C:\drive gezocht op laptop

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix
Gast

13 apr 2010, 17:58

Om een image te maken van mijn Vista van de HD van mijn Inspiron 1720 wou ik PING 3 gebruiken. 'k Heb setup gedownload en op CD gebrand; PC gestart met schijfje; met de handleiding in de hand een image geschreven naar een externe HD (tenminste dat dacht ik). Alleen was dat nogal rap gedaan ...
Nadien installeer ik braafjes Win 7 op de notebook. Omdat mijn Bluetooth niet meer werkt wil ik terug naar Vista of XP. De Vista-image bleek niet te bestaan (dus kwijt), noch de Vista-restore, noch de XP-windows vond een harde schijf, alleen Win 7 vond die MAAR : de drive-letters kloppen niet, en partitioneren gaat niet (alleen 1 partitie ter grootte v/d HD).
PING is een Linux-applicatie, dus : hoe krijg ik mijn PC zo ver dat mijn harde schijf herkend wordt door XP en dat ik ze correct kan partitioneren ?

Bedankt voor alle advies dat mij uit mijn verwarring haalt ...

Oberon
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:36

13 apr 2010, 20:31

Ik vermoed dat je de verkeerde partitie gekozen hebt om je image neer te zetten. in linux wordt de interne harde schijf aangeduid door sda en de eventuele externe hd als sdb.
Als je dus sda2 bvb gekozen hebt, dan wordt de recovery patitie overschreven. Maar omdat die niet groot genoeg is, onderbreekt het programma waarschijnlijk de actie.
ik weet natuurlijk niet of dat zo in het echt gegaan is?
Wat ik wel bizar vind, is dat de sda1 (in windows de C schijf) verdwenen is. Normaal kan dat niet, want je hebt tenslotte gewoon een image gemaakt.
Je hebt nu W7 erop staan, laat dat. Ik zou niet terug gaan naar Vista. Probeer gewoon het probleem van je Bluetooth op te lossen. Als je terug gaat naar xp dan moet je de hele boel opnieuw inrichten, nieuwe partities met ntfs als bestandssysteem en opnieuw formatteren.
Ironisch genoeg kan dat ook met die fameuze ping, maar ik zou gparted kiezen om eventueel de klus te klaren. Gparted heb ik gisteren nog gebruikt, en als er te veel fouten op de harddisk zitten dan vertikt hij om zijn werk te doen om verdere ongelukken te vermijden.
Bovendien heb ik die Ping eens bekeken op internet. Op het eerste gezicht lijkt mij alles normaal, maar ik heb één opmerking. Ik vind nergens een MD5sum. Dat is essentieel om te controleren of je download identiek is aan het origineel.....
OS:ubuntu 10.04; Asus A8N SLI deluxe; AMD 64 3200+;NVidia Gforce 6600GT; apache webserver in localhost