten voorafgaan met sudo.
De installatie van de driver met ndiswrapper lukte enkel vanuit een terminal venster. Zou dat iets te maken kunnen hebben met de parameter " -i " die meegegeven wordt?

Oberon
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:36

04 mei 2010, 11:28

Dat je windowsdrivers met ndiswrapper via de terminal kunt installeren is de normaalste zaak van de wereld.
Maar je kunt eigenlijk hetzelfde op een grafische wijze- met een venstertje dus.
Even naar Systeem>synaptic >zoeken>ndiswrapper intypen en je vindt daar alle ndisbestanden waaronder ndisgtk.
Installeren en daarna vind je dat terug onder Systeem >windows stuurprogramma's voor draadloos
Fijn dat je een update van de driver gevonden hebt.
OS:ubuntu 10.04; Asus A8N SLI deluxe; AMD 64 3200+;NVidia Gforce 6600GT; apache webserver in localhost

pessoa
Lid geworden op: 06 mar 2004, 16:27
Locatie: Beernem

04 mei 2010, 20:51

Dat dachten we ook, en hebben we ook geprobeerd, maar na installatie was het niet mogelijk om een verbinding te maken met het netwerk.
Zou die parameter " -i" er iets mee te maken hebben?

Oberon
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:36

05 mei 2010, 15:41

De terminal is natuurlijk een krachtig instrument.
De -i staat voor install inffile (windows bestand). Ik vermoed dat bij dit commando ook alle dependencies of afhankelijkheden worden meegenomen.
Wat de grafische versie van ndiswrapper betreft, kunnen er ook afhankelijkheden gemist worden. Controleer in synaptic bij ndisgtk door rechtsklikken of alle aanbevolen pakketten zijn geïnstalleerd.
Dat zou een reden kunnen zijn!
OS:ubuntu 10.04; Asus A8N SLI deluxe; AMD 64 3200+;NVidia Gforce 6600GT; apache webserver in localhost

pessoa
Lid geworden op: 06 mar 2004, 16:27
Locatie: Beernem

05 mei 2010, 22:47

Bedankt voor de bijkomende info.

De volgende afhankelijkheden zijn geïnstalleerd:
- python (>=2.4)
- ndiswrapper-utils-1.9
- python-gtk2
- python-glade2

Ik neem aan dat dit de juiste bestanden zijn.

Verder werkt alles nu prima.