e mail over van windows naar linux?

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

06 jun 2010, 11:37

Beste allemaal,

Ben aan het overschakelen van win xp home naar ubuntu 10.04 lts.
Alles werkt prima en prachtig alleen slaag ik er niet in van berichten en adresboek over te zetten van outlook express naar thunderbird.
Ook naar de andere bijgeleverde e mail px onder u buntu wil transfer niet lukken.
Als ik onder windows thunderbird installeer naast outlook express neemt ze vlot alles over naar thunderbird.
Dus veronderstel ik dat er op de partitie van win iets verkeerd ingesteld staat???
Ter verduidelijking mijn muziek heb ik via stick overgezet naar ubuntu.
Wie kan me helpen ?

Alvast bedankt,

Marcel

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

07 jun 2010, 17:06

Bedankt voor het antwoord, maaaar nu kan ik géén e mail zenden of ontvangen en heb ik drie maal in uit en zo voorts en geen adressen.
Voor de rest heb ik de instructies van internet gevolgd en was de operatie schijnbaar gelukt.
Dacht ik veeg al die accounts uit en geef gebruikersnaam pop en smtp manueel in maar alles uitvegen gaat niet en hij weigert altijd mijn ww.
Goed dat ik nog voorlopig kan e mailen op win anders zat ik lelijk in de patatten :oops:.
Onder windows neemt tunderbird accounts etc smetteloos over.
Als ik thunderbird verwijder onder ubuntu, zal hij bij een herinstal alles terugstaan zoals voordien zeker dus dat is geen oplossing???
:roll:
Wie o wie weet nog raad?

Marcel

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

07 jun 2010, 17:08

Bedankt voor het antwoord, maaaar nu kan ik géén e mail zenden of ontvangen en heb ik drie maal in uit en zo voorts en geen adressen.
Voor de rest heb ik de instructies van internet gevolgd en was de operatie schijnbaar gelukt.
Dacht ik veeg al die accounts uit en geef gebruikersnaam pop en smtp manueel in maar alles uitvegen gaat niet en hij weigert altijd mijn ww.
Goed dat ik nog voorlopig kan e mailen op win anders zat ik lelijk in de patatten :oops:.
Onder windows neemt tunderbird accounts etc smetteloos over.
Als ik thunderbird verwijder onder ubuntu, zal hij bij een herinstal alles terugstaan zoals voordien zeker dus dat is geen oplossing???
:roll:
Wie o wie weet nog raad?

Marcel

wamukota
Lid geworden op: 13 dec 2004, 22:33
Locatie: Brugge

07 jun 2010, 17:58

Kijk in je /home folder onder de verborgen bestanden naar een map die noemt:
.thunderbird
(let op het puntje ervoor). Hernoem die map en herstart Thunderbird. Alle (foute ? ) settings staan nu dus in de hernoemde map, en Thunderbird maakt een nieuwe (lege) aan. Probeer dan opnieuw.

Wat je ook kan doen, als je zowel Win én Ubuntu gaat gebruiken, is je pop en smtp manueel aanzetten in Ubuntu, maar meegeven dat je de berichten op de server laat staan. Zolang je dan EERST in Ubuntu je mail bekijkt, zal de mail op de server blijven staan, tot je in Windows je mail binnehaalt. Dan pas woorden die verwijderd op de server.
Doe je het omgekeerd, dan zul je de binnengehaalde mails in Windows NIET zien in Ubuntu.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

08 jun 2010, 14:21

wamukota schreef:Kijk in je /home folder onder de verborgen bestanden naar een map die noemt:
.thunderbird
(let op het puntje ervoor). Hernoem die map en herstart Thunderbird. Alle (foute ? ) settings staan nu dus in de hernoemde map, en Thunderbird maakt een nieuwe (lege) aan. Probeer dan opnieuw.

Wat je ook kan doen, als je zowel Win én Ubuntu gaat gebruiken, is je pop en smtp manueel aanzetten in Ubuntu, maar meegeven dat je de berichten op de server laat staan. Zolang je dan EERST in Ubuntu je mail bekijkt, zal de mail op de server blijven staan, tot je in Windows je mail binnehaalt. Dan pas woorden die verwijderd op de server.
Doe je het omgekeerd, dan zul je de binnengehaalde mails in Windows NIET zien in Ubuntu.
Bovenstaande raad is zeker OK, maar er is nog een akkefietje met Thunderbrid: als je het account aanmaakt, dan vraagt het programma onderweg of er authenticatie nodig is met een paswoord. Natuurlijk is dat zo, MAAR ......
Thunderbird zet die authenticatie aan zowel bij de server settings van de account bij de opgave van de pop server EN bij de smtp settings. Maar bij alle Belgische providers die ik tot nu toe onder ogen heb gezien, wordt die NIET gevraagd bij het zenden van e-mail. Je moet dus nà de instellingen van je mail account teruggaan naar de accountinstellingen van smtp en de authenticatie terug afzetten, dan pas zul je mail kunnen versturen.

