HTML-Editor

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

Manus2
Lid geworden op: 11 jan 2010, 16:34

17 mei 2010, 15:20

Html editor.

Dag iedereen,

Om een homepage te maken en te bewerken gebruik ik onder Windows de Freeware programma's AceHTML en AceFTP3. Om deze bewerkingen te kunnen doen onder Linux (Ubuntu) ben ik op zoek naar een gelijkwaardig programma. Tot nu toe vond ik twee programma's “Kompozer” en “Bluefish”.

Kompozer vind ik nogal beperkt. Het ondersteunt geen frames en heeft geen preview om een pagina offline te kunnen bekijken. In Bluefish kon ik ook geen preview mogelijkheid vinden.

Is er iemand die evaring heeft met deze of een beter HTML-editor die onder Linux werkt?

Met vriendelijke groet,
Manus

Oberon
Lid geworden op: 10 aug 2006, 20:36

18 mei 2010, 16:52

Je kunt in bluefish je FF activeren op de volgende manier.
Ga naar Edit >preferences>externel programs. Druk op add en dan verschijnt er 'untitled' Klikken op untitled en vervangen door firefox. Daarna achter de titel firefox klikken en de volgende regel toevoegen:
/usr/bin/firefox -new-window "%s" &

Daarna alle andere titels eruit gooien (deleten)
Als je dan drukt op het icoontje 'view in browser' dan lukt het wel. Ik heb ook opera erin staan. Alleen de eerste browser van de reeks wordt via het icoontje getoond.
Je kan ook naar de menubalk > external en daar zie je de gewenste browsers. Klikken maar.

Kompozer ondersteunt blijkbaar geen frames. Frames worden nog weinig gebruikt, alles werkt met div's vandaag.
In kompozer staat wel een preview. Ga naar de menubalk>view en daar staat preview.
OS:ubuntu 10.04; Asus A8N SLI deluxe; AMD 64 3200+;NVidia Gforce 6600GT; apache webserver in localhost

Manus2
Lid geworden op: 11 jan 2010, 16:34

22 mei 2010, 20:44

Beste Oberon,

Hartelijk dank voor het duidelijke antwoord. Met deze informatie ga ik opnieuw proberen of ik met BlueFish of misschien met Kompozer kan doen wat ik tot nu toe gedaan heb met Windows en het programma ACE-HTML. Helaas weet ik niet wat div´s zijn ter vervanging van frames.

Met vriendelijke groet,
Manus

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

23 mei 2010, 10:19

Manus2 schreef:Helaas weet ik niet wat div´s zijn ter vervanging van frames.
Frames zijn idd. volledig 'verleden tijd'.

Momenteel moet je je website layout volledig sturen via Cascading Style Sheets (CSS), want daar komen die <div> tags vandaan.

Als je wat meer wil weten over CSS, kan ik je http://www.web-garden.be/ aanraden, van onze vriend Jobe.

Je kunt ook eens kijken in het Forum 'Eigen Website' hier op Sennet voor meer info.

nougabolle
Lid geworden op: 29 nov 2004, 11:01

24 mei 2010, 12:36

Hier is een vragenlijst, die bij invullen, je verder gidst naar de voor jou 'ideale' html-editor : http://webdesign.about.com/library/edit ... lstart.htm
:wink:
Een kaars verliest niets door een andere kaars te verlichten.
Ubuntu Linux is gratis en vrij !

Manus2
Lid geworden op: 11 jan 2010, 16:34

24 mei 2010, 12:58

Beste Oberon,

Het programma BlueFish heb ik opnieuw gedownload en geïnstalleerd. Daarna overeenkomstig uw uitleg van 18 mei, waarvoor mijn dank, de Firefox browser toegevoegd. Met klikken op het icoontje -View in browser- verschijnt nu inderdaad de preview. Nu kan ik verder om BlueFish wat meer te leren kennen.

Met vriendelijke groet,
Manus

Manus2
Lid geworden op: 11 jan 2010, 16:34

24 mei 2010, 13:01

Beste Wamukota,

Dank voor de tip. Ik ga kijken op http://www.web-garden.be/

Vriendelijke groet,
Manus