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

08 jun 2010, 18:15

Aan beide beantwoorders dankje wel. :lol:

Zal morgen eens een poging wagen en dan resultaat laten weten.
Het is wel de bedoeling dat nadat alles werkt, windows van mijn computer afvliegt.
:wink:

Bedankt en tot binnenkort, met méér nieuws.

Marcel

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

09 jun 2010, 17:03

Hier ben ik terug.

Mail zenden en ontvangen gaat nu perfect. :lol:
Nu opnieuw de vorige ontvangen mails overzetten en dan ga door met linux en bye Windows.
Als alles goed zit onder ubuntu, dan wil ik graag windows xp verwijderen, zo heb ik ook meer plaats op de schijf hé. Want de Ubuntu updates zijn niet van de poes; :wink:
Op Firefox krijg ik als ik iets wil opvragen van gelijk welk adres iedere keer:
De info die u hebt ingevuld zal over een niet beveiligde verbinding verzonden worden en kan gelezen worden door derden, ambetant hé, wat doe ik daar mee?
Onder win gebruik ik ook firefox en daar krijg ik die boodschap niet. :roll:
Tot lezens en bedankt voor de prachtige hulp,

marcel

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

11 jun 2010, 08:53

lofty schreef:Hier ben ik terug.

...knip....

Op Firefox krijg ik als ik iets wil opvragen van gelijk welk adres iedere keer:
De info die u hebt ingevuld zal over een niet beveiligde verbinding verzonden worden en kan gelezen worden door derden, ambetant hé, wat doe ik daar mee?
Onder win gebruik ik ook firefox en daar krijg ik die boodschap niet. :roll:
Tot lezens en bedankt voor de prachtige hulp,

marcel
In dat venster met die melding staat toch ergens een keuzevakje met tekst in de trant van "Dit in het vervolg niet meer vragen", niet????

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

11 jun 2010, 11:16

Dag beste,

Ja ik krijg inderdaad dit bericht in het vervolg niet meer weergeven.
Maaaar ben ik dan nog wel veilig bezig op internet?

Adresboek overzetten in thunderbird is ook nog niet gelukt onder ubuntu.
Zie dat onder de 11 over te zetten bestanden er een verschil is.
Namelijk onder windows thunderbird zie ik signons.sqlt en geen signons.txt.
Ik zet de bestanden over via stick daar kan het toch niet aan liggen zeker?

Grtz,

Marcel

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

12 jun 2010, 10:04

lofty schreef:Dag beste,

Ja ik krijg inderdaad dit bericht in het vervolg niet meer weergeven.
Maaaar ben ik dan nog wel veilig bezig op internet?

Adresboek overzetten in thunderbird is ook nog niet gelukt onder ubuntu.
Zie dat onder de 11 over te zetten bestanden er een verschil is.
Namelijk onder windows thunderbird zie ik signons.sqlt en geen signons.txt.
Ik zet de bestanden over via stick daar kan het toch niet aan liggen zeker?

Grtz,

Marcel
pt 1. Wat bedoel je met veilig? Dat je geen virussen, wormen e.d. binnen krijgt of dat je dataverkeer niet kan onderschept worden? Voor beide zijn andere maatregelen nodig.

pt 2. Ik heb het adresboek overgepompt dooe het in Win eerst te exporteren als een LDIF bestand en dit dan in het adresboek in linux terug te importeren.

pt 3. signons.sqlt: heb je in Win niet gekozen voor een Vcard als signature (zie je account instellingen)? Daar heb ik nooit mee gewerkt.. Ik vermoed dat die werkt met een kleine SQL-Lite interne database. signons.txt kun je zelf aanmaken je als je voor een signature file kiest.

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

14 jun 2010, 08:59

Beste bedankt voor de antwoorden,

Ja op je eerste punt, ik wou volledige veiligheid.
Dacht dat dat onder linux al zo was zonder bijkomende px's ook kwestie van onderscheppen en meelezen en zo.

Adresboek is dank zei uw tip gelukt.

Van uw derde punt versta ik niet waar ik die instellingen moet zoeken, heb windows xp volledig ondersteboven gedraaid maar zonder resultaat.

Heb nu nog juist verschillende in uit en andere boxen met en zonder berichten, waar ik geen delete kan op doen.
Ook overplaatsen van de ene naar de andere map wil niet lukken, alhoewel dat wel lukt op Vuurvogel in windows :roll:

Grtz,

marcel

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

14 jun 2010, 09:25

lofty schreef:Beste bedankt voor de antwoorden,

Ja op je eerste punt, ik wou volledige veiligheid.
Dacht dat dat onder linux al zo was zonder bijkomende px's ook kwestie van onderscheppen en meelezen en zo.

Adresboek is dank zei uw tip gelukt.

Van uw derde punt versta ik niet waar ik die instellingen moet zoeken, heb windows xp volledig ondersteboven gedraaid maar zonder resultaat.

Heb nu nog juist verschillende in uit en andere boxen met en zonder berichten, waar ik geen delete kan op doen.
Ook overplaatsen van de ene naar de andere map wil niet lukken, alhoewel dat wel lukt op Vuurvogel in windows :roll:

Grtz,

marcel
pt 1. Virussen zijn op zich geen probleem in linux, maar je zou wel een geïnfekteerde file kunnen doorsturen naar een Win machine. Ik weet niet of Ubuntu en clamav goede vrienden zijn. Bekijk dat eens.. Verder (en dat is meer nodig) is het best dat je een firewall hebt die je machine zoveel mogelijk beschermt. Een goede test hiervoor is Shields Up (een online test) die je kan vinden op http://www.grc.com/intro.htm.

Pt 3. dat zijn geen instellingen van windows xp, maar van thunderbird zelf

Wat die andere in en uit boxen betreft, zijn dat verschillende accounts of staan die onder Local Folders ? In elk geval, bij de account instellingen vindt je bij Server instellingen rechts onderaan de lokatie van de bestanden. Ik vermoed dat je op die lokaties niet de volle schrijfrechten hebt.

lofty
Lid geworden op: 18 jan 2008, 19:22
Locatie: oostende

16 jun 2010, 15:01

Beste,

Hopelijk is uw geduld nog niet op? :oops:

De instellingen zoals ik ze zie op het scherm zijn als volgt:

Smart Folders

Inbox onderverdeeld in mijn naam@scarlet.be in Bold hier inkomende berichten
Local Folders (is leeg)

Sent onderverdeeld in mijn naam@scarlet.be
Local Folders (is leeg)

Trash onderverdeeld in mijn naam@scarlet.be
Local Folders (is leeg

Outbox onderverdeeld in mijn naam@scarlet.be in Bold[b Hier rechts Read, write etc
Local Folders (zoals aangemaakt onder win).

Heb ondertussen ook nog berichten ingehaald via outlook die ik zou willen bijvoegen onder Thundebird.
Is daar nog mogelijkheid toe, of moet ik de hel procedure terug opstarten.
De trick met de stick voor de adressen was wel gemakkelijk, bestaat dat niet voor de inkomende berichten?

Op de website voor controle van firewall geraak ik niet binnen, dus zal ik maar een goeie firewall installeren.

Zou ook graag onder ubuntu mijn kortegolf ontvanger besturen, maar dat komt nog als ik wat beter ben ingewerkt (hoop ik).

Héél erg bedankt voor het geduld en de antwoorden.

Marcel




hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

17 jun 2010, 20:12

lofty schreef:Beste,

Hopelijk is uw geduld nog niet op? :oops:

...knip...

Heb ondertussen ook nog berichten ingehaald via outlook die ik zou willen bijvoegen onder Thundebird.
Is daar nog mogelijkheid toe, of moet ik de hel procedure terug opstarten.
De trick met de stick voor de adressen was wel gemakkelijk, bestaat dat niet voor de inkomende berichten?


...knip...



[/b]
Je maakt het jezelf wel moeilijk door mail te lezen op twee verschillende programma's met een totaal verschillende werkwijze. En dan hopen dat je die achteraf kunt sinchronizeren. Nee, ik heb geen idee hoe je dat kunt doen op een eenvoudige manier.
Mogelijkheid 1 : je herbegint de hele procedure voor je mails van scratch af.
Mogelijkheid 2 : stuur die mails terug naar jezelf, maar lees ze niet meer in Outlook.

En vooral : gebruik Outllook NOOIT meer.